דפים

יום רביעי, 28 ביוני 2023

"היורש" מאת יוסי יונה ו"שקר הנכבה" מאת דב בהט - ספרים בהמלצה.

 


היורש מאת יוסי יונה
קשה לחיות בצלו של אח גדול
וקשה יותר לחיות בצלו של אח גדול שנהרג!

דניאל בית הלחמי, סטודנט לספרות אמריקאית עכשווית, מתבשר שאחיו הבכור, איתן, נהרג בתאונת דרכים. האירוע הטרגי גוזר על דניאל לחיות ביתר שאת בצִלו המצמית של איתן, שהיה הבן מועדף על אביו ואף יועד לרשת את העסק המשפחתי, ייבוא ושיווק של כלים חקלאיים. דניאל נישא, מביא ילד לעולם ומצפה לעתיד מזהיר בעיסוקו האקדמי אך המורשת העסקית של משפחתו נושפת בעורפו. נדמה שהוא כבול באזיקים ל"תבנית נוף משפחתו". האם יוכל להשתחרר מהם, ובאיזו דרך?

לאורכו של הרומן שב הגורל ומגיח כאל דמוני המתבונן בהשתאות משועשעת בגיבור המתחבט כיצד עליו לחיות את חייו, מחשב ומכלכל את צעדיו, אך נותר כבול לתכתיביו של הגורל, ואף הופך קורבן להתעמרויותיו. למסע הגשמי שאליו יוצא הגיבור נלווה מסע פנימי, שבו הוא מתוודע למופעיה הכעורים של נפש האדם – בוגדנות, קנאה והונאה – כפי שהם עולים ממעשיו שלו עצמו.


"הוא עשה באטיות את כברת הדרך הקצרה שנבקעה מאליה בקרב הנוכחים שגדשו את חדר האורחים. היא פרשה את שתי ידיה והוא התכופף לעברה, והתכנס בתוך זרועותיה. לאחר רגע ארוך הדפה אותו לאחור, נתנה בו מבט נוקב, ליטפה את ראשו קלות, כמי שמבקשת לנחמו ולחשה, ״בִּי סטרוֹנג.״ את נפשו זעזעה מחשבה קשה. אבא שלי היה מעדיף בטח שהייתי מת במקום אחי איתן? כולם יודעים שהוא טיפח את איתן כדי שיירש ביום מן הימים את חלקו בחברה - אחים בית הלחמי: חברה לייבוא ולשיווק כלים חקלאיים. ועכשיו התוכנית שלו השתבשה. נשארתי אני והלימודים בספרות ופילוסופיה, שאותם הוא לא מעריך, ואפילו מזלזל בהם." (מתוך עמוד 8 בספר)

יש משהו ברומן משפחתי שתמיד שב ומעורר אותי לערוך השוואה מול הבית בו גדלתי אני.  א הייתי חלק ממשפחה עם עסק משפחתי, אבל גדלתי במשק חקלאי שאחריות התרומה שלנו כבר בילדותינו הייתה משמעותית ולא היתה לנו הילדים, את האופציה להתחמק מהשייכות והאחריות
כשקראתי בספר היורש ואת ואת הדילמה של דניאל, חזרתי לדילמה שהציפה אותנו בעשור האחרון דילמת מי יהיה ה"בן הממשיך". ככה זה במושב - לכל משק חקלאים נבחר בן ממשיך שיכל לבנות בית בחצר ולהקים משפחה  במשק שיעבור לידיו כירושה החקלאית עם כל המשתמע ממנה.

אהבתי את הספר מאד. היו לי רגעי חמלה ועצב עד דמעות. הכתיבה הקולחת והישירה קרבה אותי לעלילה ואפשרה לי לשמור על סקרנות ומתח קריאה מבלי שרציתי להפסיק. ממליצה מאד. 

ביד רגישה ובדייקנות מעוררת השתאות פורש בפנינו יוסי יונה דרמה אנושית מכמירת לב על גיבור המתקשה למצוא את מקומו בעולם, גיבור המתקשה להעניק משמעות לחייו וליצור עוגנים רגשיים שיאפשרו לו להיחלץ מתחושת הריקנות שהולכת ומשתלטת עליו. היורש הוא אמנם תיאור מקרה פרטי, אך הוא שזור היטב במציאות הישראלית העכשווית על מופעיה החברתיים והפוליטיים.

זהו הרומן השלישי מפרי עטו של יוסי יונה. הראשון, לא זמן טוב לאהבה, יצא לאור בשנת 2015 בהוצאת הקיבוץ המאוחד והשני, תאנים טובות מאוד, יצא לאור בשנת 2021 בהוצאת כרמל.

"היורש" מאת יוסי יונה. הוצאת פרדס לרכישה לחצו כאן




שקר הנכבה מאת דב בהט
דומה כי שקר הנכבה הוא רומן דיסטופי. (דיסטופיה היא ההפך מאוטופיה (גן עדן). דיסטופיה מתארת מציאות אנושית שבה שולטים יסודות חברתיים הנתפסים כשליליים.)

"מיד לאחר ששבעו לרוויה את תענוג המגע הגופני ביניהם, שהעניקה להם אהבתם, היא שאלה אותו,
״מה חדש?״
לשניהם היה ברור שהיא מתכוונת למשהו מסוים. היא התכוונה לישיבה מצומצמת של הנהגת המוסד, אליה הוזמן מוטי, לדיון על מעמדה של אישיות מסוימת, עליה התקבל מידע מדאיג.
״אני מקווה שתסלחי לי. אני מנוע מלדבר על כך. אבל אוכל להרגיע אותך, שהגברת X צריכה להפסיק להדאיג אותך״.
סברינה ידעה מנסיונה, שלאחר תשובה מסוג זה, ראוי לה ולמוטי, ששניהם יעתיקו את נושא השיחה לכיוון אחר. היא אמנם לא קבלה ברצון את נוסח התשובה, אבל היא כבדה את כללי המשחק. בליבה ידעה סברינה, שזאת איננה הפעם האחרונה ששניהם עוסקים בגורלה של הגברת x" (מתוך עמוד 20 בספר)


הרומן עוסק למעשה במציאות אפשרית, אולי מבעיתה ואולי הגיונית בחלקה, של מרד ערבי פנימי בישראל. התגברות על המרד מובאת באמצעות פתרון אפשרי לשאלת הקשר המורכב מאוד שישנו בארץ ישראל ובישראל בין יהודים לערבים (מוסלמים בעיקר).הסופר, דב בהט, בחר בדרך מקורית מאוד לתאר מציאות שחלקה העיקרי אכן שריר ועובדתי במציאות הישראלית בת ימנו, שבה מתקיימים אלו בצד אלו - חוסר וודאות וחוסר בטחון בנוגע ליחסם האמיתי של הערבים המוסלמים כלפי ישראל שהיא כבר למעלה משבעים שנה מדינתם. בד בבד עם סיפור אהבה יוצא דופן בין קצין ישראלי לרוקחת ערביה. רומן סוחף, מרתק ורב קולי.

אהבתי את המעברים בין ההוויה המקומית העכשווית של ישראל בימים אלו לבין הרומן הקולח והסוחף שהביא כאן דב בהט. הכתיבה קולחת, מסקרנת, מתירה את הקורא עם מחשבות והרהורים ובה בעת שומרת על רף מתח ומכאן גם ההמלצה שהספר שווה קריאה ולא רק בזכות היותו אותנטי.
ממליצה מאד.

פרופסור דב בהט. מבכירי חוקרי הגיאולוגיה בעולם. עבודותיו ומחקריו בתחום נחשבים כמובילים ופורצי דרך בתחום בכל העולם. בעשר השנים האחרונות כותב ספרי פרוזה ושירה.

"שקר הנכבה" מאת דב בהט, ארגמן-מיטב הוצאה לאור לרכישה לחצו כאן






















ריקי ברוך


















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה