דפים

יום רביעי, 8 ביוני 2022

ההרים גבוהים והקיסר רחוק, גרושה בלי בושה, העוקץ האיראני, קול אחד קצת בצד, שִׁירְלְיוֹם – 365 יום מסביב למילה ואגדה או מציאות -ספרים וסיפורים קצרים בהמלצה




"ההרים גבוהים והקיסר רחוק" מאת יוסי צורי וליאת סוזנה
"ההרים גבוהים והקיסר רחוק" מאת יוסי צורי וליאת סוזנה הוא אוסף נפלא של פתגמים וביטויים סיניים המשלבים חוכמת חיים, סיפורי רקע ומוסר השכל. ליאת ויוסי בחרו, אספו ותרגמו את מיטב הפתגמים לספר אחד בהשראת חייהם בסין.


"ההרים גבוהים והקיסר רחוק..." איזה יופי של פתגם! אנחנו החיים כאן נעשה, נבנה וננהל את חיינו כרצוננו, ואתם - המלכים, הקיסרים והנשיאים – נהלו את חייכם ושמרו מרחק מאיתנו. זהו אחד מתוך מאגר של אלפי פתגמים סיניים, חלקם שגורים בחיי היום- יום, שמובאים לראשונה לפני הקורא הישראלי עם תרגום, הסברים ואיורים.

השפה הסינית היא, ללא עוררין, אחת מהשפות המרתקות והמאתגרות ביותר שיצרה האנושות. היא גם אחת השפות העתיקות ביותר, ובשל מורכבותה היא ביססה את מעמדה כשפה הקשה בעולם. אך בו-בזמן, ובייחוד בעבור זרים אשר בחרו ללמוד אותה, נדמה כי הקסם שלה מצוי דווקא בפשטות שבה היא מתארת את העולם. לעיתים נדמה כי השפה כולה נוצרה מנקודת מבטו של ילד רגיש שמתבונן בעולם נכוחה ומתאר אותו באופן תמים, נקי ונטול השפעה.

הפתגמים שבספר, באמצעותם מנסים יוסי וליאת להעביר את חווית התרבות הסינית, נאספו גם מספרות מקומית וממבחר פתגמים ששמעו מחבריהם.

"לצייר נחש ולהוסיף רגליים" – המקבילה הסינית לפתגם העברי "כל המוסיף גורע"; "עיוור ממשש פיל" – חוסר יכולת לראות את התמונה הגדולה, להסיק על השלם על בסיס אחד מחלקיו; "לבלוע תמר בשלמותו" – לקרוא מבלי להבין, "לבלוע" מידע מבלי לעכל או להפנים אותו, לשתות בלגימה אחת; "כשהמים נסוגים הסלעים מתגלים" – האמת יוצאת לאור.

ליאת סוזנה תרגמה ואספה בכישרון רב את הפתגמים ואת הסיפורים. ליאת סיימה כמצטיינת דיקן את החוג ללימודי אסיה באוניברסיטת חיפה במגמת סין, קיבלה את מלגת משרד החוץ הישראלי וממשלת סין להמשך לימודי השפה באוניברסיטת בייג׳ין לשפות ותרבות ועבדה כמתרגמת, כעורכת וכמנהלת האתר העברי של גוף התקשורת הסיני הממשלתי ברדיו הבין-לאומי של סין.

יוסי צורי יזם והפיק ספר זה. כמנכ"ל חברה חקלאית מובילה בסין וכישראלי שחי בבייג'ין, נחשף יוסי בעשור האחרון לשינויים פוליטיים, כלכליים, תרבותיים וחברתיים ששיסעו את המדינה הקומוניסטית ושימשו כר פורה להכנת הספר ולאיסוף רבים מן הפתגמים המובאים בו.

"ההרים גבוהים והקיסר רחוק" מאת יוסי צורי וליאת סוזנה. הוצאת ספרי ניב, 190 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



גרושה בלי בושה מאת לירון חאיק מעוז

"גרושה בלי בושה" מאת לירון חאיק מעוז הוא קובץ סיפורים אמיתיים, מרגשים ונוגעים, בהם לירון משתפת אותנו מה זה להיות "גרושה בלי בושה".

לירון מספרת מה קורה ביום שאחרי הגירושים, אחרי זוגיות ארוכה, עם תינוק בבית ואחרי עשור שלא הייתה במגרש הרווקות. בסיפוריה היא מסתכלת בלבן של העיניים של דיכאון אחרי לידה, נוגעת בנושאים אישיים כמו הקפאת ביציות ומדברת בפתיחות משעשעת ובכנות נוגעת ללב על תקופת ההוללות בעיר הגדולה ומה למדה על גברים ודייטים ("אם אני רוצה לדעת מה מזג האוויר, אני נכנסת לאתר היכרויות. שם כולם חזאים ששואלים איך את מעבירה את החום/קור ומציעים שיטות הסקה ומיזוג").

לכל אחד מגיעה האהבה! לירון בספרה, מראה לכולנו שיש חיים מלאים אחרי הגירושים ושאחרי מסע ארוך אפשר אפילו למצוא אהבה בפסגת ההר.


"אז מנקודת מבט מפוכחת יותר, עם חתיכת כאפה מצלצלת והתעוררות על חיי רציתי לומר תודה. תודה על השעון המעורר הזה שצלצל כמה שבועות לפני הזמן וכנראה הציל אותי מחיים בהם לא הייתי מכירה את עצמי. ולרגל ההיכרות המחודשת, האלכוהול הנשפך וחישוב המסלול מחדש, רציתי לומר לעצמי, ללירון בת ה- 36 , מה לירון בת ה- 20 הייתה אומרת לה, בדיוק אחרי צבא.

״את תתאהבי שוב. את תסתחררי. את תשחזרי אהבת נעורים, יהיו לך מחזרים, חלקם תרצי יותר, חלקם פחות. את תביני שעוד קילו על הגוף לא מוריד לך קילו מהנשמה. בימים שהכי לא תתלהבי מעצמך, יעופו עלייך. את תדעי שדווקא כשאת את, בלי עוד סלפי למצלמה, בלי רצון עז למחיאות כפיים מהקהל, דווקא אז פורסים לך שטיח אדום. יהיו ימים שבהם תלכי ברחוב "עם משהו שסתם זרקת על עצמך" ודווקא שם תביני כמה מתאמצים למשוך את תשומת ליבך". (מתוך הספר)

לירון חאיק מעוז, בעלת תואר שני בדיפלומטיה מאוניברסיטת תל-אביב, מאמנת חדר כושר ואימונים אישיים, מלמדת את כולנו בספרה שהתואר הכי חשוב שאנו יכולים להצמיד לעצמנו הוא "מאושרים".

"גרושה בלי בושה" מאת לירון חאיק מעוז. הוצאת ספרי ניב, 183 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.




קול אחד קצת בצד מאת נועה ברק
"קול אחד קצת בצד" מאת נועה ברק הוא עוד קובץ סיפורים קצרים, נוגעים ללב, אנושיים וכנים. הם לא ממש זוהרים, הם לא תמיד בולטים, הם כמעט אף פעם לא באמצע. הם קצת כמוני, קצת כמוך ולפעמים קצת כמו כל אחד, קצת בצד. אנשי היום-יום. אלה שאנחנו חולפים על פניהם בלי לשים לב.

*הסיפור "מחכים שתתחילי" עוסק בפחד הבמה של אלה בהופעה הראשונה שלה. קשה לה לשיר והיא רק רוצה למצוא את אימא שלה בקהל כדי שתעודד אותה.

*הסיפור "קיפוד ורוד" מספר על רומי, מפעילת דוכן לבובות סרוגות במדרחוב בזיכרון. דרך עיניה משתקף הפחד שלא יקנו, האושר כשכן קונים והדרך אליו.

*הסיפור "המדרגות הלבנות" נוגע בלדמיין את החתונה המיוחלת בכל מקום אפשרי ואת השאיפה להתחתן עם מישהו שמחבק את השיגעונות שלך.

*הסיפור "שקוף" מתאר את הצבעים שממלאים את חייו של משה שבגיל 60 עדיין שואל שאלות על עצמו: מי הוא, מה הוא היה, ומה הוריו ייעדו לו.

*הסיפור "הילדה הכי יפה בגן" עוסק במלכה, מורה בחטיבה ובתהליך בו היא מגלה את הילדה הפנימית שלה. יחד איתה היא מגשימה את החלום הכי גדול שלה - להיות שחקנית.


"פתחתי את הארנק שלי והוצאתי ממנו את המפתח ששנים הסתובבתי איתו בלי סיבה. היה לי מפתח לבית שלו כי הוא היה מפוזר מאוד. לא הספיק שאימא שלו תלתה לו את המפתח על הצוואר ושמה שכפול בתיק שלו; את כל המפתחות הוא איבד, אז היא נתנה גם לי אחד מבלי שהוא ידע. 'אותך הוא לא יכול לאבד, נכון?'" (מתוך הסיפור "הבית של אמירה וברטי").

נועה ברק, ילידת 1991, נכדתה של חווה גרין, בתה של אירית בוחבוט ואימה של מאיה ברק – ובזכותן הספר רואה אור. נולדה וגדלה במעלה אדומים ומתגוררת כיום בהרצליה. "קול אחד קצת בצד" הוא ספרה הראשון.

נועה ברק: "בעזרת הסיפורים אני מקווה לתת מקום לקולות שלא תמיד שומעים, קולות של אנשים קצת שקופים שרוצים שיראו אותם. מקווה שהצלחתי ומקווה שתיהנו מהספר".

"קול אחד קצת בצד" מאת נועה ברק. הוצאת ספרי ניב, 121 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



העוקץ האיראני מאת אלי עברון
הספר "העוקץ האיראני" מאת אלי עברון שיצא לאור בהוצאת הספרים אוריון, הוא מותחן מרתק חובק עולם, העוסק בנושא אקטואלי ועכשווי ביותר, שלא יורד מכותרות העיתונים והתקשורת האלקטרונית.
כשהוא מתאושש מגירושין מכוערים, מוצב איש הביון הוותיק בן-גל באיטליה כראש שלוחת המוסד ברומא. על רקע איומי הגרעין האיראני להשמדת ישראל, ובצדם כוונות רצחניות לביצוע פיגועי נקמה כנגד יעדים ישראליים בחו"ל, הוא מוצא עצמו בלב פרשיית ריגול ומלחמת מוחות של גיוס והפעלת סוכנים עם המודיעין האיראני, בדגש על כוח אל קודס ומשמרות המהפכה.


במקביל, נדרשים בן-גל ואנשי תחנת המוסד באיטליה לטפל בהתפתחות פלילית בינלאומית מסעירה, העוסקת באוצרות גזולים מיהודים בתקופת השואה, שבמרכזה עומדים רב מרצחים נאצי שנמלט מהדין ויחידת להב 433 הנמצאת בעקבותיו.

בתוך סבך הפרשיות המודיעיניות המרתקות האלה עובר כחוט השני סיפורם האוטוביוגרפי של בני משפחת המחבר, ששרדו את השואה בוורשה שבפולין והעפילו לישראל במסע מופלא על פני יבשת אירופה דרך מעצר במחנה בריטי בקפריסין.

עו"ד אלי עברון נולד כדור שני בירושלים. הוא דובר ערבית שוטפת ובעל תארים בלימודי מזרח תיכון, גיאוגרפיה ומשפטים. המחבר שירת שנים רבות בקהילת המודיעין הישראלית שממנה פרש לגמלאות כקצין בכיר. מאז 2020 פרסם שלושה מותחני סיכול טרור, בילוש וריגול עכשוויים ביותר (פרגים של חמס; סיכולים מסוכנים) "העוקץ האיראני" הוא השלישי מתוכם. ספריו נכתבו בהשראת ניסיונו העשיר כקצין מודיעין, ובמיוחד בהשראת השנים הרבות שבהן שימש כמפעיל סוכנים. סיפורו האוטוביוגרפי, הידע והניסיון המבצעי הרב שלו, שזורים בעלילות ספריו.

"העוקץ האיראני" מאת אלי עברון. הוצאת הספרים "אוריון", 350 עמודים. מחיר לצרכן 96 ₪. אפשר להשיגו בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון, בחנויות הספרים המקוונות ובאתר ההוצאה.




שִׁירְלְיוֹם – 365 יום מסביב למילה מאת ד"ר נורית צדרבוים
הספר "שִׁירְלְיוֹם – 365 יום מסביב למילה" שכתבה ואיירה ד"ר נורית צדרבוים בהוצאת "ספרי ניב", הוא יומן מסע בן שנה שלמה בו אוסף של שירים על פי הסדר והימים בהם התפרסמו על ידי הכותבת בפייסבוק.
השירים עוסקים בחיים, ביום יום, באמנות, באדם, בנורית המשוררת, ביחסים בין אנשים, במאורעות, בחיי הנפש הפנימיים, בפרשנות של מציאויות שונות, בנשיות, בהתבגרות, במשפחה, בחברות , בעָם ובאמונה. השירים והמקצבים שלהם מהדהדים לפי קצב החיים - פעם מואץ פעם מואט.


הספר ערוך כמו יומן, השערים שלו הם חודשי השנה. בתוך הספר בימים שבהם לא התפרסם שיר מופיעים רישומים. הרישומים שציירה ביומנים ישנים ובספר סקיצות במהלך ימי ההסגר בעקבות מגפת הקורונה גם הם סוג של יומן.

הספר מגיש תמונת ח
יים, החיים כאמנות, אמנות של החיים ומתוכם, וברוח 'שיר שהלוויים היו שרים בבית המקדש' יש לקורא/קוראת אפשרות לפתוח כל יום בשיר, להתעמק בו ולראותו לא רק כחותם אישי של המשוררת, אלא למצוא בו ביטוי ואמירה אישית - כל אחד בעולמו שלו
.

הספר מתאים כמתנה אישית שיש בה אמנות המילה, אמנות הצורה ואמנות החיים - אמנות בחיים. משחקי צורות, משחקי לשון, הומור, ציניות, שמחה וכאב כמו בחיים. הספר הוא מסמך של אישה יוצרת וחוקרת שנוברת בחיי היום האפורים לכאורה ויוצרת מהם צבע בלשון ובצורה.

זהו ספר אישי לא רק כספרה של משוררת, אלא כמקום בו כל אחד יכול למצוא בו  פינה שמספרת עליו.

את הספר הדפיסה המחברת במאה עותקים בלבד והוא יופיע במהדורה אחת בלבד. עיצוב הספר הוא ייחודי ומשקף את הרעיון שעומד במרכזו. זה ספר שאמור לפאר את מדף הספרים, זה ספר לדפדף בו בבחינת שִׁירְלְיוֹם.

ד"ר נורית צדרבוים, יוצרת וחוקרת רב תחומית, אמנית חזותית, סופרת/ משוררת, חוקרת, אוצרת, מרצה, מסאית ויועצת אמנות. מנהלת סטודיו פרטי ליצירה, למחקר ולהדרכה. מרצה במכללה האקדמית  לחברה ואמנויות ובמכללת וינגייט במסלול הכשרת מטפלים באמנות. מציגה בתערוכות אמנות ואוצרת. ספריה הקודמים: בקטגוריה שירה ואמנות: "שאון של חול מתקתק בַּשקט", "כאן ציור", "כולם היום פניי", "דיוקן בשירת האגם הגווע", "מגילת הסתר", "מעשה אישה נעלה נעלה נעלה", "בחירות ביער". בתחום העיון והמחקר: "שלושה בפרדס היצירה", self-portraiture – the art of self-research.

נורית צדרבוים מספרת: "במשך שנה - מחודש מרץ 2018 ועד חודש מרץ 2019  העליתי לחשבון הפייסבוק שלי כל יום שיר במדור שיזמתי וקראתי לו 'שִׁירְלְיוֹם'. התחלתי מתוך שעשוע, מצאתי שאני עקבית ומקפידה, הפכתי את זה למדור קבוע ומחייב. התחייבתי לשנה. בכל יום פורסם שיר. אקט הבחירה היה מאד משמעותי. לימים התברר שהבחירה הייתה סוג של 'עריכה'. כך נולד הספר".

"שִׁירְלְיוֹם – 365 יום מסביב למילה" כתיבה וציור ד"ר נורית צדרבוים, הוצאה משותפת "נוריתארט" ו"ספרי ניב", 365 עמודים. מחיר לצרכן 92 ש"ח, להשיג באתר ההוצאה  או באמצעות האתר של נורית. 


אגדה או מציאות מאת טליה אלעזר
טליה אלעזר, היא עיוורת מלידה, נשואה לגבר רואה ומרבה להרצות בנושא. בשנת 1959 עלתה טליה לישראל עם אמה מעיר מולדתה טהרן כשהיא בת 11 וחצי. היא למדה בבית חינוך עיוורים בירושלים בתנאי פנימייה, השלימה תואר ראשון בתלמוד ובחינוך ועשתה תעודת הוראה מאוניברסיטת תל אביב. היא מורה מוסמכת להוראת תושב"ע בבתי ספר על יסודיים. בין השאר לימדה תלמידים רואים בבתי ספר רגילים בארץ ובלוס אנג'לס.
בימים אלה הוציאה לאור את ספרה השני "אגדה או מציאות", קובץ מקסים ומרגש של שבעה סיפורים קצרים. כל אחד מהסיפורים מתרחש בעולם שונה בתכלית מזה של האחרים, אבל השתלשלות האירועים בחייהם של הגיבורים, בין אם נולדו באירן, בישראל או בארצות הברית מוכיחה פעם נוספת שרגשותיהם ורחשי ליבם של בני האדם אינם מכירים בגבולות ובחוקים ושיש בכוחם להפוך דמיון למציאות. אהבה, קנאה, נאמנות ובגידה מתערבלות בסיפוריה של טליה אלעזר ופורשות בפני הקוראים את היריעה הצבעונית הרחבה עליה נרקמים 




הסיפור "אגדה או מציאות" הוא סיפור אהבה בלתי אפשרי; הסיפור "הפתעה" הוא סיפור קצר ומשעשע; הסיפור "התיק" הוא סיפור על בחורה מאומצת שלא יכולה לסלוח לאימא שלה; הסיפור "המשאלה" עוסק בהתמודדות עם בעיות פוריות; הסיפור "המגילה" הוא סיפור על אדם שצריך להגיע לאיראן ולהביא משם מגילה בדרך לא דרך; הסיפור "שבועת היפוקרטס" הוא סיפור על אדם שהולך ללמוד רפואה; הסיפור "שיחה באוטובוס" עוסק ברכילות בהתערבותם של כל הנוסעים.

טליה אלעזר, תושבת חולון, היא עיוורת מלידה, נשואה לגבר רואה ומרבה להרצות בנושא.
בשנת 1959 עלתה טליה לישראל עם אימה מעיר מולדתה טהרן כשהיא בת 11 וחצי. היא למדה בבית חינוך עיוורים בירושלים בתנאי פנימייה, השלימה תואר ראשון בתלמוד ובחינוך ועשתה תעודת הוראה מאוניברסיטת תל אביב. היא מורה מוסמכת להוראת תושב"ע בבתי ספר על יסודיים. בין השאר לימדה תלמידים רואים בבתי ספר רגילים בארץ ובלוס אנג'לס.

כשפרשה טליה לפנסיה מוקדמת היא החלה ללמד בהתנדבות בכמה מסגרות. בין היתר עבדה כמדריכה ב"דיאלוג בחשיכה" במוזאון הילדים בחולון מאז פתיחת המקום לאורך 13 שנים. כיום היא פעילה במסגרות חברתיות ומקצועיות כמו "סופרות יוצאות אירן בישראל" ובפרויקט הארצי "הפגת בדידות לאזרחים ותיקים".

"אגדה או מציאות" הוא ספרה השני של טליה אלעזר. ספרה הראשון ומעורר ההשראה "מבוך חיי" (2016), הוא הביוגרפיה שלה בה היא מספרת על הדרך האמיצה שעברה לחיים של סיפוק והגשמה עצמית.

"אגדה או מציאות"
מאת טליה אלעזר. הוצאת חותם, 230 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באמצעות פנייה לטליה אלעזר בהודעת וואטצאפ 054-4464959 או באמצעות האימייל taliael@012.net.il






















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה