דפים

יום שלישי, 2 במאי 2023

תחת שמי כרתים וסוכן בברלין - ספרים חדשים בהוצאת פן ידיעות ספרים

 




תחת שמי כרתים מאת ג'ני אשקרופט

מכתב אהבה מרגש עד דמעות לאי היווני כרתים.

כל חייה אלני עוזבת את ביתה שבאנגליה לטובת קיצים שטופי שמש עם סבה, בווילה שעל חוף הים בכרתים, שם גדלה אמה המנוחה. כשהיא מגיעה לביקור ב-1936, ברור לה שהשבועות הארוכים והחמים שלפניה לא יהיו שונים בהרבה מכל החופשות הקודמות. אבל באותה שנה מגיע לאי בחור גרמני בשם אוטו והשניים נפגשים – הרחק מאולימפיאדת ברלין הנאצית וממלחמת האזרחים המתפתחת בספרד – ומבלים יחד את התקופה המאושרת בחייהם, קיץ של אובדן התמימות וגילוי האהבה.

"ובלי להוסיף ולהתמהמה היא רצה אל הים וצללה. נשימתה נעתקה כשהמים הקפואים ציננו את פניה, את גפיה היגעות, הרופסות. היא שחתה עמוק יותר והמשיכה הלאה, צללה שוב והגיעה לקרקעית החולית. וכשריאותיה איימו להתפוצץ עד שלא יכלה לשאת זאת יותר, עלתה לפני המים, משתנקת. היא נשכבה על גבה, צפה, כשהדופק הולם באוזניה, ועיניה נעוצות בכוכבים — בהירים בהרבה, הרחק מאורות העיר של פורטסמות, הרבה יותר קרובים — וחשבה על החופש שצפוי לה בחודשים הבאים. על המציאות הנפלאה שבה היא צפה על גבה בים האגאי, מביטה בכוכב הלכת נוגה, ולא מתכוננת לבחינות, או מנקה את הבית בגוספורט." (עמוד 19 בספר)



ב-1941, כשהאי נכנע לכיבוש הנאצי, אלני ואוטו נפגשים שוב. המקום שינה לחלוטין את פניו. סודות נסחרים בתמורה לחיי אדם, ואמון נהפך למותרות שרק מעטים יכולים להרשות לעצמם. אלני חזרה על מנת להילחם על ביתה. אוטו חזר כדי לכבוש אותו. הם אויבים בהגדרה, כך שאהבתם אינה רק מעשה בגידה, אלא גם הרת סכנות – האם היא תהרוס אותם, או שמא תתגלה כחזקה דיהּ כדי להתגבר על החורבן שמביאה עמה המלחמה?

"אבל מאוחר יותר, כשנפלה על המזרן שלה לאורה של מנורת נפט מהבהבת על שידת הלילה והחתלתול מכורבל על כרית ליד הדלת, היא שבה ונזכרה בפניו של אוטו בחשיכה. בחום שבקולו. גוּטֶה נאכט. היא בהתה בתקרה המתקלפת, הקשיבה לתריסים החורקים, וחשבה לא על אמה, אלא עליו בווילה הסמוכה, ותהתה מה טיב הקשר בינו לבין הבחורה בלבן.

היא אחותו?
החברה שלו?
או ארוסתו?
איכשהו, היא העדיפה לחשוב עליה כעל אחותו.
היא פלטה צחוק קצר על עצמה, ועל שזה אכפת לה.
לבסוף התהפכה על צדה, כיבתה את המנורה ותהתה כמה זמן יעבור עד שתראה אותו שוב." (עמוד 24 בספר)

תחת שמי כרתים הוא סיפור רחב יריעה על סודות, אהבה, נאמנות ומשפחה, העוסק בשאלה עד כמה יהיה אדם מוכן להרחיק לכת כדי לשמור על ביטחונם של יקיריו. רומן היסטורי נוגע ללב. אהבתי מאד.

"תחת שמי כרתים" מאת ג'ני אשקרופט, מאנגלית רחל פן, פן הוצאה לאור וידיעות ספרים לרכישה לחצו כאן.




סוכן בברלין מאת אלכס גרליס
המלחמה מגיעה לאירופה.
מרגל-העל הבריטי בארנבי אלן מתחיל בגיוס סוכנים בגרמניה. עם התפרקותם של היחסים הדיפלומטיים, רשת המרגלים מתגבשת במהרה: גרמני חובב סוסים שהרכבת התחתית בברלין היא ביתו השני, עיתונאי ספורט אמריקאי צעיר, קצין מסתורי בחיל האוויר הגרמני, דיפלומט יפני והבלתי צפויה מכולם – אשתו של קצין האס.אס.



"עם סיום התקיפה השתררה דקה של דממה מוזרה, הפסקה קצרה בין רגע הסתלקות המטוסים לבין יללת הצופרים והצרחות. סאם סטיין עדיין היה שרוי בהלם, הוא ניגש לשולחן המשרדי שלו, פינה את ההריסות - ומאחר שלא ידע מה עוד לעשות - התחיל לכתוב דוח. מטוסי קרב יפניים מכסים את השמים, הנמל התמלא בהריסות, ה..." (עמוד 13 בספר)


על אף הסכנה שמרחפת תדיר מעל ראשם ולמרות החשש התמידי שייחשפו ויואשמו בבגידה, המרגלים של אלן מצליחים לשים את ידם על תוכניות סודיות ביותר של מטוס קרב גרמני חדש ולגלות מידע מודיעיני בעל השלכות נוראיות – תוכנית נועזת של יפן לתקוף את ארצות הברית. השאלה היא אם הם יוכלו להוכיח את זה...

"הערב ההוא - שבו הבינה עד כמה קארל־היינריך הוא נאצי להוט - היה גם נקודת האל־חזור שלה. היא בישלה את הדייסה הזאת ותיאלץ עכשיו לאכול אותה. היא משלמת ביוקר על החולשה שלה. היא חשבה לעזוב את קארל־היינריך אבל היתה מודעת לכך שנטישת קצין אס־אס עלולה לגבות ממנה מחיר יקר." 

לא יהיה לאן ללכת.
היא היתה לכודה." 
(עמוד 22 בספר)

סוכן בברלין לוקח את הקוראים לימי מלחמת העולם השנייה האפלים ולא מרפה מהם עד לדף האחרון.
מותחן ריגול בלשי משובח!

"סוכן בברלין" מאת אלכס גרליס, מאנגלית אילן פן, ידיעות ספרים, פן הוצאה לאור, לרכישה לחצו כאן.

























ריקי ברוך








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה