דפים

יום ראשון, 9 ביולי 2023

עד שהגשם יחזור מאת סלעית שחף פולג וכל רגע כל דקה מאת ענת גוטמן - שני ספרי ביכורים נפלאים בהוצאת שתיים


"עד שהגשם יחזור" מאת סלעית שחף פולג

יש משהו ברומן משפחתי חקלאי-כפרי שלוכד אותי אל העלילה ומרתק אותי כמו קוראת השבויה בקונספט ולא אובייקטיבית בעליל. כן גם שורשי שלי נטועים אי שם באדמת המושב הדרומי ושום רומן אורבני לא ישווה להתרגשות שלי כאשר הדמויות בעלילה שבות הביתה לכפר לארגן להן את החיים מחדש על אף ולמרות הקשיים הכרוכים בעלילה המפותלת.

השבוע הגיע לידי ספר הביכורים של סלעית שחף פולג, הספר "עד שהגשם יחזור". 

יעלי וגלי הן שתי אחיות החוזרות מובסות לקיבוץ ילדותן שבעמק, אחרי שחייהן לא התנהלו בדיוק כמתוכנן. הבכורה, יעלי, אחרי התפרקות נישואיה, בחודש השמיני להריון בסיכון גבוה, כתוצאה מתסמונת משפחתית עלומה עליה ידובר במהלך הרומן, היא חולמת להשתקע בקיבוץ ולהפוך את הבית הישן של דודתה לצימר משגשג, אך לא יודעת שלבכירי המשק יש תוכניות אחרות לגמרי הקשורות בהרחבה המתוכננת של היישוב. אחד הבכירים האלה, אגב, הוא רובי הקשוח והסקסי, שלפני מספר חודשים היא שכבה איתו, די בטעות, כשברחה לנפוש באילת.
גלי הצעירה, חוזרת למושב בתקווה להינשא ליותם למרות המשבר שאירע כשיותם בגד בה והתגורר עם אישה אחרת. אבל למה היא נמצאת כאן לבד? 


"זה התחיל עם הגשם.
או אולי אפשר לומר שזה נגמר עם הגשם ההוא שלא חזר מאז.
גם אפשר בהחלט להגיד שמאז הגשם ההוא לא ירדה פה אף טיפה אחת מחורבנת. שום דבר מאז הגשם ההוא ועוד מעט סוגרים לנו את כל הברזים.
מסביב, עניינים כרגיל.
רק כמה הרדופים זקנים ורעילים מפרידים בין מטעי השקדים של הקיבוץ השכן והמאה דונם תירס של שטיינמן, אבל אצלם הוא יורד ובצד שלנו, כלום.
כאילו העננים בוחרים איפה בדיוק להשתין את גשמי הברכה הדפוקים שלהם.
אם לא היינו יודעים טוב יותר (ואולי אם היינו מתחנכים על ברכיהם של הורים אחרים), היינו יכולים לחשוב שמישהו שם למעלה מעניש אותנו." (פרק ראשון עמוד 9 בספר)

שתים־עשרה שנים חלפו מאז הפעם האחרונה שירד גשם בכפר ומאז שיצא הסוד המשפחתי לעולם. עכשיו הוא מאיים לרדוף אותן שוב. משפחה אחת, שלושה דורות בכפר ותיק בעמק מסוכסך, נאלצת בעל כורחה להתמודד עם השלכות הסוד בעליית הגג, ועם הסודות האחרים, חלקם קטנים יותר, חלקם מחרידים לא פחות, שכמו עוברים
בתורשה מדור לדור. ברקע, עם היעלמותו המסתורית של הגשם הכפר המשווע למים מנהל קרבות על השיבר, ובשדות צומח הנדל״ן.


אהבתי את הספר מאד והכריכה נהדרת בזכות עצמה. 
רומן משפחתי תמיד "עושה לי את זה" ושלא נדבר על אופיו החקלאי ציוני שמחזיר אותי ישירות לשורשי ולבית ילדותי. זה נכון שיש בספר את אותה רכילות האופיינית לחיים בקהילה סגורה: סודות, שחיתות ובגידה. פאזל של שלושה דורות המתחברים לתמונה שלמה. בו מככבות דמויות אומללות על סף שבירה והרבה מהמתרחש בכפר מתסכל עד גבול הייאוש.

הספר מרגש. הוא כתוב נפלא, קצבי, קולח קריא ומעורר סקרנות אינסופית, בכל זאת כולנו רוצים לשמוע את הסודות המשפחתיים שעיצבו את דמותם של הגיבורים בעלילה. (לא יהיה כאן סקופ - אל תצפו!)
עד שהגשם יחזור הוא עוד ספר ביכורים נפלא (מי היה מאמין שזהו ספר ביכורים לסופרת) בהוצאת "שתיים": הוצאה המציעה מרחב שבו צומחים כותבים טובים, ויצירות רואות אור.

סלעית שחף פולג נולדה בבאר שבע, גדלה בעומר והתבגרה בעמק יזרעאל. בספרה הראשון, עד שהגשם יחזור, היא משרטטת בהומור, באירוניה וגם בחמלה את דיוקנו של מה שנותר מהחלום הציוני ואגב כך בוראת כמה מהדמויות הבלתי נשכחות והססגוניות בספרות העברית של העשורים האחרונים.

"עד שהגשם יחזור" מאת סלעית שחף פולג, הוצאת שתיים, לרכישה לחצו כאן.





כל רגע כל דקה מאת ענת גוטמן

"אני הרבה על הכבישים עכשיו, תמרי. זה מדאיג את מאיה, וגם כשאני מסבירה לה שאותי זה לא מפחיד בכלל, זה לא מנחם אותה. הבוקר עם הקפה במטבח, לפני שיצאתי היא אמרה לי בכעס, אורי, כל מה שצריך להפחיד אותך לא מפחיד, ובייאוש שאלה, אולי תגידי לי מה כן, ואני לא יכולתי לומר לה את הדבר היחיד שכן, שמפחיד אותי לאבד אותך." (מתוך עמוד 15 בספר) 


אורי, צלמת, נשואה לאישה ואם לשניים, פוגשת בסדנא את תמר, מתנחלת דתייה, אמא לשישה. ברגע אחד משנה חיים מתלקחת ביניהן אהבה עמוקה, מהסוג שאי אפשר לוותר עליו. אבל תמר מוותרת. בפחד לאבד את עצמה ואת כל היקר לה היא קוטעת את הקשר, משאירה את אורי להתמודד עם אובדן שאינה מסוגלת לשאת.

המומה והלומת כאב, אורי עולה על האופנוע ויוצאת למסע, חיצוני ופנימי, בניסיון נואש לשמור את האהבה, מסע שבו היא מתכחשת למוסכמה הבסיסית ביותר, לפיה אהבה זקוקה לשניים כדי להתקיים.
אורי רוכבת דרך נופים פראיים, מצלמת, חוצה גבולות ומדברת עם עצמה ועם תמר, שלא תיעלם לה. שתישאר, גם אם אינה יכולה להיות. היא לא עוזבת את משפחתה. היא נוסעת. ביקומים מקבילים, נוכחת נעדרת, מחפשת דרך חדשה לחיות כבן אדם שלם בעולם שהתפצל לשניים.

wow כמה עצב יש בה באהבה הלא ממומשת. כמה קושי ואילוצים של תכתיבים חיצוניים ופחדים משפיעים לאוהבים על הבחירה... וחלקם מתוארים בדרך פיוטית נפלאה בזכותה של ענת גוטמן. 
"כל רגע כל דקה" הוא ספר מרגש עד דמעות (שלא נדבר הצמרמורת שהספקתי לחוות בדרך... ) שמוכיח לנו שוב כמה יפה יכולה להיות אהבה שאין בה גבולות. 
זהו ספר שובר לב על האהבה ככוח טבע, על ויתורים בלתי אפשריים, ועל היכולת המופלאה של הנפש לקיים את מה שאינה יכולה בלעדיו.

ענת גוטמן - סופרת, מוסיקאית ואמנית. תלמידת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. הפיקה פרוייקטים מוסיקליים רבים, ביניהם אלבום מחווה ליורם קניוק ואת ההרכב הים-תיכוני Sabir صابر סאביר. ביימה וערכה קליפים, וידאו-דאנס בבימויה נבחר לפסטיבל Cinedans באמסטרדם. שיתפה פעולה עם משוררים וסופרים בהופעות ובפסטיבלי שירה. ענת גוטמן היא מוזיקאית, כל רגע כל דקה הוא ספרה הראשון.


"כל רגע כל דקה" מאת ענת גוטמן, הוצאת שתיים, לרכישה לחצו כאן






























ריקי ברוך












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה