דפים

יום רביעי, 12 ביולי 2023

אחרת, ספר חדש לסופר אבנר להב




בימים אלו רואה אור הספר "אחרת", ספרו החדש מאת אבנר להב, קובץ סיפורים מרתק הכתוב בשפה אחרת המזמינה את הקורא למסע מסע והתבוננות שונים מאשר בפרוזה "רגילה".

אחרת, כי אבנר להב מבקש להיבדל מסגנונות הכתיבה הנפוצים. הוא מזמין את הקורא לחוויה מבוססת דמיון, אסוציאטיבית, ויצירותיו מבליטות את עצמן כטקסטים בהתהוות. המהלך העלילתי, חשוב ככל שיהיה, אינו העיקר: הדברים המהותיים בעיניו הם ההתבוננות בטבע, בנפש אדם, וההרהור המתלווה לכך ללא הפרד. לעולם אין סיפוריו חיקוי של "המציאות" והמצבים הקיומיים שהוא מעמיד רוויי ספק ואי ודאות. מן ההיבט הזה, אפשר לראות במכלול הספר משל מרובה פנים על מצבו של האדם.



ויש באחרת ייחוד נוסף: אבנר להב הוא מן היוצרים המעטים, אם בכלל, שהעזו והצליחו לתרגם חלקים מוקדמים מיצירתם משפת אמם (צרפתית במקרה זה) לעברית, וספרו יכול בהחלט לדור בכפיפה אחת עם היצירות העבריות בנות זמננו.
בין הסיפורים תפגשו את שמים וארץ, גברתי, התמונה, נקודות מוצא, תשרי, משל הצל ועוד. 


אבנר להב נולד באלג'יר ב-1947 ועלה לארץ ב-1965. היה חבר קיבוץ, מורה לספרות ועיתונאי. משנת 2000, אחרי מסלול מקצועי מגוון, הוא מתמסר לתרגום מצרפתית במדעי הרוח והחברה. פרסם עד כה מגוון מאמרי ביקורת ופרשנות בענייני ספרות, מספר סיפורים קצרים ושלושה ספרים: ב
בין עונג למוות. קריאה פסיכואנליטית בסיפורי קפקא (כרמל, 2007), 
פרחי חולין (שירים , ספרא, 2015)
והדרך לא לשכוח (אוטוביוגרפיה, סטימצקי, 2021). 
משנת 2000 הוא תרגם לא פחות מ-35 ספרי הגות צרפתיים ושורה ארוכה של כתבים בתחומי הרוח, החברה והאמנות הפלסטית.


ועוד מוסיף אבנר:
"בניגוד לדעה מוקדמת ולציפייה רווחת, אני לא כותב מתוך טראומה, בין טראומת ילדות ובין אחרת, מתוך ייאוש, אובדן או כפיצוי על אובדן, אלא מתוך מודעות עצמית ומודעות לכוחה ולמגבלותיה של הספרות. אפשר לראות בעשייתי השלמה של דחף כתיבה שנולד עוד בכיתה ט', באלג'יר, בזכות מורה לספרות ולשון שידע לחבב עלינו את השפה הספרותית. נשביתי בקסמו ובקסמם של עשרות ספרי הקריאה שבאו בהמשך וכך נולדה התחושה הבלתי אמצעית של "זה מה שאני רוצה לעשות כשאהיה גדול". ואכן, זה מה שעשיתי ונעשיתי ברבות השנים, לרבות בתחום התרגום, גם אם לא כתבתי באופן רציף אלא רק מתוך עניין וגם אם לעיתים קרובות צורכי השעה כיוונו אותי לאפיקים אחרים. "
"אחרת" מאת אבנר להב, הוצאת סטימצקי, לרכישה לחצו כאן.
































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה