דפים

יום רביעי, 9 בפברואר 2022

מפת דרכים - ספר חדש מאת אילן הרן





בימים אלו רואה אור ספרו של אילן הרן "מפת דרכים" הנוגע בחשיבה הכרתית. 
"חשיבה הכרתית" נותנת מענה נכון לשיפור איכות חיינו כפי שהם מוכרים ומתנהלים במציאות הארץ ישראלית עם כל הכאוס, הקשיים ולהבדיל מכל התורות המיובאות מהמערב ו/או מהמזרח.
הבנת תכלית החיים ומימושה הן "הפרס הגדול" של החיים המאפשר את קיום החיבור בין חיים מלאי משמעות לבין פרנסה, וכשהקושי נתפס כהזדמנות להתפתחות, החיים משתנים מהקצה אל הקצה. מסלול בניית מפת הדרכים עובר דרך סיפורו האישי של כל אחד מאתנו.



בספרו 'מפת דרכים' מסתכל, אילן הרן, מהנדס חשמל, על מסלול חייו, לאחור, על טראומות הילדות, השירות הצבאי כקצין ל"א בחיל האוויר, מלחמת יום כיפור ההצלחה כיזם הייטק וההתרסקות העסקית, הדיבור עם אלוהים, הצלילה אל השואה וההתמקדות בתכלית חייו כחוקר נפש ומורה מאז שנות ה- 90 והוא כותב עליהם ב-אוטוביוגרפיה אחרת.

במשך שנות המחקר וההוראה שלו, (מאז 1998), לא יכול היה הרן שלא לראות כי הרבה מאוד מקרים בחייו, חשובים יותר וחשובים פחות, נראים לו כחלקי פאזל מורכב שיש להרכיבו מאלפי יחידות ללא התמונה שאליה יש להגיע. מתוך ההבנה הזו יצר הרן 'מפת דרכים' ככלי חיוני לנפש, מפה שאיננה גרפית או חזותית, היא מילולית.

מסלול מימוש תכלית החיים הוא מורכב, ובמסלול מורכב, נדרשת מפה מתאימה אותה כל אחד יכול לבנות לעצמו מאיסוף קורות החיים שלו והבנת המסרים החבויים בהם.
בספר מדגים הרן כיצד ניתן ללמוד בהווה את העבר האישי, על מנת לשנות את העתיד המצפה בהמשך הדרך.




על פי הרן, מפת הדרכים היא כלי חיוני להתמצאות, כאשר מתקיימים בו שלושה מרכיבים:
1. המפה צריכה להיות מדויקת וברורה.
2. המפה צריכה להיות מוצפנת (מלשון כיוון צפון).
3. אני/אתה חייב לדעת היכן אני על המפה.
על מנת להתמצא במסע חיי שלי, עלי להרכיב את מפת הדרכים שלי שמסמנת לי לאן אשאף להתפתח ולצורך השימוש הנכון בה, נדרש קיומם של כל המרכיבים שהזכרנו. מפת הדרכים לנפש היא מילולית.

מהי מפה מילולית ?
כאשר אנחנו מצליחים להפנים משפטי מפתח (אלה משפטים שאנו מחוברים לאמת שבהם), עצם הפנמת המילים כבר משפיעה על ההתנהלות שלנו בחיים.
ניקח לדוגמא את המשפט:
"כאשר אני חומק משיעור שהחיים מציבים לפניי, השיעור מחכה לי בפינה, כשהוא קשה יותר".
כאשר אני מאמין בנכונות המשפט הנ"ל, סביר להניח שכאשר אפגוש קושי בחיים שאני מזהה בו שיעור להתפתחותי, אזי, במקום לדחות את השיעור בתירוצים שונים, אני אתמסר להפנמת השיעור, כי עדיף לי להפנים את השיעור עכשיו מאשר כשיהיה קשה יותר.
במילים אחרות, הפנמת "משפט המפתח" הנ"ל תכוון אותי להתנהגות שונה,
בדיוק כפי שמפה גרפית משפיעה על כיוון הנסיעה שלי, כך המפה המילולית תשפיע על כיוון ההתנהלות שלי בחיים.


הספר 'מפת דרכים' הוא תולדה של מחקר שערך הרן, במשך 12 שנים בהן אסף ואיחד ידע מתורות שונות כמו, קבלה, חשיבה הכרתית, פסיכולוגיה חסידות עם לוגיקה מתמטית ובדיקת ההנחות במציאות היום-יומית, אלה יצרו עבורו הסתכלות חדשה זו, המאפשרת הסתכלות על המציאות בצורה מפוכחת ומעשית מאידך.
הכרה בקיום תכלית חיים אישית לכל אחד, והיכולת לממש אותה הן "הפרס הגדול" של החיים.

אילן הרן - בוגר הנדסת חשמל בטכניון חיפה, עתודאי, קצין מערכות לוחמה אלקטרונית בחיל אויר, מנכ"ל ובעלים של רובוקום בע"מ, לשעבר יו"ר המכון ללימודי חשיבה הכרתית ע"ש ימימה.

מפת דרכים הוא ספר רחב היקף. ספר מעמיק המקדם גישה אחרת להתבוננות אישית של כל אחד מאתנו פנימה על חיינו שלנו. הספר מדייק את הבחירות הנכונות והפחות נכונות. והכי חשוב שהוא מתמיד בהבנה: ש"כאשר אנו חיים בכיוון תכלית החיים שלנו - טוב לנו!!

"מפת דרכים - אוטוביוגרפיה אחרת" מאת אילן הרן, המכון ללימודי חשיבה הכרתית, מחיר 72 ש"ח לפרטים נוספים ולרכישת הספר: לחצו כאן.



















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה