דפים

יום חמישי, 2 בנובמבר 2023

אמא וזהו וסודו של וסיליו- ספרים חדשים בהוצאת כנרת

 


אמא וזהו מאת יעל משעלי

ציון, גיבורת ספרה החדש של יעל משאלי היא עוזרת משפטית צעירה בבית המשפט המחוזי בתל־אביב, בת עשירית במשפחתה הירושלמית. היא כבר כמעט בת שלושים, לא בדיוק בזוגיות, ובעיקר לא בטוחה שהיא רוצה ילדים. בכל זאת, הסצנה הראשונה ברומן אמא וזהו מתחוללת בקליניקה של רופאת הנשים של ציון, בעיצומו של תהליך שימור פוריות, כשהרופאה שוטחת בפני הגיבורה הצעירה את משנתה ביחס לאימהות:
"מה זאת אומרת איך יודעים שרוצים או שמתאימים? איך יודעים... נו, איך יודעים... את בריאה? את לא פסיכופתית? אז את מתאימה להיות אמא. זה די פשוט. אל תתעסקי עם זה. זאת לא החלטה שאת צריכה לקבל היום. תתאוששי, עברת תהליך משמעותי שמשפיע על הכול, תחזרי לחיים, צאי, תבלי, תתאהבי, תתחתני. כל השאלות ייעלמו."


"דבר אחד אני כן יכולה להגיד לך. לכי תבררי לעצמך עכשיו את כל השאלות האלה שיש לך, לא, אני לא מכירה אנשים, המלצות תצטרכי לבקש מאמא שלך. אבל זה חשוב, כדי שכשתרצי, לא נבזבז את כל הביציות שלך על גוף מוכן ונפש לא מוכנה. את זה אני כן יודעת להגיד. שהגוף יכול להיות מאה אחוז, ועדיין לא יהיו הריונות. אני רופאה ולא צריכה להאמין בזה, אבל יש לי ניסיון גדול גם בדברים שאני לא צריכה להאמין בהם. כשתבואי אלי, את צריכה לרצות להיות בהיריון, הגוף צריך להיות בסדר, וגם אז צריך להתפלל. כל אחד למי שהוא מתפלל. אני אעשה בשבילך כל מה שאני יודעת ויכולה, אבל את צריכה לרצות. לא רק להיות בהיריון, גם להיות אמא.

לא אמרתי אמא טובה, זה לא התחום שלי.

להיות אמא וזהו." (מתוך עמוד 12 בספר)

ואמנם ציון חוזרת לחיים, יוצאת, מבלה, אולי אפילו מתאהבת, אבל השאלות לא נעלמות ובחודשים שבאים אחר כך היא מדברת עם הנפשות הקרובות אליה - אח, אחיות, חברות, השופטת שלצדה היא עובדת – מכולם היא מבקשת לשמוע על הצדדים המוסתרים שבאימהות. הצדדים האמיתיים. הלא הוליוודיים. כאלה שהיא מכירה מהבית. מאמא שלה.
וככל שציון נוברת עמוק יותר בשאלה "שלה" היא מגלה עוד ועוד פנים ועומקים בדמותה של אמא שלה עד לשיחה האחרונה, השיחה עם אמה, שבה ציון שואלת שאלות שבדרך כלל לא שואלים הורים. התשובות מגלות לה פיסות חיים, חלומות, אכזבות, הצלחות וכישלונות שאימהות נוטות לטאטא בהינף מהיר ולהסתיר. אפילו מעצמן.


יעל מִשאלי (נולדה ב-6 באוגוסט 1960) היא סופרת ועורכת ישראלית. סופרת ועורכת
משאלי החלה כסופרת בגיל 42. היא כתבה טורים ב-ynet וב-Nrg. כותבת סיפורי ילדים, סיפורת למבוגרים ועיון.
פרסים - 2007 פרס היצירה לסופרים ומשוררים ע"ש לוי אשכול.

זהו הרומן השביעי של יעל משאלי, מחברת רב המכר מותרות, כלת פרס היצירה לספרות עברית תשס"ז.

"אמא וזהו" הוא רומן משפחתי המדבר בקולות שונים. מחדד את סוגיית האימהות עוסק בפוריות והריון, נושאים שנוגעים בי מאד בימים אלו כמי שמלווה את בתי הבכורה שילדה אחרי מסע ארוך ומייגע את נכדי החדש דקה לפני המלחמה הארורה הזו. ספר מרגש, נוגע, ספר רב קולי שכל אמא, אישה או אדם ימצא בו את המקום הקרוב אליו בסוגיית האימהות. ממליצה בחום.

"אמא וזהו" מאת יעל משעלי, הוצאת כנרת, לרכישה לחצו כאן.





סודו של וסיליו מאת ז'ורדי יוברגאט
פרופסור דניאל אמאט עזב את ספרד לאחר שהשיג משרה נחשקת במחלקה לשפות עתיקות באוניברסיטת אוקספורד, והשאיר את מולדתו ואת כל מה שהיה בה מאחוריו. מכתב שמתקבל לפתע, חתום בחותמת הדואר של ברצלונה, אוחז בו כמו יד קרה מאחור ומושך אותו בחזרה למקום שממנו בחר להתנתק.



הוא חוזר לעיר הישנה, המיתולוגית, ימים ספורים לפני היריד העולמי הגדול של 1888. את חזרתו מלווה גל שמועות על מקרי רצח שמזעזעים את העיר. הרציחות מאופיינות בפציעות מחרידות שמזכירות קללה עתיקה ונושאות את חתימתו של וסיליו, חוקר האנטומיה הגאון מהמאה ה־16.

עד מהרה מידרדר דניאל אל עולמות הפשע, אבוד במבוך של רשת המנהרות שמתחת לברצלונה – שם עברוֹ האפל ועתיד המדע נפגשים לכדי מיזם נורא, שנועד להחיות את סודו של וסיליו.



"סר אדוארד צחק בלבביות שעה שליווה את דניאל אל הדלת.

"אה," עצר לרגע. "כמעט שכחתי. חכה רגע."

הוא חזר לשולחן הכתיבה שלו ונבר בין הניירות שהיו מונחים על השולחן עד שבתנועה של ניצחון, הרים באוויר מעטפה בצבע חרדל.

"הבוקר הגיע מברק עבורך."

"מברק? עבורי?"

"אכן. נשלח מברצלונה."

דניאל נטל את המעטפה מידו המושטת של הרקטור; עצביו בגדו בו והוא כמעט שמט אותה מידו. הקשיש לא הבחין בסערת רוחו, ודניאל טמן את המברק בכיס מעילו בלי שהות נוספת.

"ברשותך, אקרא אותו אחר כך. יש לי... עדיין הרבה מה לעשות."

"לך לך, לך." 


דניאל יצא מהדלת והתרחק, מהר ככל שאיפשר לו פיק ברכיו. 
(מתוך פרק ראשון בספר)

גותי וסוחף, המותחן ההיסטורי הזה הופך את ברצלונה לדמות שטנית בפני עצמה – המגיחה מתוך האפלה אל עידן החשמל, בהתנגשות נפיצה בין המהות הרוחנית שלה, האמונות הטפלות הטבועות באבניה, והקִדמה המדעית.

רומן הביכורים של ז'ורדי יוברגאט, שהפך לרב־מכר בינלאומי ופורסם בשמונה־עשרה מדינות, שוזר תפאורה מסעירה ומסתורין לתופעה חוצת ז'אנרים.
געגועי לברצלונה.

"סודו של וסיליו" מאת ז'ורדי יוברגאט, הוצאת כנרת לרכישה לחצו כאן.


















ריקי ברוך






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה