דפים

יום ראשון, 4 ביוני 2023

אל תדברי ספר מתח חדש לסופרת סיון קיש


בימים אלו רואה אור ספרה החדש והנפלא של הסופרת סיון קיש, שמיקמה את עצמה בצמרת הכותבים פרוזה ישראלית והוכיחה שהיא יכולה לספק לנו רגעי הנאה צרופים של קריאה בכל מקום ובכל זמן. 


"...לאימתה הרבה של אילונה לא הגיעה כל תשובה. במקום זאת השחקנית אחזה בגרונה ונפלה על הקרקע, משתנקת, נחנקת, מתפתלת בסדרת עוויתות ופרכוסים אפילפטיים, עד שאיבדה את הכרתה כליל תוך מספר שניות.

מיד הצטופפו סביבן המלצרים והאורחים המודאגים. צעקות של פאניקה נשמעו מכל עבר.

"פנו לי דרך! אני רופא!" גבר צעיר נחפז לעבר השחקנית, רכן מעליה ובחן את סימני החיים שלה, וכשראה שהיא איננה נושמת החל בהנשמה. כשהגיע האמבולנס למקום המשיכו הפרמדיקים בניסיונות ההחייאה, אך גם הם כשלו, ולאחר דקות ארוכות ומייגעות לא נותר לו, לרופא, אלא לקבוע את מותה, מדום לב. תדהמה ואבל כבד ירדו על כל הנוכחים." (מתוך פרק ראשון בספר)

החברה הגבוהה ברומא מזדעזעת כשהשחקנית אנטונלה מרטינלי שותה כוסית שמפניה מורעלת וצונחת אל מותה באמצע מסיבה בביתה שבפָּרְיוֹלי. את המסיבה מסקרים עיתונאים שאפתנים וצמאי דם שלא יבחלו בשום אמצעי על מנת להשיג סקוּפ, והרצח לא יורד מהכותרות – בייחוד כשלמשטרה אין שמץ של מושג מי יכול היה לרצות במותה.

"רצח למען סקופ, זה נשמע הזוי!"
"לא בשביל מי שעומד לאבד את מקום עבודתו מהיום למחר. תתפלא, מה אנשים מוכנים לעשות כשהם מרגישים שהקרקע, שאתה חשבו מוצקה, נשמטת מתחת רגליהם" (עמוד 197 בספר)

לזירת הרצח מוזעקת הבלשית קתרין סמית כדי לסייע לשוטרים חסרי האונים של תחנת משטרת וִיָה וֵנֵטוֹ, וכשהצוואה של השחקנית המנוחה נחשפת, העניינים הולכים ומסתבכים. במאי קולנוע מאוהב ואשתו הקנאית, שחקנית מחליפה שאפתנית, עיתונאית עצלנית ומשועממת, ג'יגולו צעיר וחסר מצפון, סוכנת בית לוהטת ודודנים חמדניים – כולם ברשימת החשודים, ונדמה שלכולם יש סודות להסתיר.

קתרין מסתייעת בשירותיו של הרוזן אנטוניו דֵלָה טוֹרֶה, גבר אפל וקודר שמכיר היטב את חיי הלילה של רומא, אך כשאישה מסתורית מעברו של אנטוניו מופיעה שוב בחייו מסתבר שגם הוא איננו חף מסודות, ושלמעשה הוא עדיין מחזיק בארונו כמה שלדים ממש־ ממש מכוערים.

" סליחה אלפונסו לא הבנתי אותך נכון. לרגע חשבתי שאולי אתה מוציא עלי ביקורת ושופט אותי לרעה, אל שלא ספרתי לאנטוניו כלום...
אלפונסו נעץ בה מבט מוזר. "ובאיזו זכות אוכל אני לשפוט אותך? הרי באנו מאותו מקום נלוז. אני נלוז בדיוק כמוך, בריג'יט, וכמונו כל מי שעבד אי פעם בלילות  וחי חיים מפוקפקים ומבישים" עמוד 152 בספר)

יום האמת שבו כולם יצטרכו לחשוף את קלפיהם מגיע עד מהרה, והשקרים, שדרכם תמיד להתגלות, נחשפים. 
ואז קורה הבלתי צפוי...להפתעת כולם הקערה מתהפכת על פיה כשמתברר שגם לבריג'יט, אשתו של אנטוניו, יש כמה וכמה סודות להסתיר.

הרגשתי שאני חווה את רומא מקרוב, השפה, האנשים, השמות הכל היה אותנטי ומדויק מה שהעניק לי הנאת קריאה מושלמת.
למה לצפות? מתח, מתח ושוב מתח בסיפור המביא "עלילה בתוך עלילה" שליוו אותי לאורך הספר "אל תדברי" כבר קראתי את ספרי סיון קיש והיה לי ברור שיש למה לצפות.

אהבתי את הספר מאוד, את המתח, את הכתיבה המופתית שכבר מוכרת לי, את השפה הראויה והדימויים המתוחכמים, אהבתי את הדמויות ואת האינטראקציה ביניהן, את רגעי "החסד" כמו בזמן פתיחת הצוואה של הנרצחת, השקרים, הסודות ששמרו עלי על "אש קטנה" והחזירו אותי שוב ושוב לספר. 
אני ממליצה על הספר בחום הוא משלב תעלומה, בילוש, אהבה, שנאה וקנאה, רומנטיקה והרבה סקרנות מהפרק הראשון לאחרון. מה צריך יותר מזה בפרוזה ישראלית משובחת?
שבוע הספר כבר כאן-רוצו לקנות. 

אל תדברי הוא ספרה החמישי של ד"ר סיון קיש (M.D), בוגרת לימודי רפואה ברומא, שספריה הקודמים "שדות נלוזים", "לילה אחד בוותיקן", "לַייט" ו"מלאך להשאיל" קצרו תשבחות רבות והפכו לרבי־מכר.

"אל תדברי" מאת סיון קיש, הוצאת מרום לרכישה לחצו כאן.



















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה