"תמיד עוד פעם אחת - החיפוש אחר חלקי העצמי" ממואר מרגש וחשוף מאת עופר ספיר
אדם שרוי בדיכאון ואין לו מלים. אין לו אפשרות לספר (לעצמו ולסביבתו) את העובר עליו. הוא מרגיש כמו יצור מכוכב אחר, מרחבי אין־סוף שוררים בינו ובין העולם. הוא שם ולא שם. הוא כאן ואינו כאן. האם יוכל לספר את האלם והבידוד והבדידות, את חוסר המובנות שבחייו ? האם ירצה לספר?
"אני, במיטתנו (שלי ושל בן זוגי), בתנוחה אופיינית לי במשך שנים. בחוץ אור, שמש, יום, ואני במיטה. האור אינו מפריע לי כי איני ישן. גם איני ער. אני חושב שלא נותר ממני הרבה. גבי אל ביתי. ייתכן שיותר מהאור, מפריעה לי משפחתי. אני מתייסר שאני מפריע להם, שפרשתי מהם. ואל משפחתי אני מפנה את גבי. אני רוצה שלא יבקשו ממני דבר. אני שוכב. איני עובד, אך איני נח. בתוכי רצף מחשבות בלתי פוסקות, מייסרות: אשמה, השפלה, חוסר אונים, ריקנות, אי-נוחות. האם אני מקווה שכל זה ייגמר? לעיתים כן, ולעיתים אפילו איני יכול לקוות. אני מחכה. נכון יותר – אני מוטל בצד הדרך, שהיא המיטה שלי בביתי, מוקף בבן זוגי ובבני האוהבים אותי. אני יודע שאני אהוב, מטופל, אך איני מרגיש כך".
עופר ספיר, פסיכולוג קליני חינוכי, מנסה ב"תמיד עוד פעם אחת" לחשוב על חייו ואת חייו דרך התבוננות בתמונות מאלבומו הפרטי (ולא רק). ההתבוננות בתמונות (וההתבוננות במעשה ההתבוננות עצמו) חותרת תחת הזמן הלינארי, תחת הסיבתיות ותחת המעשה הטיפולי וההמשגה הפסיכואנליטית, אך גם משתמשת בהם כדי לשחזר (ולו לרגע, עוד פעם אחת) את המחשבות הפרטיות של יצור אנושי אחד. להדהד את המהות הסובייקטיבית הבלתי ניתנת להכחשה שבנו, יחד עם הפוטנציאל המשחקי הטמון במחשבותינו.
הספר מציג שלוש סדרות מקבילות וקשורות:
דרה של דימויים חזותיים מחיי הכותב (צילומים)
סדרה של התבוננויות על הדימויים במילים, טקסטים.
וסדרה מאוחרת יותר של התבוננות בטקסטים ובצילומים, סדרה שנכתבה כשנתיים־שלוש לאחר הטקסטים המקוריים.
"בספר אני משתף בתהליכי ההתבוננות שלי. לעיתים אני האובייקט להתבוננות, לרוב אובייקט שכבר אינו קיים (כמו בכל תמונה), ובו־בזמן גם ייצוג של אובייקט, ואני מחפש בתוכי את היחס לדימויים האלה."
"תמיד עוד פעם אחת" נע בין הדיכאון של המחבר ודיכאון בכלל, לבין אינטרוספקציה רחבה יותר על חייו הפנימיים. נקודת המוצא של הספר היא שהכל ניתן לבחינה ולחשיבה מחודשת. אין נקודת בסיס שעליה אין להרהר ולערער. הספר מהרהר ומערער על מוסכמות, בראשן האבחנה בין 'אובייקטיבי' ו'סובייקטיבי' ואבחנות נוספות כמו 'בפנים' ו'בחוץ', 'תהליך' ו'מסגרת', ושל היררכיות של סמכות ושל חשיבה. בטקסט יש שימוש רב בסוגריים כדרך לומר שתמיד יכול להיות עוד משהו, עוד מחשבה, מה שמאפשר הדגמה חווייתית לקורא של הרהור נוסף וכן של הערעור. תמיד יכולה להיות מחשבה נוספת. אין מחשבה סופית. האמיתות הכי גדולות הן רק הקדמה לסוגריים שבאים אחריהם.
"תמיד עוד פעם אחת" נע בין הדיכאון של המחבר ודיכאון בכלל, לבין אינטרוספקציה רחבה יותר על חייו הפנימיים. נקודת המוצא של הספר היא שהכל ניתן לבחינה ולחשיבה מחודשת. אין נקודת בסיס שעליה אין להרהר ולערער. הספר מהרהר ומערער על מוסכמות, בראשן האבחנה בין 'אובייקטיבי' ו'סובייקטיבי' ואבחנות נוספות כמו 'בפנים' ו'בחוץ', 'תהליך' ו'מסגרת', ושל היררכיות של סמכות ושל חשיבה. בטקסט יש שימוש רב בסוגריים כדרך לומר שתמיד יכול להיות עוד משהו, עוד מחשבה, מה שמאפשר הדגמה חווייתית לקורא של הרהור נוסף וכן של הערעור. תמיד יכולה להיות מחשבה נוספת. אין מחשבה סופית. האמיתות הכי גדולות הן רק הקדמה לסוגריים שבאים אחריהם.
הספר ואני:
הממואר המרתק נע בין תמונות חייו של ספיר לבין מצבים נפשיים המוכרים מעולמו המקצועי.
הממואר המרתק נע בין תמונות חייו של ספיר לבין מצבים נפשיים המוכרים מעולמו המקצועי.
הרבה מחשבות ושאלות ליוו אותי במהלך הקריאה ועדיין.
הספר עמוק, רגיש ואינו מאפשר לקורא "לשבת על הגדר" אלא סוחף אותו להתבוננות אישית פנימה.
לא תמיד היה לי קל לקרא.
ממליצה מאד.
עופר ספיר, יליד 1969, חי בתל אביב באהבה עם בן זוגו וילדם. הוא פסיכולוג קליני וחינוכי. מטפל בקליניקה פרטית ומלמד את הגישה הטיפולית הדינמית.
"תמיד עוד פעם אחת - החיפוש אחר חלקי העצמי" מאת עופר ספיר, הוצאת שתיים, לרכישה לחצו כאן.
הפרעות זמניות בבדידות מאת: סוּף בּטיסט
סוּף בּטיסט, אם יחידנית לפעוט, מוציאה לאור ספר שירים מרגש המתמקד במסעהּ כהורה יחידנית אל ההריון הנכסף, במהלכו ואחריו, ומזמין את הקוראים/ות לשיח גלוי סביב הבחירה בהורות יחידנית שהופכת יותר ויותר שכיחה, על קשייה ופלאיה.
לראשונה, ספר שירים העוסק בהורות יחידנית.
פְּנִינָה הִיא כְּאֵב עֲטוּף דֶּמַע
שֶׁמַּפְרִישָׁה רִקְמָה דַּקָּה
רַכָּה וַעֲדִינָה, בְּתוֹעָפוֹת,
לְהָגֵן עַל עַצְמָהּ מִשְּׂרִיטוֹת נוֹסָפוֹת
שֶׁל גּוּף זָר.
לֹא כָּל דָּבָר שֶׁפּוֹלֵשׁ אֶפְשָׁר לְסַלֵּק.
אָז לְפָחוֹת, לִלְמֹד לִחְיוֹת
אִתּוֹ לָכוּד וּמְכֻדְרָר בִּבְכִי מְאֻבָּן. מְשֻׁמָּר.
כַּמָּה יָפֶה הוּא לִפְעָמִים - הַתּוֹצָר
שֶׁל כְּאֵב עֲטוּף דֶּמַע.
אליעז כהן, משורר ועורך: "בכנות ובחן שובב, בּטיסט מאפשרת לנו מבט נדיר אל החוויות המוצנעות בדרך כלל של נשים במסע הסבוך של טיפולי הפריון. כתיבתה חשופה, לעיתים פרובוקטיבית, ובה בעת רבת עדינות ויופי. יפה ומרגשת במיוחד כתיבתה על הכיסופים לאימהות, ועל ראשיתה של האמהות היחידנית, הצורפת לתוכה מן התפילות והברכות במסורת היהודית, ומתיכה אותן יחד עם הרגשות וההרהורים לכדי שירה רבת רבדים. בכתיבתה על יחסים זוגיים מצליחה בטיסט לחדש בהצגתה אותם כ״הפרעות זמניות בבדידות״, שאחריהן חוזרים החיים אל מצבם הטבעי, היחידני".
רינה ז'אן ברוך עורכת הספר: "הבדידוּת נוכחת תמיד בספרה של סוּף בּטיסט, אבל ההפרעות המתגעשות לתוכה, כפי שמכנה בּטיסט את האהבה, מצליחות לערער אותה, להפריע את מצבה הטבעי ולהאיר אותה ביופי ובהתפעמות.
עוד מעט
בְּחֻלְצַת הֵרָיוֹן וְתַחְתֶּיהָ
צָעִיף צִבְעוֹנִי מְגֻלְגָּל
אֲנִי מְלַטֶּפֶת
בֶּטֶן־בַּד
עֲגֻלָּה גַּבְשׁוּשִׁית
מַבִּיטָה
מַעְלָה מַטָּה אֵלֶיהָ
מְדַמְיֶנֶת
(כַּמָּה מוּחָשִׁי כָּךְ)
יֶלֶד־בַּד צוֹמֵחַ
חַם מְגֻלְגָּל וְרַךְ
שֶׁמַּפְרִישָׁה רִקְמָה דַּקָּה
רַכָּה וַעֲדִינָה, בְּתוֹעָפוֹת,
לְהָגֵן עַל עַצְמָהּ מִשְּׂרִיטוֹת נוֹסָפוֹת
שֶׁל גּוּף זָר.
לֹא כָּל דָּבָר שֶׁפּוֹלֵשׁ אֶפְשָׁר לְסַלֵּק.
אָז לְפָחוֹת, לִלְמֹד לִחְיוֹת
אִתּוֹ לָכוּד וּמְכֻדְרָר בִּבְכִי מְאֻבָּן. מְשֻׁמָּר.
כַּמָּה יָפֶה הוּא לִפְעָמִים - הַתּוֹצָר
שֶׁל כְּאֵב עֲטוּף דֶּמַע.
אליעז כהן, משורר ועורך: "בכנות ובחן שובב, בּטיסט מאפשרת לנו מבט נדיר אל החוויות המוצנעות בדרך כלל של נשים במסע הסבוך של טיפולי הפריון. כתיבתה חשופה, לעיתים פרובוקטיבית, ובה בעת רבת עדינות ויופי. יפה ומרגשת במיוחד כתיבתה על הכיסופים לאימהות, ועל ראשיתה של האמהות היחידנית, הצורפת לתוכה מן התפילות והברכות במסורת היהודית, ומתיכה אותן יחד עם הרגשות וההרהורים לכדי שירה רבת רבדים. בכתיבתה על יחסים זוגיים מצליחה בטיסט לחדש בהצגתה אותם כ״הפרעות זמניות בבדידות״, שאחריהן חוזרים החיים אל מצבם הטבעי, היחידני".
רינה ז'אן ברוך עורכת הספר: "הבדידוּת נוכחת תמיד בספרה של סוּף בּטיסט, אבל ההפרעות המתגעשות לתוכה, כפי שמכנה בּטיסט את האהבה, מצליחות לערער אותה, להפריע את מצבה הטבעי ולהאיר אותה ביופי ובהתפעמות.
עוד מעט
בְּחֻלְצַת הֵרָיוֹן וְתַחְתֶּיהָ
צָעִיף צִבְעוֹנִי מְגֻלְגָּל
אֲנִי מְלַטֶּפֶת
בֶּטֶן־בַּד
עֲגֻלָּה גַּבְשׁוּשִׁית
מַבִּיטָה
מַעְלָה מַטָּה אֵלֶיהָ
מְדַמְיֶנֶת
(כַּמָּה מוּחָשִׁי כָּךְ)
יֶלֶד־בַּד צוֹמֵחַ
חַם מְגֻלְגָּל וְרַךְ
השירים בשערי הספר השונים מוקדשים למסעותיה האישיים של המחברת החוצה ובחזרה אל הבדידות; מסעהּ הארוך דרך טיפולי הפריון אל האימהות היחידנית הנכספת, האהבוֹת הקצרות הבאות ומתגעשות, האובדן הכאוב של אביה, שהיה בעצמו כאב יחידני לבתו היחידה - כל אלה רוקמים יחד את הספר המרגש והחשוף ומתארים את התנועות החוצה ובחזרה אל הבדידות שבליבו של מסע החיים היחידני.
ספר אישי נוגע עם הרבה עצב במסע אל ההורות היחידנית.
"הפרעות זמניות בבדידות" מאת סוּף בּטיסט, להשיג ברשת ובחנויות הספרים המובחרות ובאתר הוצאת לוקוס.
ריקי ברוך
"הפרעות זמניות בבדידות" מאת סוּף בּטיסט, להשיג ברשת ובחנויות הספרים המובחרות ובאתר הוצאת לוקוס.
ריקי ברוך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה