דפים

יום שני, 12 בדצמבר 2022

"אם רק הכוכבים יסתדרו" ספר חדש מאת ניר דונת

 



"
"בשעות הערב המוקדמות נפל מטח של טילים על ערי המרכז. בתל-אביב נפגע בניין מגורים – ושני אנשים נפצעו, אחד במצב קשה. מייד אחר כך הופיע בטלוויזיה שר הביטחון של ישראל ואמר כי 'הפגיעה בתל אביב לא תעבור בשתיקה. אנו נכה בחמאס מכה קשה – ונפגע באנשיו בכול מקום שבו יהיו, מעל או מתחת לפני הקרקע.'
"עוד באותו הלילה מטוסים ישראליים תקפו מטרות בכול רחבי הרצועה, וגרמו הרס רב למבנים ומתקנים של החמאס. פה ושם נפגעו גם אזרחים שלא שעו לאזהרות הישראלים, או לא הורשו – על ידי אנשי החמאס – לברוח מבתיהם ולחמוק מן הפצצות.
"בבוקר הופיע באל-ג'זירה דובר החמאס, והכריז שוב כי 'הנקמה על ההרס בלילה תבוא בזמן שיהיה לחמאס נוח, ותהיה קשה וכואבת.'
"תודו שזה נשמע כמו מחזה אבסורד ללא התחלה וללא סוף – ואם לא נשכיל לעצור אותו, הוא יימשך לנצח ויוביל, כמו תמיד, לעוד הרוגים, עוד סבל, ועוד חוסר תקווה לאוכלוסייה שֶׁלָּנוּ – שֶׁאָנוּ, כמנהיגיה, אמורים לדאוג לשלומה ולרווחתה. לא פלא שלילה אחרי לילה חוזר אליי משפט נורא ששמעתי בסרט 'החוש השישי', שבו נאמר 'אני רואה אנשים מתים.' בסרט מסופר על ילד קטן שרואה אנשים מתים, שאינם יודעים כי הם מתים. אני מרגיש כמו אותו הילד הקטן. אני רואה את בני עמי מתים מבלי לדעת שזה מה שקורה להם."

בכל פעם שמתרחש כאן אירוע ביטחוני כלשהו הלב שלי מתכווץ מחדש ואני שבה לאמונה החבויה בי לפיה לעולם לא נגיע להסדר ולא לשלום עם הפלסטינאים. ההרגשה הזו מלווה אותי שנים רבות ואני תוהה בליבי האם ומתי יגיעו אנשי עשייה שיש להם מוטיבציה חזקה להצליח, חלום להשכין כאן דו קיום משותף ויכולת להוביל תהליך רווי מכשולים עד לרגע שיגרמו לנו לומר ולהבין שסוף סוף הסתדרו להם הכוכבים...




לאחרונה הגיע לידי ספרו החדש של ניר דונת "אם רק יסתדרו הכוכבים," שנסק גבוה ורחוק בחזונו וטווה תכנית לפתרון הסכסוך הקיים בין ישראל לפלסטינאים בהתאם ללוח זמנים מפורט. בזה אחר זה ובאמצעות הדמויות המרכזיות בספר הוא פורש בפני הקוראים פתרון שפוי לחיים נטולי מאבקים שיכולים להתממש כאן בשנת 2045.

לאורך 388 עמודי הרומן מתמקד הסופר בגיבור העלילה אבינועם כספי, ששכל את אחותו בפיגוע טרור ואח של מי חוזר בתשובה המתגורר עם תשעת ילדיו בהתנחלות. כספי נשוי ליוליה הרוסייה התוססת ולצידו הגיבור השני מי שהופך לחברו הטוב כמאל אגבריה, עורך דין ישראלי מוסלמי, דובר עברית רהוטה שהשכיל להבין שהמלחמה חסרת תוחלת, ורק "דרך השלום" היא היחידה שיכולה להוביל לעתיד טוב יותר בין ישראל והערבים. עוד לתפיסתו מתעב כמאל את הפוליטיקאים המייצגים את המגזר הערבי, ורואה בהם לא יותר מעסקנים.

כשהגעתי בקריאה לשלב שהשניים הופכים לבעלי תפקידים בכירים בממשלה, אבינועם מכהן כראש הממשלה וכמאל הופך להיות השר לרווחה ושוויון חברתי, מגיע החזון לשיאו והם מובילים את ישראל לשלום אזורי. (בספר זה לא קרה כל כך מהר, ואני למדתי את התהליך פרק אחר פרק.)
ברגע מסוים חוויתי אופטימיות זעירה באשר לעתידנו והפלגתי בדמיוני במחשבה שהספר יהפוך לחומר קריאת חובה לכל 120 חברי הכנסת החדשה, כדי שיוכלו ליישם עבורנו את חזונו של דונת.


הספר חזק, קולח ומותח, מתובל במידות של הומור, כאב ומעורר תקוה. הדמויות מרתקות, וכמו ברומן (דמיוני משהו...) הן חוות שנאה, קנאה, אהבה, פרגון, חברות, פחד, אומץ, שמחה עצב וגם זלזול. השאלות המלוות את הספר לכול אורכו הן האם הכוכבים יוכלו להסתדר? האם הם יסתדרו?

"אם רק הכוכבים יסתדרו" מאת ניר דונת, הוצאת כותרים. עריכה: משה אלון, עיצוב הכריכה: מתי גרינברג, עיבוד גרפי: ה. דהן, גרפיקה ועיצוב פנים הספר: אל-אור בע"מ, 388 עמודים 2022.
לרכישה ניתן לפנות לניר דונת בטל'052-6922414, או ללחוץ כאן .






















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה