דפים

יום שבת, 11 ביוני 2022

"הצד המואר-בדרך אל עצמי" - ספר חדש לזמר והיוצר מיכה ביטון

 


בשבוע שעבר בתום ציפייה דרוכה והרבה התרגשות לקראת, הושק בשדרות ספרו של היוצר והזמר מיכה ביטון, הספר הצד המואר-בדרך אל עצמי.

לראשונה פגשתי את היצירה של מיכה ביטון לפני למעלה מעשרים שנה כשהופיע במסיבת יום ההולדת של אחותי הבכורה בנתיב העשרה. עם השנים נחשפתי לסיפורו האישי דרכה והמשכתי לעקוב אחריו למרחוק עד שהשבוע הגיע לידי ספרו החדש וישבתי לקרא ולחבר לעצמי את הפאזל על סיפור חייו שהכרתי מעט עם השנים.




סיפור חייו של מיכה הפך לנושא הספר "אל עצמי", סיפור מרגש על מעבר מייאוש לתקווה ומציאת האור בתוך החושך. מיכה הוא יותר מדמות בסיפור, ילדותו הדרמתית שזורה בשורשים המרוקאיים החזקים שלו , יחד עם השפעה חזקה של גלילה ואבי פדר. כל אלה הולידו מוסיקאי המשלב בתוכו תרבויות שונות ויצירה העוסקת בתקווה ושמחה.

"... וּלְפֶתַע, בְּעִצּוּמָהּ שֶׁל הַחַפְלָה הַמָּרוֹקָאִית,

כְּשֶׁהַכֹּל יוֹשְׁבִים סְבִיב הַשֻּׁלְחָנוֹת,
וּפְנֵיהֶם וְעֵינֵיהֶם נֶהֱנוֹת
וְהַשְּׂפָתַיִם מִן הַמִּחְיָה וְהַמַּטְעַמִּים מִתְרוֹנְנוֹת...
אַבָּא שֶׁלִּי נִגַּשׁ אֶל הַזַּמָּר וּמְבַקֵּשׁ...
לְהַזְמִין אוֹתִי לָשִׁיר...
וַאֲנִי כֻּלִּי מִתְרַגֵּשׁ...
כַּזָּכוּר רַק יֶלֶד בֶּן חָמֵשׁ
בְּפַעַם הָרִאשׁוֹנָה עוֹמֵד וְשַׂר
בְּמָרוֹקָאִית עַל בָּמָה מְאֻלְתֶּרֶת
בְּלִי לְהָבִין עַל מָה בִּכְלַל הַשִּׁירָה מְדַבֶּרֶת" (מִתּוֹךְ עַמּוּד 17 בַּסֵּפֶר)


שנים חלם מיכה לספר את סיפורו האמתי לצד היצירה והמוסיקה שליוותה אותו לאורך שנותיו. מי שנולד בשדרות והתייתם מאביו בגיל 9 בקש לפרוע את החוב לעצמו, להיות נאמן למקור, לרגשות ולסיפורים האמתיים שחווה ולהעלות את הכל על הכתב.  בפרקיו הראשונים של הספר בדרך פואטית-שירית מספר מיכה את סיפור עלייתם של הוריו ארצה ואת התנהלות השנים הראשונות במעברה ובעיר שדרות. לאחר מות אביו פרק מיכה כל עול וכבר בגיל 10 "נאלץ" לעבור להתגורר בירושלים בבית משפחת האומנת של הסופרת גלילה רון פדר ובעלה. לאורך שנים אלו עסק מיכה במוסיקה והיה מקור ההשראה של סדרת הספרים אל עצמי שכתבה פדר באותה העת. משם עבר לקיבוץ נצר סירני שם נחשף לאותן להקות והרכבים שהגיעו לקיבוץ לעשות חזרות מה שנתן לו השראה והזדמנות למנף את המוסיקה והיצירה שלו. בשנת 1992 נישאו מיכה ונעמה והקימו את ביתם המשותף במושב נתיב העשרה שבעוטף עזה, מושב נפלא שאני מכירה מצוין מיום הקמתו. 
בשנת 2005 יצא אלבום הסולו הראשון של מיכה - "נוסע בזמן" ומאז הוציא ארבעה אלבומים נוספים. בקרוב יראה אור האלבום "בדרך אל עצמי".


ארבעה פרקים לספר האישי המרגש שכתב מיכה. הספר כולל סיפורים, שירם וברקוד עם קישורים לצפייה והאזנה לשירים המלווים את הקריירה של מיכה.  הפרק הראשון עוסק בעליה ממרוקו לישראל. הפרק השני נע בין שדרות לירושלים- שנות ילדותו ונעוריו של מיכה ואילו הפרק השלישי מתמקד בעשייה המקצועית ונקרא למרות הכל נדלק עלינו אור. שלושת הפרקים מלווים כאמור בשירים שנכתבו והושמעו באותם השנים. (תוכלו לסרוק, להאזין ואף לצפות בהם בו זמנית). 
הפרק הרביעי מוקדש כולו למוסיקה ונקרא מנגנים ושרים מיכה - פרק המביא את האקורדים לשיריו. 


הַצַּד הַמּוּאָר
"אֶת הַצַּד הַמּוּאָר קָשֶׁה לִרְאוֹת
יוֹתֵר מִדַּי מִלִּים שֶׁמַּסְתִּירוֹת
בֵּינִי לְבֵינְךָ, בֵּינוֹ לְבֵינָהּ
אֲנַחְנוּ הַר וּמִישׁוֹר וּבְכִי וְשִׂמְחָה
לַמְרוֹת הַכֹּל
נִדְלַק עָלֵינוּ אוֹר
הַשָּׁמַיִם בְּכָחֹל
עוֹלָם מָלֵא וְטוֹב..." (עמוד 86 בספר)


מיכה ביטון - האתר הרשמי, דף הפייסבוק 
























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה