'חבורת אכפת לי' –הוא ספר ומשחק המבקשים להגביר את המודעות לחשיבותם של יחסים חברתיים טובים בניסיון להתמודד עם דילמה חברתית הנוגעת לאלימות וחרמות בבתי ספר.
חֵרֶם - פירושו התעלמות והדרה על ידי אחד או יותר.החרם מאיים על צרכיו הפסיכולוגיים של הפרט: שייכות, הערכה עצמית, שליטה וקיום משמעותי מה שגורם למגוון תגובות פיזיולוגיות, רגשיות, קוגניטיביות והתנהגותיות.
עלילת הספר 'חבורת אכפת לי' עוסקת ביוזמה של ילדים העולה כפתרון לסיטואציה של אלימות המופנית לתלמיד חדש בכיתה.
כחלק מהפתרון הם יוזמים משחק חברתי, מעין חרם מפוקח, המאפשר לתלמידים לחוות אירוע חברתי כה קשה. במשחק, אותו משחק כל ילד פעם אחת בלבד ונעשה בפיקוח מורה או איש חינוך, חווים הילדים דחייה קצרה - לא משתפים את הילדים "המוחרמים" במשחקים ולא מדברים איתם.
אחרי ההפסקה, הילדים ששיחקו מספרים לכיתה, בנוכחות המורה והיועצת, מה חשבו ומה הרגישו.
הייחודיות של המשחק היא החוויה המעשית.
אנחנו זוכרים היטב אירוע שמלווה ברגש.
אחרי ההפסקה, הילדים ששיחקו מספרים לכיתה, בנוכחות המורה והיועצת, מה חשבו ומה הרגישו.
הייחודיות של המשחק היא החוויה המעשית.
אנחנו זוכרים היטב אירוע שמלווה ברגש.
המשחק מדגיש מה עושה חוסר תקשורת חברתית וכמה רע להיות במקום שדוחים אותך.
מטרת העל של המשחק להביא דרך חווית המשחק למודעות של יחסים חברתיים טובים, ולהדגיש את מה שלא עושים. להמחיש שהתנהגויות של חרם ודחיית ילדים לא מקבלות מקום. עוד מובאים בספר הערכים שעניינם לקבל את שונה ולכבד את האחר.
באופן טבעי אנחנו חשדניים יותר כלפי מי ששונה מאיתנו, והתוצאה היא שאנחנו נוטים "לסמן" את השונה והחריג ואצל ילדים, הנטייה הזו מתבטאת ביתר שאת, ועומדת בבסיס התופעה המכונה "חרם חברתי". למרות שהתנהגות זו נובעת לכאורה מהטבע האנושי, היא לא בלתי נמנעת, ואסור לנו להשלים איתה.
25 שנים במערכת החינוך כמורה ומחנכת, הפגישו אותי לא אחת, עם התופעה ועם הקושי המערכתי להתמודד עם הדילמה. התסכול הגדול הוא שעל אף המודעות הגבוהה והתוכניות הלימודיות העוסקות בדרכים למגר את תופעות החרם והאלימות, אנו שבים ונחשפים להם ברשת ומחוץ לה.
לאור העלייה במודעות לתופעות אלה ולאור קושי של תלמידים להתמודד עם מצבי לחץ, ירידה בתחושת השייכות ועלייה באירועי האלימות במרחב הפיסי ובמרחבי הרשת- הרשות הלאומית לביטחון קהילתית יוזמת, מובילה ומקדמת תוכניות התערבות לאומיות ותוכניות רישותיות, המבוססות על התפיסה האקולוגית, באמצעות תהליכי פיתוח והסדרת שותפויות ברמה הלאומית והובלה ותכלול ויישום של תוכניות התערבות ברמה המקומית.
![]() |
| צילום יוסי וונש |
נקודת המוצא שלי היא שהחינוך מבית עשוי להיות המשמעותי והנכון למניעת חרם חברתי ולכן גם בחרתי להוסיף נקודות למחשבה והמלצה להורים ולמחנכים:
1. העמידו את הנידוי והחרם החברתי בראש סולם ההתנהגויות הפסולות והסבירו לילדים את משמעותו והשלכותיו הקשות. 2. חנכו לאמפתיה ולכבוד האדם - הכל מתחיל בבית.
3. תנו דוגמה אישית: עזרו לזולת וצאו נגד עוולות - אין כמו נאה דורש נאה מקיים.
4. העצימו את הילד והעניקו לו הסתכלות חדשה על קושי כבר מיום היוולדו.
5. למדו את הילדים על הסכנות שהם עצמם יכולים לייצר ברשת .
***חיה ישפה, בת 83, אם לשלושה, סבתא לתשעה וסבתא־רבא לארבעה, מאמינה שהכל אפשרי בכל גיל.
עם יציאתה לגמלאות אחרי שנים בעולם הניהול, הגשימה חלום והקדישה מזמנה ללימודי פילוסופיה והיסטוריה.
אהבתה לספרות, מחזות וילדים באה לידי ביטוי במחזות אותן כתבה, המחיזה והעלתה יחד עם נכדיה וילדי השכונה.
כתיבתה עוסקת בכוח המרפא של מלה טובה ודמיון.
מוקד 105 הוא מרכז לאומי ייחודי לקבלת פניות ודיווחים מהציבור ולמתן מענה מקצועי בנוגע לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ונוער במרחב המקוון. את המוקד מאיישים שוטרים שעברו הכשרה ייעודית בתחום עיסוקו של המטה הלאומי, ופועל בו דסק שותפויות בין-משרדי בו יושבים מומחים בתחום הפגיעה בילדים ברשת מהמשרד לביטחון לאומי, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד המשפטים.
עם יציאתה לגמלאות אחרי שנים בעולם הניהול, הגשימה חלום והקדישה מזמנה ללימודי פילוסופיה והיסטוריה.
אהבתה לספרות, מחזות וילדים באה לידי ביטוי במחזות אותן כתבה, המחיזה והעלתה יחד עם נכדיה וילדי השכונה.
כתיבתה עוסקת בכוח המרפא של מלה טובה ודמיון.
אני ממליצה על הספר החשוב הזה, היום יותר מתמיד.
ראוי שהספר יגיע לידי אנשי החינוך יועצות, מורות, עובדים סוציאליים (זכר ונקבה) בגנים ובבתי הספר. לכל תא משפחתי בו גדלים ילדים ויעורר את השיח וההבנה על חשיבות כבוד האדם וקבלת השונה באשר הוא.
הגיע הזמן שתופעת החרמות תכחד מהחברה שלנו - חברת הילדים כמו גם המבוגרים. ככל שניקח אחריות על ההתנהגות וההתנהלות שלנו ושל ילדנו כך נצליח לקיים חברה בריאה ומכילה.
'חבורת אכפת לי' – ספר ומשחק לרכישה ישירה יש לפנות לכותבת הספר חיה ישפה 0523865257
ריקי ברוך







אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה