דפים

יום רביעי, 31 באוגוסט 2022

לקום, מלאכי מלחמה, פתרונות של פרדוקסים ויחסית לגילה - ספרים חדשים בהמלצה







לקום מאת ענת יהלום

"אני, ילדה בת תשע שנים. גופי רועד מפחד, בעיקר משום שחששתי שבעת הריצה, אפול ולא אספיק להגיע למקלט, לפני שיתחילו קולות הרעם של ההפצצות. אני זוכרת מחשבה חולפת בראשי, 'אין לך למי לפחד'. ההורים רחוקים ועסוקים בתפקידם, אחיותיי כל אחת במקלט עם בני גילה — מי ישמור עליי? מי יחבק? מי ינחם וירגיע את הרעד האוחז בגוף ללא שליטה? 'אין לך מול מי לפחד', אני זוכרת את המחשבה חולפת בראשי בזמן ששיניי נוקשות." (מתוך פרק ראשון בספר)

"לקום" מאת ענת יהלום מתמקד במשבר הגדול שחוותה ענת במלחמת יום כיפור ומעלה משברים נוספים שאיתם התמודדה בחייה. ילדות תחת אש בעמק הירדן, הגירה מהארץ בעקבות תפקידו של אביה במוסד, פוליטיקה מלוכלכת במקום העבודה, היציאה מהארון של בנה, התקפי הטראומה - כישלונות, אכזבות והצלחות נשזרים לסיפור סוחף.
הספר נכתב מתוך רצון עז לטעת עמוק בליבו של הקורא את ההבנה שמכל משבר ניתן לקום אל החיים, אם רק נבחר בכך.


ענת יהלום, בת קיבוץ כנרת שבעמק הירדן, היא בוגרת לימודי חינוך ואומנות, שליחת עלייה, מגבית והסברה מטעם מדינת ישראל, חברת הפורום למנהיגות ישראלית בתפוצות, חברה מייסדת בעמותת ״אתגרים״, חברת נבחרת ארגון נכי צה"ל באופני יד למרתון ניו יורק, כלת פרס משרד הביטחון על מופת שיקומי, מרצה בארץ ובעולם על ״לקום אל החיים" - Owning Your Life , נשואה ואם לשלושה.

ענת יהלום מספרת: "לו הייתי מספרת לכם שיום בהיר אחד נפלה עליי פצצה, העיפה אותי אל העולם הבא ומשם בחזרה אל הארץ לחיים חדשים לחלוטין, האם הייתם מאמינים? 1973, שירות צבאי בסיני, העתיד היה בהיר, ושום סערה לא נראתה באופק, עד שפרצה מלחמת יום כיפור, שהפתיעה אותי ושינתה את חיי. "הפצועה היחידה מהמלחמה", כך הגדירו אותי, ואני רק רציתי להבין איך אני מצליחה לקום על רגליי, ולא להישאר צמודה לכיסא גלגלים לשארית חיי.

הספר מציג את משברי החיים כפי שהם, מבלי להתבייש, ולהתנצל, ומבלי לוותר על הזכות לחיים.
"נפלתי, קמתי, התרסקתי וקמתי שוב ושוב. כך למדתי את טעמו המיוחד של איחוי השבר ושמחת הניצחון".

"לקום" מאת ענת יהלום. הוצאת ספרי ניב, 251 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 




מלאכי מלחמה מאת זיו יטבת - חלק 1: דם

"מלאכי מלחמה – חלק 1: דם" מאת זיו יטבת הוא ספר מתח והרפתקאות מרתק, המתרחש על אי שאינו קיים, מלא תככים ופוליטיקה מלוכלכת, בו אנשים שלא יבחלו בדבר יוצאים לשנות את מהלך ההיסטוריה, לאו דווקא לטובת הכלל.

"כל אחד מהנוכחים ניגש בתורו אל אפסנאי הנשק ממפקדת משמר צי המסחר, והפקיד את שלושת כלי המלחמה וכל התחמושת שברשותו. שערו הזהוב של פשוט העם בהק בשמש האביבית שהפציעה בעדינות ונד קלות ברוח המצננת. מדיו הכחולים נמתחו על גופו הגבוה והחסון של הימאי המיומן, וזיפים בהירים עבים על סנטרו המרובע העידו על אורך המסע שעבר במשימתו האחרונה. צלקת מאורכת עיטרה את לחיו הימנית ואת עור לסתו, עדות לניסיונו הרב בימייה." (מתוך פרק שני בספר)


האימפריה האוֹבְּקָאסִית בדרכה אל הצומת הפוליטי המשמעותי ביותר ב- 150 השנים האחרונות. הארכידוכס ג'יימס וּוַיְלְדְפָיֶיר ה-3, הקיסר המזדקן, חייב לבחור בעל לבתו היחידה, אִידִילִיָה, ויורש לכיסאו, ולקבוע על ידי כך איזו משפחה תשלוט באימפריה לאחר שקיעת שושלתו.



הדוכס וויליאם בארואו הראשון, אחד מחמשת המלכים של האימפריה, מחליט לקחת את העניינים לידיו ולמרוד בקיסר המוחלש כדי להכתיר את בנו, אלן, כיורש לקיסר. הוא בוחר במפקד משמר צי המסחר הצעיר ביותר שהאימפריה ראתה, סר לוקאס פדרובסקי, לתכנון חטיפת הקיסרונית המתבגרת, על מנת שזו תשמש קלף מיקוח נגד משפחתה.

"לעולם אל תזלזל באדם שאין לו דבר להפסיד זולת חייו. על פי רוב, הנואשים ביותר הם המסוכנים ביותר" (מתוך הספר)

זיו יטבת, בן 33, עסק בשלל דברים, מאבטחה ועד מו"לות, ואת עשר השנים האחרונות הקדיש לתחקיר ולכתיבת ספרו הראשון "מלאכי מלחמה".

"מלאכי מלחמה – חלק 1: דם" מאת זיו יטבת. הוצאת ספרי ניב, 275 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



"פתרונות של פרדוקסים" מאת יצחק נבו
פרדוקס קלאסי הוא טיעון בעל הנחות הגיוניות שמוביל לאבסורד או לסתירה. בשל אופי החידה שלהם, והיות שאינם דורשים בדרך כלל ידע מוקדם, הפכו הפרדוקסים לתחום מושך ומעניין את כלל הציבור הרחב.

הספר "פתרונות של פרדוקסים" מאת יצחק נבו דן בפרדוקסים ובפתרונותיהם. הוא מכיל מעל ל-35 פרדוקסים מרתקים ומעניינים. רוב הפרדוקסים אינם דורשים כל ידע מקצועי, אלא רק היגיון פשוט ושכל ישר. בהתאם לכך מנוסח הספר בשפה ברורה ומובנת לכול.




"פרדוקס השקרן הפרדוקס:
האיש מכרתים אומר: "אנשי כרתים הם שקרנים".
(אין חלילה כל פְּסול באנשי כרתים. ההתייחסות לכרתים נובעת מסיפור ספציפי של היוונים הקדמונים, שהתגלגל לברית החדשה, וזו הגרסה שדנו בה לאורך ההיסטוריה).
הבעיה: מדבריו משתמע שכל אנשי כרתים שקרנים, אבל אם כל אנשי כרתים שקרנים, גם הוא עצמו שקרן. מכאן מה שאמר הוא דבר שקר, כלומר אין זה נכון שהם שקרנים, אלא הם דוברי אמת. ובהיותו אחד מהם, גם הוא דובר אמת. אם כך, אמר אמת שאנשי כרתים שקרנים (כולל אותו עצמו), כלומר הוא עצמו שקרן. נכנסנו ללופ בלתי פתיר." (מתוך פרק ראשון בספר)


כאמור בין הפרדוקסים: פרדוקס השקרן: תושב האי מספר: "אנשי האי שלי הם שקרנים", ובהיותו אחד מהם גם הוא עצמו שקרן. מכאן שהוא שיקר - הם (כולל הוא עצמו) דווקא דוברי אמת. אם כך הוא אמר דבר אמת, כלומר הם באמת שקרנים. מכאן שגם הוא בעצמו שקרן. נכנסנו ללופ... פתרון הפרדוקס הזה פשוט. לעומת זאת הפתרון של המשפט "אני שקרן" הרבה יותר קשה, ונחשב לאחד הפרדוקסים הקשים ביותר; פרדוקס הסבא - בסיפור מפורסם זה אדם שנשלח לעָבָר, עשרות או מאות שנים קודם זמנו, פוגש את אחד מאבותיו כשהיה בחור צעיר ובטרם הוליד. הוא מתעמת אתו והורג אותו. אם כן, איך הוא עצמו ייוולד "בעתיד"?

לכל הפרדוקסים יש פתרון: בספר זה נפתרים פרדוקסים שנחשבו עד כה כבלתי פתירים או שנפתרים בצורה פשוטה פרדוקסים שעד כה נפתרו בצורה מורכבת. יצחק מצביע על המכשלות בגללן התקשו עד כה לפתור אותם.
לאורך הספר מוצגים הפרדוקסים בסדר מן הקל אל הכבד ובסופו מגיעים לתובנות מרהיבות, להן השלכות שונות על תחומים רבים. המחבר מפתח שיטה בעזרתה נפתרים גם הפרדוקסים הקשים ביותר.

הפרדוקס מכריח אותנו לבחון מחדש את הידע שלנו כדי לברר האם הסתירה נובעת מכשל סמוי בפרדוקס, כלומר הפרדוקס אינו מנוסח נכון ולמעשה אין כל סתירה או שהפרדוקס נובע מטעות בהנחות היסוד שלנו, ולכן עלינו לשנות אותן - וכך יש תרומה קונקרטית לאורח חשיבתנו.

כן משלב הספר בקריצה מחייכת הערות מבדחות שחבויות בטקסט. נוסף לכך מעוטר הספר באיורים הומוריסטים מעשה ידיו של הקומיקסאי נעם נדב.
יצחק נבו מהנדס רכיבים בגמלאות. בין השאר עבד ברפאל, אינטל ו-SCD. "פתרונות של פרדוקסים" הוא ספרו הראשון.

"פתרונות של פרדוקסים" מאת יצחק נבו. איורים: נועם נדב. הוצאת הספרים אוריון, 89 עמודים. מחיר לצרכן 68 ₪. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ, בחנויות הספרים המקוונות, או בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר.





יחסית לגילה מאת ד"ר עיינה פרידמן
"יחסית לגילה" מאת ד"ר עיינה פרידמן, הוא רומן מרתק ומרגש החושף פן של החיים בגיל השלישי, המוצג כאופטימי ולעיתים הומוריסטי. גיבורות העלילה זוכות למחמאות על עבודתן חרף גילן המתקדם. הן עדות לאמירה שיש בה מהדעות הקדומות לגבי בני הגיל השלישי.
עלילת הספר עוקבת אחרי שלוש חברות - נעמה, יוכי ואלינור שלמדו בבית הספר הריאלי בחיפה ושמרו על החברות לאורך החיים. הן שונות זו מזו באורח חייהן, באופיין, במצבן המשפחתי ובמקצועותיהן. הן חוברות לחיים משותפים כחוויה משפחתית מסוג שונה מהמוכר ויוצרות מערכת תמיכה חברתית ורגשית אישה לרעותה.



תפיסותיהן השונות של החברות לגבי מראה פניהן וגופן והמשך פעילותן המקצועית, מעלה גישות שונות של התייחסות לגיל השלישי, שמוכתבות לעיתים על ידי החברה בה אנו חיים.
במקביל לחוויות חייהן והזדקנותן עוברת העלילה בתקופות שונות בהיסטוריה של מדינת ישראל - תקופת הצנע, מלחמת סיני ומגפת הקורונה ששיתקה את החיים של אזרחים רבים.

מתוך הספר: "'יחסית לגילי', אומרת אלינור בשיחתה עם חברתה נעמה, 'האנרגיה שלי עדיין מובילה אותי למחוזות חדשים. האם יחסית לגילי אני צעירה? מבוגרת בהתנהלותי? יכולה עדיין ללבוש שמלות שמגיעות עד מעל לברך? האם קמטים בברכיים נחשבים לסממן זקנה?'". "אלינור חיה בשלום עם מעטפת הגוף שלה שמעידה על גילה. מעולם לא ציפתה לשמוע שהיא נראית 'נהדר לגילה'. האם המחמיא סבור כי בגילה היא אמורה להיות כפופה ושעונה על מקל הליכה? כי בפניה פחות קמטים מהמצופה? כי היא עדיין מדברת לעניין ולא מובלת על ידי עובדת זרה?".

ד"ר עיינה פרידמן, ילידת חיפה שמתגוררת כיום ברמת גן, היא אומנית רב תחומית (פיסול, צילום, מיצב ומיצג) ואוצרת תערוכות אומנות שמתמקדות בעיקר בנושאים חברתיים. עד כה פרסמה שנים עשר ספרי ילדים, שעוסקים אף הם בנושאים חברתיים. "יחסית לגילה" הוא ספרה הרביעי למבוגרים, אחרי "שיק פריז"; "דווקא אשכנזייה נחמדה"; "ביתי אינו מבצרי", שיצאו אף הם בהוצאת אוריון.

ד"ר עיינה פרידמן אומרת: "חשוב לי שהקורא יבין שאפשר לאמץ את ניסיון החיים ואת הידע שנרכש במהלך החיים לפעילות פורייה ומתגמלת גם בגיל השלישי. הספר מעלה דעות קדומות כנגד אזרחים מבוגרים וכנגד נושא הזיקנה. בפן יותר קליל מוצג נושא המיניות בגיל השלישי ובגיל הנעורים. אני מנסה להראות שהזיקנה היא שלב נוסף במעגל החיים שיש בו יתרונות רבים שנשענים על צבירת ידע וניסיון חיים. אני מנסה לגשר בין הגיל הביולוגי של האדם והגיל הנפשי בו הוא בוחר להיות. הגיל השלישי הוא לא סוף פסוק, שאפשר להוציא ממנו את המיטב והמרב - זה כבר קשור לאופיו של האדם".

"יחסית לגילה" מאת עיינה פרידמן. הוצאת הספרים "אוריון", 166 עמודים. מחיר לצרכן 72 ש"ח. ליצירת קשר עם הסופרת: 054-4682108 . להשיג בחנויות הספרים המקוונות וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר.

































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה