דפים

יום שני, 15 בינואר 2024

בין רקיע לארץ - סיפורו של טייס קרב מאת ישראל בהרב

 


סיפורו של טייס קרב מאת ישראל בהרב

"בהיכל התהילה של חיל האוויר שמור מקום מיוחד למפקדים בכירים, לאלופי הפלות ולמעוטרים באותות ובצל"שים. תא"ל (בדימוס) ישראל בהרב הוא בין הבודדים שעומדים בכל שלושת התבחינים הללו – לוחם ותיק ומנוסה שזקופות לזכותו שתים־עשרה הפלות של מטוסי אויב, אשר עוטר בעיטור המופת על פועלו בטייסת 101 במהלך מלחמת יום הכיפורים, ושסיים את שירותו ארוך השנים כמפקד בכיר בחיל האוויר כראש להק המודיעין. בתום שירות הקבע המשיך ישראל להדריך בבית הספר לטיסה את דור העתיד של טייסי הקרב על ערכי החיל במשך יותר מעשור." (מפקד חיל האויר בהקדמה לספר)

"בין רקיע לארץ: סיפורו של טייס קרב" מאת ישראל בהרב בהוצאת ספרי ניב, מכניס את הקורא איתו אל תוך הקוקפיט ומנגיש אירועים עוצרי נשימה באוויר גם למי שמעולם לא החזיק סטיק בידיו.
הספר מציג גם את סיפורו המרתק של טייס קרב שהפיל שניים עשר מטוסי אויב כולם מיג 21 - יותר מכל טייס אחר בעולם.

בין דפי הספר מתגלית לקורא צורת חשיבה יוצאת דופן כבסיס להחלטותיו - קטנות כגדולות, גם אם לא אחת היה עליו לבחור בדרך לא מוכרת, שונה, לא שגרתית שעמדה בניגוד מוחלט למקובל. ישראל חושף בפני הקורא את התנהלותו במצבי קיצון, את אישיותו, את פחדיו, את מחשבותיו ואת פעולותיו שלרוב נדרשו להיות מהירות כברק.

הספר מספק זווית הסתכלות מרתקת על חיל האוויר לאורך תקופה של עשור - החל מאמצע שנות השישים מנקודת מבטו האישית של טייס קרב - החל מימיו הראשונים לאחר קורס הטיס ועד לפיקוד בפועל על טייסת במלחמת יום הכיפורים.



"אין זמן למחשבות סרק. אני מייצב את הפיפר, דרוך כנמר הממתין לטרף, אבל המיג חולף מתחת לקו הטיסה שלי ולא נופל למלכודת. אני לא יורה, ומחשב מחדש את מרחק ההיסט27 ואת שניית הלחיצה על ההדק. אסור לטעות הפעם! ברור לי שהחליפה הבאה תהיה גם ההזדמנות האחרונה. הטווח יהיה קרוב מאוד, כ־200 מטר! יש סיכוי ש"אעוף קדימה" או "למעלה" בגלל הפרשי המהירויות ביני ובין המיג. בשנייה שבה נראה לי שנתיב הפגזים יפגוש את המיג, אני סוחט את ההדק אל תוך הסטיק למשך שנייה שלמה. צרור ארוך של זוג תותחי ה־30 מ"מ מרעיד את המטוס ושולח כ־50 פגזים אל המיג. לאחר שבריר שנייה המיג נדלק. להבה כתומה־אדומה פורצת ממנו, פחים מתקלפים עפים לכל עבר והוא כאילו נעצר בשמיים, וכפי שחששתי – נוצרת בינינו מהירות סגירה מסוכנת. משיכה אינסטינקטיבית בסטיק ואני חולף מעל מה שנשאר ממנו. הניסיון שרכשתי באימונים והאינטואיציה שיחקו לי." מתוך פרק ראשון בספר.


ישראל בהרב, אדם רבגוני ויצירתי, חבר באנסמבל שירה ובהרכבי זמר נוספים, מנגן במספר כלי נגינה, יזם הייטק, חבר הנהלת עמותת חיל האוויר, מרצה לקהלים שונים, מייעץ בהתנדבות לגופי ציבור שונים, טייס קרב ומפקד. הוא סיים את שירותו בחיל האוויר בדרגת תת אלוף.

במלחמת יום הכיפורים נפצע בתאונה קשה, אך חזר לטוס ופיקד על הטייסת לאחר נפילת מפקדה, סא"ל אבי לניר. על הצטיינותו בתנאים קשים במיוחד, כושר מנהיגותו ודבקותו במשימה הוענק לו עיטור המופת.

אהבתי את הספר, התרגשתי מהעדויות האותנטיות, חייכתי למקרא כל אחד המושגים בתעופה, אותם הכרתי מקרוב בשנות שרותי הצבאי בתחנת ההתראה באום חשיבה בשנים 1977-1979 (האזנתי לחיל האויר המצרי! היום כבר מותר לומר). הספר מיועד לא רק למשפחת חיל האויר או אנשי הטייס אלא לכל מי שאוהב את הארץ הזו ובעיקר בימים מאתגרים כמו שאנו חווים היום.
פיסת היסטוריה והרבה גאווה. ממליצה בחום.

"בין רקיע לארץ – סיפורו של טייס קרב" מאת ישראל בהרב. הוצאת ספרי ניב, להשיג באתר ההוצאה בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות המקוונות ברשת.






















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה