דפים

יום חמישי, 8 ביוני 2023

אל תספרו לה דבר - ספר חדש לסופרת תמר אורנשטיין

 



אני אוהבת לקרא את תמר אורנשטיין. יש משהו בכתיבה שלה שמכנס אותי פנימה ולא מאפשר לי להסיר את ידי מהספר. כך הרגשתי בספריה הקודמים וכך גם עתה כשקראתי את הדרמה החדשה המתחוללת בעלילת הספר "אל תספרו לה דבר" הרואה אור בימים אלו.

כבר פגשתי בחיי ובכתובים סיפורי אימוץ, מקרים של ילדים נעזבו ולא מבחירה. טרגדיות הוריות ונסיבות כואבות ועדין שום דבר לא הכין אותי למה שקראתי הפעם.

שנת 1946. תינוקת בת כמה חודשים נמסרת לאימוץ במחנה העקורים ברגן בלזן. עם התינוקת נמסר מכתב הכתוב בלשון עברית ובו כתובות המילים: "אל תספרו לה דבר"

"דורון חייך. "אני יכול לדמיין אותה מציגה בגאווה את הכלה שלה. 'תכירו את מתי', היא תגיד", הוא חיקה את קולה והמשיך, "כשפגשתי אותה בפעם הראשונה הייתי בטוחה שהיא דוגמנית, תסתכלו על השיער הבלונדיני שיש לה ועל הגובה הזה. היא משגעת, נכון?" דורון צחקק ואני הצטרפתי אליו. "החברות הפולניות שלה ימותו עלייך", סיכם.

הוא באמת האמין בזה, אבל אני שמעתי אותה מדברת בגעגועים על האקסית הדתייה שלו.
המשכנו לנסוע בשתיקה עוד כמה דקות.
"על מה אתה חושב?"
"על הפגישה הראשונה שלי עם ההורים שלך". (מתוך פרק ראשון בספר.)

27 שנים חולפות.
החיים של מתי מאושרים. יש לה עבודה שהיא אוהבת, גבר שאוהב אותה, והורים שעוטפים אותה בחום וכן, באהבה – עד שתאונת דרכים קטלנית משנה הכל.
בביתם הריק, בין זיכרונות, דמעות וחפצים שלעולם לא יהיה בהם שימוש, מתי מגלה מעטפה ישנה שאיש לא הראה לה.
מי היו הוריה האמתיים? למה הם מסרו אותה? ואם כך, מי היא באמת?
מתי יוצאת למסע שיערער את עתידה הסלול, יעמיד אותה במבחנים, ויחשוף סוד גדול מנשוא.
עד כמה יהיה המסע הזה כדאי?

"כבר היה שלוש לפנות בוקר כשהרופא יצא ונעמד מולנו. שנינו התרוממנו מייד. הפנים שלו היו רציניות, אבל העיניים שלו... הן שהטרידו את מנוחתי יותר מכל.
שרק לא יגיד את זה! לא! למה אני לא יכולה להתעורר מהסיוט הזה?
"אני מצטער".
"לאאא!"
ידו של דורון נכרכה סביבי כשרגליי איימו לקרוס לרצפה. הרופא התקרב אליי, הוביל אותי אל הספה והסתכל אל דורון.
"אבא או אמא?" בקושי הצלחתי להוציא מפי את המילים. הלב שלי פעם במהירות. רגליי רעדו.
"אני מצטער", הוא אמר שוב. "שניהם".

ספר מצוין! יש בו הכל. אהבה, כאב, פליטות, שואה, פריז, גרמניה ועלילה נוגעת ללב שאינה מרפה. אהבתי את מתי והרגשתי כלפיה חמלה. חשתי הזדהות מוחלטת עם הפחדים, השאלות, החששות והרצון העז לגלות מיהם הוריה. ברגעים מסוימים גם דמעתי. 
הספר קולח, מותח, רהוט ומנוסח כמו רק שתמר יודעת והוכיחה בספריה הקודמים.


תמר אורנשטיין היא בוגרת הפקולטה להנדסה בפירנצה שבאיטליה, עבדה שלושים וחמש שנים בתחום המחשבים וכל אותו הזמן כתבה סיפורים קצרים שהתפרסמו ברשתות החברתיות. "סודה של אנקה" הוא ספר הביכורים שלה והוא נכתב בהשראת סיפורם האמיתי של הוריה ורבים מבני דורם יוצאי מזרח אירופה, ערב מלחמת העולם השנייה. ספרה השני לו היית יודעת יצא לאור בשנת 2022 ובו ניכרת אהבתה לעיר פירנצה שם התגוררה שנים מספר.

"אל תספרו לה דבר" מאת תמר אורנשטיין, הוצאת איפבליש,  לרכישה לחצו כאן או כאן




























ריקי ברוך







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה