דפים

יום שני, 12 ביוני 2023

לשחרר את קנגורו תום, לאן נעלמה קנגורו תום וקנגורו תום מגשימה חלום - סדרת ספרים נפלאה לילדים וגם להורים מאת יצחק זמיר

 



מה לפרו'פ יצחק זמיר (מי שמש היועץ המשפטי לממשלה והיה שופט בבית המשפט העליון) ולספרי ילדים? שאלתי את עצמי כאשר הגיעו לידי שלושת ספרי הסדרה לילדים ולנוער: לשחרר את קנגורו תום, לאן נעלמה קנגורו תום וקנגורו תום מגשימה חלום. 

החלטתי שאני קוראת את ההקדמה (מה שאני מקפידה תמיד!) ומיישבת עם עצמי את הסוגיה. כשסיימתי לקרא כבר הייתי ממש סקרנית. וכשהתחלתי לקרא מהר מאוד הרגשתי רצון אמיתי לצרף את נכדי לחגיגה. כל אחד מהפרקים העצים בי את הגעגועים לראותם, אלא שלהבדיל מעלילת הספר והריחוק של סבא יצחק זמיר מנכדין המטיילים בחו"ל, נכדי שלי מתגוררים קרוב ואני יכולה לראותם בכל זמן שאחפוץ.

אתם חייבים להכיר את קנגורו תום. הסדרה הנפלאה הזו חושפת את הילדים כבדרך אגב, לשאלות 
חברתיות ומשפטיות. מלמדת סובלנות, יחס לשונה, מהו כוחה של ההפגנה, מהו מאבק ציבורי. נוגעת בזכויות האדם וזכויות בעלי חיים בהתאם לחוק מחד ומגבלות החוק מאידך. ואם תשאלו אותי שהייתי בעברי גם מורה לאזרחות, הקוראים מקבלים שעורים באזרחות גם ללא ישיבה בכיתה מול מורה לוח וגיר. רעיון מצוין!


לשחרר את קנגורו תום


סבא יצחק וסבתא רנה מתגעגעים לנכדים שנסעו לשנה תמימה להדו הרחוקה. סבא יצחק מחליט לשמח אותם ולשלח אליהם ג'חנון בדאר. מיד עם צאתו מן הבית הוא נתקל להפתעתו בפיל, שלאחר שיחה קצרה ממליץ לו לקנות ג'חנון מאריה, שהקים חנות קטנה בין השיחים בכיכר המדינה.
מכאן מתפתחת עלילה רבת הפתעות, ובמרכזה קנגורו שהגיע לעיר הגדולה ונכלא בבית המעצר אף שלא עשה כל רע. סבא יצחק חש אשם במצב שנוצר ונחלץ לעזרה. מכשולים רבים נצבים בדרכו, אך גם בני אדם ובעלי חיים מעוררי השראה. יחד הם רוקמים תכנית הצלה נועזת. האם סופו של הצדק לנצח?

גם כשעלילת הסיפור אינה הגיונית כלל ועיקר, הספר כתוב בשובבות ובהומור נפלאים, מלמד ראייה ביקורתית (כמה זה חשוב לדעת לבקר נכון) יש בו מתח ואהבת הזולת. (שהם ערכים בסיסיים בין אדם לחברו!)

"לשחרר את קנגורו תום" מאת יצחק זמיר, איורים אורית ברגמן, הוצאת שוקן, לרכישה במבצע שבוע הספר לחצו כאן.


לאן נעלמה קנגורו תום?

הספר השני בסדרה מביא בעלילתו פרק חדש ומרתק באזרחות. 

עתה החליט הכותב לחפש אחרי קנגורו תום ומחליט שהדרך הנכונה למוצאו היא בסיוע חוקר פרטי. באותה עת התקשרה הסכימה קנגורו תום להיפגש עמו בסודיות. בעת המפגש משתפת אותו תום בבעיות משפחתיות וחברתיות בקהילה בה הם חיים במקום סודי בארץ. המספר מבקר בקהילת החיות ונרתם לסייע לבעלי החיים לארגן חיי קהילה הוגנים ושוויוניים. וקנגורו תום? ומה בחרה לעצמה קנגורו תום?

"...קֶנְגּוּרוּ תֹּם הִקְדִּימָה אוֹתִי וְאָמְרָה שֶׁהַבְּעָיָה אֵינָהּ רַק הַמְּרִיבָה שֶׁבֵּין הַשּׁוּעָל לְבֵין הַקּוֹף, אֶלָּא בְּעָיָה רְחָבָה יוֹתֵר שֶׁל מְרִיבוֹת רַבּוֹת בֵּין הַחַיּוֹת בַּקְּהִלָּה. זֹאת בְּעָיָה שֶׁמְּצִיקָה לָהּ, בְּתוֹר חֲבֵרָה בַּקְּהִלָּה, וּבְעֶצֶם מְצִיקָה לְכָל הַחַיּוֹת בַּמְּעָרָה, וְעוֹשָׂה אֶת הַחַיִּים בַּקְּהִלָּה בְּהֶחְלֵט לֹא נְעִימִים. לָכֵן הִיא מְבַקֶּשֶׁת רְשׁוּת לְהַצִּיג אֶת הַבְּעָיָה. יֵשׁ לְמָשָׁל, הִיא אָמְרָה, הַרְבֵּה מְרִיבוֹת בִּשְׁאֵלַת הַמְּגוּרִים [...] הָיוּ מִקְרִים שֶׁבָּהֶם מִשְׁפָּחָה שֶׁל חַיּוֹת חֲזָקוֹת רָצְתָה לַעֲבֹר לְחֶדֶר אַחֵר וְנִסְּתָה לְגָרֵשׁ מִמֶּנּוּ מִשְׁפָּחָה שֶׁל חַיּוֹת חַלָּשׁוֹת יוֹתֵר."



כאמור הספר השני עוסק בחשיבות החוקים והכללים של חברה שוויונית, הוגנת, המכבדת את זכויות כל חבריה. קנגורו תום מתגלה בו כצנועה, שקולה, רגישה ומתלבטת. בעלי החיים אחרים בקהילה הסודית מייצגים את החברה על חולשותיה ומעלותיה. גם בספר השני מוזמנים הקוראים לעמוד מול הדילמות ולהציע פתרונות תך שימור טובת הכלל על פני טובת הפרט. 
גם הספר השני נוגע בסוגיות חשובות, חברתיות ומוסריות

"לאן נעלמה קנגורו תום" מאת יצחק זמיר, איורים אורית ברגמן, הוצאת שוקן, לרכישה במבצע שבוע הספר לחצו כאן


קנגורו תום מגשימה חלום

בימים אלו רואה אור הספר השלישי בסדרת קנגורו תום הנמכר במבצעי שבוע הספר העברי.
קנגורו תום ברחה מגן גורו כדי להיות חפשיה, וחזרה לגן כמדריכת מבקרים. אתם ודאי חושבים שהיו לה חיים שגרתיים ושלוים. באמת, מה כבר יכול לקרות בחיים של מדריכת מבקרים? אבל כל מי שמכיר את קנגורו תום יודע שהרפתקאות פשוט נדבקות אליה, וכך קרה גם הפעם: החיים שלה היו מלאי הרפתקאות, ולא רק בגן גורו אלא גם מחוץ לגן ואפלו מחוץ לארץ. לא תאמינו כאשר תשמעו לאן היא הגיעה.

"אני (המחבר) לויתי אותה לארך הדרך וכתבתי במחברת שלי כל מה שקרה לה. עכשו החלטתי לפרסם את הדברים כספר. לא רק משום שהם ממש מעניינים, אלא גם משום שאתם, ילדים יקרים, תוכלו ללמד מהם הרבה דברים חשובים שיעזרו לכם במהלך החיים.

דבר אחד אני יכול לגלות לכם כבר עכשיו. לקנגורו תום היה חלום. אמנם לכל אחד יש חלומות, אבל החלום שלה היה מיוחד וגדול. האם היא תצליח להגשים אותו? את התשובה תוכלו לקרא בספר הזה".


הספר השלישי נפלא כמו קודמיו. קנגורו תום החכמה והנבונה חושפת אותנו כבדרך אגב לחיים שלנו בני האדם כאן בישראל. הספר שזור אירועים מההיסטוריה של ארץ ישראל - הרצל, קום המדינה, כמה נפלא וחשוב בעיני. גם כאן מוזמנים הקוראים לדון בדילמות העולות בפרק, המובאות בסופו ולפתח שיח מקרב. 

"קנגורו תום מגשימה חלום" מאת יצחק זמיר, איורים אורית ברגמן, הוצאת שוקן, לרכישה במבצע שבוע הספר לחצו כאן

אני רואה בסדרת הספרים הנפלאה הזו סוג של שליחות שמעניק לילדינו ולנו פרו'פ יצחק זמיר. למלות הסיפור דמיוני הוא  עוסק במציאות הישראלית מהביטים שונים ומביא למודעות הילדים נושאים עכשוויים.

הספרים בסדרה  מנוסחים בסגנון מתון, בגובה העיניים, בשפה נהירה ובהירה ואינם פוסחים על רגעי ספק והומור. אהבתי את הסדרה מאוד. אין ספק שנכדי ואני נזכה בזכות שלושת הספרים  לזמן איכות שעות הנאה ולמידה גם יחד.








ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה