דפים

יום רביעי, 14 בפברואר 2024

נקודת עיוורון - רומן חדש לסופר יובל ירח.

 





ואלרי החלה לאסוף דגימות קרקע גם מחוץ לבור. יאיר המשיך וסקר את השלד ממרחק של מטרים. ככה בהתרשמות מהירה על פי העצמות, שלד שלד, כלום לא נשאר, שום בשר על העצמות, עברו שנים מאז שהיתה במצב חי. ומה קרה? היֹה היתה גופה שהעבירו לפה לכלום של המדבר. העבירו אותה לכאן? להסתיר את הרצח. אבל אולי ריב אוהבים כאן בזירה, אונס ורצח, מאיפה הגיעה הגופה? יאיר מקליט לנייד את המחשבות — נוהג שפיתח בשנה וחצי האחרונות. עמד וחשב, ומשהו עדיין עיצבן אותו עם מנצור הסייר שעומד כמו תייר צרפתי ומביט בפועלי המשטרה, מרוצה מעצמו. הזירה ממילא מאובטחת. מה בעצם קורה כאן? יאיר עמד על צלו של מנצור, שכבר הרים אליו ראשו במין גישה רשמית. "אתה הראשון בזירה?" מנצור התנער מבהייתו, "כן. מנהל עבודה בחברת חשמל עלה על הדיקט שנשבר והוא התקשר למוקד." (מתוך עמוד 17 בספר)


אפל, מותח, בלשי ומאד מסקרן. בימים אלו רואה אור הספר נקודת עיוורון, מותחן פשע, הרומן השלישי של יובל ירח, מחבר השתיקות.

פקד יאיר ימין יודע לשוחח עם המתים. הוא מקשיב למה ששרידיהם יכולים לספר לו על קורות חייהם, מנסה להבין איך הגיע קצם. גם בחקירה הזאת הוא מנסה להאזין בכל כוחו, לפענח את החידה שאופפת את זהותו וגורלו של שלד שנמצא במדבר, באזור נאות חובב.
אך שאון הראיות ההולכות ונערמות, החשודים המנופּים בזה אחר זה, המידע שנצבר – מאיים להטביע את קולו הפנימי של יאיר. הוא שוקע יותר ויותר בעולם של אלימות וניצול, עולם של גברים שלוקחים מכל הבא ליד ונשים שהופכות למטבע עובר לסוחר, עולם המציף בו זיכרונות נוטפי אשמה. כל אלו תוססים ומחמיצים בקרביו, לצד כישלונו להגן על אישה שעל ביטחונה הופקד, שתיקתה ההולכת ומסמיכה של אשתו, והפער ההולך וגדל בינו ובין בנו היחיד.
וכשכל התקדמות בחקירה רק מרחיקה עוד יותר את פתרונה, הולך האופק וחומק מאחיזתו של יאיר.


נקודת עיוורון היא יצירה לופתת ומחניקה, הנעה ללא הרף בין הפיוטי לטכני, גורפת את הקורא בזרם תודעה שוצף ומסתחרר, המטיל אותו אל מערבולת נפשו המסוכסכת של הגיבור. הרומן החדש של יובל ירח הוא ספר בלש אפל וריאליסטי, המזמן הצצה מטלטלת אל קריסתה של גבריות שתוקה ומנוכרת, הטומנת בחובה את זרעי כיליונה שלה.

שקעתי בספר מתקשה להתנתק מהעלילה והמתח שאפפו אותי ככל שהתקדמתי בקריאה. גמעתי את סיפור הבלשים הישראלים, הפשע המסתבך והדמויות האפלות אליהן ניסיתי שוב ושוב לחוש אמפטיה והזדהות - אך לשווא.
אין ספק כי "נקודת עיוורון" הוא רומן קצבי - סוחף, רהוט שלא תסירו מהיד. ממליצה בחום.
 
"נקודת עיוורון" מאת יובל ירח, הוצאת כנרת זמורה דביר לרכישה לחצו כאן.

















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה