דפים

יום שישי, 2 בספטמבר 2022

סוף הרומן, עיר תחתית, הספר שבעין הסערה, לפני שהייתי ילדה הייתי נקודה ואין פה רגע בלי חתול-ספרים חדשים בספריית עם עובד




סוף הרומן מאת גרהם גרין

בלב לונדון המופצצת, כאשר אירופה כולה מצויה במערכה האחרונה של מלחמת עולם, מוריס בנדריקס מצוי בקרב פרטי משלו: שרה, אהובתו הנשואה, ניתקה את הקשר במפתיע, והוא מנסה בכל כוחו להבין מה קרה לה ומדוע עזבה בלי להסביר. קנאה, יוהרה ותשוקה הרסנית מקשות עליו לראות את הדברים נכוחה; הוא סורק את זיכרונותיו, מיטלטל מהבחנות חדות למחשבות שווא ומחפש את אהובתו עד שהאמת מתגלה במלואה.
"איך אוכל לתאר לאדם זר כיצד נראתה כשעצרה במבואה?" שואל גרהם גרין, מגדולי הסופרים האנגלים במאה העשרים, בפתח הרומן הזה, ומייחד את המשך ספרו לתיאור האישה שאהבתו אליה קמאית, עמוקה ומלאה סתירות.


כאשר יצא סוף הרומן לאור בשנת 1951 היה ברור לכול שהמחבר המהולל כתב את הספר על אהובתו קת'רין וולסטון, הנשואה לאחר. הספר אף הוקדש לה ועורר עניין ציבורי בחיי הזוג, וזה נמשך שנים רבות לאחר מותם. אין לדעת אילו מפרטי הרומן התרחשו ואילו לא, אך יכולתו המופלאה של גרין לתאר את סערת הנפש של אדם מאוהב עד כלות, על כל חסדיה ומכאוביה, הייתה לשם דבר. ספרו היה להצלחה אדירה בן־לילה. עם השנים זכה הרומן לעשרות מחוות והמחזות בשירים ובסרטי קולנוע ונחשב קלאסיקה מודרנית.

גריהם גרין נולד ב-1904 בברקהמסטד, הרטפורדשר, אנגליה, למשפחה רמת-יחס. למד באוקסופרד ובין 1926-1930 עבד במערכת "טיימס". ב-1926 קיבל את הדת הקתולית. סייר ברחבי אמריקה וישב זמן רב במכסיקו, המשמשת רקע לכמה מיצירותיו. בין 1935 ל-1939 היה מבקר קולנוע. ב-1940 נתמנה עורך המדור הספרותי ב"ספקטייטור" ושנה לאחר מכן יצא לסיארה ליאונה בשליחות משרד החוץ הבריטי. גריהם גרין המספר הוא פסיכולוג מעולה, המתאר באמנות מאבקי יצרים, נפתולי מצפון ומצבי נפש יוצאי דופן, ומצטיין בדקות הניתוח של החוויה הדתית ברומניו שהם ריאליסטיים למחצה ומיסטיים למחצה. ספריו נקראים בכל ארצות התרבות. עד כה פירסם כשלושים ספר- רומנים, מחזות, ספרים לילדים וקובצי סיפורים.

התחברתי לספר כבר בפרק הראשון וקראתי אותו בנשימה אחת, מבלי שיכולתי להסירו מידי, ספר מרגש עד דמעות.
"סוף הרומן" מאת גרהם גרין, תרגום עפרה אביגד, סיפורת, הוצאת עם עובד לרכישה לחצו כאן.




עיר תחתית מאת הילה עמית

חייהם של אליעד, איברהים ומרים נשזרים יחד בשני כוחות מנוגדים רבי־עוצמה – התשוקה והאיסור. אליעד מתגלגל מעבודה לעבודה, חסר כוחות להתמיד אפילו באחת; בנעוריו התמרד נגד הוריו, שנחרדו מנטייתו המינית והתנכרו לו, והכאב הזה לא מרפה ממנו גם כעבור שנים. איברהים, בן למשפחה ערבית אמידה ומפנקת, יצא מהעיר התחתית של חיפה כדי לממש את כישרונו המוזיקלי וגם את אהבתו ליהודי; הוריו, עם כל אהבתם לו, לדבר כזה לא היו מסכימים. וגם מרים, העובדת הסוציאלית, נאלצה להעלים בחיפה את נטייתה המינית, כדי שתוכל ללדת ולהפגין שם כלפי חוץ מראית עין של משפחה רגילה.


עם השנים נוצר בין השלושה, שני גברים ואישה, קשר הדוק, ונפרצים בו גבולות המגדר, הדת והמגזר – קשר שובר מוסכמות אבל רק בחשאי, כמו בעיר אחרת, סמויה מן העין. אין לדעת אם יום אחד יֵצא לאור, ואם ישרוד אז או יתפרק.

הילה עמית נולדה בשנת 1985 בכפר סבא. פרסמה סיפורים קצרים ושירה בכתבי עת שונים בארץ ובעולם, ובין השאר בגרנטה, במסמרים ובמאזניים.בוגרת התוכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת תל אביב ובעלת תואר דוקטור בלימודי מגדר מאוניברסיטת SOAS שבלונדון. ספר עיון שכתבה על הגירת להט"בים ישראלים לחו"ל התפרסם באנגלית בשנת 2018 וזכה לשבחים. בשנת 2020 פרסמה ספר לימוד עברית קווירי־פמיניסטי בשם עברית לכולן. מבקר הספרות נסים קלדרון מנה את מאושרי והלאה קובץ סיפוריה של הילה עמית בעשרת הספרים הטובים של העשור הקודם, וכאן, ברומן אמיץ, היא מישירה מבט אל מציאות מורכבת ואינה מהססת לחשוף את כל מטעניה.

מרתק, מרתק, מרתק!
עיר תחתית מאת הילה עמית, ספרות מקור, הוצאת עם עובד לרכישה לחצו כאן.





הספר שבעין הסערה מאת רות אוזקי

אחרי מות אביו של בני, בגיל ארבע עשרה, הדברים מתחילים לדבר אליו – נעל ספורט, זוג מספריים, שולחן ישן. בני לא מבין מה הדברים אומרים לו, אבל הוא חש בטון שלהם: לפעמים טון נינוח, לפעמים עצבני, ורוב הזמן כאוב וסובל. כשאימו החולמנית מפתחת הפרעת אגרנות והבית נעשה צפוף יותר ויותר, שאון הקולות נהיה בלתי נסבל, ובני מוצא לו מפלט בספרייה הציבורית – אותו מקום שקט שבו הדברים מתנהגים היטב ובני האדם מדברים בו בלחישות. שם, בספרייה, הוא מתיידד עם כמה טיפוסים יוצאים מגדר הרגיל, ובראשם משורר-פילוסוף חסר בית ונערה אמנית בעלת רעמת שיער לבנה, ומגלה עולם חדש ומהפנט. הוא לומד לאהוב, לשאול שאלות ולמצוא את הקול שלו עצמו בתוך בליל הקולות הרועשים שמציף את חייו.


רומן ההתבגרות של רות אוזקי הוא סיפור כובש, תמים לכאורה, על שורשיהם וכוחם של הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו. דמויותיו הבלתי נשכחות מטיילות בשלל עולמות מחשבה, ממוזיקת ג'ז דרך שינוי האקלים לתאוריה הביקורתית ועד הזן בודהיזם. כמו ספריה הקודמים של אוזקי שנת הבשרים שלי, על פני הבריאה כולה וסיפור זמני, זהו ספר אנושי, נטוע בהווה, שחודר אל הלב ומוצא בו אחיזה.

רות ל. אוזקי נולדה בניו-הייבן, קונטיקט, לאב אמריקאי ולאם יפנית, שניהם היו מורים באוניברסיטת ייל. היא עצמה סיימה את חוק לימודיה האקדמיים בספרות אנגלית ובלימודי אסיה. אחר כך עקרה ליפן ולמדה ולימדה באוניברסיטת קיוטו. בשובה לארצות הברית התמסרה לעשיית סרטים, תיעודיים ובדיוניים, וזכתה עליהם להערכה רבה ולפרסים.

גם ואולי מחמת גילי המתקדם, בו כבר קשה לי יותר להתחבר לסיפורי התבגרות, הצלחתי לחוש אמפטיה לדמויות שחדרו לי לב ורגשו בתמימות נעורים ולמידה. שווה קריאה!
"הספר שבעין הסערה" מאת רות אוזקי, תרגום: שירי שפיראסיפורת, הוצאת עם עובד, לרכישה לחצו כאן.





לפני שהייתי ילדה הייתי נקודה -ספר ילדים מאת רונית קנו


לִפְנֵי שֶׁהָיִיתִי יַלְדָּה קָרוּ לִי כָּל מִינֵי דְּבָרִים:
שָׂחִיתִי בַּחֹשֶׁךְ, שָׁמַעְתִּי צְלִילִים וְדִבּוּרִים
וְגַם גָּדַלְתִּי, כִּי אָכַלְתִּי!
בְּתוֹךְ הַבֶּטֶן? כֵּן, בָּרוּר.
וְכֻלָּם כָּל כָּךְ חִכּוּ לִי – הַכֹּל כָּתוּב פֹּה בַּסִּפּוּר.
זֶה קָרָה לִי בֶּאֱמֶת, זֶה לֹא סֵפֶר אַגָּדוֹת,
אוּלַי זֶה גַּם קָרָה לָכֶם, כְּשֶׁהֲיִיתֶם נְקֻדּוֹת?




רונית קנו היא מוזיקאית ויוצרת תיאטרון. שתי ההצגות שהעלתה - "יואל אמר" ו"הוגו שלי" - גרפו את הפרסים המרכזיים בפסטיבל חיפה וזכו להצלחה. בנוסף היא מלמדת ילדים יצירה והבעה בעזרת מוזיקה וטקסט.

ענת ורשבסקי היא יוצרת רב תחומית ומרצה לאיור. כלת פרס מוזאון ישראל לאיור ספרי ילדים על שם בן יצחק.





"לפני שהייתי ילדה הייתי נקודה" מאת רונית קנו, איורים ענת ורשבסקי, הוצאת עם עובד, ילדים, לרכישה לחצו כאן.








אין פה רגע בלי חתול מאת דוד גרוסמן ספר ילדים


חָלַמְתִּי חֲלוֹם עַל חָתוּל", אָמְרָה מַעֲיָין לְעַלְמָה.
"גַּם אֲנִי", אָמְרָה עַלְמָה.
"הוּא הָיָה צָהֹב", אָמְרָה מַעֲיָין.
"הָיוּ לוֹ עֵינַיִם כְּחֻלּוֹת", אָמְרָה עַלְמָה.
מַעֲיָין וְעַלְמָה הִבִּיטוּ זוֹ בָּזוֹ –
וּפִתְאוֹם הֵן אָמְרוּ מַהֵר, בְּיַחַד: "אֵין פֹּה רֶגַע בְּלִי חָתוּל!"




הסופר דויד גרוסמן, המאיירת נעמה בנזימן וחתול מסתורי אחד, מובילים את מעיין אל בוקר קסום, שמתערבבים בו חלום ומציאות ודמיון.
להאזנה לסיפור בהקראת הסופר דוד גרוסמן לחצו כאן




דויד גרוסמן נולד בירושלים ב־1954. אמו ילידת הארץ ואביו הגיע לארץ מפולניה ב־1936. מגיל צעיר עבד כשחקן בתוכניות רדיו של 'קול ישראל', בצבא שירת בחיל המודיעין ולאחר שירותו הצבאי חזר לעבוד ברדיו כעורך, ככותב תסכיתים, וכמגיש של תוכניות אישיות ויומני חדשות. נשוי למיכל, אב ליונתן, אורי ורותי. ב־1979, פורסם סיפורו הראשון, חמורים, בכתב העת לספרות 'סימן קריאה'. כותב לילדים, לבני נוער ולמבוגרים. בין יצירותיו - רומנים, נובלות, סיפורים קצרים, מחזה, ספרים עיוניים ותיעודיים, וקובץ מאמרים. מפרסם בקביעות מאמרים פוליטיים בארץ ובחו"ל. ספריו תורגמו ל־30 שפות וזכו בפרסים רבים, בארץ ובחו"ל.

"אין פה רגע בלי חתול" מאת דוד גרוסמן, איורים נעמה בנזימן, הוצאת עם עובד, ספר ילדים. לרכישה לחצו כאן

































ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה