דפים

יום שלישי, 20 בספטמבר 2022

"צַ'פִּינָה" - ספר שירים מקסים מאת נגה אולמרט

 



למה "צַ'פִּינָה"? שאלתי את עצמי כשהגיע לידי ספר השירים של נגה אולמרט. הייתי חייבת להבין על מה ולמה. כמובן שמיהרתי לברר ומצאתי את התשובה: "צַ'פִּינָה" הוא כינוי לאישה ילידת גואטמלה, ארץ הולדתה של נגה.
הכנתי קפה קר, שקעתי בכורסא התנתקתי מהסביבה והתמכרתי לשירים.




מהר מאוד הבנתי שאני קוראת בזה אחר זה (אבל לאט) שירים המשקפים עוצמה הנובעת מקושי פיזי, רגשי ורוחני שנבעו ממסע רצוף חידלון, חיים, שמחה, פחד ורגעים של חוסר אונים.
כמה עוצמה יש בשירים האלו אמרתי לעצמי.





Casus belli \\ נגה אולמרט
תִּנְצְרִי אֶת הָרֶגַע הַזֶּה.
תְּדַיְּקִי אֶת זִכְרוֹן הָרֶגַע:
יוֹם שְׁלִישִׁי 23:55,
אַתְּ שׁוֹכֶבֶת בַּמִּטָּה, בַּחֹשֶׁךְ,
כֻּלָּם בַּבַּיִת יְשֵׁנִים,
הַשָּׁכֵן בַּבִּנְיָן מִמּוּל עֲדַיִן מִשְׁתַּעֵל.
בָּרֶגַע הַזֶּה אַתְּ מַרְגִּישָׁה
שֶׁסּוֹף הָעוֹלָם הִגִּיעַ, שֶׁגּוּשׁ בֵּטוֹן
תָּקוּעַ לָךְ בַּגָּרוֹן,
שֶׁבְּלִי הַמִּלִּים הָאֵלֶּה
שֶׁאַתְּ כּוֹתֶבֶת,
לֹא הָיִיתְ מַצְלִיחָה
לִנְשֹׁם
בָּרֶגַע הַזֶּה הַכֹּל מוֹרֶה
שֶׁמָּחָר יִהְיֶה יוֹתֵר רַע, הַשָּׁחֹר
יִהְיֶה יוֹתֵר שָׁחֹר. אַתְּ תִּתְפַּלְּאִי
שֶׁנִּרְדַּמְתְּ, אַתְּ תֻּפְתְּעִי שֶׁקַּמְתְּ -
תַּרְגִּישִׁי כְּמוֹ פַּס יִצּוּר שֶׁל עֶצֶב.
כְּשֶׁהַבָּנוֹת שֶׁלָּךְ כְּבָר יִהְיוּ
בְּבֵית הַסֵּפֶר, אַתְּ תִּכָּנְסִי לַחֲדָרֵיהֶן,
אַתְּ תִּנְשְׁמִי אֶת הָאֲוִיר הַלָּכוּד
בַּשְּׂמִיכוֹת, אַתְּ תִּשְׁאֲפִי עֲמֹק־עֲמֹק
אַתְּ תַּחֲזִיקִי חָזָק בְּתוֹכֵךְ
אֶת נִיחוֹחוֹת הַבְּרִיאָה שֶׁבָּרָאת
וְתֵצְאִי שׁוּב לַקְּרָב
וְתֵצְאִי שׁוּב לַקְּרָב

צ'פינה" הוא ספר עם שירים ישירים, אישיים מאד עד אינטימיים, ספר המציב מול הקורא את האמת של נגה. לא מצאתי בו התייפייפות, הסתרה וגם לא פילטרים. הרבה אומץ וכמעט שללא פחד היא כותבת וחושפת את עצמה במלא חולשתה ומכאוביה. 
ספר שירה ססגוני ונועז בכנותו. שירתה של אֵם המתמודדת עם מחלה כרונית. לצד כל הקושי, חוסר האונים והכאב, הספר מתובל בהומור ובתקווה. 


היו שירים בהם ניכרו זה לצד זה התסכול ומנגד הנינוחות, מה שלימד אותי שיש בנוגה קבלה עצמית והשלמה. לצד כל הכאב והחמלה שהוצפו בי לאורך המסע הזה, לא יכולתי להתעלם ולו לרגע מהאופטימיות הרבה שבה, הרעב לחיים נורמליים ללא ויתורים לעצמה ולא על עצמה.

אולמרט נולדה בגוואטמלה להורים שהיו בשליחות במדינה הרחוקה, ובגיל שנתיים הגיעה לרחובות ומאז נשארה בה. החיבור לגוואטמלה ילווה אותה עוד פעמים רבות לאורך חייה, בתחנות שונות בהן החליטה לחזור ולבקר במקום וגם היום, כשקראה לספר השירה החדש שלה "צ'פינה", "זו המקבילה לצברית בגוואטמלה, כל פעם כשאני מגיעה לשם אני מרגישה בבית", היא מספרת על הביקורים במדינה שהשאירה מאחור.
בת 43, נשואה לרוני ואמא לשתי בנות. נגה מספרת על המקום שהכתיבה תופסת אצלה עם הידרדרות המחלה. "בשנתיים האחרונות השירה הפכה להיות חלק משמעותי בחיים שלי, מה שנותן לי משמעות כשהמצב הרפואי שלי מידרדר", מספרת אולמרט. "השירה היא כלי בשבילי להביע את מה שאני מרגישה, ואין לי מחסומים, אני כותבת באופן מאוד חשוף את כל מה שעובר עליי".
"צַ׳פִּינָה" מאת נגה אורלמרט הוצאת לרכישה ישירה בביט- 0544200031 נגה אולמרט.


























ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה