דפים

יום חמישי, 11 בינואר 2024

בת טובה דייה -רומן ביכורים מאת שירלי נס-ברלין





בימים אלו רואה אור רומן הביכורים - "בת טובה דייה" מאת שירלי נס ברלין. אני מכירה את שירלי מהרשת. קוראת את פרסומיה, מתרשמת ולעיתים גם מגיבה. כשהגיע אלי ספרה החדש לסיקור, הייתה לי תחושה, שאני כבר מכירה אותה היטב, ותקל עלי מלאכת הקריאה והסיקור, מה שבעצם לא קרה.

"אבל העצים נעלמו. הבת הטובה סגרה את הווילון, ועכשיו במקום עצים מתנועע הווילון הצהוב העכור בקצב משב המזגן. לבת הטובה אין צורך לראות עצים כדי לנשום חיים, אין לה צורך להתרכז בטוב, כי היא כבר בטוב כאן עם האמא שלה ששוכבת, נושמת בכבדות, ומטפחת מכסה את ראשה. כל הזמן המטפחת הזאת, שגווניה הירוקים והאדומים עולצים ועזים אל מול הירוק החיוור של המקום הזה, קוראים עליו תיגר." (מתוך פרק ראשון הספר)


רחלה טוב־גודין היא מאמנת בכירה לחשיבה חיובית, ואין דבר שמישהי כמוה, חריפה וכריזמטית, לא יכולה לעשות. אלה, בתה והעוזרת האישית שלה, אומנם לא תמיד זוכרת להגיד לעצמה מדי בוקר שהיא "נהדרת, נהדרת, נהדרת" ובכל זאת כשאימה מתאשפזת בבית החולים לניתוח, היא משוכנעת שתצא מבית החולים חזקה מאי פעם. אלא שרחלה לא מתעוררת מהניתוח, וכשהיא חוזרת להכרה חלקית אחרי זמן רב, אין במצבה שום דבר "נהדר, נהדר, נהדר".

הכל בעצם קורה שם ביחד - אלה הבת, מטפלת באמה החולה ובאותן שעות גם מה שמציף בה כעסים שמתעוררים בהתבסס על חיים שלמים ולא רק על ימי השהייה לצד מיטת חולייה. נישואיה על סף התפוררות, ההתמודדות מול הילדים היא אתגר לא קטן ועם כל אלו היא מצליחה לגלות בתוכה, כוחות שלא הכירה. 

במקביל לטיפול באמה מטפלת אלה בבנה הפעוט, בבנה הבכור המתבגר ובבעלה המרוחק. היא גם ממשיכה להתחרות באחותה הצעירה על אהבתה של האם מחוסרת ההכרה, על קרבתה ועל הזכות לטפל בה. לצד מיטתה של האם, היא משחזרת מערכת יחסים עמוקה ומורכבת, מצלקת ומעצימה. ושם, דווקא שם, היא מוצאת את האומץ להיות היא עצמה.

מצאתי בספר מודל משפחתי שיש בו קצת מהכל: הורה בדמי ימיו, ילדים, אחיות, שיקום, אמהות ובנות, חיפוש עצמי וחמלה, שפה נוקבת שלא תמיד אהבתי, העדר תקווה, הומור עצמי ומערכת יחסים מורכבת.
זהו ספר אנושי. גם אם לא היה לי קל לקרא בו תמיד הצלחתי לבודד את האותנטיות, האנושיות, החיפוש עצמי ולא פחות מהם את החמלה ואולי בגלל או בזכות שיש לי אמא בגיל 93 והיא תודה לאל פעילה, צלולה ובועטת.


שירלי נס-ברלין, מרצה לחשיבה חיובית זה 23 שנה, מנחת תהליכים חיוביים בארגונים ובחברות, דור שני לחשיבה חיובית מצד אימה, רבקה צדיק פישר, שאיתה כתבה שישה ספרים על חשיבה חיובית, ביניהם רבי מכר. בת טובה דייה הוא הרומן הראשון שלה.

















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה