דפים

יום שני, 14 בפברואר 2022

תיקון קטן מאוד-רופאים מתמחים כותבים סיפורים אישיים מתקופת ההתמחות - ספר מרתק ומרגש בהוצאת ידיעות ספרים

 


בימים אלו רואה אור הספר תיקון קטן מאוד והמביא אוסף ייחודי של סיפורים שנכתבו על ידי רופאות ורופאי משפחה בתקופת הסטאז' וההתמחות שלהם. כוחו וקסמו של הספר הזה טמונים בצניעותו הפשוטה והנוגעת ללב, המאפשרת לקורא הצצה לרגעים קטנים, אנושיים ומלאי כנות, ללא פאתוס או מניירות.



"... ברגע שהוא פותח את הדלת, אני אומרת לו: "טוב, תרגיש בנוח לחזור, גם בנושאים אחרים..."
הוא מסתובב ואומר לי: "האמת שנחבלתי ביד... והייתי שמח שתראי אם הפצעים לא מזוהמים".
"בטח", אני עונה. הוא מרים את השרוול, והזרוע שנחשפת מלאה חתכים רוחביים לכל אורכה.
ברגע זה אני מבינה שלמעשה הביקור מתחיל רק עכשיו ולא מאמינה באיזו קלות זה פשוט היה יכל לעבור לי מחת לראדר. 
ומה היה קורה אז? אולי זה כבר קרא לי בעבר?
אין זמן למחשבות. האדם הזה עכשיו מולי ודורש התייחסות וטיפול,וגם ברור לי שכנראה לא אספיק לחזור הביתה בזמן לחולה הקטנה שלי.
אשמור את המחשבות לזמן אחר."(מתוך עמ 42-43 בספר שבריר שניה מאת מוריה מימון-כהן)

רפואת משפחה היא אומנות הטיפול באדם השלם. תהליך הלימוד מורכב מורכב מלמידת תיאוריה, התנסות בטכניקות והתבוננות  בתהליכים מורכבים שעובר המטופל, משפחתו והרופא שמלווה אותם. אחד הכלים בלמידת אומנות הרפואה היא כתיבה רפלקטיבית. כוחה של הכתיבה ביכולת להתבונן, לעבד דרכה חוויה להבין תהליכים ובכך לשפר את יכולת הרופא לטפל טוב יותר. 

בספר תיקון קטן מאד נאספו סיפורים מיוחדים של מתמחים ומתמחות בהם שזורים רגשות וכנות רבה. לא כל הסיפורים קלים לקריאה בחלקם פגשתי כאב, פחד, חולי ומוות אך כולם אותנטיים ומשקפים את היחסים המיוחדים הנרקמים בין רופא המשפחה למטופליו.
נכון הוא שמטבע הדברים עוסקים 
הסיפורים בספר בכאבים ובפחדים שאין אנו ששים לפגוש בם. אך דווקא בשל כך יש כאן הזדמנות ללמוד ולהבין מעט יותר את עולמם של הרופאים המתמחים, לחוש בו קצת, להציץ אל אחורי הקלעים, לגלות מערכות יחסים משמעותיות שלעתים אינן גלויות לעין ולקבל מילים לרגעים שאנו חולפים על פניהם לפעמים מבלי משים.

לפני ואחרי הכול, תיקון קטן מאוד הוא הזדמנות ללמוד עוד על רוח האדם ועל נפש האדם, על עומקן ועל שבריריותן, ולהתוודע אל החוטים והקשרים העדינים, היפים והכואבים המרכיבים את חיי היומיום של אחד המקצועות המשמעותיים בעולמנו.

מצאתי את הספר מרתק, מרגש ומעורר מחשבות. לאורך כל הקריאה עלתה לנגד עיני דמותה של רופאת המשפחה המסורה שלנו, מי שהגיעה למרפאה לפני כמעט עשור, מיד עם תום תקופת ההתמחות שלה והפכה אותנו למטופלים הראשונים שפגשה בחדרה.
הספר פותח צוהר לעולמם של הרופאים ומלמד אותנו לראות צדדים נוספים שאיננו נחשפים להם ברגע שאנו מתיישבים על כיסא המטופל. ממליצה מכל הלב. 

תיקון קטן מאוד- רופאים מתמחים כותבים, הוצאת משכל-ידיעות ספרים, עיון-בריאות, לרכישה לחצו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה