דפים

יום שני, 10 ביולי 2023

ארכיאולוגים במקרה, סערה ביער והזר בסירת ההצלה - ספרים חדשים בהוצאת מטר.

 


ארכיאולוגים במקרה מאת שרה אלבי - גלו את האוצרות ששינו את ההיסטוריה

ארכאולוגיה היא התחום המדעי החוקר את עברה של האנושות על ידי מציאה, תיעוד וניתוח של מידע חומרי וסביבתי. הנתונים שמשמשים במחקר הארכאולוגי כוללים שרידי בנייה, כלים וחפצים, כמו גם שרידי אנשים, שרידי בעלי חיים וצמחים, ועוד. (ויקיפדיה)

כשאנחנו חושבים על ארכאולוגיה רובנו מדמיינים את אינדיאנה ג'ונס. ואכן בתקופות קודמות רוב התגליות הארכיאולוגיות נעשו על ידי גברים אירופאים לבנים שנסעו למקומות אקזוטיים, חפרו חפצים, פרטי קודש, ושרדי אדם ושלחו כל מה שבעל ערך מדעי או כספי לארץ המוצא. היום, זהו תחום מחקר איטי, מחושב וקפדני, שדורש הרבה עבודה מפרכת בשטח.

המחברת, שרה אלבי, מפרטת איך חלק גדול מהתגליות נמצאו על ידי אנשים רגילים שעסקו בעניינם, פועלי בניין, חקלאים, חיילים, מטיילים ואפילו ילדים. מה צריך לעשות כדיי להפוך לארכאולוג אקראי? אם השאלה הזו מעניינת אותך, זה ספר בשבילך. (הספר מיועד לגילאי: 8-14)


*קאובוי שמצא שלד קדמוני
*מלך מפורסם שהתגלה מתחת לחניון
*צוות שמצא בית קברות נסתר לשחורים בניו יורק
*ילד שמצא את מגילות ים המלח בזמן שחיפש עז תועה, ועוד הרבה יותר - סיפור מרתק עמו 83 בספר.
*קראו את הסיפורים המדהימים האלה בספר נגיש ומלא אקשן ותלמדו איך להתחיל לחקור לבדכם עם נקודת המבט המלהיבה הזאת על עולם הארכיאולוגיה.

שרה אלבי היא סופרת שכתבה רבי מכר, בעיקר ספרי ילדים לא בדיוניים. היא גרה בקונטיקט עם בעלה, מורה להיסטוריה ומנהל בתיכון, ושלושת ילדיהם. למידע נוסף על שרה והספרים שלה בקרו באתר .

ישראל נמצאת בחזית המחקר העולמי בארכיאולוגיה, עם הרבה פוטנציאל לתגליות-מי יודע אולי בזכות הספר יתגלו פה עוד אוצרות?
"ארכיאולוגים במקרה" מאת שרה אלבי, איורים: נתן האקט, תרגום: אסנת הדר, הוצאת מטר, לרכישה לחצו כאן.





סערה ביער מאת 
אילנה פיקוס־רויטבלט
בגיל 58 חש שמשון דחף להתרחק ולהשאיר מאחור את חייו הטובים - את עבודתו כמהנדס, את ביתו היפה ברמת הגולן, וגם את אסתי, אשתו מזה שלושים שנים, שאותה אהב מאז ומעולם. הוא משתוקק לצייר, לגלף בעץ, וגם לנגן בפסנתר כאוות נפשו. הוא כמה להיות פנוי וחופשי לטייל ולקרוא – ללא מגבלות או דין וחשבון לאיש.

בני משפחתו וחבריו מנסים להניא אותו מתוכניותיו, שנראות להם כשיגעון חולף. אלא שמהרגע שבו מעז שמשון לשאול את עצמו אם בגילו כבר מותר לו לעמוד בקדמת הבמה של חייו, הוא אינו יכול עוד להמשיך כאילו דבר לא השתנה.



הבשורה כי בעלה רוצה לעזוב אותה ואת חייהם המשותפים, נוחתת על אסתי בהפתעה גמורה. ניסיונה וכישוריה כעובדת סוציאלית אינם חוסכים ממנה את הסערה, שאליה היא מוטלת בבת אחת, ושעמה לא ציפתה להתמודד בגיל 50, כשהיא נאלצת לתכנן את חייה מחדש. לראשונה היא מתעמתת עם ההתרחשויות בשלושים שנות נישואיה, ומרשה לעצמה לתהות אם בגילה היא בכלל מעוניינת בבעל או זקוקה לו.

הסערה אינה פוסחת גם על אפרת ומור, בנותיהם של בני הזוג. אף שהן כבר בוגרות, ומנהלות את חייהן העצמאיים הרחק מבית ההורים, הן שוקעות למשבר אמון עמוק מול אביהן, שהפר את כל מה שחשבו וידעו על עצמן ועל הוריהן.

בה בעת נחשף סוד בחייו של יגאל, אחיו הבכור של שמשון. גילויו של הסוד שנשמר באדיקות במשך עשרות שנים, מרעיד את אמות הסיפים של המשפחה המורחבת שלא תחזור עוד להיות כבעבר.

סערה ביער הוא רומן ביכורים סוחף ומרגש, המעז לשאול שאלות אמיצות, ולהציע להן תשובות מפתיעות. ביד רגישה, בוטחת ומדויקת עוקבת אילנה פיקוס־רויטבלט אחר החיבורים הגסים והניואנסים העדינים במרקם של מערכות יחסים במשפחה.
מסוג הרומנים שאני מאוד אוהבת. זהו אחד הספרים היום טובים שקראתי לאחרונה. נהניתי ואני ממליצה בחום.

אילנה פיקוס־רויטבלט (47) היא חיפאית, נשואה ואמא לשלוש בנות, עורכת דין בתחום הפלילי בשירות המדינה.
"סערה ביער" מאת אילנה פיקוס־רויטבלט, הוצאת מטר, לרכישה לחצו כאן





הזר בסירת ההצלה מאת מיץ' אלבום
מה יקרה אם נקרא לאלוהים לעזרה והוא אכן יופיע?
בספרו החדש של מיץ' אלבום המספר על תקווה ואמונה, חבורת נוסעים שניצלו מיאכטה טובעת, מושָׁה אדם מהמים. הוא טוען שהוא אלוהים והוא יכול להצילם רק אם כולם יאמינו בו.

נסחפים ברפסודה אחרי התפוצצות קטלנית ביאכטה, עשרת האנשים נאבקים על הישרדותם בים. שלושה ימים חולפים. כשהמים, האוכל והתקווה מתמעטים והולכים, הם מגלים אדם צף על הגלים. הם מעלים אותו לרפסודה.
"תודה לאל שמצאנו אותך," אומר אחד הניצולים.
"אני האל," לוחש הזר.
כך מתחיל הרומן המתעתע ביותר עד כה של מיץ' אלבום.
המספר הוא בנג'י, אחד הנוסעים, שמדווח על האירועים במחברת שמתגלה כעבור שנה מהטביעה, ברפסודה ריקה שנסחפה אל החוף באי הקריבי מונטסרט. חוקר המשטרה של האי, ג'רטי לה־פלר, אדם הנאבק בשדים משל עצמו, יוצא לפתור את התעלומה ולגלות מה באמת קרה.




"חוקר המשטרה כיבה את הסיגריה. הכיסא שהוא ישב עליו חרק. במונטסֵרָט היה היום חם מהבוקר, והחולצה הלבנה המגוהצת דבקה לגבו המיוזע. ברקותיו הלם כאב ראש מהנגאובר. הוא הביט בגבר הרזה והמזוקן שכבר חיכה לו כשהגיע אל תחנת המשטרה.

"בוא נתחיל מההתחלה," אמר החוקר.

היה יום ראשון. הוא היה במיטה כשהתקשרו אליו. יש פה מישהו שאומר שהוא מצא רפסודה מהיאכטה האמריקאית ההיא שהתפוצצה. החוקר גידף. פַּטריס, אשתו, גנחה והסתובבה על הכרית שלה.

"מתי הגעת הביתה בלילה?" היא מלמלה.

"מאוחר."

"כמה מאוחר?" (עמוד 12 בספר)




אלבום כתב על גן העדן ברבי המכר המפורסמים שלו חמשת האנשים שתפגוש בגן עדן, ושיחת הטלפון הראשונה מגן עדן. בפעם הראשונה הוא מהרהר בספרו בשאלה, מה נעשה אם אחרי שנזעק לאלוהים הוא יופיע לפנינו בכבודו ובעצמו.
אלבום שומר על מתח עד הסוף: האם הזר הוא אכן מי שהוא מתיימר להיות? מה באמת גרם לפיצוץ? האם הניצולים נמצאים בגן עדן או בגיהינום? הזר בסירת ההצלה הוא רומן קצבי ומרתק המעודד אותנו להרהר באמונותינו העמוקות ביותר, ורומז כי ייתכן שהתשובה לתפילותינו נמצאת במקומות שבהם כלל איננו מצפים לה.

מיץ' אלבום הוא סופר, עיתונאי, תסריטאי, מחזאי, שדרן ומוזיקאי. הוא כתב שבעה ספרים, המפורסם שבהם ימי שלישי עם מורי. כל ספריו היו במקום הראשון ברשימת רבי המכר של "הניו יורק טיימס". ספריו יצאו לאור בארבעים ותשע מדינות, תורגמו לארבעים ושבע שפות, נמכרו בארבעים מיליון עותקים, הפכו לסרטי טלוויזיה וזכו בפרס ה"אמי". אלבום מנהל תשע קרנות צדקה בדטרויט, ומפעיל את בית היתומים Have Faith Haiti בפורט־או־פרנס, האיטי, בו הוא מבקר מדי חודש. הוא מתגורר במישיגן עם אשתו, ג'נין.

"הזר בסירת ההצלה" מאת 
מיץ' אלבום. מאנגלית עידית שורר, הוצאת מטר, לרכישה לחצו כאן.

































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה