דפים

יום שני, 5 ביוני 2023

עלומים, הצוק הרגשי והאופנים וחיות הקודש - ספרים חדשים בשבוע הספר העברי







והאופנים וחיות הקודש מאת אסף חיים ממן

"והאופנים וחיות הקודש" מאת אסף חיים ממן, בהוצאת ספרי ניב, הוא קובץ סיפורים מקסים, מרגש ומרתק, שנכתב בהשראת חייו של הסופר בחמש יבשות.

את העלילה מובילים 12 גיבורים וגיבורות מעוררי השראה במסע אופניים ארוך ומאתגר בן חמישה חודשים מצפון אפריקה, דרך אירופה והמזרח התיכון לארץ ישראל.

בכל פרק מוביל גיבור אחר את קבוצת הרוכבים ואת הקוראים, כמדריך תיירים מיומן, בעלילה בממד המרחב בארץ בה עובר המסע, בממד הזמן דרך ההיסטוריה הכללית והיהודית שהתרחשה בארץ הזאת ונותן לנו גם הצצה לדמותו המורכבת, לסיפור משפחתו תוך כדי הצגה של נושאים שונים שמעסיקים את כולנו.


כל אחד מהסיפורים ומהגיבורים הוא עצמאי בפני עצמו, אך קשור לאחרים בבחינת חוליה בשרשרת המסע. הקוראים שירשו לעצמם להיסחף בעלילות הספר בדיוק כמו הרוכבים במסע ייחשפו לסרגל מאמצים מתגבר במהלכו יוביל אותם הגיבור מפרק לפרק לסיפורים, לעובדות ולסוגיות מעניינות.

המסע מלווה בנופים גיאוגרפיים ובהרבה מאוד היסטוריה כללית ויהודית. בכל מקום בו עובר המסע מתאר אסף את מה שקרה במקום ההוא מהזווית היהודית ומתמקד באישים אותם מכיר הקורא הממוצע בעיקר כשמות של רחובות. הספר כולל שילוב של טקסטים מהמקורות לצד קטעי שירה של משוררים ויוצרים עכשוויים.

"והאופנים וחיות הקודש" הוא ספרו הראשון של אסף חיים ממן, שנולד בחיפה לפני 44 שנה כצבר מן המניין. בגיל 26, כקצין בחיל הים וסטודנט למשפטים, רגע לפני שעלה על הדרך הבטוחה לחיים בורגנים, הוא החליט ליטול את מקל הנדודים. ההחלטה הזאת הובילה אותו למסע של 18 שנה בהן ראה עולם במובן הכי מילולי ומרחיב אופקים.

"הספר מיועד לכל אדם בוגר שמוכן לצאת מאזור הנוחות שלו, להתחבר בכל יום עם גיבור אחר ולתת לו להוביל אותו במסע אופניים במדינה אחרת ובתקופה אחרת. אני מניח שכל קורא יתחבר במיידית ובאופן טבעי לגיבור מסוים ובהמשך תוך כדי חווית המסע גם לדמויות נוספות שירחיבו את אופקיו".

"והאופנים וחיות הקודש" מאת אסף חיים ממן. הוצאת ספרי ניב, 442 עמודים. מחיר לצרכן 80 ש"ח, להשיג באתר ההוצאה  ובחנויות הספרים המקוונות ברשת.






עלומים מאת אורי צורף


הספר "עלומים" מאת אורי צורף, בהוצאת הספרים אוריון, הוא הוא רומן בדיוני, בעל עלילה, מרגש ומרתק המתחקה אחר מהלך חייו של קיבוץ שכָּשל.

ביוני 1968 התרחש במדינת ישראל ובחברה הקיבוצית אירוע חסר תקדים: פרקו קיבוץ בן 32 שנה. אנשי קבוצת אלומות כולם - מתינוקות ועד הורים זקנים, פונו מהמקום והתפזרו בחבלי הארץ כדי להתחיל לבנות את חייהם מחדש. מדוע נצטוו החברים לעזוב את בניין חייהם?

הספר מאפשר התבוננות מעמיקה במאמציה ובהתמודדויותיה של קבוצה שהייתה תפארת התנועה בראשית דרכה והלכה כסומא אחר שברי חזון. מול קשיים גוברים, ומצוקה כלכלית מחריפה, לעיתים עד פת לחם, נאחזו חברים באידיאל של יצירת אנשים יותר טובים ושל הקמת חברת מופת - גם במצבי אובדן ידוע מראש, באידיאל של יצירת אנשים טובים יותר ובניית חברת מופת.

עלומים עוקב אחר נקודות העיוורון ושלבי ההיסדקות עד להתרסקות הבלתי נמנעת.
השתלשלות האירועים מובאת דרך סיפורם האישי של איתן ומאיר, שלבטיהם הפנימיים ומאבקיהם מכתיבים ומשקפים את דרכה וגלגוליה של הקבוצה כולה. העלילה מתפתחת ופורשת סיפור של עיקשות חסרת גבולות ספוגה באהבת הארץ, נופיה וריחותיה.


זהו גם סיפור אהבתם של בני זוג שהסיאוב החברתי והמוסרי המתרחש סביבם מעמיד את יחסיהם במבחנים קשים. 

סיפורה של עלומים היא עלילת חיים מטלטלת, מהפכת את קרבי הדמויות ומנערת את הקורא, סיפור המהדהד בשאלותיו וספקותיו את הכשלים של התנועה הקיבוצית והחברה הישראלית כולה בדמותה המתעצבת.

מתוך הספר: "לאה החליטה להסיר לגמרי את הכפפות. 'תבין, מאיר, אתה וההולכים אחריך אינכם קולטים שהבעיה היא בתוכנו, בהרכב האנושי של הקבוצה, בהיותנו בעלי משפחות, באדישות הכללית של האנשים ובחוסר העניין שלהם, מכל מיני סיבות, לתרום לקידום החברה שלנו ולשימור כל מה שקושר בינינו".

אורי צורף, יליד קיבוץ בעצמו, הוא סוציולוג וצלם חובב. אורי צורף, אב לשלושה וסב לתשעה, מתגורר באלפי מנשה. נולד ב-1945 בפוריה, שנה בטרם עברה הקבוצה שבה היו חברים הוריו לגבעת אלומות. חברי הקבוצה האמינו בלב שלם ברעיון הקיבוצי, שכלל באותה תקופה עבודה משותפת, חדר אוכל משותף וגן ילדים בלינה משותפת. "עלומים" הוא ספרו הראשון.

"הספר שלי סוקר תקופה של 36 שנה. הספר לא מצביע רק על העובדות הדרמטיות של פירוק הקבוצה, אלא גם מנסה להבין את הדינמיקה האנושית שאפשרה לאירועים הללו להתרחש. התהליכים החברתיים, התהליכים האישיים והתהליך הזוגי של שניים מגיבורי הסיפור, מתארים לעומק את הגורמים לקריסה הסופית. לעיתים נדמה שהשאלה המעניינת היא מדוע ההתפרקות לא התרחשה שנים קודם לכן. כיצד עקשנותם ואמונתם של החברים הותירה בחיים את הקיבוץ".

"עלומים" מאת אורי צורף. הוצאת הספרים "אוריון", 530 עמודים. מחיר לצרכן 98 ₪. להשיג בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון, בחנויות הספרים ובאתר.








הצוק הרגשי מאת שרית דן


"הצוק הרגשי" מאת שרית דן בהוצאת "ספרי ניב", הוא ספר הדרכה ראשון מסוגו, שיסייע לכם להיות מודעים למסלול הצוק הרגשי האישי שלכם. הספר מקנה כלים לזיהוי, הבנה והתמודדות עם העולם הרגשי בכל תחומיי חיינו, על פי מודל הצוק הרגשי שפיתחה שרית.

מודל הצוק הרגשי שם לנו מראה כיצד אנו נראים ומתמודדים בכל תחומי החיים בזמן אמת ואיך יכולנו להראות, להתמודד, להרגיש, לפעול וכמה יכולנו לחסוך מאתנו ומהסובבים אותנו אילו היו לנו הכלים הנכונים לזיהוי הצוק הרגשי, כל אחד בסביבתו היה בונה לו עולם ומרחב בריא יותר, קשוב יותר, מכיל, בונה וטוב יותר.

הצוק הרגשי הוא הסיפור של כולנו. סיפור שמתחיל בילדות וממשיך לאתגרי החיים שלנו, בזוגיות, בעבודה, בחינוך הילדים ובכל מערכות החיים - הצוק הרגשי נוכח כל הזמן.

דרך הבנות מדעיות נעמיק ברגעים המכריעים והקשים ביותר לפיצוח בחיינו, שבהם הרגש גובר על המחשבה. הכלים של מודל הצוק משנים הרגלי חשיבה ומסייעים להפחית את הפעמים שבהן נגיע אל אזור הקצה, בשאיפה שלא להגיע לשם כלל. זה אפשרי וניתן ליישום.


ייחודו של המודל הוא בפיתוח חושים רגשיים פנימיים המגנים עלינו מפני אובדן שליטה רגשי. הבנה ויישום כלים אלו יובלו אותך להתמודדות מעצימה ומקדמת עם אתגרי החיים.

מודל הצוק הרגשי הוא מודל מטאפורי בעל דימוי פשוט והוראות הפעלה ברורות וקלות ליישום שייסעו לכל אדם להבין ולהתמודד עם העולם הרגשי.

תקבלו הסברים בעזרת הספר בצורה פשוטה ובהירה על העולם הרגשי שלנו ושל הסובבים אותנו. תלמדו בעזרתו להתמודד עם כעסים, להגביר את השליטה העצמית ולזהות את נקודת ההצפה הרגשית שמאפשרת לנו להחזיר את הגוף למקום המאוזן, השקול והבריא.

זה אפשרי וניתן ליישום. הבנה ויישום כלים אלה יובילו אתכם להתמודדות מעצימה ומקדמת עם אתגרי החיים.

שרית דן, 47, אם לשלושה ילדים, תושבת יד נתן ליד אשקלון, היא אשת חינוך, מרצה ומנחת סדנאות, בעלת תואר שני בחינוך ותעודת הוראה. כיום היא גם מרצה במכון הנרייטה סאלד בירושלים - המכון הארצי למחקר מדעי ההתנהגות.

בשנת 2008 עשתה הסבה מהוראת ילדים להוראת מבוגרים. מאז פגשה אלפי אנשים בקורסים, בהרצאות ובסדנאות שהדריכה. "הקשבתי והתהלכתי בעולמם הרגשי המרתק של המשתתפים וזיהיתי מכנה משותף בדרך בה אנו מתנהלים בעולם הרגשי. המפגשים האלה הובילו אותי לתובנה אחת ברורה: הידע אמנם קיים בספרות המקצועית, אך הוא לא מובן, לא בהיר ולא נגיש, לכן פיתחתי את מודל הצוק הרגשי".

שרית דן: "אני בת להורים גרושים. בשנות ילדותי התבוננתי בהוריי, ששניהם חיו והתנהלו בקצה הצוק הרגשי. אחד הדברים שלמדתי לזהות בהתנהגותם היה שקיימות דקות ספורות שבהן נדלקות נורות האזהרה והגוף משתנה. אלו רגעים חשובים וקריטיים. אם אנחנו מודעים להם נפתח לנו חלון הזדמנויות לשינוי וקיימת אפשרות לחזור למקום המאוזן ולהתרחק מקצה הצוק המסוכן, אזור שבו עושים ואומרים דברים איומים שסודקים את הנפשות של כולם. אני מזמינה אתכם להצטרף אליי למסלול הצוק הרגשי".

"הצוק הרגשי" מאת שרית דן. הוצאת "ספרי ניב", 128 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה, בחנויות הספרים המקוונות וברכישה ישירה משרית.





























ריקי ברוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה