דפים

יום שישי, 18 באפריל 2025

רזי התנך - פרשנויות חדשות לגבי שלוש סוגיות מרכזיות בתנך מאת יצחק נבו





בימים אלו רואה אור "רזי התנך" ספרו השני של יצחק נבו מי שכתב את פתרונות של פרדוקסים שסוקר כאן בעבר. 


מתוך פתח דבר עמוד 19 בספר:
"מדוע משה לא נכנס לארץ?
הוא נענש, כי במקום לדבר אל הסלע הוא הכה בו. פעמיים!
מה פירוש?
כאשר העם היה צמא והתלונן, אלוהים ציווה על משה לדבר אל הסלע ואז יֵצאו ממנו מים, אך משה לא מִלא את המצווה כלשונה, ובמקום זאת הוא הכה בסלע ולכן נענש.

האם בשל מעשה כה שולי וחסר משמעות נמנע ממשה להיכנס לארץ? ארבעים שנה הנהיג עם נרגן וקשה עורף במדבר והקפיד לקיים את מצווֹת אלוהים כלשונן וכעת, בשל סטיה קלה, נענש בעונש כה חמור? הייתכן?
אכן, כזה הוא אלוהים — אל קנא, שאינו מוחל ומעניש ביד קשה.

מפליאה הקלות הרבה שבה רבים רואים את הסיפור כפשוטו, על אף התמיהות שהוא אמור לעורר ומגבשים על פיו דעות נחרצות, שעל מידת נכונותן מן הראוי היה שיתעורר ספק כבד.

לרבים מבין החילונים אין בעיה "לשפוט" את אלוהים לחוּמרה מתוך האנשה בלתי מחמיאה. אך כדאי לנסות ולהבין את האפיזודה הזו בהקשר רחב יותר וכך להגיע לתובנות עמוקות יותר."





רזי התנך הוא ספר מחקר והגות, המציג פרשנויות חדשות ומעוררות מחשבה לגבי שלוש סוגיות מרכזיות בתנך שלכאורה אין להן מכנה משותף והן מקבלות פתרון באופן שונה מן המקובל. לא מתוך שלילת הפירושים הקיימים, אלא באמצעות הצגת פתרונות נוספים, המעשירים את הבנתנו ומעניקים לסוגיות אלה משמעות נוספת. כך נגיע לתובנה עמוקה על המשותף לשלושת הנושאים.

1. מדוע משה לא נכנס לארץ – אלוהים ציווה על משה לדבר אל הסלע כדי שייצאו ממנו מים. במקום זאת משה הכה בסלע ובשל כך נענש ולא נכנס לארץ. לכאורה חוסר פרופורציה משווע בין החטא לעונש. הספר מבהיר היטב את משמעות המעשה וההיגיון שבעונש.

2. היה שאול? – כתובת שנתגלתה בתל דן חתמה ויכוח רב שנים בין ארכיאולוגים ואיששה באופן חד משמעי שדוד המלך היה קיים בפועל ולא היה רק דמות בדיונית. ושאול? על סמך ניתוח הכתוב בתנך הספר מוכיח כי אכן היה קיים, וכמו כן מאיר צדדים שונים בדמותו של דוד.

2.קהלת – "רְאֵה אֶת מַעֲשֵׂה הָאֱלֹהִים כִּי מִי יוּכַל לְתַקֵּן אֵת אֲשֶׁר עִוְּתוֹ?" מגילת קהלת האניגמטית זרועה אמירות הגובלות בכפירה. כיצד ייתכן שמגילה פרובלמטית זו שובצה בתנך? הניתוח בספר מסביר זאת ומראה את נחיצותה דווקא לצורך בניין האמונה השלם.

הספר מיועד לכלל הציבור הרחב, גם לאלה שהקריאה בתנך אינה בין עיסוקיהם היומיומיים. לכן הניסוח אינו אקדמי אלא כתוב בשפה שווה לכל נפש. הוא ניתן לקריאה רציפה בלא סימוכין אקדמיים או מראי מקום, אך נוצר מתוך יראת כבוד למכלול העצום של ארון הספרים היהודי ולמחקרים אקדמיים בני זמננו.

נהניתי מאד לקרא ולחזור לתקופת התיכון, לרענן את סיפורי התנך ולהיזכר באופן השונה שנידונו אז באופן די משעמם עם המורה שרה.
אני ממעטת לקרא בתנך אבל תמיד פתוחה לנושאי פרשת השבוע ולפרשנויות חדשות שמביאים הוגי דעות וסופרים.

אהבתי. הכתיבה הקלה במובן הטוב של המילה, אפשרה לי סקרנות והבנה שאפשר לפרש גם אחרת. 
הייתי מוסיפה המלצה לעניין את כל מורי התנך בתיכון כדי שייגשו להוראת המקצוע עם נקודות מבט נוספות על שלושה הנושאים החשובים שנידונו בספר. 
"רזי התנך" מאת יצחק נבו, הוצאת אוריון,  לרכישה לחצו כאן. או ישירות מהמחבר 0558829213 

































ריקי ברוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה