דפים

יום שבת, 16 ביולי 2022

זה מורכב, בצילו של עץ החושחש הירושלמי , גִ'ין-פָּן, חתונת הכסף, כמה עולה לי הכסף? ומשה קצב-זיכרונותיו של נשיא המדינה. חדשים על מדף ספריית צמרת.

 

בצילו של עץ החושחש הירושלמי מאת אילנה שוקת

"אסרו עלינו לצאת מהמיטה, והוריי, כפי שקרה בפעמים קודמות, התיישבו במטבח הקטן ללילה שלם של סיפורים ועדכונים על המצב החמור בירושלים. למוחרת שמעתי שאבא היה סגור בבית המלאכה זמן רב וניזון משיירי הכריכים וממי הגשם. יום אחד, בצאתו לרחוב בדרכו הביתה, פגש את אחיו הצעיר פנחס, והשניים החליטו לרדת לקפה נאוה, להחליף רשמים וסיפורים בנושא המלחמה ולהתעדכן במצב הקשה שבו הייתה נתונה כל העיר הנצורה באותה עת. אחי אליהו, שכאמור היה גדול ממני בשנתיים וחצי, סיפר לי שנים רבות לאחר מכן שאנשי ההגנה הסתובבו במרכז העיר, הבחינו בשני האחים ומיד גייסו אותם למבצע דחוף שהתרחש במורדות העמק לצד חומות העיר העתיקה, שהייתה מאובטחת על ידי חיילים ירדנים. הללו ישבו בבונקרים ועל החומות וצלפו על כל שכונת ממילא הצמודה לחומת העיר העתיקה ובכל מי שראו מהיישוב העברי. פנחס דודי עלה על כלי רכב משוריין ראשון, ואבא שלי על הרכב השני. התנהל קרב קשה. כלי הרכב של פנחס נתפס ונלקח בשבי עם כל חייליו, ואילו הרכב השני הצליח להימלט. כך אבא חזר הביתה. פנחס נלקח בשבי הירדנים ושהה שם כמעט שנה עד להסכם חילופי שבויים, שבעקבותיו שב הביתה. (מתוך עמוד 17 בספר)

גדלתי בבית ששני הורי היו לוחמים בפלמ"ח. אמא ואבא התגייסו כשהיו בני 17, 18 ולאורך ימי ילדותי, נעורי ובגרותי ניזונתי מסיפוריהם על המצור בירושלים, על מלחמת השחרור ועל קרבות בהם לקחו חלק עד שהגיעו להיות ממייסדי קיבוץ בית גוברין, נישאו והקימו בו את המשפחה הקטנה שגדלה והפכה לשבט מבורך עם נכדים ונינים במושב שדה משה.

השבוע התרגשתי לקרא את הספר החדש מאת אילנה שוקת, הספר "בצילו של עץ החושחש הירושלמי". אמנם אינני ילדה ירושלמית אבל נופי הילדות וסיפורי המשפחות והחיים בכלל באותה התקופה של שנות ה 50-60 היו עבורי חזרה לימי ילדותי. התחברתי לספר ממקום אישי, התרגשתי לחוות את כל מה שהכרתי וקראתי אותו בשקיקה ובאמפטיה גדולה. 

"בצילו של עץ החושחש הירושלמי" הוא רומן אהבה סוחף ומערפל חושים, המתרחש אחרי קום המדינה, בשנות החמישים והשישים, ברקע המאבק על ירושלים בתקופת המצור. העלילה מתחוללת בחשאי, בחדרי חדרים, במפגש נעורים בין משפחה חילונית לבין משפחה חרדית בודדה, השוכרת דירה בשנת 1945 בלב שכונת מקור ברוך הירושלמית, שכונה חילונית בעברה הרחוק.
רוחמה, נערה מבית חרדי, נחשפת לראשונה להבדלי תרבות ודפוסי חיים שונים המאיימים עליה. עוצמת אישיותה וכוחה הנפשי תורמים רבות להישרדותה ומאפשרים לה לטמון את סודה בתוך החברה הסגורה.בים הריחוק והניגודים בין חרדים לחילונים שהבליחו באותם הימים, צצו גם נקודות אור זוהרות של דו-קיום. המחברת, שעברה את ילדותה בשכונה, חושפת אחת מהתופעות הללו.



הספר משקף את השאלה המתבקשת האם השסע המעמיק בחברה הישראלית, כיום, שהגיע לשיאו בתקופת מגפת הקורונה ואסון הר מירון, יקרב אותנו בזמן שאול ומתכלה לעבר תהום פעורה, או שתהליכי עומק חברתיים יביאונו, בראייה היסטורית, לאופקים בהירים יותר?

זהו רומן ביכורים של אילנה שֹקת, ילידת 1943 בשכונת מקור-ברוך, מורה, דור שלישי בירושלים. משפחתה הייתה מתושבי מאה שערים.
"בצילו של עץ החושחש הירושלמי", מאת אילנה שוקת, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.




גִ'ין-פָּן מאת חמי רון
אני אוהבת סיפורי אדגות ושמחה על הזכות להביא לכם בסקירה חדשה זו את האגדה המופלאה שטרם נשמעה. בימים אלו רואה אור הספר הקטן והנפלא 
גִ'ין-פָּן שתקראו בנשימה אחת ותשובו לקרא בו מיד מההתחלה. 


בַּאֲבִיב הַיָּמִים, לִפְנֵי תְּקוּפוֹת הַקֵּיסָרִים וְהַכִּבּוּשִׁים, בֵּין עֲצֵי הַדֻּבְדְּבָן וְעַל רֶקַע צִיּוּצֵי הַזְּמִירִים, הִתְרַחֵשׁ פֶּלֶא נָדִיר, שֶׁעַל אוֹדוֹתָיו מְסֻפָּר כָּאן לָרִאשׁוֹנָה.
בְּדַרְכּוֹ לַשּׁוּק בִּמְחוֹזוֹת מֶרְכַּז סִין הָעַתִּיקָה, גִ'ין-פָּן עוֹצֵר לִמְנוּחָה קְצָרָה עַל סֶלַע שֶׁנִּשְׁאַר יָבֵשׁ בְּחָסוּת עַנְפֵי הָעֵצִים. הַיָּמִים הַמִּתְאָרְכִים מְאַפְשְׁרִים לוֹ לִגְמֹא אֶת הַמֶּרְחָק וּלְקַצֵּר אֶת הַשְּׁהוּת בְּנִפְרָד מֵאֲהוּבָתוֹ מִינְג-דָּה.
אוּלָם טֶרֶם יַמְשִׁיךְ בַּהֲלִיכָתוֹ, רַחַשׁ מִסְתּוֹרִי יִתְקָרֵב לְעֶבְרוֹ מִבֵּין הַשִּׂיחִים. גִ'ין-פָּן יִרְאֶה דְּבָרִים שֶׁאוֹתָם הוּא מַכִּיר וְיִלְמַד שִׁעוּרִים שֶׁאוֹתָם הוּא כְּבָר יוֹדֵעַ. לִפְנֵי שֶׁיַּסְפִּיק לְהָבִין אוֹ לִשְׁאֹל, יִוָּכַח בְּיֹפִי מַרְהִיב - לָבָן בּוֹהֵק כְּאוֹר הַשֶּׁמֶשׁ וְשָׁחֹר כֵּהֶה כְּאַשְׁמֹרֶת הַלַּיִל.


גִ'ין-פָּן הוּא סִפּוּר עַל-גִּילִי עַל אַהֲבָה בִּלְתִּי מֻתְנֵית וּבִלְתִּי תְּלוּיָה, פְּשׁוּטָה בַּהֲוָיָתָהּ וְנִצְחִית בְּמֻרְכָּבוּתָהּ, שֶׁמִמֶּנָּה נוֹצַר הַנִּשְׂגָּב וְהַמֻּפְלָא.
"גִ'ין-פָּן" מאת חמי רון, איורים זואי וגליה, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן





חתונת הכסף מאת חוה אפיק
"’היי נוניקים, ברוכים הבאים, דברו איתי כשתגיעו הביתה, יש לי משהו חשוב מאוד לספר לכם. ביי.’ זו ההודעה היחידה שהייתה במשיבון, כשחזרנו מחופשה חלומית של שבועיים באיטליה."

הם חזרו מחופשה בחו"ל, אבל האם הם תיארו לעצמם שההודעה הזאת תשנה את חייהם לנצח? ממש לא.
גיבורת הספר מוצאת את עצמה בתוך סיפור אהבה בלתי אפשרי, לא אמיתי ולא ייאמן. האם האמת תצא לאור? האם האהבה האמיתית תנצח?



דומה כי כבר זכיתם וקראתם סיפורי אהבה מטלטלים ברומנים מרגשים, אבל את סיפור האהבה הזה גם תרצו לחוות עוד יותר. בימים אלו רואה אור הספר "חתונת הכסף" מאת חוה אפיק שבגיל 45 החליטה שזה הזמן לכתוב ולהגשים את החלום. 

"אז ככה, ביום שטסתם, כשחזרתי משדה התעופה, עברתי במשרד לקחת מסמך ששכחתי. על השולחן שלי היה מכתב. התפלאתי מי הניח לי מכתב על השולחן, הרי כולם כבר סיימו לעבוד, ואיך בכלל מישהו נכנס למשרד שלי. התיישבתי עצבני והתחלתי לקרוא. המכתב היה כל כך חמוד ומשעשע שמייד נרגעתי. יש לי אותו איפשהו, רוצים לקרוא?״ שאל. ברור שרצינו. אורי הלך לחדר העבודה וחזר עם המכתב.

“אני בחורה חכמה וחרוצה (ולא רק) וכרגע אני פנויה (ולא רק לעבודה). אז אם יש פה איזושהי משרה עבורי, אשמח ואעריך מאוד אם תתקשר אליי. תודה, מורן 055-4569785.
נ״ב: מבטיחה שלא תצטער אם תתקשר״.

זו הייתה לשון המכתב. באמת מכתב משעשע, ויכולתי להבין מדוע התפתה אורי והתקשר.
“אוקיי, אז התקשרת ו...״ ניסה ניב לזרז את אורי.

“התקשרתי וקבענו פגישה. אומנם לא הייתה שום משרה פנויה, אבל המכתב היה כל כך חצוף וחמוד שהחלטתי ללכת על זה. אתם אשמים, השארתם אותי לבד, אז הייתי חייב שעשוע בינתיים.״ (מתוך עמוד 11 בספר)

בספר זה תמצאו אהבת אמת לצד אהבה שתלויה בדבר. אהבה של תככים ומזימות, אינטרסים ואשליות.
ביד אומן, טווה הסופרת את הסיפור שיוביל אתכם מאמת אחת לאחרת מבלי שתשימו לב.
כשתתחילו לקרוא, לא תצליחו להניח את הספר מהיד עד לסוף המפתיע.
בואו לגלות את האהבה.

חוה אפיק מתגוררת בקריית מוצקין. בעלת דמיון, ואהבה למילים ולכתיבה.
הרעיון לספר קיים יותר מעשרים שנה בראשה. החיים הובילו אותה בשבילים שונים, והדמויות היו לצידה וליוו אותה בכל אחד מהם. לכבוד יום הולדתה ה-45 החליטה להגשים את החלום להוציא את הספר לאור.
זהו ספר הביכורים שלה, אך לא האחרון...
"חתונת הכסף" מאת חוה אפיק, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.




כמה עולה לי הכסף? מאת ינאי סיביליה

כולנו רוצים להצליח בחיים וכולנו שואפים לחיות ברווחה כלכלית כך שנוכל להגשים לנו ולילדים שלנו את כל החלומות שניתן היה לממש בזכות כסף נזיל.
אלא שחלומות לבד ומציאות לבד. דומה כי כדי שנחיה ברוחה כלכלית אמורים להתקיים מספר תנאים שחלקם באחריותנו ויש מי שידע לעשות זאת נכון וזכה.
האן גם אם רוצים ללמוד את השיטה?
הספר החדש "כמה עולה לי הכסף?" הרואה אור בימים אלו מלמד אותנו הקוראים לא לבזבז זמן! כי יום שעובר לעולם אינו חוזר.

"בואו נבחן את המושג "לעשות כסף". הרי גם להרוויח סכום קטן זה "לעשות כסף", אבל האמת היא שכדי לעשות הרבה כסף, אנחנו לא צריכים לעבוד בעצמנו. הסוד הוא להגיע למצב שבו לא אנחנו הם אלה שעובדים בשביל הכסף שלנו. עלינו לייצר מערכת שעובדת עבורנו, וכך נעשה הרבה כסף". (עמוד 15 בספר)


האם אתם מרגישים שהגיע הזמן לעלות לשלב הבא בחייכם ולהפסיק להרגיש כמו עבדים? האם אתם מרגישים שאתם רוצים לדעת לנהל נכון את כלכלת הבית? לפתוח ולנהל עסק מצליח משלכם? לא מצאתם עדיין את הדרך הנכונה?




אדם שעובד לא "עושה כסף" באמת, אבל הוא מייצר נזק מתמשך לחייו הפרטיים. בשנים שבהן עבדתי כשכיר עשיתי הרבה כסף, אבל בזבזתי את כולו על בריחות מהשגרה המעיקה, כך שבפועל לא באמת "עשיתי כסף". בזכות השנים כעובד שכיר הבנתי שעליי לחשב מסלול מחדש, ובמהירות, כי בפועל גם בזבזתי זמן וגם את כל הכסף שהרווחתי(עמוד 16 בספר)

ינאי סביליה, צעיר שעבר תהליך מפועל שכיר לעצמאי, ולבסוף ליזם ולאיש עסקים מצליח, כתב מדריך ייחודי וחסר-תקדים המציג את הדרך ואת התהליך שמסייעים להתקדם לשלב הבא בחייכם המקצועיים ולממש את יכולותיכם.
סביליה שם דגש בספר על ממד הזמן, זמן קצוב ויקר מפז, ומסביר כיצד לתכנן כראוי את המסלול ולנצל את הזמן, כך שגם הנפש תהיה בריאה וחופשיה. מתברר שאיש עסקים מצליח אינו רודף אחרי הכסף – אלא אחרי הזמן.

בספר זה תמצאו את כל הסודות – מהו עצמאי, מהם ההבדלים בין בעל עסק לבין איש עסקים, כיצד חושב איש עסקים מצליח, מהי התנהלות פיננסית יעילה ועוד ועוד.
אז... כמה זמן עולה הכסף שלכם?
"כמה עולה לי הכסף?" מאת ינאי סיביליה, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.







משה קצב-זיכרונותיו של נשיא המדינה


השבוע הגיע ליד "זיכרונותיו של נשיא המדינה", ספרו החדש של משה קצב. תחושת מחנק וסלידה מלאו אותי עוד לפני שבחנתי את פרקיו, כמו חיפשתי להבין - מה עוד יש לו לומר? הדילמה שניצבתי בפניה הייתה קשה וככל שיכולתי, ניסיתי לעשות את ההפרדה המתבקשת שבין הסלידה הקשה ממעשיו השפלים אל מול הכמיהה הבלתי נגמרת שלו לזעוק את סיפור חייו שהחל במעברה ועד למעמדו הרם כנשיא שממנה התנפץ למעמד של אנס! הזועק לחפותו.

סיפור חייו המטלטל של הילד מהמעברה לכהונה הרמה במשכן נשיאי ישראל. תולדות חיי הנשיא ה-8 של מדינת ישראל. משה קצב נולד באיראן, בן בכור למשפחה המונה 10 נפשות, שעלה לישראל כילד קטן לאחר קום המדינה. הספר מתאר את חיי היהודים באיראן בצל המדינה המוסלמית, את ילדותו במעברת אוהלים וצריפונים, ואת התנאים הקשים, את ההסתגלות, את ההווי ואת הפולקלור שאפיינו את חיי המעברה בתחילת חיי המדינה, לצד הקושי הכלכלי ותנאי הקליטה ועד למשכן הנשיא.
הספר סוקר את ההתפתחויות שעיצבו את החברה הישראלית, ובתוכן קליטת עולים מעשרות מדינות, מרחבי תבל, המאבקים בין דתיים לחילונים, בין יוצאי אירופה לבין יוצאי ארצות האסלאם, המאבקים בין חלשים לחזקים, בין וותיקים לחדשים ואת האופן בו פילס את דרכו מן המעברה לאיגרא רמא, האתגרים, המאבקים, וההתמודדויות.

"שלושה חודשים לאחר עלייתנו ארצה, גם סבתא שרה וארבעת בניה הגיעו לארץ לשער העלייה בחיפה. הם סבלו מעוני וממצוקה, וללא אבא. אנשי הסוכנות היהודית באיראן סירבו אפילו להכניס אותם לתוך מחנה העולים “בהשטייה״, שהיה בתוך בית עלמין יהודי, שם רוכזו היהודים שהיו אמורים לעלות לארץ, וזאת משום היותה של סבתא שרה נכה ברגליה עם ארבעה ילדים קטנים. הם נאלצו לחכות שנתיים לעלייה. הם לנו מחוץ לגדר הקברים וסבלו מרעב קשה מנשוא. הילדים הקטנים נאלצו לבנות סמוך ל״בהשטייה״ חדר מגורים עשוי מחֵמר, בוץ מאדמת לס ולוחות עץ, כדי שיהיה להם מחסה מפני החורף המושלג ומהשמש החמה בקיץ, וכך חיו עד לקבלת האישור לעלות לישראל." (מתוך עמוד 16 בספר)


לאורך מאה פרקי הספר שנפרשו על פני למעלה מ500 עמודים מציג קצב את גרסתו הסובייקטיבית לאירועים משפחתיים, שיחות, פרשיות פוליטיות, סוגיות כלכליות, חברתיות ומדיניות עד "להכתמת הנשיאות" כפי שכינה אותה בפרק 80. המשפט, ההרשעה, הערעור לעליון והמשפחה. 

קצב שב וטוען בספרו כי "עלילת כזב" נתפרה נגדו וכי הוא חף מכל פשע. עוד מאשים את מערכת אכיפת החוק טוען כלפי התקשורת הישראלית, ומאשים את היועמ"ש דאז, מני מזוז, בנקמנות על רקע חילוקי דעות קודמים. 



משה קצב מצליח להתגבר על הקשיים לאורך תחנות חייו, ולרכוש השכלה גבוהה באוניברסיטה העברית בירושלים. בהיותו סטודנט בן 24 נבחר לראש המועצה הצעיר ביותר במדינה, עד שנקרא ע"י מנחם בגין לשליחות ממלכתית. כיהן 24 שנה כחבר כנסת, 15 שנה בממשלה ומ"מ ראש הממשלה, עד להיבחרו בגיל 55 לכהונת נשיא המדינה ועד לטלטלה שפקדה אותו בשנה השביעית לכהונתו כנשיא.
הספר מתאר את האירועים ההיסטוריים שעיצבו את חיי המדינה, שבהם השתתף או עמד קרוב להתרחשותם, במשך שנות דור, שופך אור על ההתרחשויות "מאחורי הקלעים" של הפוליטיקה הישראלית, על האתגרים הלאומיים, הממלכתיים והאישיים, ועל ההתמודדויות. 
מגולל את המאבקים ואת התהליכים, את הסערות שפקדו את המדינה, את היריבויות הפוליטיות, את המתחים החברתיים, הכלכליים, המדיניים והביטחוניים, ואת העימותים שבין מדע לאמונה, בין שמאל לימין, בין דעות קדומות ושמרנות לבין ליברליזם, בין צדק לעוולות חברתיות, בין מרכז לפריפריה, בין דמוקרטיה למשפט.
הספר סוקר את תקופת הכהונה של משה קצב כנשיא המדינה, ואת מאמציו הכבירים להפוך את משכן הנשיא לבית של כל אזרחי ישראל, סמל הממלכתיות והאחדות, הפגישות והשיחות עם אישי המדינה ועם מנהיגי העולם.
הוא נותן לראשונה מענה מקיף למיליוני המילים שנאמרו ונכתבו, שהובילו לבירא עמיקתא. העובדות, ההתנהלות, הראיות והתיעוד מעוררים טלטלה והתרגשות.

משה קצב-זיכרונותיו של נשיא המדינה, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן




זה מורכב מאת בת אל לופס
אני אתחיל בסליחה נראה לי... אני יודעת שנפרדנו בדרך שאף אחד מאיתנו לא תכנן, אבל תדע שבזכות מה שאמרת לי באותו יום התבהרו אצלי כמה דברים מאוחר יותר, ופשוט לא יכולתי לדבר איתך על זה כי כל כך התביישתי. התביישתי במה שעשיתי, במה שאמרתי... אני יודעת שהיית שם בשבילי באמת, ושבאמת היה אכפת לך, אבל תבין, לא הייתי מסוגלת לראות את זה. איך אדם כל כך מושלם כמוך יכול לאהוב מישהי כל כך שבורה כמוני?


מה זו אהבה? הספר מאיר את המילה – את הדבר שכולנו ניזונים ממנו וחיים עבורו.
הספר "זה מורכב" מצליח להכניס אותנו לנבכי הרגש המורכבים. ביד אומן וברגישות טווה הסופרת את סיפורה של ליאת, הכמהה כל כך לאהבה עצמית, לאהבה אמיתית. עד שיום אחד היא פוגשת בלואיס, ומאז הכול מתהפך. היא יודעת שבשבילו, היא תצטרך לשנות, ואולי זה לא בשבילו - אולי זה עבורה.
בין סבך הגלים המאיימים לקחת את חייה, מוצאת ליאת את הדרך הנכונה. הספר קולח, מרתק ומפתיע.

בת אל לופס, בת 35, נשואה לויקטור ואימא לשניים. בת אל היא מדריכת נוער ומשפחות וכיום לומדת פסיכולוגיה וחינוך. ״זה מורכב״ הינו ספר הביכורים של הסופרת, ספרה השני ייצא לאור בקרוב כהמשך לספר זה. "האמונה באדם וביכולתו להוביל שינוי בחייו תמיד הובילו אותי ואת מה שאני עושה, והכתיבה נותנת לי דרור."

"זה מורכב" מאת בת אל לופס, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.






















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה