דפים

יום ראשון, 5 בפברואר 2023

לכבוש את ההימלאיה, איטה, אחינועם, מחול התודעה והנפש, בלפור - סיפורה של מ.ה.פ.כה ומלחמות הקנאביס - ספרים בהמלצה.

 



 "איטה" מאת ד"ר משה מאיר

"בחורף אני אוהבת לצאת בלי מעיל, המעיל פוגם ביופי של השמלה. טוב, אם אני אהיה כנה עם עצמי, הסיבה אחרת. הקור מזכיר לי את טעלז'. האמת, גם זאת לא כל האמת. הקור מזכיר לי את עצמי. החיים השכיחו ממני את עצמי, וכשהקור חודר לעצמותיי אני חשה התרוממות הרוח. שמואל, שכבר מראשית הסתיו מתעטף בצעיף ומתכסה במעיל, לא יכול לראות אותי כך, כועס. אולי זאת הרוח שעם זרמיה אצא למסע שלי." (מתוך פרק ראשון בספר).


ברומן "איטה" רב הנסתר על הגלוי. הקורא פונה בו אל חוויה ייחודית של הכרת עולם הנפש והחיים כפי שהם מצטיירים בסיפורה של הגיבורה הראשית.  במבט מפוכח, צורב לעיתים ומרפא חולי, מקדמת איטה, גיבורת הרומן, את התפתחותה שלה תוך שחייה העכשוויים הולכים ונשזרים בעברה ההיסטורי־יהודי.

איטה בת למשפחה חרדית ותיקה חיה בירושלים, שעה שנפשה יוצאת אל מחוזות החיים של משפחתה באירופה של טרום מלחמת העולם השנייה. ככל שתנועתה אל עבר ההשלמה עם כל שנפשה מבקשת עבורה הולכת וגוברת, כך הופך הסיפור שלפנינו לבעל עומקים ונסתרות. הקורא, המשייט עם איטה במחוזות רחוקים זוכה לחוויה שלמה וייחודית, מסע רב תהפוכות ומעשים. הרומן, פרי עטו של משה מאיר פילוסוף ומשורר, משלח את הקוראים בו אל עולם גדוש צבעוניות וקסם, ראליה ומטא־ראליה הדרים בו בכפיפה אחת.

דר משה מאיר יליד 1961 הוא סופר, משורר, מחנך, חוקר מחשבת ישראל והוגה דעות ישראלי. מתגורר בירושלים, עמית מחקר במכון שלום הרטמן, מלמד הגות יהודית מודרנית באוניברסיטה העברית בירושלים ומנחה סדנה בהגות יהודית במכון ון ליר.

רומן מורכב, מבוסס שואה והיסטוריה יהודית, אינו קל לקריאה ומעורר מחשבות רבות. 
 "איטה" מאת 
ד"ר משה מאיר, זאנר: פרוזה, הוצאה לאור בית עקד ספרים, לרכישה לחצו כאן





אחינועם מאת תמי עזר

"סרינה הושיבה אותי בעדינות על שרפרף עץ והניחה לרגליי גיגית עם מים. ביד בוטחת הוסיפה מעט שמן מור ריחני, ואז הטבילה בה את רגליי. בשתיקה החלה לעסות אותן.

ואני עצמתי את עיניי והתמסרתי לתנועות ידיה. אט אט חזרה התחושה אל כפות רגליי, ורק אז הבנתי עד כמה הן כואבות.
כשסיימה, הניחה לפניי כוס חלב עיזים חם מתובל בדבש. לא ידעתי איך או מדוע, אך עם הלגימה הראשונה הגיעו גם הדמעות. הבכי שנכלא בי ימים רבים פילס את דרכו החוצה. תחילה דמעה אחת, ואז עוד אחת, ועוד אחת, ולבסוף בשטף שלא יכולתי לעצור.

"יופי", אמרה סרינה, "אל תפסיקי – תוציאי הכל... אני כאן לידך".
בכיתי את נשמתי באותו בית חמים וקטן. סרינה ישבה לידי בשקט, לא אמרה מילה. רק התבוננה בי וליטפה את כף ידי ברכות.
כשנרגעתי מעט, הניחה לפניי קערה של מרק עם גריסים. הריח עורר את רעבוני. השתוקקתי למרק המנחם אבל ידיי לא נשמעו לי. הן נשארו שמוטות לצידי גופי ולא הצלחתי להניען." מתוך פרק ראשון בספר) 


הספר "אחינועם" הרואה אור בימים אלו, הוא רומן תנ"כי על תקופת שאול ודוד. הגיבורה היא אחינועם אשת שאול, והספר מדגיש את תפקידן של הנשים באירועים הדרמטיים של ימי שאול ודוד.
הספר נאמן לאירועים המתוארים במקרא אך מרחיב וממלא פערים שאין לגביהם מידע מפורט בתנ"ך.

אני אוהבת אותך, סרינה", היו המילים הראשונות שהוצאתי מפי מאז מות שאול, יונתן ומלכישוע. אהובי ושני בנינו.
"אבל מדוע?" תמהה סרינה. "ואני נערה פלישתית..."
נולדתי הרחק מהים, בגבעות של שילה. באירוע השנתי של "המחוללות בכרמים" צדה עיני בחור נאה וגבוה שעמד מהצד, נבוך. אהבתי את ההססנות שהוא שידר. שמו היה שאול, וחטפתי לי אותו.
לא ידעתי שהוא יהיה מלך. לא ידעתי שאביא לו בנים. לא ידעתי שכוחות גדולים מכולנו יחבלו בחיינו וישברו אותם לרסיסי חרס קטנים.
"תעצרי כאן!" אמר בקול נחוש. "אני מבטיח לך שלא משנה מה, לי לעולם לא תהיה אישה נוספת על פנייך, עם מלוכה או בלי מלוכה".
רציתי רק גבר לחיות איתו בשקט ובשלווה. גבר שיכבד אותי כאישה. שמי אחינועם בת אחימעץ, וזה סיפורי.

תמי עזר, בעלת תואר ראשון במקרא מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני מ־JTS בניו יורק, לימדה תנ"ך בתיכון במשך שלושים ושלוש שנה ושש שנים בסמינר אורנים. חיברה את ספר הלימוד "מדריך לעולמות בראשית", בהוצאת רכס שנלמד בעבר בבתי ספר תיכוניים בישראל.
אחינועם הוא ספר הפרוזה הראשון שלה והוא מציג סיפור מקראי מזווית חדשה.
"אחינועם" מאת תמי עזר, ז'אנר: פרוזה. הוצאה לאור: בית העורכים, לרכישה לחצו כאן 






"מחול התודעה והנפש" מאת נטע ענבר סבן

"זיכרון הוא "פטנט" מעניין במיוחד. הוא מתבסס על תבניות מוחיות שנחרטו במוחנו כתוצאה מאירועים, חוויות או חשיבה ולמידה שלנו. אנחנו יכולים לחזור לזיכרונותינו ולחוות מחדש את ההנאות או את הכאבים שחווינו כשהתרחשו האירועים. אלא שההיזכרות מלווה בְּדוֹק, מעין מסך שמטשטש אותה, אולי מעוות אותה, משכיח חלקים מסוימים וממקד אחרים. לעתים הזיכרון עושה עמנו חסד ומכניס גם את השכחה לתוכו." (מתוך פרק 20 בספר) 

"בפנינו ספר שהוא אתגר לחשיבה. אם תרשו לעצמכם לנוע ולרקוד עם התודעה והנפש שלכם דף אחר דף, תוכלו לגלות עוד נדבכים של עצמכם, לחברם לקיימים ולצמוח לחוויה פנימית יותר שלמה ואינטגרטיבית."
ד"ר מרים פסקין, מומחית לפסיכיאטריה כללית ובנוסף מומחית לפסיכיארטיה של הילד והמתבגר. היא מנהלת חטיבת ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש "גהה" המסונף לאוניברסיטת תל אביב ויושבת ראש ועדת בחינות שלב ב' בפסיכיאטריה של הילד מטעם המועצה המדעית.

בתקופת הקורונה עברנו ואנו עדיין עוברים שינויים רבים. מאז פרוץ המגיפה אין תחום בחיינו שלא עבר טלטלה ועולה בנו הצורך למצוא מחדש את האיזון הפנימי, הבין-אישי והחברתי.


הספר "מחול התודעה והנפש" מיועד לכל מי שמעוניין להוציא את המיטב מעצמו ,לעבור שלב נוסף של התפתחות בחיים, להקשיב לתוכנה הייחודי של נפשנו ולממשה. בספר תוכלו לקרוא כיצד ניתן לעשות את זה, איך עובד מוחנו, מדוע אנו נתקעים בתבניות חשיבה המשפיעות על חיינו ומהי הדרך לשנותן: בתוכנו, בזוגיות, בהורות, בקריירה וגם בתהליכים לאומיים, חברתיים ופוליטיים. בספר ניתן דגש למקום היסוד הנשי והתפתחותו כמו גם לתהליכי קבלת החלטות בקרב.

"לאמיתו של דבר, זיכרון הוא פאזל שרק חלק מהמרכיבים נמצאים בו. על מנת ליצור פאזל שלם אנו מוסיפים חלקים שלא בהכרח היו במציאות בזמן ההתרחשות. הפעולה הקוגניטיבית הזאת נובעת מהצורך האנושי לראות את האובייקט כשלם ואת התהליך כהגיוני עבורנו. מה שאנו זוכרים הוא בעל חשיבות גדולה מאוד, משום שעל פי זיכרונותינו לא רק שיוגדרו תפיסותינו אלא גם נתכנן על פיהם את התנהגותנו בעתיד." (מתוך פרק 20 בספר)

לכל אורכו מחולל הספר את מחול ההתפתחות, נע בתנועה ספירלית קדימה ואחורה, החוצה ופנימה ומציג שינויים בזמן, ברעיונות ובהיסטוריה של אנשים ושל חברות אנושיות. הוא מביא תיאוריות פסיכולוגיות, פיזיקליות, חברתיות וכלכליות וגם כאלה הנוגעות לתקשורת המונים ולהתפתחות שעברנו כעם ישראל.

בספר מוצגים סיפורים אישיים מרתקים הממחישים את תהליכי ההתפתחות שלנו, את הקשיים שאנו עוברים וגם את ההתגברות עליהם, והוא משמש מודל למציאת הדרכים לממש את עצמנו ולפתור מצוקות חיים שאנו נתקלים בהן.

נטע ענבר סבן היא פסיכולוגית קלינית למעלה מ-35 שנים ומטפלת משפחתית וזוגית, מחברת הספר "פסיפס אנושי – מבט פסיכולוגי על הגוונים המרכיבים את עם ישראל" (צמרת הוצאה לאור). שיטות הטיפול שלה נסמכות על תיאוריות פסיכואנליטיות ובראשן התיאוריות של פרויד ושל יונג, על תיאוריות משפחתיות וחברתיות, כמו גם על טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות.
"מחול התודעה והנפש" מאת נטע ענבר סבן. ז'אנר: עיון,  גלילי הוצאה לאור. לרכישה ישירה לחצו כאן.



בלפור - סיפורה של מ.ה.פ.כה מאת איל זך 

איל זך מפרסם בספריו 'בלפור - סיפורה של מהפכה' ו'בלפור - תמונות של מהפכה' המסכמים את מחאת בלפור, ראיונות עם עשרות פעילי שטח בתקופת בלפור, מאמרים, פוסטים ומאות תמונות אותנטיות שצולמו על ידו ובאמצעות צלמים אחרים, במהלך ההפגנות שנערכו בבלפור ובמקומות נוספים בארץ.


זהו סיפורם של האנשים הנפלאים שהיו שותפים למהפכה, החוויות האישיות שלהם – על המחאה העוצמתית בכיכר פריז, על הצעדה ברחבי ירושלים, המכת”זיות, הסוסים, הפרשים עם האלות, האלימות המשטרתית, התנגדות המפגינים והמפגינות, הפינויים, המעצרים… הספר כולל ראיונות
אחד־על־אחד, מאמרים ופוסטים שנכתבו על ידי המפגינים בשנת המהפכה. צירפתי, כמובן, גם את הזיכרונות שלי מהשנה הזו.
הרבה ארגונים היו שותפים להצלחה של מחאת בלפור. הספר מתמקד במפגינים "הפשוטים" – אלה שסחבו את הצוללות, שצבאו על הווילון השחור במצורים, שהשתתפו בצעדות הארוכות, אלה שנעצרו – ויותר מפעם אחת.
הספר מוקדש באהבה לאחיי גיבורי המחאה, שבאו בכל שבת עד שהמלאכה הושלמה.
איל זך (54) נשוי למנהלת משרד עורכי דין ואב לשני בנים בגילים 13 ו-21, נולד וגדל בבת-ים שבה הוא מתגורר גם כיום. לדבריו: 'בניגוד לסטיגמה שיצאה לבת ים, זוהי עיר מעולה לגדול בה וגם לגדל ילדים נהדרים', הוא אומר. הוא עובד בחברת תוכנה ידועה בתחום תשתיות המיחשוב במחלקת השירות בהרצליה פיתוח.
"בלפור – סיפורה של מ.ה.פ.כה" מאת איל זך , ז'אנר: פרוזה, ספרי ניב, 
לרכישה שלחו מיל לאיל זך- ezah1968@gmail.com



בלפור – תמונות של מ.ה.פ.כה מאת איל זך 
בתאריך 13.06 הגענו לרגע השיא. זה היה כמו בהצבעת האו"ם על הקמת המדינה.
ציפיה דרוכה לתוצאות בשידור חי. ישבנו שם מחוץ לכנסת ועקבנו אחרי כל הצבעה.
כל קול. ולבסוף כשהגיעו התוצאות המיוחלות התפרצה שמחה אדירה. ניצחנו!


המחאה ניצחה. נתניהו מפנה את מקומו וקמה ממשלת שינוי. יום ולילה בלתי נשכחים.
יום שהתחיל במתח וציפייה דרוכה בכנסת והסתיים בקפיצה לבריכה שבכיכר הבימה. הסופר: איל זך.

"בלפור – תמונות של מ.ה.פ.כה מאת איל זך
ז'אנר: צילומים. ספרי ניב, 
לרכישה שלחו מיל לאיל זך- ezah1968@gmail.com


מלחמות הקנאביס מאת תום וגנר

 עד 1937 קנאביס היה חוקי בארה"ב כמו אקמול, יכולת לקנות את זה בסופרמרקטים, ורופאים בארצות הברית השתמשו בזה בתור תרופת קו ראשון. חולה היה בא לרופא, דבר ראשון הוא היה מקבל קנאביס. זה היה מאוד פופולארי, מאוד רגיל, ממש חלק מהחיים. באותה תקופה המפ, שזה מעין סוג של קנאביס שאין לו תכונות ממסטלות, היה אז בשימוש תעשייתי נרחב. זה  ושימש להכנת חבלים, בגדים, נייר, ועוד דברים.

באותו זמן ייצרו מהמפ תחליף לנייר, והיה איל עיתונות בשם רנדולף הרסט שהיו לו אינטרסים מסחריים בתעשיית הנייר הרגילה, וההמפ התחרה בו בצורה יעילה. אין לזה הוכחות חותכות, אבל הוא כנראה דחף את אנסלינגר שיקדם בשבילו את העניין הזה. לאסור על קנאביס כדי שיהיה אסור לגדל המפ, וזה אכן מה שקרה ותעשיית ההמפ נעלמה והפסיקה להתחרות בנייר. הקמפיין של אנסלינגר גם האשים את הקנאביס שהוא גורם לאנשים להיות מאוד אלימים. ואכן הקמפיין הציבורי הצליח, ובקונגרס, אחרי דיון סתמי לחלוטין, שלקח בערך שעתיים, הפכו את הקנאביס ללא חוקי. מדינות העולם האחרות הלכו בעקבות ארה"ב, ומאז ועד היום קנאביס לא חוקי ברוב העולם וכולנו סופגים שרידים של הקמפיין של אנסלינגר.


כשאביו של איש התקשורת תום וגנר אובחן כחולה בסרטן במוח ורופאים בישרו כי נותרו לו חודשים ספורים לחיות, יצא וגנר למסע אותו הוא מכנה "הזוי ומטורף", בניסיון להשיג לאביו את הדבר היחיד ששיפר את מצבו – שמן קנאביס.

במסע שעבר, נחשף וגנר – המוכר בתור איש תקשורת ששימש בעבר כיועץ התקשורת של שר הביטחון עמיר פרץ ודוברו של ראש הממשלה אהוד ברק - למצבה האמיתי של מערכת הבריאות וגם גילה לדבריו קבוצה מדהימה של אנשים, אותם הוא מכנה "מחתרת של מלאכים" שעוזרים לחולים להשיג שמן קנאביס למרות שהם מסכנים בכך את עצמם, ומוכנים להקריב הכל למען זרים מוחלטים שכל כך זקוקים למזור למחלתם.

"אני יודעת שזה אסור, אבל אני אשה חולה וכואב לי מאוד והתרופות לא עוזרות. רק שמן קנאביס עוזר, בגלל זה קיבלתי מהרופא רישיון לקנאביס אבל פשוט לא היה בבתי מרקחת את הסוג שמתאים לי, אז הזמנתי בדואר שמן קנאביס מקליפורניה והגיעה אליי הביתה משטרה. הם הפכו לי את כל הבית וחקרו אותי שעות וצעקו עליי ודיברו אליי לא יפה למרות שאני אשה חולה, מבוגרת, לא עבריינית. חזרתי הביתה, ועדיין כואב לי ועדיין אין את הקנאביס שאני צריכה בבתי מרקחת. שוב נכנסתי לאינטרנט והזמנתי שמן קנאביס מקליפורניה. ושוב פעם לא היה לי מזל והגיעה משטרה ושוב פעם שברו לי את כל הבית בחיפוש ולקחו אותי לתחנה, והגעתי לאותו חוקר, והוא צעק עליי "מה את סתומה?! את לא לומדת לקח?!" אז עניתי לו "אבל מה אתה רוצה, אני עדיין חולה"

וגנר נחשף במסעו המטלטל לסגולותיו הרבות של הקנאביס, שמחזיק בתוכו תקווה להרבה חולים ולמרות זאת הוא עדיין מוגדר בארץ לא חוקי ואסור לשימוש. הוא פגש אנשים שעל פי כל התחזיות כבר לא אמורים להיות בין החיים אבל שמן הקנאביס חולל פלאים בגופם, ואת בני משפחותיהם שעושים כל מה שרק אפשר על מנת להמשיך ולספק ליקרים להם את הדבר היחיד שמחזיק אותם בחיים, ולפעמים מגיעים בשל כך למעצר ואף לכלא.



מעבר לסיפורו האישי של וגנר עצמו, הספר כולל עשרות ראיונות וסיפורים אישיים מעוררי השראה והתרגשות, כמו אלו של העיתונאי גיא לרר; הסטנדאפיסט גדי וילצ'רסקי; ניר "המלאך" יופטרו שנעצר לאחר שסייע לחולי סרטן להפיק שמן קנאביס רפואי; אביגיל דר, שהבריחה שמן קנאביס מחו"ל לבנה האוטיסט; עמוס דב סילבר, מייסד טלגראס; נסים קריספיל, חוקר הצמחים הידוע שנידון למאסר בגין ניסוי בקנאביס; ד"ר ברקת שיף–קרן, מראשונות הרופאים שהחלו לטפל בקנאביס בישראל; שלומי סנדק, אבי מאבק הלגליזציה; מאיר קדוש, אב לילדה חולת אפילפסיה ששתה בקבוק שמן קנאביס בכנסת; דנה בר און, יו"ר עמותת הקנאביס הרפואי; ד"ר ג'וני גרינפלד, שסמכויותיו נשללו על ידי משרד הבריאות בגין מתן "מופרז" של קנאביס לחולים סופניים; אלעד מזון, מחלוצי הטיפול בשמן קנאביס מרוכז בישראל, ועוד עשרות עדויות עוצרות נשימה.

תוך ימים ספורים בלבד, הספר "מלחמות הקנאביס" שבר את שיא מספר הדירוגים וההמלצות באתר סטימצקי. פרט למהדורה המודפסת והמהדורה הדיגיטלית יצאה בימים אלה גם מהדורת אודיו בוק של הספר בהפקת אתר icast, בקריינות של השחקנים דן שפירא ומאיה לוי. בנוסף, בצעד יוצא דופן לספר חדש, כבר החל תרגומו של הספר לאנגלית, למהדורה בינלאומית שתוצג ביריד הספרים הבינלאומי בפרנקפורט ב- 2022.
10 אחוז מרווחי הספר ייתרמו לסיוע למטופלי קנאביס רפואי. 

"מלחמות הקנאביס" מאת תום וגנר, 416 עמודים, כריכה רכה, פורטרטים: נורית גל, הוצאה עצמית, מחיר 98 שקל (10% מרווחי הספר יוקדשו לסיוע לחולים במחלות קשות המטופלים בקנאביס רפואי). הספר זמין לרכישה בחנויות הספרים ובאתר ובגרסת האודיו. 




לכבוש את ההימלאיה – לטייל עם מוגבלות מאת ד"ר דרורה בהרל, צילומים: ד"ר דרורה בהרל
"...אני מעבירה את מבטי לעבר פסגות ההרים ועל המדרונות העמוסות שלג. אני מביטה בפליאה על הצוקים התלולים מסביבי המכוסים בלבן ושואפת לקרבי את היופי של מפלי הינומת הכלה שזרימתם הואצה על ידי השלג הנמס. אני נפעמת ומתרגשת כמו ילדה קטנה שרואה לראשונה כול כך הרבה שלג וקרח שמעולם לא ראיתי ולא יודעת מה לצלם קודם...".
במילים אלו, הלקוחות מהפרק על מסע סוף החורף לרכסי ההימלאיה ההודית הנמצא בצפון הודו, מתארת ד"ר דרורה בהרל את מפגשה עם השלג במעבר המוטורי הגבוה בעולם בגובה 5.6 ק"מ.

הספר מכיל שישה יומני מסע כתובים ומצולמים מהשנים 2019-2013. חמישה יומני מסע ממסעותיה של ד"ר דרורה בהרל בהימלאיה ההודית שבצפון הודו, ויומן מסע אחד מנפאל הנחשבת לגג העולם בקטע הדרום-מזרחי של רכס האנאפורנה. זהו ספר שהוא בעצם מסע לנופים שבטבע, לנופים אנושיים, לאנשים ולתרבויות שפגשה, כמו גם לצבעים ולתחושות שחוותה.

מעבר למילים המרתקות ולתמונות הצבעוניות והמדהימות, מתוארים בספר זה מאבקיה היומיומיים שדרשו ממנה תעצומות אדירות של גוף ונפש. זאת במיוחד בשל העובדה שהיא כבר חצתה את גיל 76 ויש לה 70 אחוזי נכות המוגדרת כמוגבלות בתנועה.

ד"ר דרורה בהרל נולדה בתל אביב בשנת 1944, מתגוררת בבית בכפר-חוף כנרת שליד קיבוץ גינוסר, אם לשני בנים וסבתא לחמישה נכדים. עבדה כ-30 שנה בתפקידים של מרצה, מנחה, מרכזת קורסים ומדריכה לעבודות סמינריוניות באוניברסיטה הפתוחה בנושאים הקשורים בהיסטוריה של העת העתיקה וכן בתפקיד מרצה־אורחת במגמת תקשורת באוניברסיטת תל אביב. ד"ר בהרל מציירת ומצלמת וגם מפסלת. בתחומים ציור וצילום היא אוטודידקטית. כל זה משתקף היטב בתצלומים המרהיבים שבהרל צילמה ומובאים בספר זה – נופי טבע, נופים אנושיים ופורטרטים.
"לכבוש את ההימלאיה – לטייל עם מוגבלות" מאת ד"ר דרורה בהרל, צילומים: ד"ר דרורה בהרל, זאנר: עיון,
הוצאת אוריון, לרכישה לחצו כאן.









ריקי ברוך 






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה