דפים

יום שני, 4 במרץ 2024

סבא, השמיע קול ומה שראיתי מהמרפסת - ספרי פרוזה חדשים בהוצאת כנרת זמורה דביר.

 

סבא השמיע קול מאת שרית דרשן

כמה דברים שחשוב לדעת על עידית, במקרה שיש לכם מישהו להכיר לה: היא בעלת גובה ממוצע, עיניים צוחקות, דתייה, מכורה לקריירה שלה במשרד הפרסום וקשורה מאוד לסבתה העיוורת. אה, ועידית כמעט בת ארבעים ועודה רווקה. כולם מנסים לשדך לה, להכיר לה, להשתטח פה ולהתפלל שם, אך אף לא גבר אחד שעמו היא נפגשת הוא המיועד שלה. יום אחד סבתא מספרת לה שהתייעצה עם סבה,
רבי יהושע מגידיש (שאיתו היא נוהגת לקיים שיחות תכופות אף שנפטר כחמישים שנים קודם לכן), והפתרון שיביא לעידית את בן הזוג המיוחל, הוא העלאת עצמותיו של סבא מטריפולי לקבר ישראל. מכאן נקלעת עידית להרפתקת ריגול מפתיעה ומותחת, המשתרעת לרוחב יבשות ולעומק ההיסטוריה ומלאה בתעלומות, סודות, בגידות, כלה חטופה ורודן מוסלמי אחד עם שורשים יהודיים נסתרים. על הדרך, עידית גם ממשיכה במסעה הפרטי והאישי למצוא את שחפץ לבה.


שני צירי העלילה בסבא, השמיע קול, נעים במקביל ואמורים להביא לסוף טוב אחד, חופה וקידושין. הציר האחד, הפורם את תעלומת מותו של סבא יהושע, והשני, העוקב אחר ניסיונותיה של עידית למצוא אהבה, שזורים זה בזה באופן מקורי, מלא הומור ונפלא, המשאיר את הקורא בעניין מתמיד ובהיקשרות עזה לדמויותיהן הכנות, החשופות ומלאות החיים והאמונה התמימה של עידית וסבתה זו שאיבדה את אהבת חייה וזו שעוד לא מצאה אותה.

שרית דרשן נולדה וגדלה בפתח תקווה (מישהו היה צריך לעשות זאת), מנהלת אורח חיים דתי, יועצת בתחומי המיתוג והשיווק, כתבה את ספרי הילדים צב על הגב, יונת של הדואר ודוקטור צומי.
סבא, השמיע קול הוא ספרה הראשון למבוגרים.

ספר מרגש, נוגע שהביא אותי לרגעים של חמלה מובנת. מתח וסקרנות ליוו אותי בדרך לפיענוח תעלומת מותו של הסבא. אמפטיה לגורלה של הרווקה עידית המחפשת את השידוך הראוי וכולם מוגשים לקורא בכתיבה קולחת, שנונה ורהוטה.
יופי של רומן.

"סבא השמיע קול"  מאת שרית דרשן, הוצאת כנרת זמורה דביר, לרכישה לחצו כאן.






מה שראיתי מהמרפסת מאת אפרת קנובל

"הבית שלי נכבש בידי זרים. ימי השבעה הם עסק יהודי עתיק יומין. אנשים רבים מידי.
שעוסקים במצוות "ניחום  אבלים" והם חושבים משום מה שיש להם מה לומר לבעלי ולילדי. עמירם יושב על כסא קצוץ רגלים, במרכזם של מעגלי שיח שמורכבים מאנשים זרים זה לזה שנקלעו לאותה סיטואציה, ומדבר את עצמו לדעת. שוב ושוב הוא מגבב את אותם הדברים, ממש כאילו מטרת העל במקום הזה היא לספר את הסיפור עד שהוא יכלה. עד שיתאדה לו החוצה." (עמוד 23 בספר)

התנגשות מיותרת לגמרי באחוריו של אוטו־זבל קוטעת את חייה של נעמה, והיא זוכה לעמדת צפייה מופלאה מעל החיים שהשאירה אחריה.
נעמה טועה לחשוב שהיא יודעת־כול, ולכן נדהמת לגלות סודות שהוסתרו מפניה, קשרים מפתיעים שלא אמורים היו להיווצר, ואינטרסים נסתרים. העולם שלמטה נפרש כעת למרבד של רגעים מכמירי לב, לצד מצבים מצחיקים עד דמעות.

בעלה, ילדיה, חברתה ונכדתה המחוננת, ממשיכים לדבר אליה, לכתוב לה, להקליד בסלולרי, לבקש עצה ופרוטקציה בשמיים, בדיאלוגים מפוכחים רוויים באירוניה והומור.
ממרום מרפסת שמימית, נעמה צופה בהצגה הכי טובה בעיר, שמתרחשת בחיק משפחה סרוגת־כיפות בימי מגפת קורונה הזויה. רוב הזמן היא רוכנת מטה ומאזינה וחומלת וכועסת ומנסה לסייע, אבל לפעמים מתחשק לה דווקא לנצל את יתרונות המת ושלא יציקו לה בעונג המנוּחה.



הדמויות שובות הלב במה שראיתי מהמרפסת, מזכירות עד כמה חשובות כאן המשפחה והקהילה ברגעי שמחה ורגעי אבל. הכתיבה עכשווית, מצחיקה, ובעיקר, מנחמת מאוד על אף השבר והכאב. זהו ספר שמרחף מעל רחובות תל אביב המוכרים, מלא אהבת החיים ואהבת האדם, הומור ואמת.
זהו ספרה השני של אפרת קנובל, מעצבת פנים, סופרת, נשואה ואם לארבע בנות. ספרה הראשון, לסרוג את ברלין, זכה בפרס משרד התרבות והספורט לספרות 2021 והיה לחביב הקהל.

האמת היא שהרבה דמיון והזדהות נדרשו ממני לקריאת הסיפור בו המתה מדברת בגוף ראשון. אהבתי את הציניות, את התעוזה ואת הביקורת ששבה ויצאה מנעמה המתה. הספר רהוט, מצחיק ומעורר אמפטיה.

"מה שראיתי מהמרפסת" מאת אפרת קנובל, הוצאת כנרת זמורה דביר לרכישה לחצו כאן.



























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה