דפים

יום שלישי, 7 בדצמבר 2021

הצצה לאיזור האישי, סיפורה של 'גולני שלי', שלם כמו שאני, הכנה לנבואה, מעבר חיי, לכל הנשים שאהבתי, פניני חיים, יצר הטוב יצר הרע, פרדיגמה ואהבתיה- מבחר ספרי שירה בהמלצה

 

הצצה לאיזור האישי מאת יעלי דוידוב
בספר זה, יעלי דוידוב - זמרת יוצרת ומלחינה, מורה עם תואר שני בהוראה והסמכה במשפטים, משתפת אתכם בהסבות המקצועיות, תוך רצון לנצח ולפרוץ את מעגל העוני, ובהתפתחות האישית, המקצועית וחוויותיה מהעבר - והכל מנקודת מבט אישית.


"הייתי ילדה עם תלתלים חומים ארוכים, בת למשפחת עולים. גרנו בדירת גן בקריית שלום בדרום תל אביב: הוריי, אחותי אסיה, שהייתה סטודנטית לפיתוח קול באוניברסיטת תל אביב ובאקדמיה למוזיקה והתגוררה במעונות, אחיי משה ויעקב, אחותי רחל ואני. כל יום הייתי מסתרקת מול המראה והייתי אומרת לעצמי: יש לי שיער חלק בלונדיני ארוך, ואני יודעת שזה מה שיהיה כשאהיה גדולה. ונחשו איך נראיתי כבר בשנות ה-30 לחיי? אכן עם שיער בלונדיני ארוך. כבר כשהייתי בת 5 ידעתי מה אני רוצה מעצמי." (מתוך פרק ראשון בספר)

בספר משקפת  דוידוב מציאות ושואלת "מהי אהבה". הספר מפרט סיפורי חיים, לבטים מקצועיים ואישיים כאחד, וצמיחה, לצד דרכי ההתמודדות. ברקע הסיפורים אופטימיות רבה ואמונה, תעצומות נפש וכוחות להמשיך הלאה.
לדבריה כל יום אנו כותבים את סיפור חיינו מחדש וכדאי שנתחיל באנרגיה חיובית כל בוקר, היא מאמינה שאנו יכולים להגשים הכל אם נבחר בכך וננקוט בפעולות להגשמה, ועלינו להשתמש במשפטי שאלה מעצימים בכל יום. כגון: מהן החוויות הטובות וההפתעות הנעימות המצפות לי ושעליי לחוות? מיהם האנשים שילוו אותי במסע של חיי להעצמה אישית וחברתית?
23 שנות ניסיון בחינוך שצברה, וכמשוררת, מלחינה וזמרת מציעה יעלי דוידוב לבני ובנות נוער מגיל 11 להשתלב בתוכנית להעצמה ולהגשמה עצמית, תוך שימוש בכישורי הבעה, שירה, כתיבה, לחן, ואפילו הקלטת הסינגל הבא שלהם. 
באפשרותכם ליצור קשר דרך הדף העסקי יעלי דוידוב בגוגל או תוך שימוש במדיות אחרות...
כשיש קשב מתרחשים ניסים
הסופרת מברכת אתכם הקוראים, להגשמה אין סופית.
"הצצה לאיזור האישי" מאת יעלי דוידוב, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.





הכנה לנבואה מאת ארז תהל-יונה
אֲנִי מוֹסֵר עַצְמִי לְמֶחֱווֹת רֹאשָׁהּ שֶׁל הַהַדְרָכָה
בְּמִלִּים נֶעְדָּרוֹת מְסַפֶּרֶת לִי עֲתִידוֹת
וּבְאַחַת בָּאָה לִקְרָאתִי דַּרְכִּי, נֶאֱרֶגֶת
מַרְבַדִּים יְרֻקִּים מִתְחַלְּפִים לְהָרִים מֻשְׁלָגִים.

ספר השירה הכנה לנבואה יוצא דופן בנוף ספרי השירה בישראל ובכלל. בספר שירה זה פותח המשורר ארז תהל־יונה צוהר ייחודי אל עולמו הפנימי הפיוטי־פואטי העשיר והמגוון. הקורא בספר זה זוכה בחוויה חד־פעמית להתוודע לשירה לירית מרגשת רקומה רבדים על גבי רבדים ומלאה עומק מחשבתי־רעיוני־תפיסתי. 




בָּרְחוֹבוֹת זִכָּרוֹן שֶׁעוֹד לֹא נֶאֱסַף
בַּסִּמְטָאוֹת טַעַם שֶׁטֶּרֶם הֻנַּח עַל לָשׁוֹן
לִכְדֵי חַיִּים וּתְחוּשָׁה פּוֹעֲמִים, מְפַטְרְלִים הִרְהוּרִים.
שְׁפָחוֹת שֶׁל פְּחָדִים, הִרְהוּרִים עַל הִרְהוּרִים
עַל הִרְהוּרִים.
בַּצָּבָא כְּפִיּוּת הַטּוֹבָה שֶׁל גּוֹרָל עַצְמִי, מְפַטְרְלִים, גּוֹל עַצְמִי.
שַׂחְקָנִים מַחֲלִיפִים, הֶטֵּלִים לֹא מִשְׁתַּנִּים
עֲבָדִים שְׁפוּטִים שֶׁל הִסּוּסִים.
חוֹמְדִים, קַלְגַּסִּים, כּוֹבְשִׁים,
זוֹלְלִים לְמִצְעָר הַכָּרָתִי
מְפַטֵּם הִרְהוּרִים שַׂק חֲבָטוֹת לָהֶם מְטַפֵּחַ,
הִרְהוּרִים עַל הִרְהוּרִים עַל הִרְהוּרִים...
כָּךְ חוֹלֶפֶת לָהּ לְכָל הַפָּחוֹת
מַחֲצִית חַיִּים.




הכנה לנבואה הוא ניסיון ראשון מסוגו להעביר במילים גשמיות במלאכת מחשבת מדויקת של פואטיקה עדינה ועם זאת מורכבת, תפיסת עולם רוחנית שמֵימית כמו נבואית של המשורר. 
הכנה לנבואה מאת ארז תהל-יונה , הוצאת צמרת עורך יאיר בן־חור, לרכישה לחצו כאן.


מעבר חיי מאת הלל שטרית
"הרגשתי שזהו מעבר חיי. שעשיתי דרך ארוכה עד שהגעתי לתחושה הזאת, שטוב לי,
שאני אוהב את מי שאני רואה במראה ואת חיי."


"מעבר חיי" הוא ספר על דוד, נער מתבגר, שבשל עבודת אביו נאלץ לעבור לעיר אחרת. הספר מתאר את האירועים אשר פוקדים אותו בדרך; התמודדויות משפחתיות, שינויים במערכת היחסים עם תחלופת החברים, הדרכתו ב"בני עקיבא", התמודדות עם טראומה, כל זאת ועוד, בספר אופטימי, מלא תקווה אשר מעניק לקוראים כוחות ותובנות.

"רבע שעה לאחר מכן סיימו הסבלים להכניס את כל הארגזים לביתנו, ואימא כבר הספיקה לסדר את כל הבית. יצאתי לחצר והתיישבתי על הנדנדה.
מה אני עושה? איך אני מכיר כאן חברים חדשים? עזבתי חברים כל כך טובים. מעניין איך סניף בני עקיבא כאן, הציפו מחשבות רבות את ראשי.
השעה הייתה מאוחרת, וניסיתי להיכנס למיטה ולישון, אבל לא הצלחתי להירדם כל הלילה. התהפכתי במיטה מצד לצד, עד שלבסוף, לאחר זמן רב, נרדמתי.
בבוקר התעוררתי מוקדם והלכתי עם אבא אל בית הכנסת לתפילת שחרית. "דוד, אתה יודע שהיום אתה הולך לכיתה ח' בבית ספר כאן בשכונה, תתארגן מהר, שלא נאחר!" (מתוך פרק ראשון בספר)

מעבר חיי הוא רומן ביכורים מעצים, מעשיר ומרגש. בספר משתקפים הערכים שעליהם התחנך דוד, והם אלו שמהווים בסיס לאופטימיות שלו.

תחום הכתיבה מאז ומתמיד ליווה את הלל שטרית, עוד בהיותה כתבת צעירה בעיתון "אותיות" בכיתה ו', ועד להפיכתה לכתבת של האולפנה בה גדלה. בין לבין תפקדה ככתבת שטח ב"מעלה נוער", ובבגרותה, ליוותה אותה כתיבתה גם בקומונה שלה במשך שנתיים באחד מסניפי "בני עקיבא" הגדולים בארץ.
הספר, פרי דמיונה, נכתב על ידה בשנים 2013-2011, שבהן הקדישה את רגעיה הפנויים לכתיבתו.
"מעבר חיי" מאת הלל שטרית, הוצאת צמרת לרכישה לחצן כאן.



שלם כמו שאני מאת יאיר שלוים
כמה פעמים בחיינו הרגשנו שאנחנו לא טובים מספיק? שאיבדנו את הניצוץ שלנו? כמה פעמים חשבנו שעדיף שכל הסבל כבר ייגמר? יאיר שלוים מתאר, דרך חוויותיו האישיות, ובהן התקפי חרדה, סחרור, פחד, מחשבות אובדניות, חוסר שינה, ירידה במשקל ודיכאון – כיצד אפשר בכל זאת לצאת מהאפלה שבחיינו אל האור, גם כשנדמה שהכול אבוד.

"בעולם המודרני, אנחנו חיים ברדיפה בלתי פוסקת אחר יצירת אמצעים שישפרו את מעמדנו החברתי והתעסוקתי. האמצעים האלה הם בהכרח גורמים ללחץ ודחק, למשל: משכורת טובה יותר, דאגה לילדים, בחינות ועבודות בלימודים, תשלומי חשבונות ומיסים, תשלומים לבנקים ועוד. כמו כן, גורמי דחק נוספים הם אובדן של מישהו קרוב, תאונות דרכים, פיגועים וכן הלאה.
כשנפגשתי עם הרופא בגלל עודף סטרס שהוביל לדיכאון, היה ברור לשנינו שאצטרך להתחיל טיפול תרופתי. העניין הוא שלא ידעתי כמה זמן אצטרך להשתמש בכדורים ואם זה לכל החיים. מה שכן, לא אוכל לשכוח לעולם את המשפט שאותה פסיכיאטרית שהזכרתי קודם אמרה לי: “מי שמנסה להיגמל מהתרופה בדרך כלל חוזר אליה.״ (מתוך עמוד 20 בספר)



יאיר שלוים יוצא למסע מפרך שדורש תעצומות נפש וכוחות רבים, ומשתף טיפים, תרגולים, רשימות, משפטים – פעולות קטנות אך משמעותיות שמעידות על נכונות ועל התמדה – שבאמצעותם אפשר לשנות את החיים מקצה לקצה.
בכתיבה רהוטה, סוחפת ורגישה, מדם ליבו של המחבר, הוא מסייע לכל המעוניין למצוא את הניצוץ הפנימי שחבוי בו. ספר מרגש. נוגע ומעניין מאוד.
"שלם כמו שאני" מאת יאיר שלוים, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.



סיפורה של 'גולני שלי' מאת אילה דראי
דומה כי לא אשגה לומר שמרבית האנשים לוקים כיום בהפרעות אכילה מסוגים שונים. אלא שכאשר דנים בקשות שבהפרעות האכילה, מדברים על מחלות לכל דבר ויש לטפל בהם ברצינות ובמסירות כדי למנוע הדרדרות פיזית ונפשית.

בימים אלו רואה אור ספר מרגש, נוגע וחשוף הספר "סיפורה של גולני שלי". הספר אינו מתרכז בצבא. 
בשפה אותנטית ונוגעת ללב מספרת ׳גולני שלי׳, (שם בדוי, שבקריאת הסיפור יובן משמעותו לקורא) בפעם הראשונה בחייה, את סיפורה האישי על ההתמודדות עם מחלת האסתמה, הפרעת האנורקסיה, השבר הגדול שחוו היא ובני משפחתה בעקבות נפילת אחיה במלחמת שלום הגליל, מות הוריה, ואשפוזה במחלקה להפרעות אכילה. הסיפור מאפשר לקוראים למצוא את הנושאים הקרובים לליבם ולהרחיב את הבנתם בנוגע לקשר בין מחלת האסתמה, הפרעת האנורקסיה ושכול.


"הפרעת האכילה התחילה אצלי בגלל התרופות שלקחתי לטיפול במחלת האסתמה, בגלל שאמרו לי שאני שמנה ורציתי להיות רזה, בגלל טראומות שעברתי ובגלל שרציתי למשוך תשומת לב".


״אני רוצה לעוף כמו ציפור, להיות חופשיה, להיות בשמים. אם אני אהיה שמנה, אני לא אוכל לעוף כמו ציפור״.
"אני מקנאה בציפורים שעפים ליד הקבר של אחי, פשוט מקנאה בהם. גם אני צריכה כנפיים כדי לעוף לאחי איציק".

הספר יכול לסייע לאנשי מקצוע, מוסדות ממשלתיים ולאוכלוסייה כולה בהסקת מסקנות והפקת לקחים לגבי אבחון, טיפול ומניעה.ד"ר אילה דראי פגשה את ׳גולני שלי׳ במסגרת עבודת מחקר שערכה במחלקה להפרעות אכילה. חלק מממצאי המחקר מוצגים בספרה הראשון "אנה ומיה – מבט אישי על הפרעות אכילה" (2017).
הספר מבוסס על סיפור אמיתי.
"סיפורה של גולני שלי" מאת אילה דראי, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.



לכל הנשים שאהבתי מאת אופיר בלנקה 
פתאום הכל כאב לי.
הרוח על הפנים והציפורים שמצייצות,
הסיגריה והדם שזורם לי בוורידים.
הריח של הים והשמש בזריחה.
פתאום יש מן שקט,
מן שתיקה צורמת שאינה מגשרת לרגע על התהום שנפערה בינינו.

שנינו יודעים,
כשאמרתי שמחפש שקט לא התכוונתי לשקט ממך.
ופתאום הכל חסר תכלית,
פתאום הכל חסר טעם.
היין הלבן והפיצה שניהם עוד מונחים על השולחן בסלון.

חיכיתי שתחזרי.
שתיכנסי בדלת ותגידי שנמאס לך
מהבלגן שאני משאיר לך בלב
ועל השולחן.
שתגידי שהכל הרבה יותר כואב בלעדיי
מאשר איתי.
שתגידי שלא עוזבת יותר.
שאוהבת יותר.

פתאום הפסקתי לנשום
כשהבנתי שהלכת לתמיד.
פתאום אין אותך
ואין אותי.
פתאום הוורידים שזרמת בהם
מתכווצים בכאב.
"התקף לב", הם אמרו.
"שיברון לב", תיקנתי.
משניהם לא נשארתי בחיים.

מספיקה מילה אחת בשביל להתאהב, מילה אחת בשביל לעזוב. תקראו ותחליטו אתם. תתחילו באיזה עמוד שתרצו, זה הסיפור שלכם.
תתאהבו או תעזבו
אני עזבתי מזמן.


"ואיך אחרי הכל קיבלתי אוצר יפה כמוך? תכשיט עשוי זהב לבן, עדין ומדויק בעבודת יד של אלוֹהים. יושבת אל מולי ומביטה בי בעיניים מלאות ובורקות, המונחות במקומן בפנים משורטטות למשעי.
יושבת אל מולי ובמילותיה מחזיקה אותי על הקרקע, בטוח וסמוּך שלא אפוֹל; וגם אם כן - אפול אליה.
איני מבין כיצד יכולה להביט בי שעות ולעטוף במילים שהן בעצם מנגינות,
בעוד אני, יקירתי,
כל כך מפחד מהשתקפותי במראה,
עד כדי כך
ששכחתי מזמן
כיצד אני נראה." (מתוך "פלרטטן" עמוד 8 בספר)
לכל הנשים שאהבתי מאת אופיר בלנקה, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן





פניני חיים, מאת יוסי ענסי
אשת נעורי
"עִמִּי מִשַּׁחַר נְעוּרַי
רֵאשִׁית אוֹנִי וַעֲלוּמַי
וּמִי יִתֵּן עַד גְּבוּרוֹתַי
כּוֹכָב מֵאִיר נְתִיבוֹתַי.

אִתִּי גּוֹמֵאת מִשְׁעוֹלַי
נוֹשֵׂאת עִמִּי עֶגְלַת חַיַּי
יָדֵךְ תּוֹמֶכֶת בִּכְתֵפַי
וְעַל שִׁכְמֵךְ עֹל צְרוֹרוֹתַי
בַּלָּאט שׁוֹמֶרֶת צְעָדַי

אִתִּי הָיִית בַּאֲסוֹנַי
וְאַתְּ נִחַמְתְּ יְגוֹנוֹתַי
וְאַתְּ מָחִית אֶת דִּמְעוֹתַי
הָיִית מָזוֹר לְמַכְאוֹבַי
מִמֵּךְ שָׁאַבְתִּי כּוֹחוֹתַי ..."


פניני חיים, ספרו של יוסי ענסי, הוא מקבץ סיפורים ושירים על אהבה, זיכרון, געגוע, רומנטיקה ואובדן, ומעל לכול, אהבת האדם. הסיפורים מבטאים מנעד רחב של נושאים ונקראים בשקיקה, והדמויות בהם, חלקן מתוך חייו של המחבר, מהלכות קסם על הקוראים.
השירים המרגשים, רובם ככולם, מוקדשים לאהובת ליבו, שותפתו לחיים.
כתיבתו של המחבר פיוטית, מלאה ברגש, נוגעת ומעניינת.
"פניני חיים" מאת יוסי ענסי, הוצא צמרת לרכישה לחצו כאן.





יצר הטוב יצר הרע מאת נתנאל יפרח
"לפני הכול, נדון בקצרה ביצרים של האדם. נולדנו לעולם, וזוהי זכות הבחירה שלנו לבחור בין טוב לרע, בין אמת לשקר, בין מה שטוב בשבילנו ובין מה שרע בשבילנו.
יצר הרע בעולם הזה בדור האחרון ינסה כל הזמן להגיד לכם לבחור ברע, בתאווֹת, לחבל בחייכם ולרמות אתכם. כדי לנצח את יצר הרע, אדם חייב לעבוד את ה׳ באמונה שלו מדרגה-מדרגה, לעלות אט-אט וככה לנצח, בעזרת האמונה ובעזרת בורא עולם."(עמוד 9 בספר)


יצר הרע – איך הייתם רוצים להינצל ממנו? איך תרפאו את הנפש, הגוף והמחשבה? איך תתגברו על חרדות ועל דיכאון, ואיך תהפכו גאווה לענווה?


נתנאל יפרח שחווה בחייו אירועים קשים וכואבים, ידע תקופות של יצר הרע ומחשבות שליליות – מצא את הדרך לאמץ את יצר הטוב ולחיות בשמחה ובאמונה. בספרו זה הוא דן בכל הדברים שעזרו לו, הפסוקים שתרמו לתחושתו, דוגמאות לאירועים שחווה והאופן שבו הוא התמודד עימם.


"אני עצמי הגעתי למעלות האלה שלעיל בזכות בורא עולם, באתי ממקום של יצר הרע, הדיבור שלי היה תוקפני, לא שמח, כעסן, לא סלחן. הייתי רואה דברים ועונה ומגיב ולא הולך על פי האמת. היו פעמים שבהן ידעתי את האמת, ולמרות זאת המשכתי ללכת בדרך עקומה. היום אני פועל על פי דרכו של בורא עולם. עשיתי שינוי של 180 מעלות. נסו ותראו." (עמוד 12-13 בספר)

זהו ספר מעורר השראה ומשנה חיים, ובו הצעות ודרכים לשפר את החיים, לשלוט בתודעה ולהיפטר ממחשבות שליליות ומגורמים מזיקים שפוגעים באושר.
"יצר הטוב יצר הרע" מאת נתנאל יפרח, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.




פרדיגמה מאת יאיר מרגלית
תשעה שערים של שירים שחיכו במגירה עשרות שנים, עד שהבשילה העת להוציאם לאור.
השירים עוסקים במגוון נושאים בחיי אדם, כולל מבט אישי על החיים לאורך שנות הנעורים, ההתבגרות, השלמה עם המציאות והתפקחות מאשליות. שירים על אמונה ומורשת, חופש ודיכוי, מלחמה ושלום, הקרבה וחשבון נפש, ועל אהבה וזוגיות.





שאלות על "אמת מוחלטת", אמת אלטרנטיבית, מה האמת ומה הספק, ושקרים, הרבה שקרים.
שאלות על משמעות החיים והקיום האנושי, של האדם כפרט והחברה בה הוא חי. וגם שאלות על היקום הפיזי כפי שנחווה בכלים מדעיים. וגם מעט על מה שרואים מסביב.
השירים בספר פותחים צוהר לראות ולבדוק את הדברים המהותיים והעמוקים שקורים בחיים, או במילים אחרות, בחינת הפרדיגמות של חיי אדם וחברה.
"פרדיגמה" מאת מאיר מרגלית הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.



אהבתיה מאת מימי אילן
יובל חמצני נפצע מפגז בשמירה במעוז בסיני, הפך לנכה ונאלץ ללמוד מחדש לדבר. למרות הקשיים שעמדו בפניו, הוא הוסמך כעו"ד, זכה בעתירה לבג"ץ, למד לצייר, לא הפסיק לטייל ובשני העשורים האחרונים נודע בתשבצים שפרסם במעריב. בחודש מרץ השנה הלך לעולמו במפתיע והוא בן 71 בלבד. 

בחג הפסח, בתאריך 22.4.1970, בשעה שבע ודקה פגע פגז בחייל צעיר שעמד על משמרתו במוצב בקו בר לב, שבתעלת סואץ, ופצע אותו אנושות. ביום העצמאות, לאחר מאבק עיקש על חייו, התעורר החייל יובל חמצני מתרדמתו לצלילי השיר "אהבתיה", שהושמע לראשונה בפסטיבל הזמר.
מנגינת חייו השתנתה, יובל הפך לנכה היושב על כיסא גלגלים, אך לא ויתר. הוא סיים לימודי משפטים ונעשה לעורך דין, תוך שהוא מטייל בארץ האהובה עליו כל כך, מצייר ומאזין למוזיקה.
בעקבות אהבתו לתשבצים הוא ערך מעל עשרים שנה מדור קבוע ב"מעריב". יובל בנחישותו ובמימוש כישוריו, במאבקו היום יומי, מהווה השראה לאמירה: "אין דבר העומד בפני הרצון".


"בשבע רעם השעון. מיכל הושיטה ידה להשתיקו. נרגשת קמה מהמיטה, ילקוטה העמוס כבר המתין למרגלותיה. היא נחפזה כדי לא לאחר לאוטובוס היוצא מן הקיבוץ בשעה הקבועה, כדי לעשות את דרכה להשתלמות הנכספת שאליה נרשמה כמורה לביולוגיה, שמחה על ההזדמנות שניתנה לה לעשות את חופשת הפסח בקיבוץ שדה בוקר.

כשנאספו כולם להתכנסות הראשונית לקראת הקורס, התפלאה ששמה נישא לפתע בחלל האולם. היא נקראה לחדר ההנהלה, שם התבשרה שהתקשרו מהקיבוץ והודיעו שאחיה יובל נפצע קשה ופונה לבית החולים בבאר שבע."

בהשראת סיפור חייו כתבה מימי אילן, חברתו הטובה של יובל שנים רבות - אחד עשר סיפורים מרגשים. כל סיפור הוא אבן דרך מרתקת במסע חייו המיוחד והמרגש, וכולם יחד מעלים על נס את ההתמודדות עם הקושי ויכולים להיות דוגמה ומופת לכל אדם. אלה סיפורים אמיתיים המוכיחים שהשילוב של המציאות עם כוח רצון יכולים להיות לאגדה!
מימי אילן היא סופרת, מספרת וחידונאית. היא הוציאה לאור שני ספרי ילדים: "הרקדנית מהשורה האחרונה" ו"ילקוט החגים שלי".
הספר נוגע, מרגש ומעורר השראה. - המלצה חמה!
"אהבתיה" מאת מימי אילן, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן.











ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה