דפים

יום שישי, 19 במאי 2023

קצוות שרופים רומן ביכורים לסופרת מיכל קרייטלר

 


איך אפשר לגנוב תינוקת? חשבתי לעצמי. איזה אם יכולה לעשות זאת למי שילדה זה מכבר ומרגישה בטוחה תחת קורת הגג של בית היולדות? האמת היא מאז שקרה מקרה אמיתי שכזה במציאות של ישראל ותינוק נחטף, הוחמרו סדרי הנגישות אל ובתוך חדרי התינוקות בביתי החולים והשמירה הפכה מבוקרת ואדוקה שבעתיים. (בלי צמיד על היד לא ניתן להגיע את הילוד ובטח שלא להוציאו.)


"יום שני בצהריים, אתי עושה ספונג'ה, כשהטלפון מצלצל. על הקו: דגנית ממשטרת ישראל. היא אומרת לאתי להגיע בדחיפות. זה בקשר לתלונה שהגישה לפני שש־עשרה שנים. על גנבת תינוקת."

כך מתחיל קצוות שרופים, רומן הביכורים הסוחף של מיכל קרייטלר, שבמרכזו אתי, אישה, אמא, ששנים קודם לכן קרה לה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות: מישהו גנב לה את התינוקת שזה עתה ילדה. אבל עכשיו אומרים שיכול להיות שהתינוקת חזרה. האם זאת באמת היא? ואם היא חזרה – האם גם תישאר? ומה תגיד לה אתי אם תשאל אותה איך גנבו אותה? הרי אפילו אתי בעצמה לא בטוחה איך זה קרה. אם גנבו לה את התינוקת או שאולי היא בעצם אשמה...


הימים האלה, הימים הנוראים האלה, עולים למעלה כמו אוכל מטוגן מדי שאכלת ועושה לך צרבת שעות אחר כך. צורב לי הלב וצורב לי המוח וצורבות לי העיניים מרוב דמעות שאני לא מעיזה לשפוך. צורבת לי התקווה בלב וצורב לי הפחד. ואם זאת לא היא? ואם זאת כן היא והיא לא תרצה אותי? ואם היא תחשוב שאני טיפשה? שלא שמרתי עליה טוב?
לא שמרתי עליה טוב. הייתי בטוחה שבבית חולים הכול בסדר. מי יכול לחשוב שיגנבו לו תינוקת בבית חולים?
תפסיקי עם התירוצים! אני צועקת על עצמי. זה לא משנה מה חשבת. את הלכת לישון, וגנבו לך את התינוקת.

"התחלתי לחשוב מה אני צריכה לעשות. בדקתי את לוח הטיסות. מאז הבוקר יצאו כבר שתי טיסות לארץ. היא בטח היתה על אחת מהן. כדי לנסוע אחריה אצטרך להוציא דרכון חדש. זה ייקח לפחות יומיים. סיבה, הסבר, רעיונות איפה לחפש אותה. לאן היא תלך? היא לא מכירה שם איש. בטח תלך לבית החולים שבו נולדה. אמרתי לה את שם בית החולים? לא. היא לא יודעת איפה נולדה. משטרה. היא תלך למשטרה. זה יתפרסם 
בעיתון, אולי כבר מחר. ברגע שאנחת בארץ, גם עם הדרכון האיטלקי שלי והשם המפוברק, יעצרו אותי ללא ספק. אני לא יכולה לנסוע אחריה.
היא כבר לעולם לא תהיה שלי.

עד הערב אארוז את כל החפצים שלה. מחר אצבע את החדר בצבע בהיר וניטרלי, אולי צהוב. בשבוע הבא אתחיל לטייל במחלקות יולדות כאן בסביבה. אני את הלקח שלי למדתי: צריך לחכות לפחות עד גיל עשרים ואחת לפני שמספרים." (מתוך פרק ראשון בספר)


אז מה בספר?
יש בו התחלה חדשה, הרבה נקיפות מצפון, פחדים ומתח. "קצוות שרופים" הוא רומן נוגע ללב, מותח ושובה לב הכתוב ברגישות רבה על אהבת אם, געגוע ורגשות אשם קשים. זהו ספורה של אתי אמסלם היוצאת למסע בלתי נשכח של החיים אל עבר הזיכרון והסליחה. התחברתי לאתי אל דמותה העיקשת, החזקה והחמה. דמות של אם מסורה, ספרית מסורה שעושה ככל שביכולתה לאחד שוב את התא המשפחתי ולהשיב את ביתה לחיקה. 
אהבתי את הכתיבה הקולחת, הניסוח בגוף ראשון וההתמודדות הנוקבת. הקושי לעמוד מול ייסורי המצפון וההלקאה ששבה ועלתה בה קרבו אותי אל אתי ובו בזמן עוררו בי פחדים שמא זה יכל לקרות לכל אחת. שוב ושוב הרהרתי בסוגיה האם אסון שכזה היה יכל לקרות גם לי לפני 38 שנה כשילדתי את בכורתי והייתי שרויה באופוריה כמו תחת שכרון חושים של אם צעירה שעדין לא מכירה את מלא הדאגות והפחדים. 
הספר המיוחד הזה מתאים לכולם ובעיקר לכל מי שילדה ולא האמינה, שגם חטיפה היא אופציה.


ספר נוגע ללב
אני ממליצה בחום!
"קצוות שרופים" מאת מיכל קרייטלר, הוצאת שתיים, פרוזה מקור, לרכישה לחצו כאן.




















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה