דפים

יום שבת, 21 במאי 2022

"אמורפיה נגד הצורות" - ספר ומופע מחול מאת איל נחום

 


סכסוך שהתגלע בין אמורפיה חסרת הצורה לבין המשולש, העיגול והמרובע עומד במרכזו של ספר ומופע מחול.

"כְּשֶׁאַמּוֹרַפְיָה נוֹלְדָה, לָבַשׁ גּוּפָהּ צוּרָה לֹא מֻגְדֶּרֶת. הִיא לֹא נִרְאֲתָה מְרֻבַּעַת, לֹא עֲגֻלָּה וְגַם לֹא מְשֻׁלֶּשֶׁת, וּבְנוֹסָף בְּכָל רֶגַע גּוּפָהּ שֵׁנָה צוּרָה - הִיא הָיְתָה לֹא בְּרוּרָה. אִם נִתָּן לְתָאֵר אוֹתָהּ, אָמוֹרַפְיָה דָּמְתָה לְרַפְרֶפֶת, קַצֶּפֶת, עָנָן אוֹ בֵּיצָה מְקֻשְׁקֶשֶׁת. הָיוּ אֲפִלּוּ שֶׁאָמְרוּ שֶׁיֵּשׁ לָהּ צוּרָה מְשֻׁבֶּשֶׁת" (מתוך עמוד 4 בספר)



“אמורפיה נגד הצורות” הוא גם ספר וגם מופע, המיועדים לילדים ולכל המשפחה. סיפור שנכתב בהשראת הורותו של המחבר, איל נחום, לשלישיית ילדים מאתגרת במיוחד שהיום כבר בני 8, חלקם עם צרכים מיוחדים. קשיים שמאפיינים ילדים בוויסות רגשי במצבי כעס וחוסר התאמה להגדרת המקובלות החברתית, הנם ממאפייניה הבולטים של אמורפיה, גיבורת הסיפור. הדרך שהדמויות עושות לקראת פיוס בניצוחו של המגשר, ד”ר נעים, הן במופע והן בספר, היא מלאת עניין, רגש והומור.

אמורפיה הספר: עלילת הספר עוסקת בסכסוך שנתגלע בין אמורפיה חסרת הצורה, לבין המשולש, המרובע והעיגול. הצורות לעגו לאמורפיה בשל שונותה והיא, אשר הרגישה מושפלת ודחויה, ביקשה בהתקף זעם לנקום בצורות ולהכחידן מהעולם. ד”ר נעים שהוא מגשר מומחה, מצליח ליישב את המחלוקת בין כל הדמויות בסיפור, בעזרת מספר מסרים חינוכיים שהוא מעביר להם: הימנעות מאמירות פוגעניות על ידי ראיית האחר, מתן ביטוי מילולי לרגשות לא נעימים, קבלה עצמית ויצירת מרחב מקבל לאחר ועוד.

אמורפיה המופע: המופע מבוסס על ספר הילדים “אמורפיה נגד הצורות” מאת איל נחום. המופע משלב מחול, טקסט, מוזיקה מקורית ווידיאו, ומטרתו להעמיק את ההיכרות של ילדים עם צורות גיאומטריות בסיסיות, דרך סיפור רגיש ומלא הומור. המופע מיועד לילדים ולכל המשפחה, ויתקיים בפסטיבל ירושלים לאומנויות ב-1.6.22 מתאים לילדים ולכל המשפחה.


כאמור במרכז העלילה  ניצב הסכסוך שפרץ בין אמורפיה, חסרת הצורה למשלש, המרבע והעגול. הצורות לעגו לאמורפיה בשל שונותה והיא שהרגישה משפלת ודחויה בקשה לנקם בהם ולהעלים את כל הצורות מהעולם. דוקטור נעים, מגשר ממחה, מישב את הסכסוך ומקרב בין כל הדמויות בעלילה, בעזרת מספר מסרים חנוכיים ועם הרבה הומור. 

המופע
: בביצוע להקת תיאטרון מחול ירושלים, בפסטיבל ירושלים לאומנויות, יעלה ביום 1.6.22
המופע משלב מחול, טקסט, מוזיקה מקורית ווידיאו, ומטרתו להעמיק את ההיכרות של ילדים עם צורות גיאומטריות בסיסיות, דרך סיפור רגיש ומלא הומור. המופע מיועד לילדים ולכל המשפחה, ויתקיים בפסטיבל ירושלים לאומנויות ב-1.6.22 מתאים לילדים ולכל המשפחה.
מנהל אומנותי, כוריאוגרפיה, מחזה ובימוי: איל נחום



איל נחום: "הספר נולד מתוך כל האתגרים שחיי וחיי משפחתי מציבים לי. רציתי לייצר דמות, שבדומה לאמורפיה, חווה עלבון וכעס בעוצמה קשה לוויסות, בדומה לעוצמה שאביתר חש. אלה היו גם הרגשות שלי,, כשילדים בבית ספר לעגו לי והבחינו אותי מילדים אחרים. כך יצרתי אוסף של צורות מוגדרות ומקובלות בעולם מול אלה שלא. יצרתי גם את ד”ר נעים, שהוא מגשר-פסיכולוג שמפייס בין הדמויות בסיפור, מקרב ביניהן בעזרת ההתערבות הדינמית שלו ומעניק אופטימיות לתקופות משבר. ההיבט התקשורתי-טיפולי כתהליך שיכול להקל על פגיעות ורגישות, שימש לי גם כילד מקור לשיקוף ותמיכה. למרות רגעים של שחיקה ואפילו מיאוס, הילדים הם מקור שמעצים את חיי, ממלא אותם באנרגיה של חיים ותוכן רגשי."


“אמורפיה נגד הצורות”, מאת איל נחום, איורים יאיר ליסאי, בהוצאת תאטרון למחול ירושלים, ניתן לרכוש את הספר בחנות "טגורי" דיזינגוף 214 ת"א או ברכישה ישירה- לחצו כאן.



























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה