דפים

יום שני, 8 באוגוסט 2022

נגן הקלרינט מקאזאן-רומן, וירח דולק ברחוב-נובלה, ספרים חדשים בהמלצה




נגן הקלרינט מקאזאן מאת יוסי ברגר

״אני מסתכל בַּמַּרְאֶה המדהים הזה דרך זכוכית המרושתת באלפי סדקים... ולא יכול להימנע מלחשוב עד כמה הוא מסמל את העובדה שהחיים, יפים ככל שיהיו, שבריריים וברי חלוף המה.״
שלומי מוצא את עצמו מעורב בפרשיית היעלמותה המסתורית של סמירה, צעירה ערבייה, הנקשרת במותו של פועל בניין, בתאונת דרכים ובחקירת משטרה המגיעה למבוי סתום.

בימים אלו רואה "אור הספר נגן הקלרינט מקאזאן", רומן מתח המתאר דמויות, מקומות והתרחשויות מהווי החיים הישראלי. דמותו הטראגית של ולדימיר, עולה ותיק מרוסיה, המפגש שלו עם שלומי, נהג מונית ישראלי, ופרשיית העלמותה של סמירה, הם שיוצרים .עלילה רבת תהפוכות ומתח בלתי פוסק.




אחרי הפגישה עם ולדימיר יצא לי לחשוב יותר מפעם אחת על הנסיעה המיוחדת הזאת, על האיש ועל הקונצרט שניגן לי. המשפט האחרון שאמר היה אפוף מסתורין ועורר בי סקרנות.
למה בדיוק התכוון כשדיבר על משהו חשוב שיבגני גילה ולמה התכוון כשאמר שזה סיפור עצוב? חבל שלא החלפנו בינינו מספרי טלפון - הייתי שמח לפגוש שוב את נגן הקלרינט המוכשר הזה ולשמוע את סיפור חייו. (מתוך עמוד 19 בספר)

הכל מתחיל כששלומי אוסף למוניתו נוסע מסתורי בעל חזות של גנגסטר. הנוסע, ולדימיר שמו, עולה ותיק מרוסיה, מתגלה כנגן קלרינט מוכשר במיוחד המעורר את סקרנותו של שלומי בשל מראהו הקשוח, אך שובה את ליבו בזכות מבטו העצוב.
אט אט מגלה שלומי קשר בין סיפור חייו של ולדימיר להיעלמותה של סמירה ומעורבותו בפרשה גורמת לו לסערת רגשות המערערת את שלוות חייו .
זהו רומן מתח המתרחש בישראל של המאה ה-21, אך שורשיו נטועים באירופה שלפני מלחמת העולם השנייה. הוא שזור בחיי החברה הישראלית על מגוון התרבויות, האמונות והעדות שבה, ומשקף את הדמיון הקיים באופיים של בני האדם באשר הם.

יוסי ברגר, יליד 1953, בעל תואר ראשון לעיצוב תעשייתי ב"בצלאל", תואר שני בהנדסת תעשייה וניהול ב"טכניון" וניסיון של מעל 35 שנות עבודה בתחומי הפיתוח, השיווק והניהול בחברה בטחונית גדולה.

זהו ספרו השני היוצא לאור. ספרו הראשון, "תעלומת השכן שממול". הינו מותחן נעורים המתאר עלילה, דמויות, מקומות ואירועים מהווי החיים בישראל.

בספר הזה יש כמעט את כל מה שאני אוהבת. ראשית ולפני הכל פרוזה ישראלית שהיא בעדיפות בכל שקשור לספרים. יחד איתה משתלבים בעלילה בצורה מדויקת, בכתיבה קולחת ובשפה קלילה, עלילת מתח ופעולה שהותירה אותי כל העת אל אש קטנה ולא אפשרה לי להניח את הספר מהיד. ככה אני אוהבת את הרומנים הישראלים. קצביים, מקבילים לסיפורי מציאות או דמיונות מההוויה המקומית ומהנים את רגעי האיכות הייחודים לי ולספר בלבד.  
"נגן הקלרינט מקאזאן" מאת יוסי יוסי ברגר, הוצאת כתש, לרכישה לחצו כאן







ירח דולק ברחוב מאת ערן בדינרי.

פיטר בריק הוא סופר צעיר שפרסם ספר ביכורים שזכה להערכה והצלחה גדולה על ייחודו ומקוריותו עד שהוצאת ספרים נחשקת (חלומו של כל סופר) מציעה לו עסקה שקשה לסרב לה: חוזה לחמישה ספרים כולל מקדמה. 
פיטר מפתיע ומסרב להצעה. תוך זמן קצר עוזב את אנגליה ועובר לברלין מבלי שבטוח שלקח את ההחלטה הנכונה. ההחלטה אינה מרפה והוא נקע לרצף אירועים המעמת אותו עם עצמו. 



"התיישבתי מולה. כפות ידי נפרסו על ברכי באי-נוחות.
"אני חוזרת על מה שהצעתי לך בטלפון: חוזה לחמישה ספרים, כולל מקדמה. זו הצעה מטאורית, פיטר. קריירה בהוצאת וויטפילד היא חלום של כל כותב. "כל מה שאתה צריך זה להגיד כן"
"אני טס לברלין."
היא הניעה את אצבעה באוויר, כפוסקת, "זה נהדר. תטוס, תטייל, הראש יתחבר בחזרה אל המציאות ובעוד שנה תפרסם ספר שהעלילה שלו מתרחשת בברלין."
"אני עוזב את אנגליה.
"יש לך משפחה בברלין?"
"לא."
"איפה תגור? אבל לפני זה -למה?"
"אני אסתדר".
(מתוך עמודים7-8 בספר)

קל היה לי להתחבר לנובלה, משהו בפטריק סיקרן אותי כבר מהרגע הראשון, גם כשניסיתי להבין על מה ולמה קיבל את ההחלטה שלא לחבק את ההצעה ולעזוב לברלין כשעתידו אינו מובטח שם. 
יש משהו בנובלות הסובבות ציר רעיוני אחד, שהן נקראות מהר ויצר הסקרנות שלי מקבל מענה תוך זמן קצר. 
אהבתי את פטריק את הרגישות שלו, האומץ מחד והפחדים מאידך, האם התעוררות הבעיה הרפואית וזיכרון הסתלקותם של הוריו גרמו לו לחשוב בסופו של דבר אחרת? או שמא זו ויולט? 

ערן בדינרי נולד בקרית מוצקין. לאחר שירותו הצבאי עבר להתגורר בתל אביב שם הופיע עם שיריו כזמר וגיטריסט בלהקתו "דיסוננס" , בעקבות משיכתו למוזיקה אמנותית פירק את הלהקה והחל להופיע לבדו
בשנת 2003 פרסם את אלבומו הראשון Solo Portrait שבו ארבע עשרה יצירות לגיטרה סולו. על אודות אלבומו זה נכתב במגזין האוזן השלישית: "אלבום בו הגיטרה משרטטת קווים מלודיים מפותלים ואינסופיים במסורת המבורכת של הגיטריסטים בחברת ECM."
"ירח דולק ברחוב" הוא ספרו השני קדם לו הספר "פעם אחת לא מזמן".

"ירח דולק ברחוב" מאת ערן בדינרי. לרכישה ישירה נייד: 0507452199



























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה