דפים

יום שלישי, 9 במאי 2023

יש מקום ובית עוגות הדבש ספרים חדשים בהוצאת כנרת.

 




יש מקום מאת אדיבה גפן

בימים אלו רואה אור ספר חדש מאת אדיבה גפן, הספר ה-21. - "יש מקום".
שני סיפורי חיים החוצים זה את נתיבו של זה, שני גיבורים, הזדמנות שנייה ועיר אחת.
רות בורחת. נמלטת עם אקדח מוסתר בבגדיה ועם סכום כסף גדול במזומן. היא מתכננת את ההיעלמות שלה בדקדקנות ולא מותירה דבר ליד המקרה.
אורי אבוד. מחפש מקלט, מפלט מהחיים שהרס, מהאשמה החונקת אותו. הוא לא יודע לאן מועדות פניו, נסחף כמו עלה ברוח הסערה שטלטלה את חייו.
שניהם מוצאים את עצמם באותו מקום בעיר ירוחם, עיר ששמה מבטא נחמה והבטחה – בין זרים שהופכים במהרה לחברים, למשפחה.

"התקדמתי לעבר החניה. המרצדס של שוקה עומדת שם. לא משערת את תפקידה הלילה. עורה הכחול בוהק מתחת לפנס שמעליה. אפה מורם. ישבנה פנסים חדישים שרכש עבורה, מתנשאת על המכוניות האחרות. אני מנסה לייצב את היד. לוחצת על השלט. היא משמיעה צליל הסכמה. הדלתות נפתחות, וכבר אני שוקעת במושב העור הלבן. תיזהרי, אני שומעת אותו, לבל תשרטי או תלכלכי. אלוהים, אתה כאן? בראש שלי? די, צא כבר.

אני פותחת את החלון, שיראה. שיהיה לו קל לעקוב אחרי. בני אדם חשדנים מטבעם זקוקים שנרגיע, נפריך להם את ההוכחות הניצחות. ולפעמים גם זה לא מספיק.

אני מסדרת את המראה, מדליקה אורות, מגביהה את המושב. ושוב מחכה.

רסיסים מהחלום חוזרים ננעצים בי. האם אתעורר ואגלה שגם זה רק עוד חלום?" (מתוך עמוד 14 בספר)


סיפוריהם של רות ושל אורי מתנהלים במקביל עד שעברה של רות מדביק אותה ודוחף אותה למסלולו של אורי. ההתנגשות מרסקת את השלווה השברירית שהצליחו לבנות בעמל רב ומעמידה למבחן את בחירותיהם ואת חירותם.
יש מקום הוא סיפור על הסתרה ועל כפרה, על כוחנו להושיע את עצמנו ועל כוחה של קהילה לגאול אותנו.


אדיבה גפן,
ילידת חיפה. מתגוררת כיום בלב תל אביב. מילאה תפקידים שונים במערכת החינוך, הקימה וניהלה את בית הספר 'דקלים' בבאר שבע. הייתה אשת תקשורת ועיתונאית, ושימשה דוברת "תיאטרון באר שבע" ותיאטרון "הבימה". כיום סופרת, מרצה ומנחת סדנאות לכתיבה. רבים מספריה להיו לרבי-מכר כל ספריה של אדיבה ראו אור בהוצאת כנרת, זמורה.

בספרה העשרים ואחד, מחברת רבי־המכר אדיבה גפן רותמת את כישרונה ואת ניסיונה לרקימת עלילות, ופורשת בפני קוראיה דרמה אנושית רבת תהפוכות ורגש.
ספר מרגש שעורר בי מחשבות רבות, החזיק אותי על "אש קטנה" לאורך כל הקריאה עד שלא יכולתי להסירו מידיי.
אהבתי מאוד.
ממליצה!

"יש מקום" מאת אדיבה גפו הוצאת כנרת-זמורה לרכישה לחצו כאן





בית עוגות הדבש מאת תהל רן
גילי כותבת סיפורי חיים. במשך שנים סיפוריהם של ניצולי שואה מילאו את ימיה ולילותיה, סיפורים אנושיים של אובדן וקרע. אבל עכשיו, אחרי עשרים שנים של כתיבה, היא החליטה שמספיק, והיא לא תכתוב יותר סיפורים כאלו. בגיל חמישים וחמש, היא רוצה לנוח, לכתוב את ספר הילדים שתמיד חלמה עליו, לדאוג לשתי בנותיה הגרות בלונדון, ולהמשיך לרוץ כל יום בשדות שליד ביתה עם כלבהּ האהוב, שון.

"אל תיכנסי לזה, אמרתי לעצמי לאחר שהנחתי את השפופרת, שלא תעזי, הרמתי בדמיוני שלט ״סכנת מפולת כאן בונים״ מאתר בנייה נטוש, שלא תעזי להתקרב לסיפורי שואה יותר, המשכתי לדבר אל עצמי תוך כדי שאני שוטפת כלים ונכנסת למערבולת של ניקיון, לא מבחינה אפילו שאני מוציאה את המדפים מהמקרר ומנקה אותו, מוציאה דברים מהארונות ומנקה. הבטחת לעצמך שאת הולכת לכתוב ספר ילדים, ספר ילדים על נסיכה בלונדינית שחולמת להיות נסיכה כושית, או על חבורת ילדים שמוצאת גור כלבים בבית נטוש, אני רוצה לכתוב על ילדים, זה הזמן שלי לכתוב את הספר הזה." (עמוד 17 בספר)

על אף רצונה במנוחה, נכנסת לחייה מיכאלה. מיכאלה חזרה עכשיו לארץ לאחר עשור שבו חיה עם בת זוגתה, אנדה, באמסטרדם. הבית הישן של הוריה עומד לפני הריסה, ועולה במיכאלה צורך בוער לספר את סיפורם, את סיפורהּ. היא פונה אל גילי ומבקשת ממנה לכתוב את הסיפור, ולעזור לה לנבור בעבר השותת שפצעיו מאיימים לבלוע אותה. תוך כדי כתיבת סיפורה של מיכאלה, גילי מעזה לראשונה לכתוב גם את סודותיה שלה.



אני אוהבת ספרים על נשים. משהו בעלילה הזאת גורם לי להיות מרותקת לעלילה ושומר על כל העת בציפייה למשהו חדש שיתרגש ממש בקרוב. 
בית עוגות הדבש הוא ספר על קשר עמוק ואינטנסיבי בין שתי נשים, שבה בעת מצילות זו את זו וגוררות זו את זו אל מערבולת של זיכרונות, צער ועונג. זהו סיפור על כוחה המהפנט של הכתיבה, השולחת אותן לגלות את עברן.
כתיבתה של תהל רן עזה ורבת ניגודים, והיא לוקחת את הקורא אל מעמקי נפשן של הדמויות ובונה להן בכתיבתה קורת גג ומחסה. זהו סיפור על מפגש משנה חיים בין שתי נשים שכוח הכתיבה והזיכרונות מחבר ביניהן. סיפור על כתיבה שפוצעת אבל גם מרפאת.
זהו ספרה החמישי של תהל רן, אומנית ויוצרת, כלת פרס ראש הממשלה לספרות (2010), פרס מגן הילד (2000), ופרס רוזנבלום לאומנויות הבמה (2018). ספרה הקודם, בשם אחותי, ראה אור בהוצאת מודן (2011).

"בית עוגות הדבש" מאת תהל רן, הוצאת כנרת-זמורה, לרכישה לחצו כאן.









































ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה