דפים

יום רביעי, 1 בנובמבר 2023

אם השבילים בקיבוץ יכלו לדבר מאת דורון פז



"אם השבילים בקיבוץ יכלו לדבר" מאת דורון פז בהוצאת ספרי ניב, הוא סיפור התבגרות מרתק ומרגש של נער בקיבוץ בשנות התשעים של המאה הקודמת. זוהי פרוזה ייחודית שנוגעת בכנות מרגשת בחיי הנעורים שנושקים לאירועי הקיבוץ, המדינה והחברה בה גדל.

הסיפור אומנם נע בציר הזמן שאחרי חוויית "הלינה המשותפת", אך ייחודיותו של הספר הוא דווקא בסיפור דור הסנונית האחרונה בחוויית בית הנעורים בקיבוץ - החדרים בהם גרו תלמידי התיכון, מוסד שנסגר עם הפרטת הקיבוצים.

הסיפור מתרחש בגבולות מטושטשים בין האישי והמשפחתי לבין הכללי הקיבוצי ומשתלב עם אירועים שקרו במדינה החל מהסכם אוסלו, רצח רבין, גל הפיגועים הגדול ועד שירותו הצבאי בזמן האינתיפאדה השנייה.

כשחזר תומר בפעם האחרונה לזרועותיה של איילת היה זה על השביל מול בית הוריה בקיבוץ, גם הנשיקה הראשונה עם אפרת הייתה על השביל, עם תמר היה עולה בשביל המוביל אל הבריכה בסוף יום חם וכשהיו ילדים טייל על השביל עם נועה. גם כשאימא עלתה לארץ היא הלכה בשבילים, ביום הראשון בחצאית כחולה ולאחר מספר ימים במכנסיים. כשהגיעה רכילות הביתה אבא היה מכריז "שמעתי על השביל". בקיבוץ לקחו את הילדים לראות מאיפה יצא סבא למלחמת העצמאות. בשירות הצבאי הוא חרש את הארץ, אבל התגעגע לשבילים של הקיבוץ. גם את הבשורה ששגיא נהרג הוא קיבל על השביל.

תתחברו לעצמכם באמצעות הקריאה דרך חוויות הנעורים של גיבורי הספר ותצללו בהנאה לעולמו של תומר כי בסוף זה לא משנה על איזה שביל אנחנו צועדים - נעורים הם נעורים וקונפליקטים יש לכולם. יש בספר הרבה הומור ונוסטלגיה שכל אחד יכול להתחבר אליה.




הרבה זיכרונות מתוקים וכאלו שקצת פחות... ליוו אותי לאורך קריאת הספר. חזרתי לאותם שבילי ילדותי ונעורי שהיו במושב ולא בקיבוץ, אך התאימו כמעט בהקבלה לאותם סיפורים שחווה תומר ועמו חבריו לשכבת הגיל באותם הימים. כמי שנהנית לחזור לשורשים, לילדות, למחוזות נעורי ולימים שלא ישובו עוד, נהניתי מאוד מהספר גם כשקהל היעד שלו הם בני הנעורים. ואולי... בסופו של דבר- כולנו תמיד ילדים. 

"אם השבילים בקיבוץ יכלו לדבר" הוא ספרו הראשון של דורון פז, 42, בן וחבר קיבוץ מגל, דור שלישי לחברי קיבוצים. דורון, לשעבר יועץ פרלמנטרי של חבר כנסת וכיום עוסק בפיתוח עסקי של חברות בתחום האנרגיה.

דורון פז: "הספר מציג את הסיפורים מהשבילים עליהם גדלתי, הסיפור הוא אישי וחשוף ועם זאת לא סיפור פרטי כי כל מי שהלך פעם על שביל, הלך לבד או בקבוצה, הלך לפינה שקטה או למטרה מוגדרת, בקיבוץ, בארץ או בכל מקום בעולם יכול להזדהות עם ספר זה. הספר הזה הוא לקוראיו, הוא שלכם ובשבילכם".

"אם השבילים בקיבוץ יכלו לדבר" מאת דורון פז. הוצאת ספרי ניב, השיג באתר ההוצאה ובחנויות הספרים המקוונות ברשת. 




















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה