דפים

יום חמישי, 7 במרץ 2024

חיות מטאפיזיות - פרק בהיסטוריה של הפילוסופיה האירופית

 



הספר חיות מטאפיזיות, ביוגרפיה קבוצתית חדשנית, מתאר פרק מסעיר בהיסטוריה של הפילוסופיה האירופית של המאה ה-20, פרק שהובילו ארבע נשים: אליזבת אֶנְסְקוֹם, מרי מידְגְ'לי, אייריס מֶרְדוֹק ופיליפּה פוּט.

בתקופה שבה רוב הבוגרים והמורים באוקספורד היו מגויסים לשירות במלחמת העולם השנייה, ארבע הסטודנטיות לפילוסופיה, כולן חברות קרובות, פיתחו יחד פילוסופיה שמנסה להתמודד עם הגילויים הנוראים של המלחמה. הדרך היחידה לעשות זאת, הן האמינו, היא לגרום לפילוסופיה לחזור לחיים: בני־האדם הם חיות מטאפיזיות, הן אמרו, יצורים שמסוגלים לשאול שאלות על עצם הקיום שלהם. מי אני? מהי חירות? מהו הטוב האנושי? התשובות שניתֵן לשאלות האלה יעצבו את מי שנהיה ואת מה שנהיה.


"הספר הזה מספר היסטוריה שבמרכזה ארבע נשים פילוסופיות והחברוּת ביניהן. מרי מידְגְ'לי (סְקְרַטוֹן בשם נעוריה), אַייריס מֶרְדוֹק, אליזבת אַנְסְקוֹם ופיליפּה פוּט (בּוֹזַנְקֶט בשם נעוריה) הגיעו לגיל בגרות במהלך כמה מן האירועים הסוערים ביותר במאה ה-20. הן נולדו עם סיום מלחמת העולם הראשונה, והתחילו את לימודי הפילוסופיה שלהן באוקספורד זמן קצר לאחר שכוחותיו של היטלר פלשו לאוסטריה. למעשה, מרי שהתה בווינה כשהחיילים הגיעו לעיר - היא נסעה לשם כדי לשפר את הגרמנית שלה לפני התחלת הלימודים בקולג', והמורה שלה הרגיעה אותה שהצרות באירופה יתפוגגו עד מהרה. היא חזרה הביתה לאחר שבחלונות הראווה צצו שלטים כמו: "אם אתם נכנסים לכאן כגרמנים אמיתיים, תהא ברכתכם 'הייל היטלר'". האירועים שהתרחשו במהלך השנים הבאות שינו את פני האנושות - הנאציזם, השואה, המלחמה הטוטאלית, הירושימה ונגסאקי. הדור הזה נאלץ לעמוד פנים־אל־פנים מול מעשים של רשע וחורבן שבני־האדם שחיו לפניהם לא היו מסוגלים להעלות בדעתם. (מתוך ההקדמה לספר)

השבוע אנו מציינים את יום האישה 2024. יום שחשיבותו דווקא השנה, יותר מתמיד, ראשונה במעלה לנוכח אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה. יש בספר הזה שפע תעוזה נשית כמו שאני אוהבת. זו ביוגרפיה מבריקה שמתעדת חברות, פמניזים, פרוזה פילוסופית, נשים ענקיות שלא יודעות לעצור גם כשצריך. שיתוף פיזי ורגשי של תובנות ואובייקטים. הוא כתוב בהשקעה גדולה עם ציטוטים ועדויות רשמיות, סוג של מחקר הייתי מעיזה לומר, הוא מתבסס על אמיתות ועובדות היסטוריות מה שהופך אותו ליצירה פסימיסטית קולחת. 

חיות מטאפיזיות, הכתוב ביד בוטחת, בסגנון קולח ובהומור, הוא דיוקן מרתק של ארבע נשים המשתפות זו עם זו רעיונות ואידיאלים, וגם דירות, בגדים, ופה ושם גם מאהבים. ומתוך הכָאוֹס והייאוש של שנות המלחמה הן מפלסות נתיב חדש של חשיבה מוסרית שעתיד להישאר איתנו עד היום.

"בעזרת תחקיר מדוקדק ועתיר־פרטים, חיות מטאפיזיות מצייר תמונה מלאת־חיים של החברוּת בין ארבע נשים פילוסופיות מרשימות ויוצאות־דופן". וול סטריט ג'ורנל

"ספר כובש... חווייתי להפליא... המעניק חיים לפרק חשוב בהיסטוריה של הרעיונות. ספר שגרם לי להודות שוב על כך שחייתי את אותה תקופה כמו הנשים הבלתי־נשכחות האלה". לונדון רביו אוף בוקס

"חיות מטאפיזיות" מאת קלייר מק־קול, רייצ'ל וייזמן הוצאת ספרי עלית הגג משכל, תרגום  נורית גרידינגר לרכישה לחצו כאן.





























ריקי ברוך


















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה