הרוצח האחרון בפתח תקווה מאת לימור נחמיאס
המתרגם פלג דדון מקומה שנייה, דירה 4, רוצה להיות סופר. אחרי שכתב היד שלו נדחה על ידי כל הוצאות הספרים נקרית לפניו הזדמנות מפוקפקת להגשים את חלומו. הוא מתלבט ומתייסר, אך לבסוף מנצל את שעת הכושר. מאוחר מדי הוא מגלה שעבור המוניטין שקנה לעצמו יהיה עליו לשלם בדם, יזע ודמעות, לא בהכרח שלו.
הסופרת נויה בליזובסקי, שמעבירה את סדנאות הכתיבה שלה בקומה שנייה, דירה 5, רוצה בן זוג כותב, כזה שיבין את צרכיה. לא מחבר של מותחנים, כמוה, אלא נפש פיוטית, רגישה ומעמיקה. מישהו שישלים אותה. במרדף אחר חלומה היא מחליפה סופר יומרני אחד באחר, וככל שעובר הזמן מבינה עד כמה היא מוכרת את עצמה בזול.
כשתלמידי הסדנה של נויה פותחים בחקירה פרטית משלהם, הם מתקרבים בלי משים לסודו הגדול של פלג.
"ארגזי ספרים רבים מספור הובאו לחדר הספרייה הענקי, הן מביתה של נויה והן מביתו של מואב, ונפרקו בזהירות ובאהבה. כאות לנצחיות הקשר ביניהם עירבבו את הספרים אלו באלו על המדפים, וסידרו אותם מחדש, לפי סוגות. נויה נכנסה להתגורר בדירה כמו פוסעת על ענן, מחובקת עם המנשא של ארווין החתול שלה, מנושקת על ידי מואב ואפו, ולא חשבה אפילו לרגע על האמרה האנגלית: היזהרו במשאלותיכם."
הרוצח האחרון בפתח תקווה הוא תעלומת פשע קומית סבוכה ורוויַת תהפוכות שמתרחשת במיקרוקוסמוס של בניין אחד, המשמש כנקודת מפגש לדמויות הססגוניות שרודפות, כל אחת בדרכה, אחרי הכרה ותהילה. בספרה החדש מביטה מחברת רבי־המכר לימור נחמיאס באירוניה על עולם הספרות ומאבקי הכוח הקטנוניים שלו, על כסף וכבוד, ולא פחות מזה, על השקרים שאנחנו משקרים לעצמנו.
ספריה הקודמים של לימור נחמיאס, אמא היתה זוחלת, צבוטותי, פינג פונג חרדות וסרט לבן על כיפה אדומה ראו אור בהוצאת "כתר".
"הרוצח האחרון בפתח תקווה" מאת לימור נחמיאס, הוצאת כנרת זמורה, לרכישה לחצו כאן
אזהרת שוליים - איך נתנו לשנאה ולקיצונים לפרק אותנו ואיך נבנה חזרה מאת עירן הלפרין.
נחשפתי לספר של עירן הלפרין "אזהרת שוליים" ממש במקרה וכשהגיע לסיקור הבנתי שזה הספר שאמור לספק לי מענה לשאלות רבות שמדירות שינה מעיניי כבר ימים רבים. עוד אומר שזה הספר המומלץ לכל מי שחי כאן ועדיין לא מצא את הדרך. (שזה בעצם רובינו!)
אני תוהה מתי פגשתי בפעם ראשונה את השנאה?האמת- אינני יודעת לתת לעצמי את המענה המדויק.
שנאה היא הרגש השלילי הקיצוני ביותר, והיא הרסנית. למרות חשיבותה העצומה, היא תופעה שממעטים לחקור אותה, ונכתב עליה מעט מאוד בעברית. לא עוד. בספרו המרתק אזהרת שוליים מנתח הפסיכולוג החברתי עירן הלפרין, מהחוקרים המובילים בעולם בנושא, את המחלה החברתית הקשה הזאת. הוא עומד על שורשי השנאה והמנגנונים שמאפשרים ומעודדים אותה, מפענח את המגמות החברתיות שעושות את השנאה דומיננטית כל כך בחברה הישראלית, ולא פחות חשוב: קובע כי למרות הכול, אפשר להתמודד עם ההקצנה והשנאה.
"כתבתי שהשנאה הפנימית מפרקת את החברה הישראלית, מונעת ממנה התמודדות עמוקה ורצינית עם האתגרים שלה, ועושה אותה חשופה יותר לפגיעה מבפנים ומבחוץ. שוב, מובן שלא חזיתי את אירועי השבעה באוקטובר, אבל נדמה לי שעוד לפניהם היתה הסכמה רחבה בחברה הישראלית שהפכנו לחברה בתפקוד נמוך, ושרמת התפקוד הכמעט פתולוגית הזאת נובעת לפחות בחלקה ממסע ההקצנה שאנחנו עוברים בשני העשורים האחרונים, מסע שהשנאה הבין־קבוצתית ממלאת בו תפקיד מרכזי. ולכן, גם אל מול האירוע הקשה שחווינו בשבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה אחריו, נכון בעיני להפנות זרקור אל תוככי החברה הישראלית, ולא לוותר על מבט כֵּן ועמוק אל מסע ההקצנה שלה, שמילא תפקיד מרכזי בתהליך שהוביל אותנו אל אותם אירועים קשים." מתוך המבוא לספר)
אחד האתגרים היותר קיצוניים (ויש לנו המון...) שהחברה הישראלית ניצבת מולם בימים אלו היא סוגיית השנאה בקרב חברות שונות ביננו. מה גורם לחברה הישראלית להקצין, לרדת לשוליים, ולעבור תהליך של פירוק פנימי, שמותיר אותה חלשה מול אתגריה הפנימיים והחיצוניים?
נולדתי בכפר וחונכתי לשורשיות, אהבת מולדת וציונות. בעשורים האחרונים למדתי על בשרי, כי האופי הרעיל של השנאה הבין־קבוצתית מפרק את החברה הישראלית מבפנים, פוגע בחוסנה החברתי והלאומי, באופן שדוחק את הבעיות הגדולות שיש להתמודד איתן בתואנה של חשש מפירוק פנימי נוסף. חברה בה בולטת השנאה לאחר, מאבדת בהדרגה את ההצדקה המוסרית לפעולתה, ולפיכך מתקשה להתאחד אל מול האויב האמיתי ומכיוון שכך, כל ניסיון לשינוי חברתי חייב להתחיל במבט עומק אל הקיצוניות והשנאה בחברה הישראלית בו עסק הספר הכל כך חשוב הזה.
"כתבתי שהשנאה הפנימית מפרקת את החברה הישראלית, מונעת ממנה התמודדות עמוקה ורצינית עם האתגרים שלה, ועושה אותה חשופה יותר לפגיעה מבפנים ומבחוץ. שוב, מובן שלא חזיתי את אירועי השבעה באוקטובר, אבל נדמה לי שעוד לפניהם היתה הסכמה רחבה בחברה הישראלית שהפכנו לחברה בתפקוד נמוך, ושרמת התפקוד הכמעט פתולוגית הזאת נובעת לפחות בחלקה ממסע ההקצנה שאנחנו עוברים בשני העשורים האחרונים, מסע שהשנאה הבין־קבוצתית ממלאת בו תפקיד מרכזי. ולכן, גם אל מול האירוע הקשה שחווינו בשבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה אחריו, נכון בעיני להפנות זרקור אל תוככי החברה הישראלית, ולא לוותר על מבט כֵּן ועמוק אל מסע ההקצנה שלה, שמילא תפקיד מרכזי בתהליך שהוביל אותנו אל אותם אירועים קשים." מתוך המבוא לספר)
נולדתי בכפר וחונכתי לשורשיות, אהבת מולדת וציונות. בעשורים האחרונים למדתי על בשרי, כי האופי הרעיל של השנאה הבין־קבוצתית מפרק את החברה הישראלית מבפנים, פוגע בחוסנה החברתי והלאומי, באופן שדוחק את הבעיות הגדולות שיש להתמודד איתן בתואנה של חשש מפירוק פנימי נוסף. חברה בה בולטת השנאה לאחר, מאבדת בהדרגה את ההצדקה המוסרית לפעולתה, ולפיכך מתקשה להתאחד אל מול האויב האמיתי ומכיוון שכך, כל ניסיון לשינוי חברתי חייב להתחיל במבט עומק אל הקיצוניות והשנאה בחברה הישראלית בו עסק הספר הכל כך חשוב הזה.
הספר אזהרת שוליים מטיל זרקור על אופי השנאה. השנאה בתוך החברה הישראלית, בין קבוצות חברתיות וזהותיות. השנאה הזאת מהווה את הזרז לאותם תהליכי הקצנה ופירוק.
יש לי סיבה לדאוג ולא רק לי!
מודה, הספר טלטל אותי והיו רגעים שמצאתי את עצמי "שמחה" שאבי, לוחם הפלמ"ח, הקצין בצבא הקבע, החקלאי עובד האדמה עד נשימתו האחרונה בגיל 90, כבר לא כואב את כל העצב שניסח פרופ" הלפרין בפרקי הספר המאד חשוב הזה.
אין לי ספק ולא היה לי עוד בטרם קריאה. ישראל שלנו נדרשת לטיפול/למאבק בשנאה. השאלה האם נמצאים מי שיעלו אותה לסדר היום ויפעלו באמונה ובמסירות למידורה.
היש תקווה?
על פי הלפרין - יש!
פרופ' עירן הלפרין הוא חוקר ומרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ומייסד מרכז אקורד: פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי. במחקריו הוא עוסק בבסיס הפסיכולוגי של סכסוכים חברתיים ופוליטיים, ומפתח התערבויות מבוססות־מדע, שמטרתן לשנות דעת קהל ולהגביר את התמיכה בערכים דמוקרטיים־ליברליים.
פרופ' הלפרין פרסם ארבעה ספרים אקדמיים וכ־250 מאמרים אקדמיים, והוא מומחה בינלאומי ליחסי קבוצות בחברה.
פרופ' הלפרין פרסם ארבעה ספרים אקדמיים וכ־250 מאמרים אקדמיים, והוא מומחה בינלאומי ליחסי קבוצות בחברה.
"אזהרת שוליים - איך נתנו לשנאה ולקיצונים לפרק אותנו ואיך נבנה חזרה", מאת עירן הלפרין. הוצאת כנרת, זמורה דביר לרכישה לחצו כאן.
העפיפון מאת לטישיה קולומבני
מפגש מרַפֵּא בין אישה רדופה, צעירה חמת מזג וילדה צנומה בלב הודו המיוסרת.
"כשהיא פוקחת עיניים על החוף, היא רואה פני ילדה. שני אישונים כהים להוטים נעוצים בה, כאילו מבטה העז מנסה להשיב אותה לחיים. צללים אדומים ושחורים מתנועעים סביבה, מחליפים מבטים מבוהלים שלנה אינה מבינה את פשרם. דמות הילדה מיטשטשת בהמולה הכללית ואז מתפוגגת כליל בהמון המתקבץ." (עמוד 29-30 בספר)
בעקבות אסון שטילטל את חייה, מחליטה לנה לעזוב הכול. היא נוסעת להודו, למפרץ בנגל, כדי לנסות להשתקם. נרדפת על ידי רוחות העבר, היא מוצאת שלווה רק בשחייה באוקיינוס ההודי בשעת הזריחה. בחוף הים הנטוש היא מבחינה מדי בוקר בילדה קטנה, לבדה, משחקת בעפיפון.
יום אחד לנה נסחפת לתוך הים, וכשהילדה רואה זאת היא מזעיקה עזרה. לנה ניצלת בנס על ידי "הבריגדה האדומה", קבוצת הגנה עצמית לנשים שמתאמנת בסמוך. כשהיא מבקשת להודות למצילה שלה, מתחוור לה שהילדה עובדת ללא הפסקה במסעדה של בן דודה, שאסף אותה אל ביתו ומנצל אותה. היא מעולם לא למדה בבית הספר, והיא מתבצרת מאחורי אילמוּת.
מה מסתירה השתיקה שלה? ומה הסיפור שלה? בעזרת פְּריטי, מנהיגת הבריגדה הצעירה והקשוחה, לנה תנסה לחשוף את סודותיה של הילדה. כצעד ראשון, היא מחליטה ללמד אותה קרוא וכתוב. כך מתחילה הרפתקה מהולה בתקווה וכעס, חופש מול מסורת, וחלום לשנות חיים באמצעות השכלה.
העפיפון הוא קלסיקה צרפתית נוגעת ללב.
רומן היסטורי המתרחש בהודו ומגולל חברות, אומץ לב ומסע שמטרתו לשנות חיים על אף הקושי.
אהבתי את לנה מאד. היו בי רגעי חמלה ואמפטיה לצד סקרנות ותקווה שהכל יסתדר לטובה.
יש בספר גישה נפלאה למעמד האישה - מסתבר שגם היום זה עדיין חשוב. שיקום ונתינת חינם.
התרגשתי ואני ממליצה בחום!
"העפיפון" מאת לטישיה קולומבני, תרגום אביגיל בורשטיין הוצאת כנרת זמורה דביר, לרכישה לחצו כאן
שקרים במעגל מאת ב' א' פאריס
"אני פותחת את הדלת לגבר גבוה יפה תואר במכנסי צ'ינו אלגנטיים ומקטורן פשתן נאה. הוא עומד במרחק של כמה צעדים ומשפיל אליי עיניים אפורות השקועות עמוק בפניו, מוצלות מעט.
"אתה בטח טים," אני אומרת בחיוך . "אני אליס — תיכנס."
"היי, אליס, נעים לפגוש אותך."
הוא נכנס למבואה, מרכין את ראשו תחת אהיל הזכוכית של מנורת התלייה. לרגע אף אחד מאיתנו לא מדבר.
"אתה כבר מכיר את הבית הזה?" אני מפֵרה את השתיקה בשאלה.
"לא, לא ממש. אבל אני יודע שעשיתם קצת שיפוצים."
"רק למעלה. שברנו קיר כדי להגדיל את חדר השינה."
"מעניין. אני מנסה לדמיין את זה." הוא שולח מבט במעלה המדרגות. "בצד הקדמי או האחורי?"
כשאליס וליאו עוברים לבית ששופץ לאחרונה בשכונה מגודרת אקסקלוסיבית ששמה "המעגל", הם מרגישים שכל חלומותיהם התגשמו. אבל לא תמיד אפשר לסמוך על מראית עין...
אט־אט אליס מתיידדת עם השכנים ומגלה תגלית מרעישה על ביתה החדש. בעקבותיה היא מתחילה להרגיש חיבור חזק לנינה, הפסיכולוגית שגרה בבית לפניה, ומפתחת אובססיה למאורעות שהתרחשו שם לפני שנתיים.
בניסיונה לפענח מה קרה, היא נתקלת בשתיקה מוחלטת מצד שכניה. איש לא מוכן לדבר על מה שאירע בבית מספר 6. והמצב רחוק מלהיות מושלם, כפי שהוא מתיימר להיראות כלפי חוץ.
חשדות, מעילות באמון וסודות אפלים שופעים בסיפור המתח הזה וכולם חבויים מתחת לפני השטח בחיי פרברים עם חזות מושלמת.
ב' א' פאריס היא סופרת צרפתית־בריטית, מחברת רב המכר הבינלאומי מאחורי הדלת, שתורגם ל־40 שפות, נמכר ביותר מ־3.5 מיליון עותקים ועובד לקולנוע ולטלוויזיה. מתגוררת בבריטניה עם בעלה ו־5 בנותיהם.
יש לי חיבה יתרה לעיר לונדון ומנגד יש לי זיכרונות אפלים מספרי תעלומה שקראתי עם השנים כאשר הפשע, המתח והפחד עוטפים אותי דרוכה ולא מאפשרים לי להפסיק לקרא.
"העפיפון" מאת לטישיה קולומבני, תרגום אביגיל בורשטיין הוצאת כנרת זמורה דביר, לרכישה לחצו כאן
שקרים במעגל מאת ב' א' פאריס
"אני פותחת את הדלת לגבר גבוה יפה תואר במכנסי צ'ינו אלגנטיים ומקטורן פשתן נאה. הוא עומד במרחק של כמה צעדים ומשפיל אליי עיניים אפורות השקועות עמוק בפניו, מוצלות מעט.
"אתה בטח טים," אני אומרת בחיוך . "אני אליס — תיכנס."
"היי, אליס, נעים לפגוש אותך."
הוא נכנס למבואה, מרכין את ראשו תחת אהיל הזכוכית של מנורת התלייה. לרגע אף אחד מאיתנו לא מדבר.
"אתה כבר מכיר את הבית הזה?" אני מפֵרה את השתיקה בשאלה.
"לא, לא ממש. אבל אני יודע שעשיתם קצת שיפוצים."
"רק למעלה. שברנו קיר כדי להגדיל את חדר השינה."
"מעניין. אני מנסה לדמיין את זה." הוא שולח מבט במעלה המדרגות. "בצד הקדמי או האחורי?"
כשאליס וליאו עוברים לבית ששופץ לאחרונה בשכונה מגודרת אקסקלוסיבית ששמה "המעגל", הם מרגישים שכל חלומותיהם התגשמו. אבל לא תמיד אפשר לסמוך על מראית עין...
אט־אט אליס מתיידדת עם השכנים ומגלה תגלית מרעישה על ביתה החדש. בעקבותיה היא מתחילה להרגיש חיבור חזק לנינה, הפסיכולוגית שגרה בבית לפניה, ומפתחת אובססיה למאורעות שהתרחשו שם לפני שנתיים.
בניסיונה לפענח מה קרה, היא נתקלת בשתיקה מוחלטת מצד שכניה. איש לא מוכן לדבר על מה שאירע בבית מספר 6. והמצב רחוק מלהיות מושלם, כפי שהוא מתיימר להיראות כלפי חוץ.
חשדות, מעילות באמון וסודות אפלים שופעים בסיפור המתח הזה וכולם חבויים מתחת לפני השטח בחיי פרברים עם חזות מושלמת.
ב' א' פאריס היא סופרת צרפתית־בריטית, מחברת רב המכר הבינלאומי מאחורי הדלת, שתורגם ל־40 שפות, נמכר ביותר מ־3.5 מיליון עותקים ועובד לקולנוע ולטלוויזיה. מתגוררת בבריטניה עם בעלה ו־5 בנותיהם.
יש לי חיבה יתרה לעיר לונדון ומנגד יש לי זיכרונות אפלים מספרי תעלומה שקראתי עם השנים כאשר הפשע, המתח והפחד עוטפים אותי דרוכה ולא מאפשרים לי להפסיק לקרא.
כך גם קרה לי מהרגע שנטלתי את המותחן הפסיכולוגי האפל, לידיי.
שקרים במעגל מגולל תעלומה לונדונית מצמררת. פשע ובליל של שקרים עם המון שאלות שציפיתי לתשובות להן בקוצר רוח. משתק גם אחרי נקודת המפנה! (לא יהיה כאן ספויילר!!!!)
מבטיחה לכם שברגע שתתחילו לקרא, לא תצליחו להפסיק!
_______
"רומן מותח על שכונה יוקרתית בלונדון שכולה סודות ושקרים." - הוושינגטון פוסט
"ספר מצמרר שיגרום לכם לבדוק שכל הווילונות בביתכם מוסטים, ואף אחד לא מציץ פנימה." - מגזין פרובידנס
"כשהסיפור מתקדם וחושף פריטי מידע חדשים, אליס מתחילה לחשוד בכל האנשים סביבה. איך בכלל אפשר לסמוך על מישהו? ...עד לטוויסט המפתיע בעלילה, לא תוכלו להניח את הספר מהיד." - מגזין מתח ותעלומות
"שקרים במעגל" מאת ב' א' פאריס, תרגום סיוון מדר, הוצאת כנרת זמורה דביר, לרכישה לחצו כאן
ירח בבור - סיפורים קצרים מאת הדס שדר
קובץ סיפורים תמיד עושה לי את זה!
"ספר מצמרר שיגרום לכם לבדוק שכל הווילונות בביתכם מוסטים, ואף אחד לא מציץ פנימה." - מגזין פרובידנס
"כשהסיפור מתקדם וחושף פריטי מידע חדשים, אליס מתחילה לחשוד בכל האנשים סביבה. איך בכלל אפשר לסמוך על מישהו? ...עד לטוויסט המפתיע בעלילה, לא תוכלו להניח את הספר מהיד." - מגזין מתח ותעלומות
"שקרים במעגל" מאת ב' א' פאריס, תרגום סיוון מדר, הוצאת כנרת זמורה דביר, לרכישה לחצו כאן
קובץ סיפורים תמיד עושה לי את זה!
לא יודעת מה מחבר אותי לספרים מהסוג הזה כל כך מהר. אולי בזכות העובדה שהעלילה באה לידי סיום (לא תמיד משכנע) תוך דפים מעטים ומאפשרת לי לקבל מענה ולהרגיע סקרנותי.
השבוע הגיע לסיקור קובץ ספרים בהשראה תנכית ואני גמעתי אותם בשמחה גדולה.
"כעבור חודשים ספורים שמתי את פעמי לבית המחסה בעיירה הסמוכה. התקבלתי בכבוד רב. לא בכל יום מגיעה אישה מן היישוב, נשואה, עובדת בעבודה קבועה ומבקשת לאמץ יתומה מתבגרת. אחרי שהבאתי את חוות הדעת שנתבקשתי וחתמתי על כל המסמכים, התלוויתי אל מנהלת בית המחסה. יצאנו מאגף ההנהלה, עברנו חצר מטופחת, שפינות ישיבה חביבות ומוצלות עוצבו בה לרווחת החוסים, ונכנסנו לאגף אחר. עברנו מסדרון ארוך ואפלולי, פנינו ימינה ונכנסנו לחדר ריק מאדם, שקירו האחד זכוכית. מבעדה ראינו את החוסים משחקים עם אנשי הסגל". (מתוך הסיפור עזר כנגדו)
הזרעים מהם נובטים הסיפורים בירח בבור, ספר הביכורים של פרופסור הדס שדר, נלקחו מספר בראשית ומספר שְמות: הגירוש מגן עדן, סיפור המבול, מגדל בבל, סיפורי יעקב ויצחק. את הסיפור המקראי המוכּר עוטפת שדר בעטיפה חדשה לגמרי והיא מגישה אותו לקורא כממתק מיוחד במינו, ארוז היטב אך רוחש טעמים ותשוקות, רגשות וביקורת.
יש בספר מגוון סיפורים שאהבתי ואחרים שאהבתי עוד יותר. סיפורי גן עדן, סיפורי משפחה, סיפורי ארמון סיפורי רבקה - שלושה הסיפורים על ריקי. סיפורי יעקב וסיפורי יוסף.
ברור לי שלא תתחברו לכולם אבל תמצאו בהם השראה והרבה זמן למחשבה.
שדר כותבת בתנופה פואטית מופלאה ומתוך חופש יצירתי ופרשני נרחבים ומרחיבי לב. הסיפורים שלה, המעוגנים באתוס העברי העתיק, שואבים כוח מהמקור החי והנובע שלנו אך עומדים בפני עצמם כיצירות אקטואלית שנונות, ביקורתיות, עמוקות ונבונות להפליא.
"כשקיבלתי לידי את קובץ הסיפורים הזה קראתי בו דרוכה, סקרנית ונרגשת. נדיר כל כך לקרוא יצירה המוסיפה למדף הספרים העברי צבע וצורות שכמוהם – לא היו." - עלמה כהן ורדי
"ירח בבור" מאת הדס שדר, הוצאת כנרת זמורה דביר לרכישה לחצו כאן.
שדר כותבת בתנופה פואטית מופלאה ומתוך חופש יצירתי ופרשני נרחבים ומרחיבי לב. הסיפורים שלה, המעוגנים באתוס העברי העתיק, שואבים כוח מהמקור החי והנובע שלנו אך עומדים בפני עצמם כיצירות אקטואלית שנונות, ביקורתיות, עמוקות ונבונות להפליא.
"כשקיבלתי לידי את קובץ הסיפורים הזה קראתי בו דרוכה, סקרנית ונרגשת. נדיר כל כך לקרוא יצירה המוסיפה למדף הספרים העברי צבע וצורות שכמוהם – לא היו." - עלמה כהן ורדי
"ירח בבור" מאת הדס שדר, הוצאת כנרת זמורה דביר לרכישה לחצו כאן.
הסוררות מאת אמיליה הארט
"ויולט שנאה את גראהם. היא תיעבה אותו מכול וכול. למה הוא זכה ללמוד דברים מעניינים כל היום, כמו מדע ולטינית ועל מישהו בשם פיתגורס, שעה שהיא הייתה אמורה להסתפק בתקיעת מחטים בבד קנבס? וגרוע מזה — היא חשבה, כשחצאית הצמר שלה גירדה את רגליה — הוא זכה לעשות את כל הדברים האלה כשהוא לבוש מכנסיים.
היא רצה במורד גרם המדרגות הראשי בשקט ככל האפשר כדי לחמוק מחמת זעמו של אבא, שסלד בכל תוקף מנשים פעלתניות (וכפי שנראה לה לעיתים קרובות, גם מוויולט עצמה). היא החניקה צחקוק כששמעה את גראהם מתנשף מאחוריה. אפילו בבגדים הכבדים שלה היא הצליחה לרוץ מהר ממנו בלי קושי". (עמוד 17 בספר)
2019: בחסות החשֵכה, קייט נמלטת מלונדון ומבן זוג אלים אל בקתה רעועה שירשה מדודה רבא שכוּחה. הבקתה וגינת הפרא הצמודה אליה הן תפאורה שונה בתכלית מזו שעזבה מאחור. אלא שהיא מתחילה לחשוד שלדודה רבא שלה היה סוד. סוד שטמון בעצמות הבקתה, סוד שנשתמר מאז ציד המכשפות במאה ה־17.
1619: אלת'ה ממתינה למשפט הרצח שלה. בילדותה אִמה לימדה אותה כשפים שמתבססים על התמצאות בעולם הטבע. אלא שנשים כמותה נתפסו כמסוכנות מאז ומעולם, ועל אלת'ה לגייס את כל כוחותיה כנגד ראָיות הכישוף, אם ברצונה להישאר חופשייה.
1942: מלחמת העולם השנייה. ויולט לכודה באחוזה המפוארת והמתפוררת של משפחתה, כמֵהה לאִמה שמתה זה מכבר, ועל פי השמועות השתגעה לפני מותה. כל שנותר לה ממנה הן משכית שנושאת את האות ו', והמילה 'ויווֹרד' שנחרטה בקיר חדר השינה שלה.
אמיליה הארט שוזרת יחדיו את סיפוריהן של שלוש נשים יוצאות דופן, שנפרשים על פני 500 שנה, ברומן שובה לב על חוסן נשי וכוחותיו הטרנספורמטיביים של עולם הטבע. הארט היא סופרת בריטית־אוסטרלית ילידת סידני. רומן הבכורה שלה, הסוררות, זכה להצלחה רבה והגיע למצעד רבי־המכר של הניו־יורק טיימס.
לפעמים אני מתמלאת קנאה בעודי קוראת רומן ביכורים כמו הסוררות ומגלה שוב ושוב כמה כישרון לצד עוצמה נשית שזורים לאורכו, תוך שילוב עוצמתי בין סופרת (אישה) ושלוש נשים גיבורות, תרתי משמע.
סוררות הוא רומן היסטורי - בריטי הנמשך לאורך עשרים שנה ויותר, בהן מתחברות הנשים באופן ייחודי לטבע, וכנגד כל הסיכויים יכולות אל מול הגברים הרעים גם אם זה כולל מידה של כישוף או כוחות אל טבעיים.
הרומן קולח, מרתק שובה לב ובעיקר מנצח!
קונגלומרט מאת איל חלפון
"עבר לא מעט זמן עד שבני הזוג מסילתי הבינו שיש להם בעיה. ועוד לא מעט זמן עד שהגיעו ליחידה לפריון של בית החולים בבאר שבע. הכינו להם שם תוכנית. פרוטוקול, בשפת הרופאים. פרופ׳ אמיתי, מנהל היחידה החייכן ושופע הביטחון העצמי בזכות הישגיו בתחום, פרש לפניהם את מה שהוא כינה "תבנית חיים": יומן חודשי שחולק לעמודות צפופות ובהן ציון ימי טיפול, מועד קבלת וסת, מצב ריריות, מצב זקיקים (ימין/שמאל) ועמודה לתרופות ולזריקות. כל מה שניתן להעלות על הדעת כדי להפוך את ההמצאה הכי מענגת של אלוהים לדוח מס הכנסה של רואה חשבון. פרופ׳ אמיתי ביקש לראות אותם שוב בעוד חודשיים, בין הימים האחד־עשרה לשלושה־עשר לתחילת המחזור, בשעות הבוקר ואחרי שקיימו יחסי מין. לאלונה היה פנקס קטן, התנ"ך שלה לנוהלי פריון, ובו היא תיעדה כל מה שמנהל המחלקה אמר, למרות שהוא עצמו סימן עבורם את הנדרש בעמודות היומן החודשי. הם קיבלו עותק של דף היומן, ואלונה קיפלה אותו בקפידה וצירפה לפנקס שלה." (מתוך עמוד 19 בספר)
אבי מסילתי, נהג שוּפל מיומן, נאלץ להתמודד עם סלע ענקי שנחשף באתר הכרייה המיועד שלו ומחולל צרות צרורות.
חקה פריימן, מפיק של סרטי תדמית לאתרי מורשת, יורד למדבר להתבודד אחרי גירושיו ונתקל בציורי סלע עתיקים הכובשים את כל ישותו. יעקב "גריני" גרינברג, איש מוסד לשעבר, יוצא למסע בהרי הנגב כדי למצוא את האבן המושלמת להציבה על קבר בנו שנהרג בתאונה.
שלושת הגברים הללו - אברהם, יצחק ויעקב ממש כמו בסיפורי התנך:
"הסוררות" מאת אמיליה הארט, תרגום תום פררו הוצאת כנרת זמורה דביר, לרכישה לחצו כאן
קונגלומרט מאת איל חלפון
"עבר לא מעט זמן עד שבני הזוג מסילתי הבינו שיש להם בעיה. ועוד לא מעט זמן עד שהגיעו ליחידה לפריון של בית החולים בבאר שבע. הכינו להם שם תוכנית. פרוטוקול, בשפת הרופאים. פרופ׳ אמיתי, מנהל היחידה החייכן ושופע הביטחון העצמי בזכות הישגיו בתחום, פרש לפניהם את מה שהוא כינה "תבנית חיים": יומן חודשי שחולק לעמודות צפופות ובהן ציון ימי טיפול, מועד קבלת וסת, מצב ריריות, מצב זקיקים (ימין/שמאל) ועמודה לתרופות ולזריקות. כל מה שניתן להעלות על הדעת כדי להפוך את ההמצאה הכי מענגת של אלוהים לדוח מס הכנסה של רואה חשבון. פרופ׳ אמיתי ביקש לראות אותם שוב בעוד חודשיים, בין הימים האחד־עשרה לשלושה־עשר לתחילת המחזור, בשעות הבוקר ואחרי שקיימו יחסי מין. לאלונה היה פנקס קטן, התנ"ך שלה לנוהלי פריון, ובו היא תיעדה כל מה שמנהל המחלקה אמר, למרות שהוא עצמו סימן עבורם את הנדרש בעמודות היומן החודשי. הם קיבלו עותק של דף היומן, ואלונה קיפלה אותו בקפידה וצירפה לפנקס שלה." (מתוך עמוד 19 בספר)
חקה פריימן, מפיק של סרטי תדמית לאתרי מורשת, יורד למדבר להתבודד אחרי גירושיו ונתקל בציורי סלע עתיקים הכובשים את כל ישותו. יעקב "גריני" גרינברג, איש מוסד לשעבר, יוצא למסע בהרי הנגב כדי למצוא את האבן המושלמת להציבה על קבר בנו שנהרג בתאונה.
שלושת הגברים הללו - אברהם, יצחק ויעקב ממש כמו בסיפורי התנך:
זה שמשווע לבן,
זה שמגלה מחדש את בנו
וזה שמתאבל עליו
מתייצבים מול הטבע המרתק בצחיחותו, בעוצמתו הגולמית והנצחית, ומחפשים – ומוצאים – בו מענה לחידות חייהם ומזור לנפשם.
אני מכירה מקרוב את יופיו של התלכיד - הוא הקונגלומרט. שלושה עשורים לימדתי גיאוגרפיה בחטיבה והוא - הכותר שמשך את תשומת ליבי ועורר בי רגשות וסקרנות לקרא בו.
עפתי על כל המונחים הגיאוגרפיים שגדשו את הספר והחזירו אותי לכיתה.
המון גיאולוגיה יש ברומן הקסום הזה.
שלושה מסעות שונים של אבות ובנים במקומות שונים בחייהם ממלאים את הרומן הרגיש והנוגע הזה. יכולתי להתחבר לכל אחד מהגברים באמפטיה אמיתית. להבין את חשבונות הנפש הסליחה, המוות והפרידה.
הכתיבה של איל חלפון רהוטה, קולחת, עשירת דימויים ומדויקת.
אהבתי את הספר מאוד.
קונגלומרט הוא יצירה של כאב ואהבה, השלמה ותקווה, ובקווי שבר החוצים את חייהם של סלעים וגברים כאחד. זהו הרומן השני של הבמאי והתסריטאי איל חלפון ("האיטלקים באים", "קרקס פלשתינה", "גמר גביע" ועוד), מחבר רב־המכר היו פה לפנינו, ארץ ישראל. מיליון השנים הראשונות, שכתב עם רן ברקאי.
"קונגלומרט" מאת איל חלפון, הוצאת זמורה, לרכישה לחצו כאן.
ריקי ברוך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה