"שלום, נעים מאוד, אני טל," כך אציג את עצמי בתיכון החדש! אולי טלי, כן! טליה החדשה והמשודרגת! טליה שליבה ופיה שווים, ולא טליה שנוגעת בעצמה וחושבת כל היום על בנים, אבל עושה כאילו היא מתפללת. בוקר בוקר אני יושבת באותה פינה באולם הענקי שהוסב לאולם תפילה. המקום הקבוע שלי ליד החלון, צמוד לווילון הארוך שמוסט הצידה ונותן לי מסתור. יעלי שומרת לי עליו, היא תמיד מגיעה לפני. אני שוכחת לפעמים שאני נכנסת אל אולם התפילה, שפתי לעומת זאת, עדיין נעות, כמו של כולן ובאיזשהו שלב אני מתרוממת לקידות, לאותו ריקוד אלילי. אני רוצה את יעלי איתי אבל באותה נשימה, אני רוצה להיות חדשה.
ברומן מלכת השוקולד ניצבת גיבורה שנולדה לעולם מלא אמונה, וגדלה בישראל של שנות התשעים. כשהיא בוחרת לעבור לתיכון החילוני בעיר, היא מגלה את המורכבות של החיים החברתיים, העמידה על הבמה חשופה באור הזרקורים, התנסויות מיניות ראשונות, ובעיקר - ענן האשמה בצורת עשרת הדיברות שמלווה אותה... לכל מקום.
כולם מציינים סביבה ללא הרף "אין לה כלום", אולם היא מרגישה שמשהו פגום מיסודו, בלי יכולת להצביע על מקור הכאב. היא הולכת על הקו הדק והפרוץ בין הילדות לבגרות, בין הצורך לחשוף הכל, לבין הרצון להיעלם, טליה קרובה לאסון.
"אני יודעת פתאום, זה כאב שונה ממה שאני מכירה. כאב אפל, מתקרב אל כל חלקה בתוך הגוף שלי ופתאום, בבת אחת, אני לא יכולה יותר. אני חייבת שזה יעבור, עכשיו! לא חשוב מה ואיך, אני בסכנה גדולה."
זהו רומן חניכה אמיץ וחושפני ובו מבט נוקב גם אל תוך החרדה, התנהגויות מסוכנות והתנסויות של גיל הנעורים"
.
חציתי את גיל הנעורים כבר בשנות השמונים של המאה שחלפה. עשור לפני סיפורה של מלכת השוקולד.
יש משהו בגיל הנעורים שנצרב בך עוד שנים רבות גם אחרי שחצית מעברים ותחנות גיל, ואם לא אצל שכמותי, אז בטח שאצלי.
סיפורה של טליה מלכת השוקולד החזיר אותי לשם. היום אני סבתא עם נפש של נערה המתבוננת על תקופת גיל העשרה במבט בוגר. שבה אל המראות, האירועים והחוויות שהפכו להיות חלק ממני.
כמה מאתגרים היו חיי התיכון של טליה. המעבר לבית ספר חילוני וההתאקלמות באורח החיים והחברה מתוארים בעלילה נוגעת ללב. הכתיבה כשרונית קולחת ומדויקת הרבה מעבר לספר ביכורים בוסרי.
ספר קיץ קליל ומהנה מאד.
מלכת השוקולד הוא ספר הביכורים של רחלי ונג בר־לוי, בוגרת בית צבי ולימודי פסיכודרמה, בעלת תואר בהצטיינות בספרות ומאסטר במחקר תרבות הילד והנוער. רחלי היא אשת תוכן בנושא עידוד הקריאה ובעלת הבלוג הדיגיטלי "הספרנית חיה בסרט".
"כבר בנוסח הראשון של כתב היד שקראתי, ולאחר מכן בעוצמה גדלה והולכת, הצליחה המחברת לשמור על אינטימיות, על מקוריות, על רעננות, על מתח פנימי ההולך ומתעצם מעמוד לעמוד. זהו ספר החתום בחותמה של אמת ספרותית ואמנותית גדולה." - חיים באר
מלכת השוקולד מאת רחלי ונג בר־לוי, כנרת זמורה-דביר לרכישה לחצו כאן
"כבר בנוסח הראשון של כתב היד שקראתי, ולאחר מכן בעוצמה גדלה והולכת, הצליחה המחברת לשמור על אינטימיות, על מקוריות, על רעננות, על מתח פנימי ההולך ומתעצם מעמוד לעמוד. זהו ספר החתום בחותמה של אמת ספרותית ואמנותית גדולה." - חיים באר
מלכת השוקולד מאת רחלי ונג בר־לוי, כנרת זמורה-דביר לרכישה לחצו כאן
אינסוף שיברונות לב קטנים מאת מיכל פיטובסקי
ואז את מגיעה לחדר האחרון, שאין בו עוד מעברים. זהו חדר שיש בו רק פתח אחד, הפתח שממנו נכנסת. החדר שהוא המבוי הסתום, הפרידה. ברגע הראשון את בשוק. כבר התחלת להאמין שפיצחת את המבוך המזדיין הזה. את יכולה לבכות. את יכולה לדפוק את עצמך כנגד הקיר. את יכולה לשבת על הרצפה כמו ילדה ולסרב לזוז משם. אבל כמו ילדה, את גם תביני בסוף שאת לא יכולה להישאר. שאת מוכרחה לצאת. אחרת תגוועי ברעב שם. זה יכול לקחת שבועיים וזה יכול לקחת שנתיים, אבל את מוכרחה לצאת.
ואם חשבת שאותו חדר אחרון, אותו מבוי סתום, הוא השלב הגרוע מכול, ולפחות הוא מאחורייך, אז הנה החדשות הרעות: הוא לא. השלב הגרוע ביותר הוא ההליכה בחזרה, הליכה שפופה ואבלה במסדרון ההוא שפסעת בו בתחילה. את רואה את אותן תמונות שראית קודם, אבל הן מנופצות. הזכוכית של מסגרתן עשויה מרסיסים מטים לנפול והציורים קרועים, מתגוללים על הרצפה כמו אשפה. בכל זאת את מסתכלת על השברים בניסיון להבין למה. מה השתבש. במה טעית. במה הוא טעה. חיבוטי נפש עקרים שאין לך מנוס מלעבור כי יש רק דרך אחת החוצה, דרך המסדרון" (עמוד 8 בספר).
לכאורה, למעין ולנועם יש 90% התאמה. שניהם למדו ספרות השוואתית, יש להם טעם זהה במוזיקה רגשנית ושניהם ביסקסואלים. בפעם הראשונה שהאפליקציה מפגישה אותם, אי־אז בתל אביב של שנת 2013, נועם לא מוצא חן בעיני מעין והיא מתחמקת מחיזוריו, אבל הגורל יוכיח לה שהאלגוריתם לא טעה.
כשרגשותיה של מעין יתהפכו, היא תגלה שהם כמו חיות נדירות מאותו מין שלפתע מצאו זה את זה. דווקא אז נועם נבהל מעוצמת הקשר ביניהם ומסיים אותו, ומעין מרגישה שהיא שוב נופלת לאותן תהומות מוכרות ולשאלות שרודפות אותה שנים: למה היא תמיד מתאהבת במי שלא יכול להחזיר לה אהבה, והאם זה בכלל יכול להיות אחרת?
האמת היא שמעולם לא הייתי בעולם הדייטינג. מאז נעורי במושב הכרתי את מי שהיו בני הזוג שלי בסביבה הטבעית בה חייתי. במושב, בשרות הצבאי בסיני בלימודי התואר ברמת אביב. כך גם הגעתי בסופו של דבר לזוגיות שהפכה לתא משפחתי עם ילדים ונכדים. השנה נציין 41 שנות נישואין ועוד שנתיים לפני.
מכירה מקרוב את מי שחווים את עולם הדייטינג נשים וגברים ויודעת שההתלבטות, הקשיים, המפגשים והאכזבות. אינסוף שיברונות לב קטנים הוא קומדיה רומנטית סקסית וחכמה, שבמרכזה דמויות כובשות המזנקות מהדף במלוא חיותן. מיכל פיטובסקי רוקמת עלילה נטולת מאמץ ומכמירת לב, שתזכיר לנו כמה החיצים של קופידון דוקרים, ושצריך לעבור אינסוף שיברונות לב כדי למצוא אהבה שלמה.
כייף לקרא לחייך גם ברגעים שהשברונות הם חלק מהחיים.
ספר מרתק לכל מי שחיפש אהבה והבין שהדרך אינה פשוטה אך תמיד יש תקווה.
ספר קיץ בהמלצה.
מיכל פיטובסקי היא סופרת ומרצה. זהו ספרה החמישי. ספריה הקודמים זכו בפרס "פרדס" מטעם הספרייה הלאומית ובפרס שרת התרבות על שם דבורה עומר. בשאר הזמן היא יוצרת תוכן ברשת, אמא לשני בנים ומתגוררת איתם ועם בן זוגה בגבעתיים.
"אינסוף שיברונות לב קטנים" מאת מיכל פיטובסקי הוצאת כנרת זמורה לרכישה לחצו כאן
ריקי ברוך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה