דפים

יום ראשון, 6 בנובמבר 2022

הילד שהאיר את השמים, גם לנו יהיו פרחים, המשחק האחרון, זיק דניאלס, האריות מקאזה פלוריו ולפני שראיתי אותך - ספרים חדשים בהמלצה

 


הילד שהאיר את השמים מאת אסיף אלקיים

סדין לבן שמוט ופרוע, מואר בקושי מסמטאותיה של קטמון בחלון הקטן. נר שקוף מרצד על שולחן עץ מתפורר. עליו: "האש תוקד עד ביאת המשיח", ובצלו שתי להבות יוקדות מתמזגות לאחת. העולמות התבלבלו, האמונה והיצר התמזגו ויצרו חזון חדש; תפילה גופנית. חושך ואור, כפירה קדושה, שדה שופע פרי עץ הדעת.

"החלון נסגר,
בחדר נאמרו דברי תורה.
מהפה יצאה אש יוקדת,
ומהעיניים
אש זרה".


הילד שהאיר את השמים הוא אסופת סיפורים, מונולוגים ורעיונות 
שעוסקים בתודעה ובנפש, במחשבות שמאחורי הפחדים ובמבוגרים שאולפו להסתיר ילדים סקרנים.


"יותר מעשור חלף מאז. עודני זר פה ושם, מעריץ את האמונה העיוורת של אלו המקדשים חופש ואת אלו המקדשים אמונה טוטלית ובז להם כמעט באותה מידה.

והקרע התאחה. אם כנער הערכתי אנשים טוטליים והסתרתי בבושה את התנודות הדרמטיות בתוכי - היום אני מביט אחרת בקונפליקטים פנימיים, לא ככשל אלא כניצחון מחשבתי. כי חרף המחשבה הרווחת בתרבות הריאליטי - אין שום אומץ בעמידה על דעתך בכל מחיר, רק פחד." (עמוד 19-20 בספר)

בספרו הרביעי חוקר אסיף אלקיים רעיונות גדולים באמצעות רגעים קטנים – היעדר אור וחושך, יופי אינסופי ועצב תהומי, אהבה וחרדת הבדידות, מונוגמיה, ריבוי אהבות ודיסוננס בין אמונות – ואף פותח צוהר למוחו של משתתף בניסוי החברתי "האח הגדול".


בספר זה מספר אסיף לראשונה ובהרחבה על החיים בצל הפוסט טראומה, על המשמעויות הנפשיות והרגשיות של יציאה מהאח הגדול והחיים שאחרי, ההתמודדות עם החרדות והתמכרויות וההחלמה שמצא. הספר הנו אסופת סיפורים, מונולוגים ורעיונות שעוסקים בתודעה ובנפש, במחשבות שמאחורי הפחדים ובמבוגרים שאולפו להסתיר ילדים סקרנים.

אסיף גדל לאבא הלום קרב שלא הכיר בטראומה. אף אחד מבני הבית לא ידע מה אבא עבר, ולכן לא הייתה מודעות להתמודדות שלו. אחרי הספר השני אסיף החל לחוות קשיים נפשיים וחרדות קיצוניות, הוא מצא עצמו יותר ויותר על ברים, ומסיים כמעט כל לילה עם אלכוהול. בשיא המשבר עזב את המרכז ושכר דירה קטנה במושב בצפון כדי לנסות להבין מה קורה, ולראשונה בחייו התחיל להיזכר ולהכיר בילדות שעבר. משם מתחיל מסע מטלטל בעקבות הטראומה מהילדות, גילויים חדשים, התמודדות, החלמה, וחידוש הקשר עם אבא כטיפול הדדי. מתוך הטראומה והילדות הקשה, ולאחר יציאתו מהאח הגדול החליט לנתב את הפופולאריות וההצלחה וייסד את ארגון "לזרוח" המוציא משלחות התנדבות טיפוליות לאפריקה הכוללות הלומי קרב ומתמודדי נפש. משאת נפשו היא להוציא את אביו יום אחד כשיהיה כשיר למסע החלמה אינטנסיבי כזה. כשחזר מהמסע השני באפריקה החליט לפתוח קליניקה בעצמו ולקבל מטופלים לתהליכי החלמה מטראומות, חרדות וצלקות ילדות. הקליניקה פועלת כשנה ויש רשימת המתנה ארוכה.
כי לאדם החושב – הנפש היא מגרש המשחקים הגדול בעולם.

אסיף אלקיים הוא סופר, מרצה, יועץ תקשורת ומאמן רגשי. את ספרו הראשון כתב בגיל עשרים ושתיים, ומאחוריו שלושה רבי-מכר: פואטיקת השש בש, עשרים אלף זריחות ואיבוד, ושורת תפקידי מפתח בכנסת ובתקשורת. ספריו נלמדים באקדמיה, בבתי ספר, לבגרויות ובצה"ל. מייסד "לזרוח" אפריקה, ארגון התנדבות טיפולי בינלאומי. בשנת תשע"ז נבחר כאיש השנה בתרבות.



גם לנו יהיו פרחים מאת פאם ג'נוף

השבוע הגיע לידי הספר הנפלא גם לנו יהיו פרחים,
 רומן היסטורי מרתק על אחווה, חברות וסיפור הישרדות מעורר השתאות.

"בחוץ התחלתי לחצות את הכיכר. ואז נעצרתי. ספקות ניקרו במוחי ללא הרף. למה הגעתי עד פה? מה אני מחפשת? המשכתי לצעוד בעקשנות ולא הרגשתי בטיפות הגדולות שנשרו על בגדי ועל שערי. כשהגעתי לבית הקפה פילסתי לי דרך בין השולחנות העמוסים בלקוחות שמשלמים את החשבון ומתכוננים ללכת בעוד הגשם מתגבר. כשהתקרבתי לשולחן הרימה האישה לִבנת השיער את מבטה מהעיתון ופערה את עיניה.

מקרוב אני רואה את פניה. אני רואה הכול. אני קופאת על מקומי.
האישה שאני רואה היא לא האישה שציפיתי לפגוש." (מתוך פרולוג, עמודים 9-10 בספר) 



קרקוב, 1942: עם תחילת האקציות בגטו, סיידי גאלט בת ה-18 נאלצת לברוח עם אביה, אמה ההרה ויהודים נוספים אל מנהרות הביוב של העיר. זהו אמנם מחבוא יעיל, אולם הסכנה אורבת מאחורי כל פינה במנהרות המפותלות ועל היהודים המסתתרים להתמודד עם תנאים איומים, רעב ומחלות.
אלה שטפנק הפולנייה בת ה-19 נשארה תחת השגחת אלמנתו קרת הלב של אביה, אשר נוהגת להתרועע עם חיילים גרמנים. אלה, שחייה אמנם נוחים, אך הבדידות והזיכרונות הכואבים מאירוסיה שלפני המלחמה מכרסמים בה בכל פה, נתקלת במקרה בעולם התחתון שמשמש כמסתור ליהודים הנרדפים.
אלה מתגייסת לעזרתה של סיידי, ובין שתי הצעירות נרקם קשר חזק כנגד כל הסיכויים. אך כשטבעת החנק של האויב מתהדקת סביב צווארן, החברוּת של סיידי ואלה עומדת למבחן שתוצאותיו מפתיעות ביותר.

פאם ג'נוף, מחברת רבי-המכר "סיפורו של יתום" ו"הילדות האבודות של פריז", מצליחה להפתיע עם סיפור היסטורי שכמעט לא סופר על מלחמת העולם השנייה. בעלילה מרתקת, גדושת תפניות ומרגשת עד דמעות, היא טווה סיפור על אומץ לב, נאמנות והקרבה, ועל הרוח האנושית שדווקא בעתות מצוקה מזדהרת במלוא הדרה.

שרון בצלאל – מתוך פרלמנט הספרים:
"אין לתאר את הסיפור האנושי הזה שהרטיט את ליבי....סיפור חזק שעשה לי קוואטצ' בלב ולא פעם אחת....הכתיבה סוחפת, אין בעלילה רגע דל, הסיפור מרגש ומעורר מחשבות, קראתי אותו בשעות ספורות, לא הנחתי אותו מהיד. היו כל כך הרבה סצינות שבהן הרגשתי שאני רואה סרט, שעצרתי את נשימתי. אהבתי מאוד את "סיפורו של יתום", הספר שלפנינו לא נופל ממנו, אם לא עולה עליו. ממליצה ברותחין לאוהבי הז'אנר וגם לאלו שלא. תקראו! ותודו לי אחר כך

איה איברהים – מתוך הסקירות של איה:
אתם לא מבינים איזה סיפור אנושי ועוצמתי מסתתר מאחורי הכריכה היפיפייה הזו! ספר סוחף ומופתי זה מובא בגוף ראשון מפיהן של סיידי ואלה לסירוגין. בכתיבה הנוטפת רגש, מובילה אותנו הסופרת במעמקי מנהרות הביוב כדי להתחקות אחר הקשיים הבלתי אנושיים שסיידי וחבריה למסתור נאלצו להתמודד עמם....הדמויות בנויות לעילא ולעילא. ... מדהים עוד יותר היה לגלות שהסיפור מבוסס חלקית על סיפורם האמיתי של יהודים שאכן חיפשו מקלט במנהרות הביוב בעיר לבוב....אתם עוד כאן? תתארגנו על עותק בהקדם והתמסרו לסיפורן המרתק של סיידי ואלה

לאה זנדלוביץ':
אני מאוד אוהבת את כתיבתה הסוחפת של הסופרת. אהבתי את שני ספריה הקודמים ונהניתי מקריאת הספר המרגש הזה שדיבר על הישרדות כנגד כל הסיכויים ועל חברות ואחווה. ... שורה תחתונה: פאם ג'נוף חוזרת עם רומן היסטורי מרתק על אחווה, חברות וסיפור הישרדות מעורר השתאות.

 "תיאור מרתק ועל-זמני... בסופו תישארו חסרי נשימה", ג'ודי פיקו

"גם לנו יהיו פרחים", מאת פאם ג'נוף, תרגום יסמין קלין, ידיעות ספרים לרכישה לחצו כאן 



המשחק האחרון מאת בראד פרקס

בראד פרקס, מחבר רבי-המכר "אל תגיד כלום" ו"קרוב ממה שנדמה", מוציא לאור בימים אלו את "המשחק האחרון" מותחן מסחרר ורצוף טוויסטים ושקרים מתחילתו ועד סופו.

דווקא כשהשחקן טומי ג'אמפ מתחיל להפנים שעליו להפסיק לרדוף אחר תשואות הקהל ולהתחיל להרוויח כסף, מזדמן לו תפקיד של פעם בחיים: 150,000 דולר עבור שישה חודשים של משחק. ארוסתו ההרה תלויה בו לחלוטין, וטומי פשוט לא יכול לוותר על ההזדמנות, אף על פי שהמעסיק הוא הגוף הכי פחות מתקבל על הדעת: ה-FBI.


הבולשת הפדרלית השיגה ניצחון קטן כשעצרה את מיצ'ל דופרי, בנקאי שבארבע השנים האחרונות עסק בהלבנת כספים עבור ניו קוֹלימָה, אחד הקרטלים הקטלניים ביותר במקסיקו וספק עיקרי של קריסטל מת' בארצות הברית. ברשות דופרי יש מסמכים שיכולים להביא להרשעתם של חברים רמי-דרג בקרטל - כולל המנהיג האלמותי שלהם אֵל וִיוֹ – אם רק יגלה ל-FBI איפה הם נמצאים.

כשהוא מצויד בשם ובסיפור רקע בדויים, טומי אמור להיכנס כעבריין לכלא שבו מוחזק דופרי ולהתקרב לבנקאי בתקווה שיצליח לגלות היכן המסמכים. אלא שכאשר הוא נכנס לכלא, הוא מבין מהר מאוד שלא העריך נכונה את גודל המשימה שלקח על עצמו ועד כמה ארוכה זרועו של הקרטל הרצחני. כי לא רק ה-FBI מנסים לאתר את המסמכים הנעלמים, ואם טומי לא ימלא את תפקידו באופן מושלם, זה בהחלט עלול להיות התפקיד האחרון שלו.

"כנראה הספר הטוב ביותר של בראד פרקס עד היום... דמויות מעולות ועלילה שהיא רכבת הרים של הפתעות". הוושינגטון פוסט.

"המשחק האחרון" מאת בראד פרקס, תרגום אסנת הדר, הוצאת ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן.




האריות מקאזה פלוריו מאת סטפניה אאוצ'י
החלק השלישי והאחרון בסאגה שכבשה את רשימות רבי-המכר, "האריות מסיציליה"
***זוכה פרס בנקרלה ופרס אלזה מורנטה לשנת 2022***

"ב-4 במרס 1894, בשעות אחר הצהריים, הכרכרה של לנצה די טראבּיה נעצרת מול הכניסה לאוליבוצה. יורדים ממנה פייטרו תחילה, אחריו ג'וליה ולבסוף גבר בעל שיער גלי כהה, מצח רחב, מבט ערני ושפם עבות. רב־המשרתים מקבל את פניהם ומפנה אותם אל מדרגות השיש האדומות, המעוטרות במפלי פרחים. למעלה, פרנקה מחכה. היא מושיטה מיד את זרועותיה לג'וליה ולפייטרו, מנשקת אותם, מזמינה אותם לשבת בחממה. ואז היא פונה אל הגבר האחר ומחייכת. "ברוך הבא, מאסטרו. תודה שאתה מכבד אותנו בנוכחותך." לבסוף היא מרימה את שולי החצאית. "בוא איתי בבקשה. האורחים שלנו מחכים לך בחוסר סבלנות." ( מתוך עמוד 19 בספר)

שושלת פלוריו כבר לא צריכה להצדיק את מעמדה בעולם. בעבודה קשה הם כבשו את מקומם לצד מלכים, מושלים ופוליטיקאים, ורק אזכּוּר שמם יכול לפתוח כל דלת באיטליה.

אבל ההצלחה תלויה בבני אדם, ובני אדם לא ממשיכים לחיות לעד. מותו של איגנציו פלוריו תפס את בנו איגנצידו לא מוכן ומלא בפחדים. שלא כמו אבותיו, הוא לא מעוניין להקריב הכול למען האדרתו של בית פלוריו, ואף על פי כן הוא מנסה לנווט את ספינת הגורל המשפחתית. ייעודו נחתם עוד בטרם נולד, אך לשם הגשמתו נדרש משהו אחר, משהו שלסבו היה, לאביו היה ולו דווקא חסר.

לצדו של איגנצידו ניצבת פרנקה, האישה היפה ביותר באירופה, שקיומה המופז מתנפץ לרסיסים בשל מכות גורל אכזריות, והיא נאלצת ללמוד בדרך הקשה שאת הנפילות שבתוך הבית עצמו אין הון או מעמד בעולם שיכולים לרכך.

האריות מקאזה פלוריו הוא החלק השלישי והאחרון באפוס ההיסטורי רחב היריעה העוסק בעלילותיה של משפחת פלוריו. בתפרים עדינים מסיימת סטפניה אאוצ'י לארוג את סיפורה יוצא הדופן של אחת המשפחות הגדולות והמפורסמות בעולם, ושוזרת בו את ההצלחה לצד הכישלון, את העוצמה לצד השבריריות ואת המרהיב לצד הקודר.

שני החלקים הקודמים בסאגה, האריות מסיציליה ו-החורף של האריות, הלהיבו את הקוראים באיטליה וברחבי העולם וכיכבו במשך זמן רב ברשימות רבי-המכר.

"האריות מקאזה פלוריו" מאת סטפניה אאוצ'י, תרגום יערית טאובר, הוצאת ידיעות ספרים לרכישה לחצו כאן





איך לצאת עם דושבג 2 - זיק דניאלס מאת שרה ניי

"אוקיי. אני לא יודע מה מציק לך ואני לא מתכוון להעמיד פנים שמזיז לי מה קורה כשאתה יוצא מכאן, אבל אני לא מתכוון לעמוד מהצד ולראות את אחד הבחורים שלי מחבל בעצמו באולם הספורט שלי." עורו הבלוי נמתח עם הקו הזועף של פיו.

הוא ממשיך. "אתה חושב שאתה האידיוט הראשון בתוכנית הזאת שחושב שהחרא שלו לא מסריח? אתה לא, אבל אתה האידיוט הראשון שאני לא מצליח להיפטר מהגישה השלילית שלו. אתה גם נמצא במרחק של התחכמות סרקסטית אחת מלקבל אגרוף ישר בפנים היפות שלך. אפילו חברי הקבוצה שלך לא אוהבים אותך. אני לא מוכן שיהיו סכסוכים בתוך הקבוצה שלי."

הלסת שלי משמיעה קול נקישה כשאני מהדק אותה, אבל מכיוון שאין לי מה לומר להגנתי, אני סוגר את הפה וסותם.

הוא ממשיך לטרטר.(מתוך עמוד 14 בספר)


זיק דניאלס הוא לא סתם דושבג, הוא ממש מניאק. הוא חלאה אמיתית ומקפיד לשמור מרחק מכולם.
אין לו שום עניין במערכת יחסים – כמו למרבית המניאקים.

דייטים? להיות חלק מזוג? תעשו לנו טובה. זה לא בשבילו. הוא מעולם לא הקדיש מחשבה לגבי איזו בת זוג הוא היה רוצה, כי מעולם לא היה לו עניין שתהיה לו בת זוג. 
לעזאזל, עם בני המשפחה שלו הוא בקושי מצליח לנהל מערכת יחסים, ואיתם יש לו קרבת דם.
אפילו החברים שלו לא אוהבים אותו. אז למה הוא ממשיך לחשוב על ויולט דה-לוקה?
ויולט המתוקה והשקטה הפוכה ממנו בכל מובן שאפשר להעלות על הדעת – כמו אור לעומת חושך.
אפילו השם הארור שלה נשמע כמו קרני שמש ואושר וכל השיט הזה.
וגם זה מעצבן אותו רצח.


אז מה זה דושבאג? דּוּשְׁבֶּג הוא כינוי גנאי לטיפוס מאוס ובזוי (בעיקר לגבר), שהתנהגותו מתאפיינת בתכונות שליליות כמו יהירות, אגואיסטיות, נצלנות ועוד.

"איך לצאת עם דושבג 2 - זיק דניאלס" מאת שרה ניי, תרגון נעמה תורן, ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן






לפני שראיתי אותך מאת אמילי הוטון

אליס ואלפי ישנים מטרים ספורים אחד מהשני. הם מדברים שעות בכל יום, והם מעולם לא ראו זה את זה.
בעקבות מעורבותם בתאונות טרגיות, אליס גאנרסלי ואלפי מאק חולקים עתה חלל כשהם מאושפזים באותה מחלקה שיקומית בבית החולים סנט פרנסיס בלונדון. אליס מסרבת לתת לאנשים לראות אותה במצבה הנוכחי ומציבה חומה בצורה בינה ובין העולם.



לאחר התחלה מקרטעת משהו, הסמיכות הפיזית, ונחישותו של אלפי להתחבב על כל מי שהוא פוגש, עושות את שלהן והם מתקרבים. לא עובר זמן רב עד שניכר שאיש אינו מצחיק את אליס כמו אלפי, ואילו אלפי חש כי סוף-סוף מצא מישהי שהוא יכול לבטוח בה. אט-אט, בין שיחות נפש ליליות ובדיחות פרטיות, מתחיל לנבוט ביניהם רגש שהוא מעבר לידידות גרידא.

אבל כשהשניים מתחילים להחלים והקץ לשהותם המשותפת הולך ומתקרב, אלפי ואליס נדרשים להחליט אם בכלל שווה להמשיך ביחסים עם מישהו שנחשף לחלקים הכי גרועים והכי פגיעים שלך, ובה בשעה מעולם לא ראה את פניך בפועל.

לפני שראיתי אותך הוא ספר אופטימי, מצחיק ומרגש, שישבור לכם את הלב ויאחה אותו מחדש. הוא שופע תובנות על החלמה ועל התחלה מחדש לאחר משבר, על חוקי המשיכה ועל הקושי בלאפשר לעצמכם להיות נאהבים. בכתיבה מלאת קסם מצליחה אמילי הוטון לברוא דמויות מעוררות אמפתיה וכובשות, שללא ספק יתנחלו בלבבות הקוראים, וגם מזכירה שהאהבה אכן עיוורת ויכולה לצוץ במקומות הכי מפתיעים.

"מצחיק ונוגע ללב במידה שווה... חגיגה של האומץ להיחשף מול האחר" Publishers Weekly

"לפני שראיתי אותך" מאת אמילי הוטון, תרגום דלית כוהן לרכישה לחצו כאן.










ריקי ברוך
















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה