דפים

יום ראשון, 25 בפברואר 2024

לילי והצללים, הג'ירפה שעפה, משקפ-כיף וחיים חדשים - ספרי ילדים ונוער בהמלצה חמה

 

שלושה ספרי ילדים וספר לבני הנוער בסקירה שלפניכם.

לילי והצללים מאת נעמי דלסי ויסיק

מידי לילה לפני שלילי הולכת לישון, אמא בודקת טוב טוב ששום מפלצת לא מסתתרת בחדר של לילי.
זה לא מפתיע ילדים מפחדים בחושך ולא רק ילדים קטנים. החושך מזמן להם מחשבות מרתיעות, דמויות מוזרות, חלומות מפתיעים ועל ההורים לקבל את הסוגייה בהבנה ולהקל עליהם בעיקר לפני השינה.

הספר "לילי והצללים" מביא את סיפורה של ילדה כמו רבים אחרים הפוחדת ממפלצות שבאות בחושך. 


לִילִי שׁוֹכֶבֶת בַּמִּטָּה. עַל הַלֶּחִי הִיא עֲדַיִן מַרְגִּישָׁה אֶת הַנְּשִׁיקָה שֶׁל אִמָּא.
הִיא שׁוֹכֶבֶת וּמִסְתַּכֶּלֶת עַל נוּרַת הַלַּיְלָה הַכְּחֻלָּה.


אֲבָל...
הַחֹשֶׁךְ בּוֹלֵעַ אֶת כָּל הַצְּבָעִים וְהַפְּרָחִים בַּחֶדֶר, הַצְּלָלִים לוֹחֲשִׁים בַּלַּיְלָה בְּשָׂפָה שֶׁהִיא לֹא מְבִינָה וּבְכָל לַיְלָה הִיא שׁוֹמַעַת רְחָשִׁים.
תּוּק – תּוּק,
תּוּק – תּוּק.
הָרַחַשׁ לֹא מַפְסִיק.


לִילִי הִיא יַלְדָּה קְטַנָּה שֶׁמְּפַחֶדֶת מֵהַחֹשֶׁךְ. בְּכָל לַיְלָה הִיא לוֹקַחַת אֶת הַכָּרִית שֶׁלָּהּ וְהוֹלֶכֶת לִישֹׁן עִם אִמָּא שֶׁלָּהּ.
לַיְלָה אֶחָד, הִיא מַחְלִיטָה לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה. בִּזְכוּת אֹמֶץ לִבָּה עוֹלָם חָדָשׁ נִגְלֶה בְּפָנֶיהָ, עוֹלָם שֶׁבּוֹ הִיא מַכִּירָה חֲבֵרִים חֲדָשִׁים, שֶׁעוֹזְרִים לָהּ לְהִתְמוֹדֵד עִם הַחֲשָׁשׁוֹת וְהַפְּחָדִים.

"לילי והצללים" מאת נעמי דלסי ויסיק, איורים אחוה איוי פרידל, ספרי צמרת, לרכישה לחצו כאן.






הג'ירפה שעפה מאת יעקב ביאליק

הספר שלפניכם מביא סיפור מרגש על חברות נפלאה בין ג'ירפה לציפור - היתכן? למרות שכך יחברו למרות השוני הגדול ביניהן? 


הָעֲלִילָה הַמְּרַתֶּקֶת וְהַמַּפְתִּיעָה נָעָה בֵּין מִשְׂחָק וְשַׁעֲשׁוּעַ לְבֵין הִתְמוֹדְדוּת עִם מַצָּבִים לֹא פְּשׁוּטִים. הַאִם יַצְלִיחוּ לְהִתְגַּבֵּר עֲלֵיהֶם? הַאִם יִמְצְאוּ מִי שֶׁיַּעֲזֹר לָהֶן בִּשְׁעַת צָרָה?
“גַּם אִם קָשֶׁה, אַל תְּוַתְּרוּ!" אוֹמֶרֶת הַצִּפּוֹר לְחַבְרוֹתֶיהָ. בּוֹאוּ לְגַלּוֹת מָה הִיא תִּהְיֶה מוּכָנָה לַעֲשׂוֹת בְּשֵׁם הַחֲבֵרוּת, וּמָה נִדְרָשׁ כְּדֵי לַהֲפֹךְ אֶת הַחֲלוֹם לִמְצִיאוּת.
הַסִּפּוּר לֹא יַשְׁאִיר אֶתְכֶם אֲדִישִׁים לְרֶגַע.
הִתְכּוֹנְנוּ לָעוּף!




כמה חשוב לנו לטפח חברות מילדות. לרקום קשרים חמים, לעשות למען אחרים ולהיעזר בהם כאשר לא הכל מסתדר.
בחברות שבין הציפור לג'רפה יש פעם ענק וחברות מופלאה בואו לחלוק יחד את סיפורן הנפלא של השתיים וראו עד להיכן מוכנה הציפור להרחיק לכת בשם החברות. ומה אתם? מה אתם יכולים לעשות למען החברים שלכם?

"הג'ירפה שעפה" מאת יעקב ביאליק, איורים זהר בומשטיין, גליה סביר, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן






משקפ-כיף מאת אנה ביידרמן

בריאות הילדים שלנו היא מעל לכל, וכדי לגדל אותם בשמחה, עלינו לוודא שאנו עושים הכל שלא יחסר להם דבר חומרי, רגשי או בריאותי. האחריות ההורית באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים.
ולכן... אך טבעי לומר שילדים חוששים מהלא נודע ובעיקר כאשר אמא אומרת להם שצריך ללכת לרופא ולעשות בדיקה.

הסיפור "משקפ-כיף" שלפנינו מספר על נקודת המבט של ילד צעיר, ועל החוויה שהוא עבר מרגע הידיעה שהוא צריך לעבור בדיקת ראייה, ועד לרגע הרכבת המשקפיים. מסופר גם על הפחדים ועל הדאגות שלו מהלא נודע, על השלבים שהוא עבר בדרך ועל הפתרון.



גם אני מרכיבה משקפים אבל אני מבוגרת ולא נצבתי בילדותי בפני האתגר להתמודד עם קבלת החברה את העובדה שאני לא כמו כל הילדים ויש לי משקפים. התחלתי להרכיב אותן בגיל מאד מתקדם מה שהתקבל בסביבתי הקרובה כצורך מובן של גיל ושל מגבלה.

אז למה לילדים שלנו קשה כל כך?
משקפ-כיף מלמד אותנו כיצד יכל הילד הצעיר להתגבר על הפחד מהבדיקה ועל הקושי להתקבל בחברת הילדים כשהו מרכיב משקפים. 

"משקפ-כיף" מאת אנה ביידרמן, איורים דנה גל, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.




חיים חדשים מאת רחל טקלה

ביום האחרון של חופשת הקיץ ג'סי עוברת לגור בבית של סבא שלה ומתכוננת לשנת הלימודים שבפתח. אף אחד לא הזהיר אותה מהטורנדו שמגיע ושואב אותה לתוך עולם מלא בקסם. היא מתעוררת בתוך אחוזה ענקית ומהר מאוד נמצאת בסכנת חיים. ג'סי לא יודעת שזאת רק תחילת ההרפתקה בעולם החדש שמתגלה לה.
היא מגיעה לבית הספר לקסם ומכירה חברים חדשים, אך בזמן שהיא מסתגלת לעולם ג'סי מוצאת את עצמה מסתבכת במלחמת האחים הגדולה. ויקטור, המכשף המרושע, מנסה להשתלט על עולם הקסם במשך שנים ארוכות. אחיו התאום, מנהל בית הספר לקסם, מאמין בנבואה הישנה האומרת שמבית הספר יצא מי שיציל את העולם ויחזיר את השלום. המאבק ביניהם גורר לתוכו את שאר התושבים ומתחת למעטה יערות העד המקיפים אותו, עולם הקסם מלא במתח ופחד.
ג'סי וחבריה יוצאים עם לוחמים מיומנים למסע למציאת הדרקונים העתיקים, על מנת להשיג עוד כוחות קסם לצידם במלחמה נגד ויקטור. העתיד הולך ומסתבך כשהם מתמודדים מול אימונים קשים, קרבות, רעלים, חיות משונות, חטיפות ובגידות.

החיים החדשים של ג׳סיקה עומדים עכשיו למבחן מסכן חיים וחורץ גורלות.
האם החבורה תצליח להציל את עולם הקסם?




"נעצרתי, הסתובבתי אליו ושוב הסתכלתי לו בעיניים. לרגע הן שוב הפנטו אותי וגרמו לי לרצות לחזור. עמדנו זה מול זה ולא זזנו. יש היגיון במה שהוא אומר, חשבתי, אבל אסור לי לבטוח באף אחד כאן.

ברגע שיצאתי מבית הספר הבנתי שעשיתי את הטעות השנייה שלי להיום, כשלא הקשבתי לנער הזה. ויקטור יצא מהיער מתנשף ומעוצבן. "עשית לי יותר מדי בעיות, ילדונת," הוא אמר. בלעתי רוק ונרתעתי. "מה קרה, התחלת לפחד ממני?" הוא שאל בחיוך מרושע.

"למה שאני אפחד מפְריק כמוך?" עניתי באומץ מזויף, אבל הלב שלי דפק כמו משוגע. יקום, אני מבינה שאתה ממש שונא אותי, אבל אכפת לך להשאיר אותי בחיים?" (מתוך פרק ראשון בספר)

יש משהו בספרי הכישוף והפנטזיה שלמרות או בגלל גילי המתקדם, מרתיעים אותי ומרחיקים אותי מהעלילה והתיאורים המתבססים על מדע בדיוני.  אלא שבימים אלו הגיע לסיקור הספר "חיים חדשים" ולמרות היותו עב כרס וצעיר בהווייתו, נשבתי בקסמו והצלחתי להתחבר אל גיסי הצעירה, לסיפורי ההרפתקאות, לדרקונים, לכישוף ולקסם הכללי שהיה לאורכה של העלילה כולה.
ספר מצוין לבני הנעורים.

"חיים חדשים" מאת רחל טקלה, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן



































ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה