דפים

יום חמישי, 8 ביוני 2023

סיפור משפחתי ותפקיד חייך - ספרים חדשים מאת אורית רוזנבוים.

 


בסקירה שלפניכם שני ספרים מאת אורית רוזנבוים. סיפור משפחתי ותפקיד חייך. לכתיבת ספר הילדים "סיפור משפחתי" שותף גם משה פילוסוף מטפל באומנות. 

סיפור משפחתי 

הַמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי מְיֻחֶדֶת בְּמִינָהּ,
גַּם דּוֹמָה לְמִשְׁפָּחוֹת אֲחֵרוֹת, וְגַם שׁוֹנָה.
זוֹ הַמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי, מַתְאִימָה בּוּל בִּשְׁבִילִי.”


תמר חוגגת יום הולדת חמש, והיא מזמינה את חבריה למסיבה. כל חבר גר במשפחה מיוחדת במינה: ליונתן- הורים בשיתוף, לנועה ולעידו- אב יחידני, למיקה- אם יחידנית, לאיתמר-זוג אבות, לאיתי-זוג אימהות, ליואב-הורים החיים יחדיו, וגל-בת להורים פרודים.


הספר נכתב על רקע שאלות של ילדים, אשר חיים במגוון משפחות, ובוחנים את מבנה משפחתם אל מול מבנים של משפחות אחרות. המסר המרכזי הוא: ילדים גדלים במשפחות שונות ומגוונות. יש מקום לכל סוג של מסגרת, כי אפשר כך ואפשר גם אחרת.
הספר מסייע לילדים להכיר מבנים שונים של משפחות.
אתם, ההורים, מוזמנים לבחון עם ילדיכם את הדומה והשונה בין משפחתכם הייחודית לבין משפחות ייחודיות אחרות, ולנהל שיח משמעותי ופתוח, תוך הדגשת ערכים של תקשורת מכבדת, אמון, בחירה, כבוד הדדי ושוויון.

לפני שנים רבות כשהייתי סטודנטית לתואר ראשון להוראה חקרתי וכתבתי סמינריון על מבנה משפחתי "חדש" שהיה פחות שכיח ועסק באימהות יחידניות. מאז חלפו כמה עשורים והמציאות הובילה לפריחתם של מגוון רחב של מבנים משפחתיים. השבוע היינו בחתונת מגדר ושמחנו עם שני חתנים. בגן של תומס נכדי יש ילד שהוריו החליטו על הורות משותפת והם אינם חולקים קורת גג אחת. אלו הן רק חלק מהדוגמאות למנעד הרחב של מבנים משפחתיים בסביבתם גדל הדור הצעיר של ימינו. 

הספר מציג צורות משפחה שונות ומעביר מסר של הערכה, כבוד וקבלה של כולן. הספר מיועד לילדות וילדים שחיים בכל מבנה משפחת.
תרומתו של הספר סיפור משפחתי אינה מסתכמת בעובדה שהוא מנגיש נושא מאתגר לשיחה ולביטוי מול שאלותיהם החקרניות של הילדים. מעצם הווייתו מספק הספר הזדמנות מושלמת לעורר שיח משמעותי הנוגע בכבוד, באהבה, בערכי משפחה ומקרב את הילדים באמצעות שפה מותאמת ואיורים נפלאים של דריה סינה.

משה פילוסוף, מטפל באמנות ילדים, בני נוער ומבוגרים. מצייר, מורה, ניהל בית ספר תיכון.
אורית רוזנבוים, מרצה בכירה במדרשה של מכון אדלר, מומחית בהדרכת הורים קבוצתית ופרטנית.

"סיפור משפחתי" מאת אורית רוזנבוים ומשה פילוסוף, איורים דריה סינה, אמציה הוצאת ספרים, לרכישה לחצו כאן.





תפקיד חייך
הורות היא תפקיד חיינו!
כולנו רוצים להיות הורים טובים וראויים לילדינו ורבים שבים ומאמצים כלים משיטות הורות במטרה לחיות חיים טובים יותר, שלווים יותר בהורות הרמונית ומכבדת.
בספר "תפקיד חייך" מציעה רוזנבוים מודלים פשוטים ומצרפת להם הנחייה מפורטת ליישום.
שייכות - שוב ושוב חוזרת בספר התפיסה לפיה שכל בני האדם ובהם הילדים, כמובן, רוצים להשתייך, ומתנהגים בהתאם לכך. לכאורה פשוט. כל הסיפור – שייכות. 



הספר מבוסס על השיטה האדלריאנית והוא מורכב מחמישה שערים
1. מניחים תשתית שער בו ניתן ללמוד על עמדה הורית, חזון, מודל האדם ככלי יישומי, שייכות וכלים להעצמתה ועוד.
2. הילד מעצב את אישיותו מתמקד באווירה משפחתית, דרכי חינוך, תקשורת, עונשים, פינוק תחרותיות, מערך משפחתי ועוד.
3. התנהגויות מפריעות של ילדים. בו ניתן ללמוד על הסיבות להתנהגויות ועל דרכים מומלצות להתמודד.
4. גיל ההתבגרות מאפיינים, אתגרים ויישוב סכסוכים.
5. עצב, לחץ ומשבר. זיהוי משבר נפשי, חוסן, שעת חירום ועוד

עוד בספר דוגמאות רבות מסיפורי חיים באירועים משפחתיים בהם עימותים, משברים ומצוקות שהורים נתקלים בהם על בסיס יומי. הוא נותן פרשנות לכל אחד מהמצבים, כיצד הילד רואה את הסיטואציה, כיצד ההורה רואה אותה וכיצד כל אחד מהם מפרש אותה. הוא בוחן סוגי משפחות שונות ודרכים שונות לחינוך ומאיר את ענינו לגבי כל אחת מהדרכים.

"עונש הוא מרכיב בשיטת אילוף... (כותבת רוזנבוים בעמוד 266 בספר)
בטווח הקצר, העונש בדרך כלל משיג ציות. בטווח הארוך, עונשים גורמים לנזק רב:
מרחיקים אותנו מן המטרה ההורית שלנו: לגדל ילד עצמאי, אחראי ובעל תחושת ערך טובה.
תורמים אפשרויות של תפיסת עולם אנכית ויש להם מגוון השלכות אפשריות על התנהגות הילד: ריצוי, כניעה או מרדנות, התנהגות כוחנית, שקרים הלשנה ועוד. 
פוגעים ביחסים ביננו לבין ילדינו" (הרחבה נוספת בספר בעמוד 316)

הספר יצייד אתכם במגוון רחב של כלים יישומיים שיעזרו לכם להיות הורים טובים יותר ושיסייעו לכם להתמודד בהצלחה עם אתגרי ההורות בעידן המודרני. בין היתר תקבלו בספר "תפקיד חייך": ​ הזדמנות לזהות ולבחור את סגנון ההורות המתאים ביותר לכם ​ כלים יישומיים לחינוך ילדים ערכיים, בטוחים בעצמם ותורמים לסביבתם ​ הבנה של דרכי חינוך שונות המקדמות שיתוף פעולה ויחסים טובים במשפחה ​ הדרכה להתנהלות נכונה בעת מריבות בין אחים ​ מדריך להתמודדות יעילה עם התנהגויות מפריעות של ילדים ​ זרקור על הצרכים הפסיכולוגיים של ילדיכם ועל מבחר דרכים יעילות למענה.

מאוד מכבדת ומעריכה את השיטה האדלריאנית וכך גם בתי שהיא אם לשני קטנים, שלקחה ממני את הספר ברגע שאמרתי לה שכבר אפשר. הספר כתוב תוך העמקה ומקצועיות של אורית רוזנבוים, הוא מקיף מלמד ובעיקר תורם להורים, לאנשי מקצוע ולמחנכים.
אני ממליצה על הספר ובטוחה שכל הורה יוכל למצוא הין דפיו את מה שהכי נכון לו לאמץ עבור ההורות הפרטית שלו לטובת תא משפחתי הרמוני, משגשג ורגוע.

"תפקיד חייך" חמישה שערים להעצמת החוסן ההורי על פי הגישה האדלריאנית / אורית רוזנבוים
עורכת רוני לנגרמן-זיו. אמציה הוצאת ספרים, לרכישה לחצו כאן.
























ריקי ברוך













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה