דפים

יום חמישי, 1 בספטמבר 2022

"מותר לך" - סיפורים קצרים מאת עדנה בוכמן, חדש על מדף הספרים



יש משהו שונה בספר המקבץ סיפורים קצרים ומאפשר לי קריאה שוטפת גם כשאני מחוץ לבית ופנויה לרגעים עם עצמי. את הספר החדש של "מותר לך" - קובץ סיפורים קצרים מאת עדנה בוכמן קבלתי בימים אלו לסיקור והכנסתי לתיק היוצא עמי למטלות היום. כייף לקרא בו בתור לקופה, בתור לרוקח ובטח שבבית הקפה שלי. 

מאז שפרצה הקורונה נמנעה תמר, שנמצאת בקבוצת סיכון, לצאת מביתה ומכיוון שחיה בהסגר הזמינה מוצרים מהסופר. השליח לא דמה לאף שליח שהגיע אליה קודם, מנומס, נעים, ומייד עורר את סקרנותה.

חנן לא מצליח להירדם. הכלבה בקומה שמעל אינה חדלה לנבוח. הוא מדליק את הרדיו כדי שקולו יגבר על הנביחות המעצבנות. עכשיו השכן מלמטה צועק להחריש את הרדיו. אשתו של חנן מאיצה בו לעלות למעלה ולהשתיק את הכלבה. כי מה רוצה כבר כלבה? קצת תשומת לב, קצת ליטוף, קצת אהבה, ואת כל אלה יודע חנן לתת...

ארז, מרצה באוניברסיטה מתחיל להגיע הביתה באיחור בכל ערב. חמוטל מוטרדת ויוצאת במשימת בילוש לגלות את סודו, ומה שהיא מגלה מפתיע אותה מאד, וכך גם את הקוראים.

גיורא, נשוי ואב לילדים גדולים, מקבל הודעה במסנג'ר, דרישת שלום רחוקה מימי הלימודים שלו בארה"ב. מה שנודע לו ישנה את חייו.



47 סיפורים ואנקדוטות על פי סגנונה המיוחד של הסופרת, חלקם משעשעים וחלקם עצובים, כולם פרי התבוננותה של הכותבת במצבי חיים של בני זוג ובודדים, פעמים מעלי חיוך ופעמים דמעה, כולם במבט אוהב.

"מותר לך" הוא ספרה החמישי של עדנה בוכמן. קדמו לו הספרים: "נדדה האהבה", שהועלה כמופע בקפה תיאטרון הקאמרי, עם השחקנית אסתי זקהיים, ותורגם לגרמנית, "האם יש משהו בינינו" שעובד למופע מוזיקלי, ע"י המלחינה גלית פלורנץ, בתיאטרון תמונע, "פנסיון שטרן", שתורגם אף הוא לגרמנית ו"זמן, געגוע".

"עדנה בוכמן משרטטת בחמלה את נפש האדם. במילים פשוטות, בכמה משפטים, מזקקת חוויה אנושית. סיפורים יומיומיים, אנדקטות. תמונות קטנות מחיינו... אפשר לקרוא לאט, סיפור ביום... אני מזמינה אתכם לקנות מתנות לאמהות, לדודות, לחברות שלכן." אסתי זקהיים, שחקנית

"על עדנה ניתן לומר באחריות שהיא דוקומנטרית של החיים והיא עושה את זה בצורה נהדרת."

"בכישרון הייחודי לה יכול הקורא למצוא את עצמו בסיפורים שלה, כל אחד לקוח מסיטואציות החיים היומיומיות, בזוגיות, באהבות, בשנאות ביחסים עם ילדים ומה לא.....עם חוכמת חיים בלתי נדלית.
עדנה היא סך כל ספריה. לפעמים רב הנסתר על הגלוי ותמיד יהיה טוויסט שיגרום לך בסוף סיפור לומר לך לעצמך, וואללה? בייקית טיפוסית"

"מתלהבת ומוקסמת מכישרון הכתיבה שלך. זו מתנה מיוחדת בה זכית ובנדיבות את מעניקה ממנה לנו הקוראים ... תודה רבה"

עדנה בוכמן ילידת ישראל (1945)
גדלה ברמת גן ומתגוררת בה גם כיום. מאוחר יותר כתבה ספר סיפורים המבוסס על זיכרונותיה מהייקים, שהמשיכו לנהל את חייהם ברמת גן כאילו עדיין חיו בסביבה גרמנית.
בנעוריה שלחו אותה הוריה ללמוד אופנה בפנימייה לבנות בשוויץ, שם פגשה נערות מכל קצוות תבל ונחשפה לתרבויותיהן.
לאחר שחזרה לארץ התגייסה לצבא, שם הכירה את אבי ילדיה. לאחר מספר שנים נשלחה לברמינגהם, אנגליה, להתמחות במפעל טקסטיל מתקדם. בשנים אלו נפתחה לתרבות שהותירה בה רושם עמוק והשפיעה על המשך דרכה ועל כתיבתה.
כשחזרה לארץ החלה לעבוד כיועצת אופנה לסגל הדיפלומטי הישראלי והזר בישראל.
עוד מילדותה אהבה עדנה להקשיב לסיפורי המבוגרים בפגישות משפחתיות ולעובדות המפעל שחלקו איתה חוויותיהן. היא אהבה להשלים את הסיפורים ולדמות להם סוף כזה או אחר.
בשנים האחרונות החלה לכתוב סיפורים קצרים. כחומר גלם שמשו אותה זיכרונותיה וחוויותיה, מאז ועד עתה.

"מותר לך" - סיפורים קצרים מאת: עדנה בוכמן, עורך: חיים פסח, סטימצקי, הוצאה לאור, 136 עמודים, 92 ש"ח. לרכישה בהנחה לחצו כאן 

















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה