דפים

יום שלישי, 19 ביולי 2022

שלג באוגוסט, מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי, רכבתקלה, מי רקם את המפה? בייבי, קר שם בחוץ ושורות פועמות- ספרים בהמלצה חמה

 



רכבתקלה מאת איריס ברקן

"ביום ראשון בשעה 16:40 מצאה את עצמה חוצה שוב את דלתות הזכוכית, כשהיא כולה התרגשות מבלי לדעת על מה ולמה. כשפתחה את דלת חדר מספר 14, חיוך לא מוכר ובלתי רצוני נמתח על פניה, ועורה סמר. ד"ר ארבל ישב במקומו, מקליד במכשיר הטלפון הנייד שלו, והזמין אותה לשבת מבלי להביט בה.
חיכתה.
לבסוף, עבר להביט במחשב ואמר, "כן, גבירתי, מה הבעיה?" היא קפאה במקומה, כשאת ההתרגשות המענגת בבטנה מחליפה תחושה של בטון קר שנוצק פנימה. "אני רואה שהיית פה לפני חודש עם גרד... בשביל זה חזרת?" ואז הרים את עיניו אליה, כדי לפגוש עיניים תכולות, מתחננות, מבועתות, מלאות כאב.
"אהה, זו את... נו, החלפת סבון?"
מהגבר הרגיש, החם והמתעניין לא נותר זכר מלבד בראשה, שבמשך חמישה שבועות התייסר ברצון לקבל עוד מהדבר הזה. ד"ר ארבל המהולל הצטרף לשאר חבריו למקצוע, שהשנים בטיפול באנשים עם קשיים טריוויאליים ומשעממים הפכו אותם יבשים, בעלי קול מתכתי ועיניים ריקות. (מתוך  עמוד 180 בספר)

"רכבתקלה" מאת איריס ברקן הוא רומן מרתק ורגיש המצייר מסע חיים של אישה אחת וזוג הורים שנמשך על פני דורות. על ציר הרכבת הקלה, בין רחובותיה וסמטאותיה של ירושלים, לבין רסיסי תמונות מן העיר ההיא, האחרת באירופה הרחוקה, נפרסת בפני הקורא הדינמיקה המורכבת והנפלאה שבין בני אדם.


בין שתי הערים, בין הווה לעבר, בין כאב לשמחה, בין אובדן לגילוי, מתגלה מערכת היחסים שבין הורים לילדתם, כשבבסיסה מונח צל גדול מן העבר, לצד חיפוש מענה לשאלות ללא תשובות, ורצון בהשלמה ואהבה.

פעמים תהתה בינה ובין עצמה מדוע הולידו אותה הוריה. כשבגרה והבינה את עומקן של מערכות היחסים בין הורים לילדיהם, לא ידעה לומר אם אהבו אותה, אם הביאה להם את השמחה והנחמה שלהן ייחלו. לעיתים חשבה שבעצם הייתה נטל עליהם, עוד דאגה אחת שיש להתמודד איתה, עוד עניין שיש צורך לטפל בו, עוד מקור לבזבזנות והשקעה

ירושלים הקסומה והסבוכה, משמשת תפאורה לכתיבה העשירה והקולחת, כזו היורדת אל תהומות הנפש, ומייצרת דמויות שלמות, עגולות ועמוקות. הספר פורט אט-אט מאבק בין חושך לאור, בין שמחה לצער, וגם את הכאב שבגילוי העצמי, כשכל אלו מתקיימים במרחב המקודש שבין עולם החיים והמתים.

"לפעמים תהתה בינה ובין עצמה מדוע הולידו אותה הוריה. כשבגרה והבינה את עומקן של מערכות היחסים בין הורים לילדיהם, לא ידעה לומר אם אהבו אותה, אם הביאה להם את השמחה והנחמה שלהן ייחלו. לעיתים חשבה שבעצם הייתה נטל עליהם, עוד דאגה אחת שיש להתמודד איתה, עוד עניין שיש צורך לטפל בו, עוד מקור לבזבזנות והשקעה." (מתוך הספר)

ד"ר איריס ברקן, אישה, אימא, ילידת ירושלים, עם אהבה גדולה לעיר. כמי שמוקסמת, מתעניינת ואוהבת בני אדם, עיסוקיה הרבים מתמקדים בהם – ד"ר לאימון בגישה פסיכולוגית, מרצה במכללה לחינוך, מנחת קבוצות, יועצת ארגונית וממייסדות עמותת נשים לגופן. חובבת ספורט, אומנות ,ומכורה לנעלים. "רכבתקלה" הוא ספרה הראשון.

איריס ברקן אומרת: "בנימה אישית, למרות שהספר איננו אוטוביוגרפיה ישירה שלי, הוא מורכב מפסיפס של רגעים, מחשבות ורגשות שרובינו כבני אדם מזהים, מכירים ומתמודדים במהלך חיינו, גם אם הסיפור האישי שלנו הינו שונה בתכלית. כמאמר השיר - "כולנו רקמה אנושית אחת חיה", ומעצם כך מבינים ורגישים לכאב, הקושי והמאבק של האחר, וביחד עם זה יכולים לשמוח ולקחת חלק גם בטוב, ביופי ובאהבה".

"רכבתקלה" מאת איריס ברקן. הוצאת ספרי ניב, 217 עמודים. מחיר לצרכן 86 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה או באמצעות האתר של איריס.




"מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי" מאת סם ש. רקובר

"מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי" מאת סם ש. רקובר בהוצאת הספרים "כרמל", הוא רומן מתח בלשי, מרתק, מצחיק וקצת משוגע על שני מלאכים - אחד מלאך המוות והשני סתם בריון ובטלן שמתאהב בבלשית סקסית, על בן אנוש שניצל ממוות ושתי נשים יפות שגורלן לוט בערפל, ועל שחר קורן שאת חייו הצילו שני פרמדיקים ברגע האחרון וכהבעת תודה סיפר להם שחר סיפורים משעשעים מחייו.
רומן מטורף על שתי נשים שלא בטוח אם נרצחו או לא, כי לא ברור אם הן בחיים או לא ועל שני פרמדיקים שהם בעצם מלאכים, נפילים (היו בארץ) שחמדו בנות אנוש.

"הם התיישבו בסלון הדירה. הושיבו את אדון שחר קורן על כורסת הטלוויזיה, פקחו את עיניו ונתנו לו לשתות חצי כוס נקטר, שמיד ניקה את עורקי לבו מכולסטרול – עובדה המסבירה מדוע האלים והמלאכים חיים כל כך הרבה זמן, ושחר שאל, "מי אתם?"

"אנחנו," אמר זפת בחיוך רחב, "פרמדיקים והצלנו אותך מהתקף לב. אל תדאג, זה היה התקף לב קל ביותר, עכשיו אתה בסדר גמור."

"תודה מקרב לב," אמר שחר ושאל, "מה אני יכול לעשות למענכם? איך אוכל להודות לכם?"

"לא משהו מיוחד," אמר סידני והעביר את כף ידו הימנית על פניו של מר קורן בתנועה מלאכית מהפנטת.

"אני יודע," מיהר שחר לומר בעיניים בורקות, "אני יודע איך להודות לכם על שהצלתם את חיי. אני אספר לכם את סיפור חיי."

"בדיוק," אמר זפת בחיוך, "בדיוק. זה מה שאנחנו מתים לשמוע. כולנו אוזן."(מתוך עמודים 14-15 בספר)




זה ספר מציאותי על שני מלאכים שאחד מהם הפך לבן אנוש כדי לחזר בלהט אחרי בת אנוש בה התאהב מעל הראש, ולכן זה רומן אהבה ענקי הבוחן מהו גבולה של התשוקה.

סם ש. רקובר הוא פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. בין תחומי התעניינותו ומחקריו: היכר וזיהוי פרצופים, פילוסופיה של המדע, התודעה (פסיכולוגיה) ומודלים של הסבר. הוא פרסם ספרים ומאמרים מקצועיים רבים, ובנוסף פרסם סיפורים, קבצי סיפורים ורומנים.

"מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי" הוא ספרו השלוש עשרה. ספריו הקודמים: "מחול הרפאים" (כרמל, 2021) "מי את, רוזלינד?" (כרמל, 2019), "המוקד: מה שיש להעלות על" (כרמל, 2016), "סוליפ סוסי הפרא" (כרמל, 2015), "מדוע לא רצחת את המלך?" (כרמל 2012), "גאזי והאלאהו" (אמציה, 2012), "כלא המשאלות" (כרמל, 2009), "משחק הזוגות" (ביתן, 2005, קובץ סיפורים), "גזר הדין השלישי" (אסטרולוג, 2002), "חלום בשלוש בלילה" (כנרת, 1997, קובץ סיפורים), "ממי אתה מפחד, דוב?" (הקיבוץ המאוחד, 1990), "לפני היות הליצן" (ספרית מעריב, 1986).

סם ש. רקובר אם כן, הוא טיפוס של וגם-וגם: הוא מקדיש את עצמו למדע ובאותה מידה הוא מתמסר כל כולו לספרות.
"מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי" מאת סם ש. רקובר, הוצאת הספרים כרמל, 271 עמודים. מחיר לצרכן 94 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים או באתר ההוצאה.




שלג באוגוסט מאת אריק זלצמן
"שלג באוגוסט" מאת אריק זלצמן הרואה אור בימים אלו, הוא ספר מתח והרפתקאות שכתוב בהומור, כולל מזימות פוליטיות ומתרחש באפריקה.

דמבה הוא ילד אפריקני צעיר שחייו עברו עליו בנעימים בכפר בו גדל עד שבאחד הימים הגיע לכפר שליט המדינה מאקומה והרג את אביו. דמבה מחליט לצאת למסע נקמה. הוא פונה לעזרתו של פינייה, יהודי, ניצול שואה אשר במקרה התגלגל לאפריקה, ניהל שם חוות תנינים והתפרסם בכל רחבי היבשת כאיש התנינים בשל האומץ שהפגין במופעי לכידת תנינים שקיים בחווה. פינייה נעתר לבקשתו של דמבה ופונה לקרוב משפחתו האהוב אריק, עורך דין בנושא נדלן שהיכרותו עם אפריקה מוגבלת לעסקאות שביצע ביבשת.

אריק נמצא בעיצומו של שיפוץ ולא שש לצאת להרפתקה, אך משתכנע לבסוף ויחד מתגבשת חבורה ססגונית של אנשים בעלי יכולות מגוונות שמגבשים תוכנית נועזת לנקמה במאקומה שיש בה סיכון אישי לחייהם ומימושה מעמיד במבחן לא פעם את חברות החברים בה.


חברי הקבוצה יוצאים לאפריקה ומגייסים גורמים רבי כוח ובעלי עניין לסיוע לה בביצוע המשימה. לאחר שהשיגו את הסיוע הנחוץ הזה הם מתחילים לממש את התוכנית. בתחילה הכול פועל כמתוכנן עד ש...

אריק זלצמן עבד שנים רבות במערכת הביטחון, נשוי ואב לארבעה ילדים. מתגורר בכוכב יאיר. "שלג באוגוסט" הוא ספרו הראשון בו שזורים אלמנטים ביוגרפיים רבים.
אהבתו הרבה של אריק לאפריקה, יבשת שמכיר היטב הן מילדותו והן מביקוריו הרבים בה, מהדהדת בסיפור.

רבים מהאירועים, הדמויות והמקומות נראים כלקוחים ממחוזות הדמיון, אולם הם מבוססים על דמויות אמת ועל ניסיון רב שנים ביבשת. הקורא מוזמן לנסות ולנחש מי מהדמויות מבוססת על דמות אמיתית ואיזו היא פרי הדמיון. כך גם לגבי חלק מהמקומות שנראה שהם פרי דמיון קודח, אך הם מבוססי מציאות ותיאורם עבר שינוי ספרותי בלבד. הספר משקף געגוע של הסופר לאנשים שהכיר בחייו ולמקומות בהם ביקר ואשר חלקם כבר אינם בנמצא.
הספר מנסה להעביר לקורא מעט מהצבעים, הנופים - האנושיים ונופי הטבע, הריחות והטעמים של היבשת שאין דומה לה בעולם.

"שלג באוגוסט" מאת אריק זלצמן. הוצאת ספרי ניב, 270 עמודים. מחיר לצרכן 80 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה





מי רקם את המפה? מאת רפי פרל טרבס - סיפורים לימים האחרים
"מי רקם את המפה?" מאת רפי פרל טרבס בהוצאת "ספרי ניב" הוא קובץ סיפורים מיוחד ומרגש.


בגיל שישים ובימי קורונה יש לגיבורנו, פרופסור מתבגר למדעי הצמח (מומחה למלפפונים!), פנאי ורצון להתבונן. הוא מישיר מבט חומל אל ההפתעות והניסיונות התדירים שמזמנים לו הוריו הקשישים וילדיו המתבגרים. מדי פעם מציץ אליו מן המראה בן דמותו ומזכיר לו את הילד והנער שהיה. לצידו מככבים בסיפורים הקצרים חתול, עטלף, פניניה וקיפוד, המביאים במשק כנפיים ורפרוף טלפיים מסרים מלב העולם. והכל בשפה פיוטית, משתעשעת-מתענגת על מקורותיה.

בסיפור הראשון "מעשה בדרשה של יום כיפור", הגיבור שב ממסע לקברי צדיקים באוקראינה, ובשובו אל ארץ השמש והתכלת הוא מבקש, ואף מקבל, אות ומופת כי תפילותיו נענו.

ב"מעשה בפניניה" הפרופסור שלנו עמל על שידוך יוצא דופן עבור עוף מעוכב-זיווג שפגש בשבילי הקמפוס.

ב"סיפור על יום הבחירות" הוא מתפתה לגלגל את הוריו הקשישים אל הקלפי השכונתית, אבל זה לא נגמר בטוב!

בסיפור "קדיש יתום" הוא מתמודד עם האתגרים הכרוכים באמירת קדיש על אביו בימי קורונה – ואבוי, קצת "מפשל" בעניין המצבה.

בסיפור "גוף ורכוש" יוצאים הבן, אמו ו"הפיליפינית מסרי לנקה" לביקור מעט גרוטסקי אצל פסיכו-גריאטר, כדי לקבל ממנו אישור לאפוטרופסות.

בסיפור "ביקור הורים" הוא מבקר את בנו החייל ערב היציאה למבצע בעזה, ונזכר בלב נכמר בביקורים שביקרוהו הוריו בטירונות, לפני עידן ועידנים... ואילו ב"דג הצבאי" הוא חושף טפח ממעלליו בשירות מילואים ב"כלא אינתיפאדה" מאובטח בהרי חברון!

כמו פנינים מלוטשות נחרזים עשרים ושנים הסיפורים למחרוזת אחת, ומגלים את התובנה המפתיעה, החסד והצחוק הטמונים גם ברגעים כאובים.

רפי פרל טרבס גר ברחובות, עוסק במדעי הצמח והחקלאות, מצייר ומתבונן בטבע. פרסם בנערותו ספר שירים בשם "ריח הגשם" (הוצאת עקד). נשוי לדניאל, אב לארבעה וסב לארבעה.

"מי רקם את המפה? סיפורים לימים האחרים"
מאת רפי פרל טרבס. הוצאת ספרי ניב, 130 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



"בייבי, קר שם בחוץ" מאת אמילי בל

2 לבבות. 10 שנים. הזדמנות אחרונה לאהבה

"בייבי, קר שם בחוץ" מאת אמילי בל בהוצאת "דני ספרים", הוא רומן מרגש ונפלא, קומדיה רומנטית שתחמם לכם את הלב. 



חודש דצמבר וחג המולד הולך ומתקרב. נורה ג'ונס מתכננת לחגוג את החג עם אימה, אך האם מבריזה לה ברגע האחרון. ואז היא נזכרת בשבוע הרומנטי ביותר בחייה שהתרחש לפני עשר שנים: במהלך טיול באיטליה היא פגשה את אנדרו, בחור אירי נאה וחמוד שלומד מוזיקה. השניים נסחפו להרפתקה מסחררת חושים שבסופה, לפני שנפרדו, הבטיחו זה לזה הבטחה: אם שניהם יהיו עדיין רווקים בחג המולד בעוד עשר שנים, הם ייפגשו מתחת לשעון ברחוב גרפטון באירלנד.

במהלך השנים מאבדת נורה את הקשר עם אנדרו, ואין לה מושג אם הוא יזכור את ההבטחה, אבל מצד שני גם אין לה מה להפסיד. היא נוסעת לדבלין, אל הפגישה מתחת לשעון, ומקווה לנס חג המולד...


אל הנסיעה מצטרף ג'ו, חברהּ הוותיק של נורה, שגם הוא לא רוצה להעביר את החג לבדו. כעת נורה מוצאת עצמה נקרעת בין שני בחורים, שלכל אחד מהם תוכניות משלו.

אמילי בל היא סופרת רבי-מכר של ה"אייריש טיימס". היא נולדה בדבלין, אירלנד, ועברה ללונדון אחרי לימודיה באוניברסיטה. היא עבדה בכמה עבודות, ביניהן מדריכת טיולים, מוכרת ספרים וזמרת בבארים, וכעת היא כותבת במשרה מלאה. היא חיה בצפון לונדון עם בעלה ובתה.
"הכינו כוס שוקו חם, התכרבלו בספה מול האח, ותיהנו מרומן רומנטי מקסים ושובה לב" - Sun

"קומדיה רומנטית שחוגגת את חג המולד ואת החיים. כיף צרוף!" -
Woman & Home

"בייבי, קר שם בחוץ" מאת אמילי בל, מאנגלית: יואב כ"ץ, הוצאת "דני ספרים", 292 עמ'. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובאתר.





שורות פועמות מאת גדעון סמיד

שירה קולחת על תקווה, תפילה ופחד; לקחי חיים ואבחנות, סקרנות ומסקנות.

"שורות פועמות" מאת גדעון סמיד בהוצאת "ספרי ניב" הוא ספר שירים מפתיע.

פיזיקה בלי מתמטיקה היא סיפור שטחי וללא ממצה. חיי אדם בלי פואטיקה גם הם סיפור עמום שלא מגיע לקצה. כדי להביע אבחנות, פחדים ותקווה אנו זקוקים לקלוח המפכה של שירה. כשאדם שכל חייו שאל מדוע ולשם מה, הנה מצא, הנה גילה, אז למרות שהוא מהנדס ומדבר בנוסחאות הרי הוא אוחז בעט סופרים, הנה גם הוא במשוררים. לקחי חיים, תשוקות, כאבים ותפילה: ״שורות פועמות״ הם סיפור עלילה.

גדעון סמיד, פרופסור להנדסה, יליד ירושלים, גדל בחיפה, שם השלים את שלושת תאריו בטכניון. לזכותו למעלה משלושים פטנטים רשומים בתחומי הסייבר, ננוטכנולוגיה, כסף דיגיטלי ובינה מלאכותית. מורה ותיק, בעל טור חודשי, כתב מותחן קיברנטי, מחזה על השואה ורומן חושפני המספר על אהבותיו של מהנדס ישראלי המתגורר בארצות הברית.


בורא!
הנני מוכן ומזומן
לקדש א ת להבת הסקרנות
שהבערת בי.
להתאזר באומץ לכבד את מסקנותיי.
להיזכר יום-יום, שעה-שעה
שאני יודע כה מעט,
וזה המעט אינו מוחלט;
הוא מעוות,
נטוי.
כל מה שברור עוד לא עמום,
כל מה שעמום עוד לא ברור.
עד שתקרב אותנו לסודותיך
הכול שלך
ואין בלעדיך.


ילדה מלהיבה

שיער בצבע הלילה,
עיניים כומסות שומרות סוד.
הייתי ילד והיא ילדה
שהציתה בי מחשבות זוהרות.
באור חיוכה המבויש התבשמתי.
ישבה שני ספסלים לצידי בכיתה,
בהפסקה נבלעה בין חברותיה וצחקקה.
בברקנים הייתה מוקפת
והיא ביניהם רקפת.
למרות שהשתדלתי
לא התקרבתי להזדמנות טובה
ללחוש:
״את אותי מלהיבה״
ולגעוש
בפרפורי אהבה.
היום יש לה יום הולדת,
אותו תאריך כמו כשהייתה ילדה.
ושוב מרחוק
מנפנף בדגל ארוג בשיר
הרבה בריאות וכולי
את הלמות הלב מי מכיר?

"שורות פועמות" מאת גדעון סמיד. הוצאת ספרי ניב, 138 עמודים. מחיר לצרכן 72 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים 
הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה