דפים

יום שבת, 5 בנובמבר 2022

אילו נולד איטלקי וחדר לא שלך - רומנים חדשים בהמלצה

 


אילו נולד איטלקי מאת שי אספריל

ויקטור, עורך דין מלא סתירות שהתייתם מאביו בגיל צעיר, מתמחה בסכסוכים מכוערים בין בני זוג אמידים.
הישגיו בבית המשפט אפשרו לו להתרחק משכונת ילדותו ומן הזיכרונות הקשים הכרוכים בה, אבל הפכו אותו לציניקן. גם הגר אשתו, עיתונאית חוקרת במקצועה, כבר מפקפקת באמות המידה שהנחו אותה בתחקיריה ובחייה, ולמעשה זונחת אותן כשהיא מתאהבת בגבר נשוי. איך יגיב בעלה כשיגלה זאת? – אילו הסתכם

הכול בזה, לא היה סיפורו נבדל מרבים אחרים שנושאם בגידה. כאן, במקביל, חי את חייו רוקח ערירי ששורשי משפחתו אינם ידועים לו. כשהוא עובר מעסקי הרוקחות להשכרת דירות נופש לתיירים, לא הרווח הכלכלי מעניין אותו אלא דייריו, שהוא צופה בהם בחשאי באמצעות מצלמות נסתרות. משיצטלבו שני צירי העלילה זה בזה, לא יוכלו להמשיך עוד במסלוליהם כמו קודם לכן.





"קולות התחילו להתגבר מאחוריי, וכשהסתובבתי ראיתי כמה אנשים מתקבצים שם. ואפילו אז, כששני מבשרי הבשורה היו בדרכם לדירה ומישהו מאחור לחש: "קצין העיר," לא העליתי על דעתי מה באו לבשר. שמעתי גם מישהו אומר בשקט: "מסכנה, לא מספיק מה שקרה אז, ועכשיו גם זה?"

שיחקתי באצבעותיי בדשא הקשה ופתאום בקע מאחד החלונות קול שבר מקפיא דם. זו הייתה אימא.

ג'ינה גואטה, שפעם סבתא סיפרה לי שיש לה שמונה ילדים, תקעה בי מבט חסר הבעה ומלמלה משהו אל חברותיה, אבל רק כשאחד המתקהלים שמאחורינו אמר את מה שאמר, נעתקה נשימתי והרגשתי את גופו המאובן של אחי הצעיר נצמד אליי." מתוך עמוד 18 בספר)


במיומנות רבה מוליך שי אספריל את דמויותיו כמעט במקביל עד נקודת המפגש והמערבולת שתשנה את חייהן מן היסוד.
הספר עצוב, שמח, מותח, מעורר סקרנות וקולח לקריאה. יש בו מן הישראליות שאנו מכירים והרבה ממציאות היום יום כאשר 3 הדמויות המרכזיות מביאות את עצמן באופן שהכי מוכר כאן לכולנו אבל כיצד יסתיים הרומן הבועט הזה?

שי אספריל נולד ב-1978 בתל אביב וגדל בהוד השרון. הוא בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ומלמד שם כתיבה יצירתית. לאורך השנים היה עיתונאי חוקר (פרסם כתבות מגזין ותחקיר במוסף "כלכליסט"), עורך דין וסופר צללים ואכן הוא מרבה לעסוק בספריו בשאלות מוסריות, הקשורות בעולם המשפט ובעיתונות חוקרת. 
אילו נולד איטלקי הוא ספרו הרביעי של אספריל. קדמו לו הרומן האגרוף (כנת, זמורה-ביתן, 2016) וקובץ הסיפורים עוד מעט החורף מתחיל (הקיבוץ המאוחד, 2012) – עליו זכה בפרס רמת גן לסופרי ביכורים, והרומן השופט ( עם עובד, 2019) שזכה לשבחים רבים מן התקשורת והקוראים.

"אילו נולד איטלקי" מאת שי אספריל, הוצאת עם עובד, לרכישה לחצו כאן.



חדר לא שלך מאת אליסיה חימנס ברטלט

סופרת ספרדייה השבויה בקסם של וירג'יניה וולף וחבורת הסופרים והאמנים שפעלה סביבה מחליטה לכתוב רומן על הטבחית שעבדה בבית משפחת וולף, נלי בוקסול. היא נוסעת לאנגליה, נוברת במסמכים וביומנים, שותה הרבה תה, מתלוננת על מזג האוויר, וכותבת רשימות וטיוטות המתגבשות לספר חדר לא שלך.

נלי בוקסול התחילה לעבוד בבית משפחת וולף בשנת 1916, כשהייתה בת 24. האישה הצעירה הוקסמה מאישיותה של הסופרת ומאורחיה המרובים, ועשתה כמיטב יכולתה להקל על גבירתה החולנית. עם השנים היא סופגת משהו מהרעיונות התרבותיים והאידיאלים החברתיים הנשמעים במפגשים המרתקים המתקיימים בבתים השונים של המשפחה ומתמודדת בקושי הולך וגובר עם הסתירה שבין הכורח להיות אישה כנועה וצייתנית לבין השאיפה לעצמאות ולחירות, או במילים אחרות – לחדר משלה.

"זה היה אביב הפכפך; לא היה קר, אבל רוח לחה נשבה מדי פעם. נלי בוקסול ניסתה להסתיר את גופה מאחורי אחד העצים. שלא לצורך; לאונרד לא הבחין בה. ההליכה שלו הייתה מגושמת, ויותר משנראה עצוב הוא נראה מוטרד, אפילו עצבני. בוודאי מההכרח לסבול את דברי התנחומים המגושמים של עובדי בית הלוויות, את הקונבנציונליות של הטקס עצמו. נלי המשיכה להביט בו עד שנעלם מעבר לפינה. אחר־כך נאנחה והביטה מטה. היא כופפה את עקב הנעל השחורה כדי לתחוב פנימה את כף הרגל שלה, שהייתה נפוחה מאז הבוקר. בשמלת החורף הקודרת שלה, האחרונה שקנתה, נראתה כאילו באמת באה להלוויה. הצווארון היה קרוב מדי לעיניה והיא לא הצליחה שלא לפזול לכיוונו. היא הקישה באצבעה כדי להיפטר מאניץ לבן שנח על האריג. לבסוף נאנחה בכבדות והחלה לחזור בצעדים נחושים אל חדרה בבית הזוג לוטון". ( מתוך פרק ראשן בספר) 



הספר "חדר לא שלך" מתאר בכמה קולות את מערכת היחסים - שנמשכה 18 שנה, ידעה עליות ומורדות, חיבה וכעס, מריבות והתפייסויות, והסתיימה בפיטורין - בין בעלת הבית והטבחית. לצד קטעים מיומנה המדומיין של נלי בוקסול משולבים קטעי סיפורת המתארים אירועים שונים בחייהם של בני הבית ואף התלבטויותיה של הסופרת והספקות שעולים בה באשר ליכולתה לשחזר את הקשרים המורכבים האלה, ולרדת לשורש המתח המעמדי והמגדרי בין משרתים ואדונים, ליברלים ככל שיהיו.

אליסיה חימנס ברטלט נולדה בספרד ב-1951. היא לימדה ספרות באוניברסיטת ברצלונה וכתבה רומנים, ספרי מתח וספרי מסות. הספר חדר לא שלך יצא לאור בשנת 1997 וזכה בפרס פמינינו לומן. זהו ספרה הראשון של חימנס ברטלט המתורגם לעברית.

"ספר חכם שמזמין אותנו להרהר בסתירות הפנימיות שלנו עצמנו." אל פריודיקו

"חדר לא שלך" מאת אליסיה חימנס ברטלט הוצאת חרגול, תרגום מיכל שליו, לרכישה לחצו כאן



הוצאת עם עובד גאה להציג ספר חדש בסדרה
"עין טובה" בעריכת ארז רווה מאת מחברת רב המכר "הבית ההולנדי"
אן פאצ'ט - אדונית השקרנים


"בשתיים לפנות בוקר ביום חמישי בקעו מים ראשונים מבעד לאדמת המרעה של ג'ורג' קלאטֶרבּאק בהאבּיט, קנטאקי, ושום נפש חיה לא ראתה אותם. למעיין לא היה אכפת. מים מעולם לא נזקקו לעזרה כדי לבקוע מהקרקע כשהיו מוכנים. מאות נהרות זורמים מתחת לאדמה כל הזמן, לכן אדם יכול לומר שהוא הולך על מים. המעיין הזה היה חם, הוא נחלץ מתוך הנהר שלו, יצר בוץ בעשב והמשיך לנבוע עד שנקוותה בריכה צלולה ופלג קטן התפתל ממנה כמו נחש לעבר נהר הפנת'ר. מים תמיד מחפשים את בני מינם." (עמוד 9 בספר)



"תומס היקר,
אני אומללה ואין לזה פתרון. אל תנסה למצוא אותי. אני לא חוזרת הביתה. מצטערת שלקחתי את המכונית. רוז."
בפרק הקצר הזה רוז בת ה-22 נפרדת מבעלה ויוצאת למסע בהול בכבישים מהירים. הרחק מביתה שבקליפורניה, ועד האביט שבלב קנטאקי, היא נוהגת לילות וימים בדודג' דארט מאובקת ובעיניים טרוטות, כדי להגיע למקום מחסה – למנזר סנט אליזבת.

תומס לא יודע על התינוקת שבבטנה. גם אימה לא יודעת. רוז לא סיפרה לאיש מרגע שיצאה לדרכה, מחשש שיכפו עליה לחזור. אבל כאן, למרגלות המנזר, היא כבר לא צריכה לומר דבר.

עשרות בנות בהיריון חוסות בבית העצום. כולן זקוקות לעזרה; אחדות מבקשות מחילה, אחרות מבקשות לשכוח. הן הרו בטעות ומתכוונות למסור את ילדיהן למשפחות אומנה מיד לאחר הלידה. לכל אחת מהן יש סיפור, אך רוז – יפהפייה וחסרת מנוחה – מושכת את העין יותר מכולן. היא נקשרת לבנות בחדרה, מתנדבת במטבח, מסתכסכת עם אם המנזר ומגלה שוב ושוב עד כמה קשה להקשיב לציווי הפנימי, לשמוע בקולו, לדעת מה עליה לעשות. יום הלידה הולך ומתקרב.

אדונית השקרנים, ספרה הראשון של אן פאצ'ט, זכה לתגובות משתאות מרגע צאתו לאור, נבחר לספר השנה של הניו יורק טיימס והיה רב-מכר שנים רבות. הרומן היה יריית פתיחה לקריירה מזהירה.

כתיבתה הרגישה של אן פאצ'ט ידועה כל כך שמגזין טיים ציין את שמה ברשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם. ספרה הקודם כל המשפחות המאושרות, (עם עובד, 2020), היה אחד הספרים הנמכרים בעולם בשנת צאתו לאור. פאצ'ט לא מסתפקת בעלילה מותחת ובדמויות עשירות; היא שואלת שאלות נוקבות על טינה וקבלה, על הורות ועל יתמות ועצמאות, וחוקרת אותן לעומקן.

אן פאצ'ט כתבה שבעה רומנים, שניים מהם הגיעו לרשימה הסופית של המועמדים לפרס אורנג' לספרות יפה, ספרה בל קאנטו זכה בפרס זה ב-2002 ועובד לסרט קולנוע מצליח. היא זכתה בפרס פן/פוקנר. ספריה תורגמו לשלושים שפות. הבית ההולנדי (עם עובד, 2021) היה מועמד לפרס פוליצר ונחשב ספרה הטוב ביותר.

אן פאצ'ט הקימה רשת ספרים חדשה בנשוויל, טנסי, (בשם פרנסוס) והפכה עם השנים לפנים של תרבות הקריאה בארצות הברית ורשימותיה על ספרים חדשים, ספריות וחנויות מופיעים בניו יורק טיימס. 

"אדונית השקרנים" מאת אן פאצ'ט, העין הטובה-סדרה, הוצאת עם עובד, 380 עמ' * 98 ₪,
לרכישה לחצו כאן . 












ריקי ברוך















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה