דפים

יום רביעי, 17 בפברואר 2021

יערב שיחי, במעלית הנפש, בשביל הכיף, האמת שאסור וכולה תחרוואת -שירים וסיפורים קצרים בהמלצה




יש משהו מאוד אישי בספרי שירה שיוצר את המפגש הבלתי מוסבר בין הכותב לקורא. פרשנותו של הקורא הופכת את השיר לאישי ומקרבת אותו אל עצמו באופן שרק הוא יודע וחש. אני אוהבת ספרי שירה. מתוך ההרגשה האישית שלי קיים בשירים  סוג של דריסת רגל לתוך אישיותו וחייו של הכותב.  גם כשאני מתלהבת בקריאה ראשונה עדין אני לא מצליחה לברוח מהשאלה המקננת בי בפנים-למה התכוון המשורר? על  מה הוא מרמז ומה הוא  הרגיש בזמן שכתב כך? בסקירה שלפניכם ספרי שירה ואוספים אישיים שנגעו בי ושמחתי לשתף.

יערב שיחי כתבה בת אל אמונה-וקנין
פעימה של חיים נכנסה לתוכי
והעירה פעימות ליבי
פעימה של חיים ופריחה
פעימה של התחדשות ושמחה

שמיים תכולים
חלומות עלומים
וציוץ ציפורים
כמו מבשר ישועה
לזורעים בדמעה
אולי עוד יבנו החורבות
יפריחו הנשמות
וישם ה' משפחות כצאן
ואני תפילתי לך ה' עת רצון
פעימה של חיים מסמנת דרך ושביל
מעבדות לחירות ברון וגיל
פעימה של חיים ממך ואליך
משכני ארוצה אחריך
בשדות ארץ חמדה
אזמרה לך תודה
מי שם עדנת עלייך
חוט של חסד כל פרחייך
סבך פשטות
שלוח עבר
נוצר שלם נכסף משבר
כולה נסתרת וגלויה
כנפי רוח עשויה


לכולנו יש חלומות ומשאלות, מה רצינו להיות ואיך אנו חושבים שחיינו צריכים להראות. יחד עם זאת, כולנו מרגישים פער כזה או אחר במציאות. בין רצוי למצוי, בין מחשבה למעשה, בין מה שהיה לבין מה שיכול להיות, בין כוונה לתוצאות, בין הנגלה לנסתרות.
היכולת לחבר את החלום לשגרת היום יום, היא קסם מופלא. לזכות לממש ולא רק לרצות ולבקש. קסם היכול להתחולל בעזרת מילים. הגשר, הפשר בין חלום למציאות הוא מה שאנו אומרים לעצמנו. איך שאנחנו מספרים את סיפור חיינו ומאירים כספיר דרכנו. בין מחשבה למעשה יש דיבור- מתאר, מברר ויוצר. בכוחן של מילים ליצור מציאות ולחולל נפלאות.

יערב שיחי הוא ספר המביא לקורא שירים מיוחדים המוגשים כצרור ברכות ואיחולים, לימים יפים ולחיים טובים, הזמנה להתבוננות מאפשרת על המציאות, לשמחה, לצמיחה ולהתחדשות.
השירים מלווים בתמונות ואיורים של נופים מרהיבים, מעיינות ופרחים, כהשראה למרחבי החיים, וכל הטוב והשפע שבהם טמונים. מרחבים שאותנו מעוררים- להתחדש, לבקש ולהתגעגע, לחלום, להגשים ולהופיע. הלוואי שנזכה תמיד לבחור בטוב, לשמוח ולאהוב.
יערב שיחי
כתבה בת אל אמונה-וקנין, הוצאה עצמית, לרכישה היכנסו כאן
*****


במעלית הנפש מאת יהודית סולומון
במעלית הנפש הוא קובץ שירים הנוגעים באבני היסוד של החיים: הנפש על כל נפתוליה, אוצרותיה ומערבולותיה; הטבע במימיו, בענניו ובכל יפעתו; המוות המייסר ואהבת החיים הגועשת. את כל אלו עוטפים שירים ארספואטיים בתחילת הספר ושירים אשר נולדו בתקופת הקורונה – בסופו.


הֻלֶּדֶת שִׁיר
יֵשׁ שִׂמְחָה אֲמִתִּית עִם הֻלֶּדֶת שִׁיר,
יֵשׁ רֹגַע חָדָשׁ וְנָדִיר.
יֵשׁ הִתְפַּעֲמוּת וְלֶהָבָה
שֶׁצּוֹבְעִים כָּל פִּנַּת עֲלָטָה,
שֶׁמְּפִיחִים חַיִּים
בְּנִימִים נִשְׁכָּחִים.
יֵשׁ חִיּוּךְ מִסְתַּמֵּן
עַל מַעֲטֶפֶת לֵב, שֶׁלֹּא נוֹתֵן
לְהַקְפִּיא אֶת הַחַיִּים,
לְיַבֵּשׁ אֶת הַפְּרָחִים,
וְשׁוּב מִתְנַעֵר מִתְּהוֹמוֹת
וְשׁוּב מַצְלִיחַ לְיַלֵּד עוֹד שׁוּרוֹת -
שׁוּרוֹת שֶׁל נְגִיעָה וְאַהֲבָה,
מִלִּים שֶׁל אֱמֶת וְשֶׁל נְתִינָה...

המחברת, יהודית סולומון, היא ירושלמית, פסיכולוגית חינוכית ומטפלת משפחתית, נשואה, אם לשלוש בנות וסבתא לשמונה נכדים, אשר הכתיבה היא לה "ארץ חפץ" ומראה נאמנה להלכי רוח ולאירועים חיצוניים בו בזמן. שיריה מתפרסמים באתרי אינטרנט, ברשתות החברתיות וביוטיוב, וכן בכמה אסופות שירי משוררים ("אלבום המשוררים של הוצאת סער" 2014, "כתבנו למגירה" 2015, "פסיפס יוצרים 4" 2016
ו"פסיפס יוצרים 9" 2019).
ספר שיריה "מחזרת אחרי מילים" יצא לאור ב-2014.
שיריה הולחנו והוקלטו במסגרת מיזם "שיר א-שיר" ("בערוב יום" 2018 ו"שובי נפשי" 2020).
במעלית הנפש מאת יהודית סולומון, הוצאת צמרת, לרכישה היכנסו מכאן
*****


בשביל הכיף מאת שמוליק מייזליק
מקבץ סיפורים קצרים ובתחומים שונים, רואים אור בספר הביכורים של שמוליק מייזליק. כילד שגדל במשפחה קשת יום, יצא מייזליק לחיי עבודה עם סיום בית הספר העממי. את בחינות הבגרות השלים תוך כדי החלפת חיתולים לבנו השני מתוך ארבעה, ואת התואר השני קיבל בהחלפת טיטול לנכד הרביעי – כל זאת במהלך 46 שנים שבהן עבד בשירות המדינה במגוון תפקידים מעניינים.



"... ביד רועדת הרים שלומי את הפרח אל מול עיניו, במבט אוהב הסתכל בו מכל צדדיו, כמי שבוחן ומנסה ללמוד על אופיו ותכונותיו, מָשָל לא היה פרח כלל. שלומי ליטף את הפרח במבטו ובאצבע עדינה טייל על הגבעול, החליק מעלה אל העלים, שעליהם ברפרוף קל העביר את אצבעותיו, וחש צורך עז לחבק את הפרח ולהצמידו אל לוח ליבו. לאחר שלקח שאיפות נוספות מריחו הנהדר, הרגיש את הרטט העובר בו ואת הדגדוג בגבו. בעוד שנייה יצמיד את שפתיו וינשק את הפרח.
לפתע, כשהשעון המעורר צלצל, הושיט שלומי את ידו וחבט בו כדי לעצור את הצלצול, חזר ומשך את השמיכה מעל לראשו וטמן את ראשו מתחת לכרית, כמי שמבקש לחזור לאותם המקומות והרגעים שבהם היה אך לפני זמן קצר. אך בעולם האמיתי, המציאות, מתברר - אחרת." (עמוד 10-11 בספר)

בספר ניתן למצוא סיפורים קצרים במגוון נושאים, חלקם ייקחו אותנו לגן עדן, חלקם ידברו אלינו ללא מילים. סיפורים אחרים יטיסוּ אותנו ברכבת הרים, וכשנתגייס נעשה זאת ביחידה מיוחדת. נבקר מטאפורית בג'ונגל ואולי נגיע למסקנה אם אנו אוהבים את החורף או לא. נחלום על טיול ונלמד מה החשיבות של הבית שלנו. כשנאכל פירות, נחשוב על הפרי שבידינו ועל מה שעושה נהג מרוצים, ולפני שנעבור שינוי קיצוני בחיינו נפגוש את נשיא המדינה.

בעדינות, ברגישות ובכישרון רב טווה שמוליק מייזליק סיפורים נפלאים, מרגשים, אותנטיים וסוחפים, שכל קורא יוכל להזדהות עימם ולמצוא בהם את עצמו.
בשביל הכיף מאת שמוליק מייזליק, הוצאת צמרת, לרכישה היכנסו מכאן
*****







האמת שאסור מאת נור בת-שלום
מורכבת, כואבת ומרגשת אותה האהבה כמו  גם הפרידה עליה כותבת נור בת-שלום בספרה

"אני כותבת כי אתה לא רוצה לדבר.
זה לא בוגר ולא פותר.
אני לא מפרגנת בפניך, אך ברבים המון. אתה אומר שאני קרה, אך אוהבת אותך בלי סוף. אתה חושב שאני רעה - אך טועה בגדול.
אתה אומר תמיד לשלילה, זה לא נכון. אני רוצה שיהיה טוב, טוב לי וטוב לילדים, אך אתה חייב לעזור.
האמן לי שהרבה תלוי בך, כי לצערי הרבה ממה שקורה בחיינו אנו - הולך אחריך, ולכן אתה צריך לעשות יותר. זה המצב שאתה בנית עם השנים ואני התרגלתי אליו - אולי זו אשמתך, אולי זו אשמתי, מי יודע?"(עמ'5 בספר)


קטעים מטלטלים ומרגשים הנוגעים בקרביים נקבצו לאוסף ייחודי זה, שבו מביעה נור בת-שלום, בכישרון רב וברגישות, את מה שהיא נלחמת עבורו – האהבה. אהבת האדם, אהבת ילדיה, ולצד כל אלה, הפרידה מבעלה, על כל המורכבויות, הקשיים, העלבונות והדיכאונות הכרוכים בכך. יחד עם זאת, אופטימיות רבה שזורה בטקסטים אלו, נקודות של העצמה, של געגועים, של תמימות ושל התגברות על הפחד. יחדיו, הם נותנים כוח להיפרד, כדי לצעוד קדימה ולהתחיל שוב.
זהו ספר חובה עבור כל מי שמתמודדת עם פרידה מורכבת. נור בת-שלום טווה יחדיו מילים מחזקות ובונות שכל אחת תוכל להתחבר אליהן ממעמקי נפשה.
האמת שאסור מאת נור בת-שלום, הוצאת צמרת, רכישה היכנסו מכאן
*****



כולה תחרוואת או אוסף בלה בלה
"כּוּלָה תְחַרְוֵואת" - הייתה טוענת בתקיפות מסעודה הזקנה כל דבר ששאלו אותה. מסעודה מי שהחזיקה את דוכן הסיגריות במרכז גילת בשכונה ד' בבאר שבע, עש שאי אפשר היה לערער עליה. 

בהומור ובשפה ציורית, לעיתים בוטה, אני מביא אסופת סיפורים – מקצתם דמיוניים שהמציא מוחי הקודח, ואחרים אמיתיים.להלן מקצת מהסיפורים המופיעים בספר: גיבור הנוחר מנסה בכל כוחו להבין מדוע כולם מתרחקים ממנו. פגישה של כמה ישראלים עם נואם רהוט בהייד פארק מובילה לסיום מפתיע במיוחד בסיפור דמוקרטיה. בסיפור כעס פסיכיאטר בכיר מנסה לטפל בכעסיו של ג'ון, וברקע מנסים במשטרה למצוא פתרון לתעלומת רצח מחריד. גיבור עלילות להד"ם מחבר בין חמורים לבין קליטת עולים מרוסיה. על מי השפכים ברחובות עזה הקשורים בקשר ישיר לאורגזמה שמקורה בגרמניה – בסיפור צ'יייז. סוּפָה מצאה ביטוי מילולי חדש למוטציה של שני בעלי חיים. פו הכנעני הוא נרקומן המכור לסם הלבן והנפוץ כל כך בכל מקום, והאודיסיאה הדרומית מחברת נחש בואָה ענקי לתרנגול שסירב בכל תוקף להיצלות על האש בסיפור הבואָה השובב.


שם הספר מעיד על תוכנו, כפי שנהגה מסעודה הזקנה, שהחזיקה את דוכן הסיגריות במרכז גילת בשכונה ד' בבאר שבע, להתבטא על כל דבר ששאלו אותה: "כּוּלָה תְחַרְוֵואת", הייתה טוענת בתקיפות, והיה בלתי אפשרי לערער עליה. אני התרשמתי תמיד מהתפיסה הפילוסופית העמוקה שהיא ביטאה באמירה זו השקפת חיים שלמה בשתי מילים. כדי לסגור את המעגל הייתי חייב להשלים את שם הספר, ומכאן שמו: כולה תְחַרְוֵואת או אוסף בלה בלה, ספר ייחודי בהתייחסותו לחיים ובכלל.
אני מקווה שתיהנו מספר זה, ואולי אף תפיקו ממנו משהו. אם לא – לפחות תקראו אותו בחיוך ובהנאה.


יורה נחושתן נולד וגדל בבאר שבע. מלמד חשיבה מתמטית, פסיכומטרית וראיית עולם בבתי ספר יסודיים ובמרכזי מחוננים ברחבי הארץ. יורה מנהל את הפורום 'הורים למחוננים' באתר תפוז, כותב ספרי לימוד במתמטיקה ובלוגיקה, עוסק בפיתוח תוכניות לימודים להעשרת הידע, ובזמנו הפנוי הוא מעדיף "לצלול" לתוך ספר מרתק. כששאלו אותו בעבר אם הוא בעד או נגד קפץ ואמר בלי לחשוב פעמיים: "נגד" – זה אומר עליו משהו, לא?
כולה תחרוואת או אוסף בלה בלה מאת יורה נחושתן, הוצאת צמרת, לרכישה היכנסו מכאן

















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה