דפים

יום רביעי, 28 בפברואר 2024

פרשת האלטרוקסין, למי הובטחה הארץ המובטחת? דמוקרטיה במצוקה ואבא חכם - ספרי עיון בהמלצה מיוחדת




ארבעה ספרי עיון מעולים כל אחד בתחומו, רואים אור בימים אלו ופונים למנעד רחב של קהלים.

פרשת האלטרוקסין - יומן פרקליט מאת עו"ד יעקב דוידוביץ'
פרשת האטלרוקסין היא פרשה חמורה, הנוגעת לרבע מיליון חולים ומעלה במחלה כרונית של בלוטת התריס. חולים אלו נהגו ליטול במשך שנים תכשיר תרופתי מסוג אלטרוקסין. בחודש פברואר 2011 שווקה התרופה האמורה לאחר שנערך בה שינוי פורמולציה. שינוי הפורמולציה כרך חיוב בשינוי משטר המינון, תוך סיכון בריאותי של ממש במקרה של אי קיום החיוב. חברות התרופות הטעו את הצרכנים - החולים - ונמנעו מלדווח להם ולרשויות מבעוד על השינוי והשלכותיו, ובאופן שהם - החולים - לא היו מודעים לצורך לבחינת שנוי משטר המינון וחלקם אף נחשפו לתופעות לוואי מסוגים שונים.


מתוך ההקדמה לספר : "מרבית שנותי המקצועיות עד כה ייצגתי לקוחות פרטיים וחברות. בשעה שניהלתי את המשפטים בעניינם נהגתי מדי פעם להיפגש עימם באורח אישי... על מנת לתאר בפניהם את המהלכים מזירת המשפט ולשמוע את דעתם (ועיתים לדעתם)... בתובענה ייצוגית המקרה שונה. הפרקליט מבקש לשרת קבוצה גדולה של אנשים, שאינך יכול לבוא בקשר עימם.

ספר זה בא להשלים את אשר החסרתי במהלך ניהול התובענה הייצוגית בפרשת האלטרוקסין. היעד העיקרי שעמד לנגד עיני היה לאפשר לחברי הקבוצה לקבל מידע על שאירע במהלכי המשפט. בדרך זו נראה לי חשוב להנגיש לקוראים ככלל ולחברי הקבוצה בפרט את מהלכי המשפט בפרשה הנוכחית, ולתרגמם לשפה השווה לכל נפש.

התחלתי לכתוב את היומן ממש בסמוך לתחילת האירועים. לא ידעתי מה ילד יום. ברבות הזמן הבנתי שיש כאן סיפור משמעותי, העשוי לעניין קבוצה נכבדה מאד של חולים שצרכו את תרופת האלטרוקסין, ונפגעו במהלך כמה חודשים... משינוי הפורמולציה. עד מהרה היה לי ברור, כי רצוי שביום מן הימים יועבר דיווח מהשטח לחולים.

משפטנים אוהבים להשתמש במכתם: 'אין לו לדיין אלא את אשר עיניו רואות'. יומן זה מבטא במידה רבה את אשר עיניו של הדיין אינן רואות. בתוך כך היומן נדרש למחשבות, לתכנונים ולפעילויות המתרחשים מאחורי הקלעים של הזירה המשפטית. בדרך זו, ניתנת האפשרות בידי חברי הקבוצה להבין ההליך בכללותו ולהיחשף למכלול הדברים הנוגעים לפרשה זו."

יעקב דוידוביץ' הוא עורך דין מזה 27 שנים. בעשור האחרון שולח ידו גם לתחום התובענות הייצוגיות. בוגר אונ' ת"א ובעל תואר ראשון במשפטים (בהצטיינות) ותואר שני במדע המדינה (בהצטיינות). עושה את מרבית זמנו בבתי המשפט.
הספר שלפניכם הינו מהדורה מורחבת עם תוספת של 6 פרקים המתייחסים במיוחד לנושאים של כיצד נגרם הכאוס עד כדי סיכון לקריסת הפרויקט, כיצד הוא נפתר וכיצד תפקדה המדינה בעניין.

"פרשת האלטרוקסין - יומן פרקליט מאת עו"ד יעקב דוידוביץ', הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן




למי הובטחה הארץ המובטחת? מאת אברהם ציון
שנים רבות לאורך שנותיי כמורה ומחנכת בחטיבת הביניים, לימדתי את הדור הצעיר אודות הסכסוך הערבי ישראלי, תולדותיו ועל הפנים והתהליכים שחצה עם השנים. אלא שאני פרשתי לפני למעלה מעשור וכל מה שידענו אז הפך לכאוס וחלום בלתי מושג למילה - שלום.


למי הובטחה הארץ המובטחת? הוא חיבור חדשני, פורץ דרך ויוצא דופן בתחומו. ספר זה הוא הספר הראשון במעלה עבור כל אדם המעוניין לרכוש ידע או לקבל הדרכה על אודות הסכסוך הישראלי-ערבי בן מאה השנים.
ממצאיו של פרופ' ציון מדהימים. הם מעמידים בסימן שאלה החלטות של מועצת הביטחון, בית הדין הבין־לאומי בהאג, וכן החלטות של מדינות וגופים בין־לאומיים אחרים.

"כפי שייחשף בספר זה, על סמך עובדות היסטוריות, זמן קצר לאחר מלחמת העולם הראשונה החליטו בעלות הברית העיקריות, אשר "ירשו" את הריבונות על המזרח התיכון מן האימפריה העות'מאנית המתפוררת, לחלק את המזרח התיכון על פי שיטה מנדטורית בין שני הטוענים לזכויות על השטח באותה עת. היו אלה האומה הערבית בכללותה, מצד אחד, אשר יוצגה על ידי השריף של מכה (מאוחר יותר המלך חוסיין מחיג'אז), והעם היהודי בכללותו, מצד אחר, אשר יוצג על ידי הקונגרס הציוני. החלטתם הייתה להעניק לאומה הערבית עצמאות בכל המזרח התיכון למעט בפלשתינה־א"י, ובד בבד להעניק לבריטניה את המנדט על פלשתינה־א"י, אשר יוחזק על ידה בנאמנות למטרת הקמת בית לאומי לעם היהודי בשטח זה, שעשוי להתפתח, ככל שהניסוי יוכח כמוצלח, למדינה יהודית. קיימות ראיות מתועדות המוכיחות כי בריטניה נשאה באחריות להקמתו של בית לאומי יהודי, ולא ערבי, בפלשתינה־א"י, תוך שמירה מלאה על זכויותיה האזרחיות והדתיות של אוכלוסייתה הלא־יהודית של פלשתינה־א"י, כמיעוט עתידי." (מתוך המבוא לספר)


מטרת מחקרו של אברהם ציון היא לברר למי נתונה הזכות החוקית על שטחה של פלשתינה־א"י המנדטורית על פי המשפט הבין־לאומי. המחקר עוסק בהיבטים המשפטיים של הסכסוך. הוא אינו בוחן את הסוגיה מנקודת מבט פוליטית, וגם אינו שואף לקבוע מי הצודק או השוגה מבחינה מוסרית או מי מבין הצדדים הוא התוקפן או הקורבן בסכסוך.

מצאתי את הספר מרתק. למדתי עובדות שלא ידעתי בעבר. שקעתי בסוג של תסכול על המצב שאנו שרויים בו כיום, על המלחמה ועל השבעה באוקטובר ולא יכולתי להדחיק שאלות רבות שעלו בעקבות. הגדולה מהם היא - האם זה יגמר אי פעם? האם הסכסוך הזה נידון לפיתרון או שמא משרת צרכים סביבתיים עמוקים של כל הנוגעים בו.
ספר חובה לכל מי שלומד ועוסק בסכסוך.
_______
"ספר חשוב זה מגולל בפירוט את ההיסטוריה של ההצהרות הבין־לאומיות וההסכמים הבין־לאומיים בדבר זכויותיו ושאיפותיו של העם היהודי בפלשתינה־א"י המנדטורית. זהו ספר חובה עבור כל סטודנט הלומד את הסכסוך הערבי־ישראלי בן מאה השנים".
פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל

אברהם ציון הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת אריאל, שם עמד בראש המרכז למשפט ותקשורת במשך למעלה מעשר שנים. הוא בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים ואת הדוקטורט העניקה לו אוניברסיטת קמברידג' באנגליה. הוא לימד בפקולטות למשפטים של אוניברסיטאות תל-אביב, חיפה ובמסלול האקדמי של המכללה למינהל, וגם שימש פרופסור אורח באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית. הוא רכש את מומחיותו בסכסוך הישראלי־ערבי לאחר עשרות שנים של מחקרים מעמיקים, מאמרים והרצאות בהיבטים המשפטיים של הסכסוך. במקביל עסק פרופ' ציון בעריכת דין, ובעברו כיהן גם כסגן פרקליט המדינה.

"למי הובטחה הארץ המובטחת"? מאת אברהם ציון, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.



דמוקרטיה במצוקה מאת חיים פדידה
כל כך אקטואלי וכל כך חשוב בעיני מקומו של הספר החדש הרואה אור בימים אלו ממש הספר: "דמוקרטיה במצוקה" מאת חיים פדידה. 

"מהי דמוקרטיה?
זהו משטר האמור להתנהל בהתאמת ההחלטות המתקבלות לרצון רוב העם. למעשה אין דמוקרטיה בלי קיום דרישה זו. משטר ובו החלטות משמעותיות שאינן תואמות את רצון העם — על משטר זה לא נוכל לומר שהוא דמוקרטי.
חשוב לציין במפורש ולדעת להבחין שמדובר בכל החלטה והחלטה. כלומר שהחלטה בעניין א תהיה כדעת רוב הציבור, וכך בנפרד גם בעניין ב, וגם בעניין ג. רוב עם לכל החלטה.
ועם זאת, מן הראוי להדגיש באופן ברור כי הכוונה היא לרצון העם באופן ישיר. רצון עם ודאי ומוחלט. לא באמצעות נציגים ובוודאי לא באמצעות קואליציה של נציגים. ועוד ידובר בנפרד על עניין זה, הקרוי קואליציה." מתוך פרק ראשון בספר)


מה קורה לדמוקרטיה הישראלית, מדוע משבר רודף משבר?
החלטות מיעוט בנושאים חשובים התקבלו בכנסת. איך זה קרה לנו?
רמה נמוכה של חברי כנסת רבים. הזהו עם הספר ששולט ב־22% מפרסי נובל?


דמוקרטיה במצוקה עוסק בדמוקרטיה בכלל ובישראלית בפרט. בו ניתוח של מצב השלטון בישראל בראייה עמוקה, מפוכחת. הוא מצביע על כשלים מובנים בשיטה שאינם פתירים, אך מציע גם קרן אור: פתרון לוגי המתבקש מכל אלה: דמוקרטיית הריבון. פתרון מפתיע, המיועד לכל מושבות האדם באשר הן.
הספר מוביל למסקנה הכרחית שדמוקרטיה היא ערך עליון, קו מכונן, ועם זאת מעיין מחדש בערך דמוקרטיה.
ספר זה חשוב לכל אדם בכל מקום וזמן. כן, גם לרוסי ברוסיה ולסיני בסין. כי כן מדובר ברוח הספר, בתרגום המנטאלי שלו במרחב ובזמן מישראלית לאמריקאית, ליפנית, לסינית ולהודית, לתרגום המנטאלי שלו משנת 2024 לשנים עתידיות. ולמה הספר חשוב לכל אדם? כי הוא מטיף לחרות האישית והפוליטית של האדם, לשליטתו בגורלו הוא וצאצאיו לעד. להקנות לכל אדם את זקיפות הקומה הנדרשת לקום ולטעון: השלטון עובד למעננו! רק דמוקרטיה! רוב־עם לכל החלטה! זו, האחרונה, תהיה סיסמת הספר לאורך הדרך.

מילות המחבר: שמי חיים פדידה, יליד 1954 מהרי האטלס שבמרוקו. איש מחשבים וחשיבה. עליתי ארצה כילד בשנת 1962 וגיליתי עולם שונה, פרדיגמות חדשות. ובכלל, מדוע יש עולם?
עקבתי גם אחר הפוליטיקה הישראלית וסביבתה: מפלגות, ח"כים, ממשלות, משטר וממשל. מצאתי דמוקרטיה אכולת סתירות, חסרת היגיון. למעשה אינה ממלאת את תפקידה כלל ועיקר. היא מגמגמת, כושלת, מקרטעת. דמוקרטיה במצוקה.
עסקתי בניתוח ממצאים ופיתוח פתרונות, וכך גם בספר זה: הממצאים הם תעלולי הפוליטיקה העולמית בכלל והישראלית בפרט. כך הכשלים, הזיגזגים והצליעה. אפשר היה להבחין בתבנית החוזרת על עצמה בכל התופעות, בכל הכשלים. היא מקור הכאוס הזה. מכאן הדרך לשיטת דמוקרטיה ייחודית שאין דומה לה. שיטה הפותרת את הבעיות הנוכחיות באופן ישיר, ויותר מכך: היא כוללת יכולת מובנית לפתור גם בעיות עתידיות שטרם התעוררו.
השתדלתי להימנע משפה יבשה, לקצר, לדבר ישירות אך בלי לוותר על דיוק. שכרי המבוקש הוא שפתרון זה יהיה מונח על המדף, רלוונטי מיום ליום עד שתבוא שעת כושר ליישומו. לא רק בישראל. בכל מקום.

"דמוקרטיה במצוקה", מאת חיים פדידה, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן






אבא חכם - המדריך להתנהלות נכונה בחיים מאת קובי שמעוני

גם כשהשוק רווי ספר עידן חדש מצאתי את ספרו של קובי שמעוני "אבא חכם" ספר מומלץ מעצם היותו סיפור חיים של מי שלמד על בשרו את הדרך הנכונה להתמיד בחשיבה חיובית לטובת הגשמה עצמית תוך שילוב כלים מעשיים לקבלת החלטות וטיפים לשינוי אורח החיים לטובת מימוש עצמי והצלחה. 

"הספר הזה יוכל לכוון ולהדריך אתכם כיצד להתנהל בחיים בנושאים בסיסיים שונים שהם חשובים מאוד, יפקח את עיניכם ויכוון אתכם לחיים טובים יותר ולהצלחה במישורים רבים, לא רק הכלכלי אלא בתקווה גם החברתי, המשפחתי ואפילו הזוגי. לאורך הספר תגלו מה חשוב ומה לא, באיזה אופן עליכם לטפח איש־איש את הגינה שלו — כלומר את חייו ואת חיי היקרים לו, בין שמדובר בזמן, בכסף, באהבה ובדרך הנכונה לחיים טובים ומספקים." (מתוך ההקדמה לספר)



מטרתו של ספר זה היא להגביר את המודעות של הקוראים למציאות הסובבת אותם, לפקוח את עיניהם, להסביר את המניעים הפנימיים של התנהלות לא נכונה ולעקור אותם, על מנת שיפעלו בצורה נכונה וישיגו שליטה על מהלך חייהם; להיות מובילים ולא רק מובלים, להיות נוכחים בחייהם ולא רובוטים שחולמים על חיים אחרים וליצור מציאות רצויה ולא כזו המוכתבת על ידי אחרים.

הספר משול לאבא חכם שמדריך את בנו בנושאים מגוונים, והעצות הגלומות בו יכולות לשנות חיים ולמנוע טעויות דרמטיות. הספר נועד על מנת למנוע מהקוראים להתחרט בהמשך הדרך על פעולות שביצעו ואף על כאלה שלא ביצעו.
די במשפט אחד בספר שיובן ויופנם, על מנת לשנות לטובה את מסלול חייו של הקורא ואת תפיסת עולמו.

כמאמנת אישית וכאדם שחוצה את הקריירה השלישית בחייו, אהבתי את הספר מאוד. קראתי בעודי מתעדת ומסמנת לעצמי קוים ועמודים לזכור לשוב אליהם. אספתי כלים שנראו לי שימושיים וריכזתי טיפים שישמשו אותי בימים הבאים. אבא חכם הוא ספר חשוב בעיקר בימים טרופים אלו, שהיום יום שלנו רוויי מתחים וסטרס, מטלות, אחריות והמון שאלות ביטחוניות המלווים באי ידיעה לגבי העתיד הפרטי והקולקטיבי בארץ. 
ממליצה מאד!

"אבא חכם" - המדריך להתנהלות נכונה בחיים מאת קובי שמעוני, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.
























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה