דפים

יום רביעי, 11 במאי 2022

"ההבטחה" - the promise רומן מופתי מאת דיימון גלגוט זוכה פרס הbooker לשנת 2021




1986 חווה ליד פרטוריה, דרום אפריקה. משפחת סווארט הלבנה נפרדת מהאם, רייצ'ל. לפני מותה רייצ'ל ביקשה מבעלה להבטיח שימסור לרשות המשרתת השחורה, סלומה, את הבית הקטן שבו היא מתגוררת. האב, הבן ושתי הבנות חלוקים ביניהם על החובה לקיים את ההבטחה.
במהלך שלושת העשורים הבאים, ועל רקע ארבע לוויות, ההבטחה הלא ממומשת מרחפת מעל ההתפוררות האיטית של המשפחה. במדינה כולה מתחוללות תמורות מפליגות – משטר האפרטהייד בא אל קיצו ותקוות גדולות נמהלות באכזבות מרות. האם גם ההבטחה לשינוי אמיתי לא מצליחה להתממש?


"ההבטחה" הרואה אור בימים אלו מביא את סיפור על הידרדרותה והתפרקותה של משפחה דרום אפריקאית לבנה המתגוררת בחווה ליד פרטוריה, על פני שלושה עשורים, ארבע לוויות ותהפוכות פוליטיות מפליגות. לפני מותה ביקשה האם, רייצ'ל, מבעלה להעביר לרשות המשרתת השחורה את הבית שבו היא מתגוררת. אבל איכשהו, ככל שחולפות השנים, ההבטחה הזו אינה מתקיימת.

בכתיבה וירטואוזית קולו של המספר חולף בין נקודות המבט של הדמויות, מדבר בקולן, פונה אליהן, חודר לתודעתן, בוחן אותן בעין חדה וברגישות, לא פעם בביקורתיות שנונה, ומשרטט תמונה מורכבת ומרתקת של משפחה מתפוררת על רקע תהליכים היסטוריים וחברתיים עצומים. בכתיבתו רבת הדמיון דיימון גלגוט מגיש לנו יצירת מופת.



ההבטחה זכה בפרס הבּוּקר לשנת 2021, והשופטים אמרו עליו "שדרכו הסיפורית המיוחדת במינה היא עדות לפריחת הרומן במאה ה-21... זוהי הוכחה מזהירה ליכולתו של הרומן לגרום לנו לראות ולחשוב אחרת."

"רומן מופתי, עוצר נשימה." טיימס ליטררי ספלמנט
"יצירה מורכבת, שאפתנית ומבריקה... רק לעיתים רחוקות קרה לי, תוך כדי קריאת ספר, שהרגשתי שאני עצמי נמצא שם, באותו חדר עם הדמויות." פייננשל טיימס

"לשפה יש שקיפות פלובריאנית וההיכרות האינטימית עם המשפחה הולכת יד ביד עם הבנה עמוקה של ההסטוריה המורכבת של דרום אפריקה. זהו הספר החשוב ביותר בעשר השנים האחרונות." אדמונד ווייט

"גלגוט אימץ בהצלחה את היכולת של וירג'יניה וולף לעבור במהירות בין המחשבות של הדמויות." ג'יימס ווד, הניו יורקר

"ההבטחה הוא סיפור מיוחד במינו על ארבעה דורות במשפחה דרום אפריקאית אחת ועל המדינה עצמה. כמו בספריו הקודמים של גלגוט, הוא מתגלה כאמן המורכבות האנושית. אין פלא שהספר זכה בפרס הבוקר." האובזרבר

דיימון גלגוט נולד בדרום אפריקה ב-1963. הוא כתב רומנים ומחזות וזכה במספר פרסים ספרותיים. שניים מספריו ראו אור בעברית: "הרופא הטוב", (כתר 2006), ו"בחדר זר", (אחוזת בית 2016). גלגוט מתגורר בקייפטאון. 


"ההבטחה" מאת דיימון גלגוט. תרגום מיכל אלפון, בקרוב בכל חנויות הספרים. מחיר מומלץ 98 ש"ח. לרכישה ישירה בהנחה לחצו כאן 














ריקי ברוך 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה