דפים

יום חמישי, 13 באוקטובר 2022

אין כאן חייזרים מאת יעלה אברהם - ספר חשוב






פגשתי אותם לאורך 25 שנות חינוך והוראה בחטיבת הביניים, הם היו מגיעים לכיתה עם מנעד רחב של קשיים מנסים להשתלב ולהיות חלק. ניכר בהם התסכול, חוסר העניין, הקשיים לנוכח המערכת הנוקשה שלא אפשרה להם לבוא לידי ביטוי כמו גם לממש את נקודות החוזק מה שביסס בהם את התחושה שאיש לא מצפה מהם ואיש לא מאמין שיש בהם יכולת כלשהי.

מכירים את התלמידים האלו במערכת החינוך שמגיעים עם לקויות, הפרעות קשב וריכוז, קשיים רגשיים, בתים המוכרים למערכת הרווחה ועוד שכדוגמתם. על כל אלו ועל אחרים נסבה עלילת הספר החדש "אין כאן חייזרים" שרואה אור בימים אלו מאת יעלה אברהם. 


אֲנִי יֶלֶד שֶׁיָּכוֹל לִרְאוֹת אֲנָשִׁים מִבִּפְנִים. כְּמוֹ צִלּוּם רֶנְטְגֶּן.
בְּדִיּוּק כָּכָה. אֲנִי רַק צָרִיךְ לִקְלֹט לְשַׁבְרִיר שְׁנִיָּה אֶת הַבָּעַת הַפָּנִים שֶׁל הַמּוֹרִים כְּשֶׁהֵם מִסְתַּכְּלִים עָלַי – כְּדֵי לְהָבִין בְּדִיּוּק מָה מִסְתַּתֵּר בַּלֵּב שֶׁלָּהֶם!
כְּבָר לָמַדְתִּי לְזַהוֹת אֶת הַמַּבָּט הַזֶּה, הַמְּרֻחָק. כְּאִלּוּ שֶׁהֵם רוֹצִים לִבְרֹחַ, אֲבָל אֵין לָהֶם לְאָן...
מְעַנְיֵן אוֹתִי אִם אַתְּ תִּהְיִי הָרִאשׁוֹנָה שֶׁתַּצְלִיחַ לַעֲמֹד בְּמִבְחַן הָאֹמֶץ: לִשְׁמֹעַ אֶת הַשֵּׁם הַמָּלֵא שֶׁלִּי, תּוֹמֶר לִימוֹן – בְּלִי לְהַשְׁמִיעַ קוֹל צְרָחָה אוֹ לָזוּז בְּבֶהָלָה.
כִּי אִם אוֹמְרִים תּוֹמֶר לִימוֹן זֶה כְּבָר לֹא סְתָם צָרוֹת.
תּוֹמֶר לִימוֹן שָׁוֶה צָרוֹת צְרוּרוֹת...

לב העלילה מתרחשת במושב הפסטורלי חרוטים. תעלומה מסתורית מִתְגַּלָּה ויש להציל את המצב. תומר לימון גיבור הספר הוא התלמיד שאף פעם לא מגיע לכיתה או מכין את שיעורי הבית שלו  מה גרם לכך שאף אחד כבר לא מאמין שתומר מסוגל לעשות משהו כמו שצריך, וזה בדיוק הרגע בו תומר מחליט שהגיע הזמן למסע מחוץ לכללים המוכרים והמגבילים.
כיתה ו' רק התחילה ולתומר כבר נמאס. הוא מרגיש עמוק בתוכו שלימודים לא בשבילו וגם לא מצליח לשכוח  את מה שאמרה לו המורה בשנה שעברה. עתה כשהתעלומה עומדת על הפרק מחליט תומר שהוא מסוגל להוכיח שהוא לא חייב להיות בבית הספר הזה מפני שיש דברים הרבה יותר חשובים מחוץ לכותלי בית הספר...



כשהוא שומע אודות התעלומה המסתורית שעלולה לסכן את שלום היישוב, המדינה והעולם כולו יודע תומר את התשובה לחידה מה דיוק מה הוא רוצה ללמוד!
אבל כאן נכנסת לתמונה סוגיה נוספת. אני מכירה מקרוב ילדים ונערים שלא האמינו בהם ודאגו לומר להם "שלא יצא מהם כלום" ועם השנים גם ללא למידה פורמלית הם עשו חייל וצברו הצלחות .

תוך כדי קריאת הספר הסתקרנתי, ניסיתי להבין - למה בעצם חייזרים? והסתבר לי... שחייזרים נמצאים בדיוק על הגבול שבין מדע לדעה, ושם מתחילות התעלומות הכי גדולות מה שמעורר עניין, סקרנות, חקר ובהכרח גם למידה. אותם ילדים שאינם מתאימים למערכת החינוך או שמערכת החינוך אינה מתאימה להם, תלוי איך מסתכלים על זה, הם אותם ילדים ש"נופלים בין הכיסאות". אין להם מוטיבציה להשקיע במטלות בית הספר אבל הם מוכנים להתאמץ ולחקור מה שמסקרן אותם ונראה להם משמעותי כשהוא אינו חלק ממסגרת בית הספר.

כותבות הספר יעלה ועליזה אברהם מאמינות וכך גם יודעת אני מניסיוני באותן שנים, שניתן לפתח בתלמידים אלו מוטיבציה ולקדם אותם להצלחה. באווירה מעוררת למידה ושאילת שאלות שלא תמיד יש להן מענה בספרי הלימוד. במתן אפשרות לכל תלמיד לבטא את הכישרון הייחודי שלו – וליהנות מהזכות שיכבדו את שונותו למול העיקרון של להיות שווה בין שווים, בהצבת גבולות אמפתיים שיגבירו את תחושת המוגנות והחירות. אם כל ילד ירגיש חלק מהחברה ולצד זאת לא יוותר על ייחודיותו – תתגבר באופן טבעי המוטיבציה החיובית להשתלבות חברתית ורגשית בכל מסגרת לימוד שיבחר, והאלימות תפחת.

הרב שלמה קרליבך אמר: "כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו".
ואני מאמינה ויודעת שכל ילד/ נער/ תלמיד זכאי לקבל את ההזדמנות להצליח. כל אדם נולד אם כישרונות וכל מה שאנו זקוקים לו הוא מערכת שיודעת לספק לכולם חווית הצלחה. התאמת המערכת לילד ולא הילד למערכת היא צעד משמעותי. יש ללמד בשיטה שכל תלמיד מקבל יחס אישי וחומר המותאם לו בדרכו המיוחדת.
זוכרת היטיב את רז שהגיע אינו בכיתה ז', כל הניסיונות לשלב אותו במסלול למידה עלו בתוהו. ברגע שהוא קיבל על עצמו בכיתה ח' את ניהול הצוות הטעני של בית הספר, הוא הפך "לכוכב" מוערך בקרב המורים והתלמידים, הלמידה השתפרה, הוא שמר על מסגרת והתקדם. (כל שצריך היה לצאת מהקופסה ולאפשר לו חווית הצלחה!!) 

הספר "אין כאן חייזרים" מתאים לילדים, מומלץ מאוד להורים ולמורים, אנשי מקצוע ומחנכים. 
מצאתי את הספר מאיר ומרגש. נהניתי מאוד והתחברתי להוויה החינוכית כאילו שלא פרשתי ממנה מעולם. ספר חשוב!

"אין כאן חייזרים" מאת יעלה אברהם, עורכת עליזה אברהם 
לפרטים בפרטי, או באימייל: aliza_abc@walla.com
ודרך הסופרת: avraham.yeela@gmail.com


























ריקי ברוך




















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה