דפים

יום רביעי, 8 בפברואר 2023

המסע המשולש, השיטפון, שקר הנכבה, כתב החידה של יוסף בן מתתיהו, מאחורי מחסן שקים, ופסיפס אנושי - ספרים בהמלצה.





שקר הנכבה מאת דב בהט 

הרומן שקר הנכבה הוא רומן דיסטופי. הוא עוסק למעשה במציאות אפשרית, אולי מבעיתה ואולי הגיונית בחלקה, שבה מובא פתרון נחרץ וברור לשאלת הקשר המורכב מאוד שישנו בארץ ישראל ובישראל בין יהודים לערבים (מוסלמים בעיקר). סופר, דב בהט, בחר בדרך מקורית מאוד לתאר מציאות שחלקה העיקרי אכן שריר ועובדתי במציאות הישראלית בת ימנו, שבה מתקיימים אלו בצד אלו - חוסר וודאות וחוסר בטחון בנוגע ליחסם האמיתי של הערבים המוסלמים כלפי ישראל שהיא כבר למעלה משבעים שנה מדינתם, והצורך הטבעי למצוא פתרון הולם לכך. בהט שוזר בסיפור עלילות משנה מרתקות על יחסים רומנטיים בין גבר יהודי לאישה ערביה ועל סוכני ריגול מסתוריים, על פטריוטים ישראלים הששים אלי קרב צודק, בד בבד עם חיבור קשיח בעובדות היסטוריות מהעבר ומימנו.


התמונה הכוללת מציגה אכן מציאות קשה ובעייתית, אך מבקשת להציע פתח אפשרי לשינוי. כזה שעל פי הספר מצטייר כעגום, מאיים ומסוכן. אך מאידך - מהווה לכשעצמו פתרון בלתי נמנע ואפשרי אל מול הלופ הקשה שאליו נקלעה מדינת ישראל, אם בשל הססנות מנהיגיה ואם בשל בעייתיות אחרת של עולם מנוכר ושטוף שנאה כלפיה, שבו – "כל דאלים ושקרן גבר". כאמור - אלו הם פתרונות ספרותיים כיום, אבל הרומן הזה, בשפתו הריאליסטית בתיאוריו הצבעוניים, ובשיבוץ העובדות, משקף יצירה, בדיונית אומנם, אבל נוגעת באופן בלתי אמצעי, בחיי כולנו, כאן בארץ ובמדינת היהודים היחידה והבלבדית בעולם כולו.

דב בהט, סופר ומשורר, יליד חיפה (1935). פרופסור לגיאולוגיה ומדעי הסביבה. תוצאות עבודות המחקר שלו, המאמרים והספרים שכתב בתחום מהווים אבן דרך עולמית במדע הגיאולוגיה בעולם כולו. כיהן כדיקן הפקולטה למדע הטבע וכרקטור באוניברסיטת בן גוריון. במקביל לעבודתו האקדמית עסק דב בהט במדע שימושי שכלל פיתוח מערכת טכנולוגית עבור ״רפאל״, לשימושו של חיל האויר בשנות השבעים. בכך נמנה בין חלוצי ההי טק הישראלי. מאז יצא לגמלאות ועד עתה הוא מקדיש את מרבית זמנו ליצירה שקר הנכבה שקר הנכבה ספרותית ענפה הכוללת כתיבה של ספרי שירה ופרוזה בעברית.
"שקר הנכבה" מאת פרופ' דב בהט, פרוזה, הוצאת ארגמן מיטב.




השיטפון - מאת יעקב בר לוי
המודעה בעיתון היתה פשוטה ותכליתית: "דרוש זוג לניהול אכסניית הנוער באופירה (שארם א-שייח)". על פניו, הם לא היו אמורים להתעכב על כך לרגע. מה להם, זוג בוגרי טכניון עם ילדה קטנה, ולניהול אכסניה במקום נידח, הרחק מהציוויליזציה, בקצה המדבר?

אלא שהסקרנות ניצתת ולשניהם ברור שאין דרך חזרה. זהבית ויעקב נשבים בקסמו של חבל הארץ הבראשיתי, נוטשים את הדרך הסלולה – ומעבירים את חייהם לקצה הרחוק ביותר של דרום סיני. ההרפתקה, הם יגלו, עומדת להיות פנטסטית בהרבה גם מחלומותיהם הפרועים ביותר.


השיטפון מטיל זרקור על פרק יוצא דופן בהיסטוריה הישראלית, שנמשך 15 שנים, ואז נעלם כלא היה. דרך נקודת מבטו של יעקב בר-לוי, שמצא את עצמו מוביל את תושבי האזור בסערת הפינוי ואף מקיים פגישה אינטימית עם הנשיא סאדאת, מתגלים היופי, הפראות וההומור שליוו את חייהם של הישראלים בסיני.

יעקב בר-לוי, נשוי, אב לשלושה ילדים וסב לשבעה נכדים, נולד בישראל ב-1947. ב-1974 סיים לימודי הנדסה בטכניון
וב-1977 עבר עם אשתו זהבית ובתם הקטנה לסיני. ספרו הראשון, השמים לא נופלים, יצא לאור ב-2012.
השיטפון הוא ספרו השני.
"השיטפון" מאת יעקב בר לוי, פרוזה. עריכה לשונית: איילת הרינג. הוצאה עצמית.







המסע המשולש - תמונות עלומות מראשית הציונות מאת משה לונה 
ד״ר הנדריק זליג באומן, פסיכיאטר נודע מהמבורג, יוזם ומארגן את הקונגרס הציוני הראשון שאמור להיערך בבאזל ב־1897. פיגוע טרור המתרחש ערב לפני הקונגרס על ידי צמד בדלנים צרפתים מעכב את הגעתו לטקס הפתיחה, וד"ר באומן מחפש דרכים חלופיות להגיע לבאזל בשעה היעודה. במהלך מסעו אנחנו מתוודעים לפיסות מעברו האקסצנטרי והאפל, שכולל ביקור דרמטי בארץ ישראל על מנת למצוא פתרון לבעיה היהודית, רצח והימלטות משלטונות החוק, הפלגה באוניה לצד אריסטוקרט שמאס בחייו, פתיחת דוכן נקניקיות מצליח בניו יורק, ולבסוף, מתוך נסיון נואש למצוא תכלית לקיומו השביר - ארגון היסטורי של הקונגרס הציוני הראשון בבאזל.


המסע המשולש של משה לונה הוא רומן ביכורים נועז, חתרני, מקורי וחריף, המייצר נראטיב חלופי לסיפורו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. באמצעות שימוש מתוחכם בעברית אנכרוניסטית אשר נדמית כשאובה היישר מסוף המאה ה־19, ולצד תיאור מפורט של בגדים, נופים, מאכלים וריחות, קמים לנגד עינינו, בצורה מוחשית להפליא, ימי ראשית הציונות, ומוארים באור מפתיע ומטריד. העבודה המסורה של פרנסי הציונות, הפאתוס, צדקת הדרך - מומרים בסיפור חלופי, שונה בתכלית, המעמיד במרכזו את חולשותיו של היחיד.


המסע המשולש הוא ספר הרפתקאות יוצא דופן, משעשע כשם שהוא מעורר אי־נחת, המעלה מחשבות על תקפותם של נראטיבים ועל כוחם בהבניית מציאות.
"המסע המשולש - תמונות עלומות מראשית הציונות" מאת משה לונה, פרוזה. להשיג את הספר בחנויות הספרים ברחבי הארץ, כולל בחנויות המקוונות ובאתר








כתב החידה של יוסף בן מתתיהו מאת דורון בן שמעון

הספר "כתב החידה של יוסף בן מתתיהו" הוא רומן היסטורי מסחרר שמעוגן היטב בעובדות, והוא מעלה מהאוב בצבעים עזים את הקרב חסר התקווה של היהודים כנגד המעצמה הכי חזקה בעולם. היה זה מאבק שסופו באירוע הדרמטי והמכונן ליהדות ולנצרות - חורבן בית המקדש השני בשנת 70 לספירה.

הוא מאיר בצבעים עזים את רגעי הגבורה לצד הייאוש, את הטירוף והאכזריות ששררו במהלך המרד היהודי הגדול נגד הרומאים, ועוד יותר בירושלים בזמן המצור. הספר מביא את סיפורם של אנשים שיד הגורל הובילה אותם בספינה לסערה גדולה, להגיע לחוף מבטחים, בין ייאוש לתקווה, לייאוש חדש.


הרומן פותח צוהר אל נפשו המעונה, האניגמטית ורבת הסתירות של יוסף בן מתתיהו, מי שנשלח לרומא על ידי הסנהדרין בגיל עשרים ושש, חזר לארץ אחרי שבילה מעל לשנתיים בחצר הקיסרית. הוא מונה להיות מפקד המרד בגליל, ונתפס ע"י הרומאים ביודפת. במקום להוציאו להורג כמקובל, מינה אותו אספסינוס, לאיש המודיעין הבכיר שלו.

על המחבר, דורון בן שמעון: שנים רבות עבד ברכישה והבראת חברות, עד שהמיר את תיק העסקים בתרמיל ונהפך למדריך טיולים מוסמך. קורס מורי הדרך ומאות הטיולים שהדריך, נתנו לו פרספקטיבה ועומק על ארץ ישראל והמורשת שלה. האירוע הדרמטי של מלחמת היהודים ברומאים סקרנה אותו שנים רבות. כמי שהצילום מהווה תחביב חיים בשבילו, הוא כמעט יכול היה לדמיין את הצעקות והריח הנוראי של התבוסה, כאילו היה שם. לצורך כתיבת הרומן כתב החידה של יוסף בן מתתיהו, הספר "תולדות מלחמת היהודים ברומאים" עמד לנגד עיניו וליווה אותו כמעט יום ביומו. המחבר למד וקרא במקורות נוספים וכן גם פרשנויות על הספרים של יוסף בן מתתיהו.

לבן שמעון היה מאוד חשוב להכניס לספר צדדים אנושיים של רגעי ניצחון, פחד ותבוסה ושיחות שלא נכתבו בספרי ההיסטוריה. כך למשל, לאחר שיוסף בן מתתיהו נשלף מהבור, החיילים הרומאים מרביצים לו, יש לו דם על הפנים והמוני זבובים על העיניים. הוא לא רואה כלום והרומאים קושרים קולר לצווארו וגוררים אותו ככלב שוטה לאוהל של מפקד הצבא הרומי אספסינוס שיוצא מהאוהל ומגיב: "תכניסו אותו לאוהל אבל חסר שאיזה זבוב יצליח להיכנס". באותו רגע, במחשבה מקברית, יוסף חושב לעצמו: "גם אספסינוס שונא זבובים".

בן שמעון: "מצדה הפכה לאתוס הגבורה לאומי. כשהתגייסתי לצבא נשבעתי במצדה: 'שנית מצדה לא תיפול'. היה ברור לנו שבמצדה היהודים נלחמו בגבורה גדולה ברומאים. כשהתחלתי ללמוד ולהעמיק הסתבר לי שכמעט ולא התנהל שם קרב וכשהרומאים פרצו את החומה ותתכננו להסתער – במקום שהמורדים היהודים יילחמו עד טיפת הדם האחרונה הם התאבדו (או שלא). לא ברור מדוע גמלא לא הפכה לאתוס הגבורה הלאומי. הרי שם נלחמו היהודים עד טיפת הדם אחרונה ואף היה רגע אחד בו הם כמעט הביסו את הרומאים וכמעט הרגו את אספסאינוס. הסיבה לכך היא שבשנות ה-40, כשהחלו להקים את המדינה ושיוועו לנרטיב של גבורה, מצדה הייתה קיימת ואילו גמלא הייתה בצד הסורי ולא נודעת היכן. נערים ולוחמי פלמ"ח שרו: 'שנית מצדה לא תיפול' – למרות שהקרב האמיתי נערך בגמלא לא במצדה. גם בספרו של יוסף בן מתתיהו מוזכר שכ-5,000 איש מתו בקרבות בגמלא".

בימים אלו הוא כבר החל לרקום את עלילת ספרו השני, שייכתב על הורדוס. ספר שלמעשה יהיה ישלים את סיפור מלחמות היהודים. "הורדוס היה המלך היהודי הגדול ביותר, והספר ייכתב מזווית ראייתו של עוזרו האישי, האדם שהיה לצידו מגיל 14 ולאורך כל השנים והפך לאיש סודו. בניגוד לספר הנוכחי, בו המספר הוא יוסף בן מתתיהו וגם גיבור הספר, הפעם העוזר הוא המספר. שתלתי רמזים על הספר הבא כבר בסוף הספר החדש כאשר יוסף בן מתתיהו מקבל קלף ממישהו שאומר לו שסבא שלו היה העוזר האישי של הורדוס והוא נשבע שישמור על היומן ושיעבירו מדור לדור. אותן מגילות מתגלות גם בחדר הסודי".
"כתב החידה של יוסף בן מתתיהו" מאת דורון בן שמעון, רומן, הוצאה עצמית, להשיג באתר הספר.




מאחורי מחסן שקים מאת שמוליק טסלר
"סיפוריו של שמוליק טסלר בספרו "מאחורי מחסן שקים" הם סיפורי מקום אישיים, מנקודת מבטו של ילד שחי את הווית הקיבוץ, סיפורים המסופרים בחן רב השומר את הקורא במתח ובציפייה לפתרונם". דודו זכאי, זמר, חבר קיבוץ דליה

"קראתי את הספר מראשיתו ועד סופו בפרק זמן אחד. לא עצרתי. כל סיפור שסיימתי עורר אותי לקרוא את הסיפור הבא. אני רואה מול עיניי את מחסן השקים, אני רואה את משובות הנעורים, את דמויות החברים – והם חיים מול עיניי.
הוותיקים הלכו לעולמם, ורבים מהדור הצעיר עזבו אך שמוליק מחזיר את כולם באהבה רבה אל החיים היפים, הרומנטיים, שלכאורה לא קיימים עוד, אל הקיבוץ של לפני חמישים-שישים-שבעים שנה ויותר, שבו נולד ובו הוא חי גם היום. בימים אלה, שבהם רבים בועטים באורח החיים שבו גדלו, שמוליק מספר כמה קסומים ומרתקים היו החיים שבין השכמה להשכבה. אהובה עליי כתיבתו של שמוליק טסלר, שיצר סגנון נקי של סיפורים קצרים המעניקים חיים חדשים לעולם שהיה, ועדיין ישנו".
ד"ר יואל רפל, חוקר בכיר, המכון לחקר השואה, יועץ המכון לחקר הציונות הדתית, אוניברסיטת בר-אילן, חוקר בכיר, המכון לחקר כתבי אלי ויזל, אוניברסיטת טיבינגן, גרמניה.


"התחנכתי במערכת החינוך בבית הספר של קבוצת יבנה. לאחר ארבע שנות שירות צבאי השתחררתי בדרגת רב סרן. חזרתי למשק וחיש מהר נקלטתי בעבודה שאהבתי משחר נעוריי – גידולי שדה. בקיבוץ מילאתי תפקידים ציבוריים אחדים והייתי פעיל בוועדות שונות. בתמוז 2003 בני דור שם קץ לחייו, והוא רק בן 22. מאז אני מרבה לכתוב, בעיקר על תקופות קדומות בחיי. באותה כתיבה שלפעמים גובלת באובססיה, אני חי מחדש את ילדותי, את תקופת ההתבגרות, את אותה תקופה של הקמת התא המשפחתי, מנסה ללמוד מטעויות של הוריי ומחנכיי – ונכשל. בכתיבה זו אני מנסה לשנות את תהליכי העבר, ובדמיוני מתקן את הכשלים. מנסה לתקן את עצמי, ולהוריד ממני עצבות ואשם. הלוואי ולא אסיים את הסיפורים".
שמוליק טסלר, קבוצת יבנה.

ספרו הקודם "לא מבליג יותר", יצא לאור בשנת 2017, בעריכת הסופרת והמשוררת ציפי שחרור, הוצאת גוונים.
"מאחורי מחסן שקים" מאת שמוליק טסלר, פרוזה, אסיף הוצאה לאור, להשיג בחנויות הספרים ובטל': 050-6998888.







פסיפס אנושי - מבט פסיכולוגי על הגוונים המרכיבים את עוצמתו של עם ישראל מאת נטע ענבר-סבן

כולנו שייכים במהלך חיינו ללהקות אנושיות שונות. כתינוקות אנו זקוקים לאחרים כדי לשרוד ולהרגיש אהובים. יותר מאוחר אנו זקוקים לאנשים סביבנו כדי להתפתח, לחוש נאהבים ומשמעותיים ולהמשיך לחיות את חיינו. הספר עוסק בחיבורים בין אנשים ובהתקבצות שלהם ללהקות, להקות מסוגים רבים, בגדלים ובהרכבים שונים. להקות לזמן מסוים ולהקות למשך תקופת החיים כולה: להקות המורכבות מזוג, ממשפחה, משכנים. להקות מתבגרים, או חיילים. להקות מטיילים בהודו, להקות עם ולאום וגם גדולות הרבה יותר: אלו של דת, למשל, או של מגדר.

עולם הלהקות האנושיות מורכב, מעניין ומקסים. להקה אנושית מורכבת מפסיפס צורות וצבעים של כל אחת ואחד מחברי הלהקה, שהרי כל אחד מאיתנו מיוחד – עולם שלם בפני עצמו. הספר לוקח מושג מעולם בעלי החיים ומסביר קשרים והתנהגויות אנושיים: מה מלכד להקה ומה מוציא אחרים החוצה ממנה; מהן מטרות הלהקה וכיצד הן מתיישבות עם מטרות אישיות של החברים בה או סותרות אותן; כיצד מתנהלת להקה מבחינת מערכת הכללים ואמות המוסר שלה, הפרדה בין רשויות והמודל שנותנים מנהיגיה.

להקות אנושיות מורכבות מאנשים, לכן הוקדש מקום לפן פסיכולוגי תוך-אישי. מובאות תיאוריות של פרויד, יונג, נוימן ואחרים כדי להסביר מדוע בני אדם רוצים להיות חברים בלהקות שונות ורבות, אילו צרכים בסיסיים שלהם מקבלים מענה ועל אילו הם מוותרים ומדוע.

מבדיקת מושג הלהקה וכללי התנהלותה באופן נרחב יש מעבר לדיון בלהקה מיוחדת: זו של העם היהודי וגם זו של עם ישראל. כיצד שתיהן עוצבו במשך ההיסטוריה ומהם יחסי הגומלין ביניהן. עוצמתו של עם ישראל עולה מתוך המקום והלגיטימציה שהוא נותן לשונות שמביאים האנשים השייכים אליו עוד מימי אברהם ומשה, דרך אלפי שנים של התחבטות כיצד לבנות את כללי הלהקה המיוחדת הזו וחוקיה ועד לימינו אנו. להקת עם ישראל הינה התקבצות מופלאה של היחידים בעם היהודי למען מטרה משותפת שהיא עוצמתית ומשמעותית עבור חברי הלהקה – לבנות מחדש את מדינת ישראל; להגדיר ולקיים להקה שמטרותיה וכלליה הם מתן כבוד ואהבה לפסיפס הדעות והגוונים בה, כיוון שחבריה יודעים כי בכך עוצמתה והישרדותה.

נטע ענבר-סבן היא פסיכולוגית קלינית מומחית בעלת תואר מ.א. מהאוניברסיטה העברית. מטפלת בילדים ובמבוגרים למעלה מ-35 שנים ופיתחה שיטה לטיפול משפחתי בדיכאון. עבדה בבית החולים "גהה" והדריכה במחלקת הרווחה בעיריית מודיעין. מטפלת בהתנדבות בנפגעי טראומה באזור הדרום.
"פסיפס אנושי" - מבט פסיכולוגי על הגוונים המרכיבים את עוצמתו של עם ישראל מאת נטע ענבר-סבן
ספר עיון בהוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן














ריקי ברוך













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה