דפים

יום ראשון, 15 בינואר 2023

"פתרונות של פרדוקסים" ספר מאת יצחק נבו.

 


בימים אלו יוצא לאור הספר "פתרונות של פרדוקסים" מאת יצחק נבו. הספר מיועד לקהל הקוראים הרחב. כתיבתו קולחת ברורה ונגישה לכל קורא. 

"ספר זה דן בפרדוקסים ובפתרונותיהם.
בשל אופיים החידתי ומאתגר המחשבה, מצד אחד, וכיוון שמצד שני אינם דורשים בדרך כלל ידע מוקדם, הפכו הפרדוקסים לתחום המושך ומעניין את כלל הציבור הרחב, ולא רק את אנשי האקדמיה שעוסקים בכך. מרבית הפרדוקסים אינם דורשים כל ידע מקצועי, אלא רק היגיון פשוט ושכל ישר, ובהתאם לכך רוב הספר מנוסח בשפה ברורה ומובנת לכול.

פרדוקס הוא סדרה של טענות, שמוכיחה כי ידיעותיו או אמונותיו של האדם סותרות זו את זו. באופן כללי ניתן להגדיר את הפרדוקס כמושג או טענה, אשר הסיבה לאמיתותם הופכת בסופו של דבר להיות הסיבה להפרכתם, וחוזר חלילה.

פרדוקס קלאסי הוא טיעון בעל הנחות הגיוניות, המוביל לאבסורד או לסתירה.
יש פרדוקסים, שאף על פי שתוכנם נראה הגיוני, אנו מגיעים לתוצאה בלתי הגיונית שנוגדת את השכל הישר, מבלי שאנו מצליחים להבין היכן הבעיה ולהשתחרר מאי-הנוחות והמבוכה שהגענו אליהן." (עמוד 9 בספר)


תושב האי מספר: "אנשי האי שלי הם שקרנים", ובהיותו אחד מהם גם הוא עצמו שקרן. מכאן שהוא שיקר - הם (כולל הוא עצמו) דווקא דוברי אמת. אם כך הוא אמר דבר אמת, כלומר הם באמת שקרנים. מכאן שגם הוא עצמו שקרן. נכנסנו ללופ...
הפתרון של פרדוקס זה פשוט. לעומת זאת הפתרון של המשפט "אני שקרן" הרבה יותר קשה, ונחשב לאחד הפרדוקסים הקשים ביותר, המפורסמים ביותר, הבלתי פתירים... (פרדוקס!)



בשל אופיים החידתי, וכיוון שאינם דורשים בדרך כלל ידע מוקדם, הפכו הפרדוקסים לתחום המושך ומעניין את כלל הציבור הרחב. מרבית הפרדוקסים אינם דורשים כל ידע מקצועי, אלא רק היגיון פשוט ושכל ישר. בהתאם לכך מנוסח הספר בשפה ברורה ומובנת לכול.

בספר זה נפתרים פרדוקסים שנחשבו עד כה כבלתי פתירים, או שנפתרים בצורה פשוטה פרדוקסים שעד כה נפתרו בצורה מורכבת.
הספר פתרונות של פרדוקסים גורס כי לכל הפרדוקסים יש פתרון, ומצביע על המכשלות שבגללן התקשו עד כה לפתור אותם.
לאורך הספר מוצגים הפרדוקסים בסדר מן הקל אל הכבד, ובסופו מגיעים לתובנות מרהיבות, שלהן השלכות שונות על תחומים רבים.

פרדוקס הבוחן הזכיר לי את ימי ההוראה שלי (25 שנה בחטיבת הביניים). בעתות שהיה חשוב לי שישננו שוב את החומר החדש בבית, הייתי מודיעה על "בוחן פתע" מה שלא הבטיח שבסופו אכן יתקיים בוחן. (עמוד 42)
אהבתי את הספר. לא כל הפרדוקסים נפתרים בעיני באופן שנראה לי הגיוני והיו רגעים שנשארתי עם שאלות וסוגיות לא פתורות למרות שפתרון הפרדוקס נוסח.
הספר קולח ומשלב הומור מה שעזר לי להתקרב אל התכנים ולקרא אותו בסוף שבוע גשום ו"בנשימה אחת". (90 עמודים) היו רגעים שחזרתי וקראתי שוב פרדוקסים אחדים ולו לרדת לעומקם ולהבין משמעות פתרונותיהם.

יצחק נבו מהנדס רכיבים בגמלאות. בין השאר עבד ברפאל, אינטל ו-SCD מוותיקי מועצה אזורית משגב.

"פתרונות של פרדוקסים" מאת יצחק נבו, הוצאת אוריון, 
לרכישה ישירה צלצלו 0558829213-איציק /0524455220 דפנה או באתר 














ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה