דפים

יום שלישי, 2 במאי 2023

עוגיות התמרים של ננה ג'ולייט ספר ילדים נפלא מאת ענת לב אדלר

 




תומס, בכור נכדי וכמוהו גם אורן הצעיר יותר, אוהבים לאפות עם אמא. רובין נכדתי הקטנה מעדיפה עדין שתופי פעולה אחרים. מהרגע שהם עולים על הדרגש המיועד להם במטבח, הם שותפים למלאכת האפיה ומבצעים אחר ההנחיות בשמחה, צחוק ובשיתוף פעולה מלא. אני חייבת להודות שהרגעים המשותפים האלו במטבח הם עונג צרוף ונחת של אהבה.

השבוע הגיע לידי הספר "עוגיות התמרים של ננה ג'ולייט" עוד יצירה מושלמת מאת הסופרת והעיתונאית ענת לב אדלר. אספתי מסביבי את נכדי, התיישבנו לקרוא את הספר הנפלא ולשוחח אודותיו. מהר מאוד שמעתי את השניים מבקשים ממני להכין יחד את העוגיות בהתאם למתכון המצורף בעמוד 38 בספר.

בזכות עוגיות התמרים שהתבקשה להביא לכיתה, יוצאת גלי בישראל של ימינו למסע בעקבות הילדה ג'ולייט בעיראק של תחילת המאה העשרים ומתחקה אחר קורותיה של סבתא-רבתא שלה, שעל שמה היא נקראת ושאותה היא מכירה רק מהתמונות ומהסיפורים.



נסיבות חייה של ננה ג'ולייט הביאו אותה עוד בילדותה בעיראק למכור עוגיות בשוק. בימים ההם לא היה חוק חינוך חובה כמו שיש כיום בישראל, כך שהצורך לסייע בפרנסת הבית אילץ את סבתא חנה וננה ג'ולייט לעבוד.

גם כאשר אני מכירה את סיפורם של יהודי עיראק הייתה לי הזדמנות נפלאה ביחד המשותף לנכדי ולי להיחשף לסיפור משפחתי מרתק וללמוד קצת יותר על יהדות עיראק. לאימי שברחה מדמשק בגיל 10 יש סיפור חיים דומה ועד היום בגילה המופלג בעודה סבתא לנכדים ונינים מרגש אותנו לשמוע וללמוד ממנו שוב ושוב.
חשוב לי לציין ממקום של סבתא שגם אנחנו בעלי ואני, סבים מאוד מעורבים המבלים שעות רבות יחד עם נכדינו בארץ וגם בחו"ל. 

הסיפור האישי-היסטורי מתובל בתיאורים שמקימים לתחייה את אורחות החיים ואת רגעי היומיום בחיי הקהילה היהודית בעיראק, מנציחים את הנופים, הטעמים והריחות מהשוק בבצרה ומבישוליהן של הנשים במטבח היהודי העיראקי - מקובה סלק ועד תביט, מסביח ריחני ועד בעבע בתמר מתוק - וגם מקפל בתוכו שיעור בפמיניזם מזרחי ובמלחמה לשוויון זכויות לבנות, שבמדינות רבות ניטשת עד ימינו.

הספר "עוגיות התמרים של ננה ג'ולייט" מתאים לילדי וגן ובית הספר היסודי. הוא מביא מסר חשוב של שורשים, משפחה (משפחה היא בית קיבול לערכים) ומקרב את הדור הצעיר לרקע ולהיסטוריה אליהם נולדו.

אהבתי את הספר מאוד וכמוני גם נכדי. תומס הלומד בגן "לילדים בלבד" בו שותפים הילדים בהכל, ביקש לקחת את הספר לגן  כדי ששירה הגננת תקריא אותו לכולם ובתקווה שגם יאפו את העוגיות ביחד (הילדים אופים מידי שבוע). 



ענת לב-אדלר, עיראקית גאה ונינתה של ננה ג'ולייט, מחברת הרומנים רבי-המכר "כותבת ומוחקת אהבה" ו"אישה בעונת מעבר".

"עוגיות התמרים של ננה ג'ולייט" מאת ענת לב אדלר הוא ספר הילדים הראשון מפרי עטה, והוא חונך את סדרת "ילדות לדוגמה". הוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד, לרכישה לחצו כאן.


































ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה