דפים

יום ראשון, 28 במאי 2023

כניסת אמנים, אילו רק היית, והמתנה - ספרים חדשים בהוצאת מטר.

 




אילו רק הייתָ מאת רותי יוליוס

בשבת הראשונה שכבר לא הייתָ, עינת ואני הבטנו זו בזו והיא שאלה אם אני רוצה שהיא תקרא את ההוראות של מכונת האספרסו שלך, אבל לא רציתי. גם היא לא ממש רצתה. התחבקנו ובכינו. מאז אנחנו שותות רק נס קפה.



בכתיבתה הרגישה לוקחת אותנו רותי יוליוס למסע מרתק בעולמן ובנפשן של דמויותיה. בנובלה ובארבעה סיפורים קצרים היא משרטטת רגעים מדויקים ובהירים של התבגרות, התמודדות, אהבה, כמיהה והתפכחות.

אם ושתי בנותיה כותבות לאב המשפחה שנפטר. כל אחת מהדמויות מציגה את סיפורה, ולאט-לאט מתקבלת תמונה שלמה, מורכבת ומרגשת של משפחה שמתמודדת עם אובדן ובו בזמן בוחרת להמשיך לחיות; שתי ילדות, החברות הכי טובות, נקרעות ברגע אחד מהעולם התמים שבו גדלו; אישה צעירה יושבת ליד מיטתו של בעלה הפצוע ובוחנת את בחירותיה בחיים; אישה נוסעת בזמן במסע מטלטל אל עברה ואל עתידה; קשיש בודד מביט פנימה אל חייו.
רותי יוליוס היא עורכת ספרות ומרצה בתוכנית ללימודי תרגום בבית ברל. אילו רק הייתָ הוא ספרה הראשון.

"אילו רק הייתָ" מאת רותי יוליוס, עורכת: שירה אביעד, עטיפה: נורית וינד קדרון (פרט מתוך הציור "פרגים" של מונה)מטר הוצאה לאור. לרכישה לחצו כאן.





המתנה - 12 שיעורים שיצילו את חייכם מאת ד"ר אדית אווה אגר

ד"ר אדית אגר, פסיכותרפיסטית וניצולת שואה, מעניקה לנו מתנה: מדריך מעשי המעודד אותנו בעדינות לשנות את המחשבות הכולאות את התפתחותנו ולחדול מההתנהגויות ההרסניות שמעכבות אותנו.

בספרה הראשון והעוצמתי, רב המכר הבינלאומי – הבחירה – סיפרה לנו אדית אגר את סיפור הישרדותה במחנות המוות, הצלתה, שיקומה והדרך שלה לחירות. אלפי אנשים ברחבי העולם כתבו לאגר עד כמה ריגש אותם ספרה וכיצד עזר להם בהתמודדות עם עברם ובריפוי כאבם. רבים פנו אליה בבקשה לכתוב ספר נוסף, הפעם ספר עזרה עצמית.


בספר "המתנה" מסבירה אגר שהכלא הנורא ביותר ששהתה בו היה מוחה. היא מתארת שתים־עשרה אמונות כולאות המוכרות לה, בין השאר: פחד, צער, כעס, סודות, לחץ, אשמה, בושה והימנעות – ואת הכלים שגילתה להתמודדות עם הרגשות הללו. כל פרק, המלווה בסיפורים מחייה של אגר ומחיי מטופליה, כולל שאלות מעוררות מחשבה ומוסר השכל:

האם הייתם רוצים להיות נשואים לעצמכם?
האם אתם מתפתחים או שאתם מסתובבים סביב עצמכם?
מהי המורשת שברצונכם להעביר הלאה?
הכירו בכעס ובשנאה שלכם, אל תיתנו להם להפוך לכלא. שחררו אותם.

"המתנה" הוא מדריך מעשי הגדוש בתובנות מאירות עיניים, אמפתיה והומור, המלמד אותנו איך לבלום דפוסי התנהגות הרסניים ומחשבות כולאות, למצוא חירות ולחיות את חיינו כאילו כל יום הוא מתנה.
"בסופו של דבר מה שחשוב זה לא מה שקרה לנו, אלא מה אנחנו בוחרים לעשות עם זה. כולנו מתמודדים עם סבל – עצב, אובדן, ייאוש, פחד, מצוקה, כישלון. אבל יש בידנו בחירה: להיכנע ולוותר נוכח טראומה או קשיים, או לחיות כל רגע כמתנה."

"סיפורה של אדית אגר שינה את חיי." – אופרה ווינפרי
 
"המתנה - 12 שיעורים שיצילו את חייכם" מאת ד"ר אדית אווה אגר מחברת רב המכר הבחירה, תרגום: דרורה בלישה (ז"ל), עריכת התרגום: רינה גרינוולד, מטר הוצאה לאור, לרכישה לחצו כאן



כניסת אמנים מאת נעם סמל
בשנת1967 נדבק נעם סמל, כיום מבכירי אנשי התרבות בישראל ומי שניהל את תיאטרון חיפה, הקאמרי והבימה, בסוג מיוחד של חיידק במה; לא אור הזרקורים, אלא חיים שלמים של עמידה בצד הבמה ומאחורי הקלעים. מאז ועד היום, הוא שותף לרגעי מפתח בתרבות הישראלית.



כשאריק איינשטיין ואורי זוהר כתבו בדרכים את "סע לאט"; כששלמה ארצי הפתיע עם "גבר הולך לאיבוד"; כשנינה סימון הפציעה בארץ לשתי הופעות מיתולוגיות – סמל היה שם. מניע, יוזם, הוגה. גם כשתיאטרון חיפה נולד מחדש עם "גטו", "פלשתינאית" והבמה הערבית־יהודית; כשענת גוב ועדנה מזי"א עשו מהפכה נשית בתיאטרון הישראלי; כשחנוך לוין ירה מחזות מופתיים בצרורות; וכשאלן גינסברג ויבגני יבטושנקו עשו קבלת שבת בניו יורק, סמל נמצא, נוכח, לא מהסס לערער על הקונצנזוס – מתוך אמונה שלמה שזהו תפקידה של אמנות.

האמת היא שניגשתי לספר בתחושה שאני חווה סוג של מציצנות. לא שמרתי על סדר הפרקים. בררתי את אלו שסקרנו אותי וקראתי אותם מתוך ידע מוקדם שהיה לי באותן שנים ש"גדלתי" לצד הצמיחה וההתפתחות של חלקם בארץ ובחו"ל.
בסיפור של גדי יגיל קבלתי "אישור" למה שידעתי שנים קודם לכן, בפרק על מתי כספי וחוה אלברשטיין הבנתי יותר ממה שהייתי מודעת שנים קודם, למרות שברור היה שמתי כספי שהתחיל בלהקת פיקוד דרום (שם ראיתיו לראשונה על דמה עם שלישיית "לא איכפת להם") הוא אחד הכישרונות הכי מבורכים שיצרו כאן. 
דומה כי הספר מביא גם אסופה של סיפורים שלא פורסמו כאן גם לא בעיתוני הרכילות וניתן היה לקבל מהם תמונה כוללת על העשייה הברוכה ומה שבשוליה, של גדולי היוצרים והאומנים המוכרים לנו בעשורים המדוברים. 

בכניסת אמנים מרים נעם סמל מסך מעל עולם התרבות בארץ, משתף במסלולו המסחרר בין שלל תפקידי ניהול, ומספק מבט נדיר מבפנים על דמויות, יצירות ואירועים שהם חלק בלתי נפרד מהארץ הזו, ומאתנו, החיים בה.
הספר יצא לאור בסיוע קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, תל-אביב.
שווה קריאה!

"כניסת אמנים" מאת נעם סמלמטר הוצאה לאור, לרכישה לחצו כאן.






























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה